On täysin käsittämätöntä, että sosiaalietuuksilla tuetaan työttömien asumista kasvukeskusten keskustoissa!
Sosiaalietuuksien maksamista tulisi muuttaa niin, että niitä annettaisiin vain halvimpaan asumismuotoon. Eli tarkoittaisi sitä, että työttömien pitäisi muuttaa muuttotappiopaikkakunnille asumaan, jos haluaisivat saada sosiaalietuuksia.
Ettekö te ihmiset hyvät ymmärrä, että nykyiset liian suuret sosiaalietuudet vääristävät asunto- ja vuokramarkkinoita kasvukeskuksissa? Hintataso ja vuokrataso nousevat ja asuntopula kasvaa. Monelle kasvukeskukseen työn perässä muuttoa suunnittelevalle tulee kannattamattomaksi ottaa sieltä työtä vastaan liian korkeiden asumisen kustannusten vuoksi. Mutta liian suuret tuet kyllä mahdollistavat sen, että kasvukeskuksiin muutetaan yhä useammin työttömänä virikkeiden perässä. Kyllä, tuosta on ollut uutisissakin.
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään oikein ole hyvä, että vauraat ihmiset eivät törmää keskituloisiin tai varattomiin missään. Kukin jäisi vielä enemmän sinne omaan sosio-ekonomiseen kuplaan. Alemmilla luokilla olisi enemmän näköalattomuutta ja ylempien luokkien arvot kovenisi alempia luokkia kohtaan. Seuraavaksi ollaankin poistamassa lapsilisiä, kun eihän keskiluokkaisilla ja muilla ole kuitenkaan varaa lapsiin, niin mitä ne lisilläkään tekisi.
Kaikillahan on sadantonnin osakesalkku, mikseivät köyhät käytä sitä asumiseen, jos tekee tiukkaa..
Eihän kukaan Suomessa tienaa alle 2500e/kk jne. Kovasti siihen suuntaan ollaan muutenkin menossa, että ihmiset ei tiedä miten muut elää.
Jep. Korottelevat bensoja ynnämuita, kun onhan meillä kaikilla varaa maksaa vähän extraa bensasta tai autosta, mutta eivät lainkaan ajattele minimipalkkaalalla työskenteleviä ihmisiä, jotka tarvitsevat autoa ja joutuvat sitä käyttämään, kun eivät esim asu missään kaupungissa tai keskustassa.. Mutta kun ihmisillä on sellainen käsitys nykyään, että kaikki asuvat Hesassa.
Joo,"otetaan korkeasti koulutetut työttömät Helsingistä ja siirretään Perähikiälle, joku voi siellä saada parturin paikan, muut ovat sitten pitkäaikaistyöttöminä loppuikänsä".
Kuulostaapa "fiksulta". Suomi nousuun - not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pikkukuntien päättäjät menettäisi hermonsa ja yöunensa kun helsinkiläiset työttömät alkaisi vyöryä massoittain sinne kuntaan asumaan. Tervemenoa jo muutenkin surkea budjetti.
Työtön ei siis saa asua Helsingissä, mutta ei sitä maallakaan kukaan naapurikseen halua.
Saunan taakse vaan, vai mitä ap?Päinvastoin. Pikkukunnathan nimenomaan haluavat kaikki tulijat. Valtiolta ne työkkärimassit, asumistuet ja vissiin nykyään toimeentulotukikin? tulee. Suurin osa rahoista kun kuitenkin kulutetaan siellä kunnassa.
Hyödyttää toki kunnan yrittäjiä. Mutta kunnan hallinnon pitäisi jostain hankkia isompi budjetti, koska heillehän tulee Kelan rangaistusmaksut pitkäaikaistyöttömistä, heidän rahoistaan pitäisi satsata työllistymismahdollisuuksiin yms. Lisäksi enemmän ihmisiä, enemmän paineita kunnan kaikkiin palveluihin: terveysasemat, sosiaalipalvelut, päiväkodit, koulut, uimahallit, kirjastot, jne...
Eikä tule mitään paineita. Korkeintaan joku pupukurssi on järjestettävä. On siellä "landella" kuitenkin muitakin ihmisiä kuin nämä tulevat työttömät ja palvelut on järjestetty siten miten nyt nykyään onkaan. Vaikka stadilaiset luulee, niin kyllä siellä maalla ja pikkukaupungeissa näitä palveluita on. Ihan muutaman tuhannen asukkaan kunnastakin löytyy vaikka ja mitä. Siellä siis asutaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään oikein ole hyvä, että vauraat ihmiset eivät törmää keskituloisiin tai varattomiin missään. Kukin jäisi vielä enemmän sinne omaan sosio-ekonomiseen kuplaan. Alemmilla luokilla olisi enemmän näköalattomuutta ja ylempien luokkien arvot kovenisi alempia luokkia kohtaan. Seuraavaksi ollaankin poistamassa lapsilisiä, kun eihän keskiluokkaisilla ja muilla ole kuitenkaan varaa lapsiin, niin mitä ne lisilläkään tekisi.
Kaikillahan on sadantonnin osakesalkku, mikseivät köyhät käytä sitä asumiseen, jos tekee tiukkaa..
Eihän kukaan Suomessa tienaa alle 2500e/kk jne. Kovasti siihen suuntaan ollaan muutenkin menossa, että ihmiset ei tiedä miten muut elää.
Totta. Mitä pienemmät tuloerot, sitä tasapainoisempi yhteiskunta. Jotkut kylläkin ymmärtävät taas tämänkin niin että "ai miljonäärejä ei sais olla?" ja niin edelleen.
Kyllä ne vuokrat ja asuntojen hinnat laskisivat kun ihmiset kieltäytyisivät maksamasta niitä. Tällä hetkellä tilanteestä hyötyy vain rakennuttajat ja vuokraisännät, useimmat näistä vuokraisännistä isoja yrityksiä.
Haluan ohjata verovarat muualle.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse nopeasti laskettuna 12 täysin työkykyistä aikuista, jotka ovat sanoneet, etteivät ikinä aio mennä töihin. Ovat lupauksensa pitäneet, ikää heillä välillä 29-33 vuotta. Eivät siis halua tehdä töitä. Tuntuu tosi pahalta, kun itse asun 1500 asukkaan kunnassa, sillä ammatissani on yliopistokoulutuksesta huolimatta huono palkkaus, joten minulla ei ole rahaa asua isossa kaupungissa. Nämä 12 taas asuvat Tampereella, Turussa, Helsingissä, Espoossa ja Jyväskylässä todella mukavissa asunnoissa hyvillä paikoilla keskustassa tai keskustan lähellä.
Toimeentulotuen asumistuki on oikeasti iso, sillä saa kivan kämpän, varsinkin, jos maksaa vielä vähän perusosasta lisää vuokraa varten. Ei tunnu reilulta näin veronmaksajan näkökulmasta.
Ohhoh...mulla on sulle ratkaisu: muuta näihin isoimpiin kaupunkeihin, niin saat nauttia "huikeista" sosiaalietuuksista itse.
Työttömät muuttavat muuttotappiokunnille ja perustavat siellä partureita... No kuka siellä parturissa käy, kun ei työttömillä siihen ole varaa? :D Ei jumalauta näitä älynväläyksiä joillain ihmisillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät sitten varmaan työllistyvät superhienosti noissa muuttotappiopaikkakunnilla?
Nykyään on olemassa sellainen hieno asia kuin internet, joka mahdollistaa työn hakemisen kuntarajojen ylikin.
No, sinne työhön on sitten varmaan tosi helppo mennä jonkun 150km takaa ilman omaa autoa, sen sijaan että asuisi työttömänä hetken aikaa tukien avulla kotonaan ja työpaikan löydyttyä voisi ottaa sen ilman ihmettelyjä vastaan.
Sitten kun on saanut työn voi joko muuttaa tai ostaa oman auton. Auton saa varmasti alle tunnissa.
Joo ja työpaikasta ilmoitetaan perjantaina ja maanantaina alkaa klo 7. 00 työt jossain 150km päässä. Viikonloppuna siirrät kotisi ja perheesi. Saat kelalta vuokravakuudet ja löydät asunnon jne. Tekaiset taikaseinästä rahaa autoon? Vähän realismia nyt. Itsekin kun olen saanut työpaikan niin se on 1-4 päivää ollut kun työt alkaa. Ja sitten se kesto. Max 3kk.
Vierailija kirjoitti:
Joo,"otetaan korkeasti koulutetut työttömät Helsingistä ja siirretään Perähikiälle, joku voi siellä saada parturin paikan, muut ovat sitten pitkäaikaistyöttöminä loppuikänsä".
Tätä ei kukaan järkevä täällä ehdottanut. Etkö ymmärrä mistä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon auttaisi jo se että erillisestä asumistuesta luovuttaisiin ja toisaalta esim. työttömyyskorvaus olisi isompi. Nyt asumistukimalli on sellainen että kannattaa valita niin kallis kämppä että saa siihen maksimituen.
Juu, mutta kuten sanottu, yksinasuva saa enintään n. 400 e asumistukea. Loput maksaa itse. Ei siinä työttömyyskorvauksella kovinkaan kallista kämppää ole varaa hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Ei korkeasti koulutetut ole työttöminä ellei ihan hömppää ole opiskeltu. Perähikiälle vaan jos ei jonkun järjellisen ajan jälkeen työllisty pk-seudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät sitten varmaan työllistyvät superhienosti noissa muuttotappiopaikkakunnilla?
Nykyään on olemassa sellainen hieno asia kuin internet, joka mahdollistaa työn hakemisen kuntarajojen ylikin.
No, sinne työhön on sitten varmaan tosi helppo mennä jonkun 150km takaa ilman omaa autoa, sen sijaan että asuisi työttömänä hetken aikaa tukien avulla kotonaan ja työpaikan löydyttyä voisi ottaa sen ilman ihmettelyjä vastaan.
Sitten kun on saanut työn voi joko muuttaa tai ostaa oman auton. Auton saa varmasti alle tunnissa.
Joo ja työpaikasta ilmoitetaan perjantaina ja maanantaina alkaa klo 7. 00 työt jossain 150km päässä. Viikonloppuna siirrät kotisi ja perheesi. Saat kelalta vuokravakuudet ja löydät asunnon jne. Tekaiset taikaseinästä rahaa autoon? Vähän realismia nyt. Itsekin kun olen saanut työpaikan niin se on 1-4 päivää ollut kun työt alkaa. Ja sitten se kesto. Max 3kk.
On paljon ihmisiä jotka tekevät keikkatöitä toisessa kaupungissa tai jopa eri maassa. Tämä ei oikeastaan nyt liity hirveästi siihen että asumistuki vääristää kaupunkien hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon auttaisi jo se että erillisestä asumistuesta luovuttaisiin ja toisaalta esim. työttömyyskorvaus olisi isompi. Nyt asumistukimalli on sellainen että kannattaa valita niin kallis kämppä että saa siihen maksimituen.
Juu, mutta kuten sanottu, yksinasuva saa enintään n. 400 e asumistukea. Loput maksaa itse. Ei siinä työttömyyskorvauksella kovinkaan kallista kämppää ole varaa hankkia.
Tukien järkeistäminen laskisi kaupunkien asuntojen hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse nopeasti laskettuna 12 täysin työkykyistä aikuista, jotka ovat sanoneet, etteivät ikinä aio mennä töihin. Ovat lupauksensa pitäneet, ikää heillä välillä 29-33 vuotta. Eivät siis halua tehdä töitä. Tuntuu tosi pahalta, kun itse asun 1500 asukkaan kunnassa, sillä ammatissani on yliopistokoulutuksesta huolimatta huono palkkaus, joten minulla ei ole rahaa asua isossa kaupungissa. Nämä 12 taas asuvat Tampereella, Turussa, Helsingissä, Espoossa ja Jyväskylässä todella mukavissa asunnoissa hyvillä paikoilla keskustassa tai keskustan lähellä.
Toimeentulotuen asumistuki on oikeasti iso, sillä saa kivan kämpän, varsinkin, jos maksaa vielä vähän perusosasta lisää vuokraa varten. Ei tunnu reilulta näin veronmaksajan näkökulmasta.
Opiskele itsellesi kannattavampi ammatti. Näin täällä yleensä neuvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät muuttavat muuttotappiokunnille ja perustavat siellä partureita... No kuka siellä parturissa käy, kun ei työttömillä siihen ole varaa? :D Ei jumalauta näitä älynväläyksiä joillain ihmisillä!
Etkö ymmärrä? Asuminen maksaa vähemmän, on varaa kuluttaa enemmän. Pikkukaupunkin elävöityminen luo lisää työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissäkin on kaupungin vuokrataloja ihan paraatipaikalla. Kai se on sitä sosiaalista tasaamista kaupunginosien välillä.
No haluaako joku rikas tulla asumaan mun Hekan kämppään? Niinpä...
Haluaa nimenomaan. Siitähän on ollut ihan juttuakin, että rikkaita ja hyvätuloisia asuu edullisissa kaupungin kämpissä. Sekin oma ongelmansa..
Asumistuki ei ole selkeästi se ongelma, koska sitä maksetaan vain tiettyyn pisteeseen.
Ongelma on toimeentulotuki, mikä sitten korvaa asumistuen jälkeen ylijäämän. Jos asumistuki vaan poistetaan, niin se toimeentulotuki yhä maksaisi ne vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä? Asuminen maksaa vähemmän, on varaa kuluttaa enemmän. Pikkukaupunkin elävöityminen luo lisää työpaikkoja.
Kun asuminen maksaa vähemmän, saa myös vähemmän tukia = ei ole sen enenpää rahaa kuluttaa.
Kyllä se asumistuki riippuu ihan palkasta ja asukasmäärästä. Olen itse tehnyt usein asumistukihakemuksen, kunvuokaralainen ei osannut kunnolla suomea. Sen voi siis ihan kaavan mukaan laskea. Minä olen vuokranantaja, se omistaja siis. Nuoret eivät aina osaa vielä kaikkea. Vasta kotoa lähtevälle on paljon kaikkea uutta.
Kerropa mistä olet saanut tuollaiset tilastot, että kaikki Helsingin työttömät asuvat jugendyksiössä keskustassa?
Vai perustuuko tietosi yhteen ainoaan henkilöön???