On täysin käsittämätöntä, että sosiaalietuuksilla tuetaan työttömien asumista kasvukeskusten keskustoissa!
Sosiaalietuuksien maksamista tulisi muuttaa niin, että niitä annettaisiin vain halvimpaan asumismuotoon. Eli tarkoittaisi sitä, että työttömien pitäisi muuttaa muuttotappiopaikkakunnille asumaan, jos haluaisivat saada sosiaalietuuksia.
Ettekö te ihmiset hyvät ymmärrä, että nykyiset liian suuret sosiaalietuudet vääristävät asunto- ja vuokramarkkinoita kasvukeskuksissa? Hintataso ja vuokrataso nousevat ja asuntopula kasvaa. Monelle kasvukeskukseen työn perässä muuttoa suunnittelevalle tulee kannattamattomaksi ottaa sieltä työtä vastaan liian korkeiden asumisen kustannusten vuoksi. Mutta liian suuret tuet kyllä mahdollistavat sen, että kasvukeskuksiin muutetaan yhä useammin työttömänä virikkeiden perässä. Kyllä, tuosta on ollut uutisissakin.
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan epäsuosittu mielipide, mutta minä en halua "sekoittua sosiaalisesti". Kävin peruskouluni tälläisessä sekoittuneessa koulussa ja väkivallan ja päihteiden määrä mikä koulussa liikkui oli uskomaton. Kyseessä pienen kaupungin koulu, ei ollut edes m**ja. Nuorena aikuisena elin taas lähiössä, missä toisenlaiset sosiaaliset ongelmat olivat katukuvassa arkipäivää. En laittaisi lapsiani ikinä niin ankeaan ympäristöön.
Minulla sama. Jo 90-luvulla eräässä itähelsingin lähiössä yläasteen välitunnit polteltiin pilveä ja heroiiniä ja näinpä jopa ampuma-aseita näillä lapsukaisilla.
Teen itse kovasti töitä ja säästän rahaa, jotta voin kasvattaa lapseni parempimaineisella alueella. Jos Helsingissä sosiaalisesti sekoitetaan vielä enemmän, muutan muualle.
Et todellakaan näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin että asiat huononevat? Lähiö on juuri sen segregaation tulos. Desegregaatio luo parempaa elämää kaikille osallisille.
Ettekö te desegregoijat voisi muuttaa Jakomäkeen tms ja kasvattaa lapsenne siellä, jotta saataisiin sinnekin sosiaalista jakaumaa. Miksi ongelmatapaukset pitäisi tuoda normaaleille asuinalueille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät sitten varmaan työllistyvät superhienosti noissa muuttotappiopaikkakunnilla?
Nykyään on olemassa sellainen hieno asia kuin internet, joka mahdollistaa työn hakemisen kuntarajojen ylikin.
No, sinne työhön on sitten varmaan tosi helppo mennä jonkun 150km takaa ilman omaa autoa, sen sijaan että asuisi työttömänä hetken aikaa tukien avulla kotonaan ja työpaikan löydyttyä voisi ottaa sen ilman ihmettelyjä vastaan.
Kun saa työpaikan, muuttaa lähemmäs sitä. Ei ole mitään järkeä siinä että istutaan Eirassa etsimässä töitä ja vuokra on kuus tuhatta kuussa.
Ei asumistukea tai toimeentulotukea saa 6000 vuokrsan edestä.
Mistä päättelet, että kaikki työttömät ovat aina köyhiä? Voihan olla vaikka isorikas puoliso tai saanut suuren perinnön.
Tai, kuten minä: Jää hyvin palkatusta työstä työttömäksi, ja on säästöjä ja sijoituksia, joista pääomatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo ilman mitään asumislisiä ja toimeentulotukia. Vapaasti mahdollisuus hankkia lisätuloja perustulon lisäksi. Ainoa oikea malli. Silloin kukin hankkii sellaisen asumismuodon, johon on kykyjä ja varaa. Poikkeuksena tähän oikeasti lääkärin toteaman sairauden tai vamman takia työkyvyttömät, joille sitten järjestettävä joku halvempi asunto tai kommuuni/laitosasuminen tms. julkisin varoin. Alkkikset ym. tuettuun laitosasumiseen ja pakkovieroitukseen.
Eipä niitä sellaisia asuntoja kaikille ole.
Sanotaan että muuttakaa kimppakämppään, mutta kovin nihkeästi on vuokranantajat halukkaita niitä antamaan vuokralle. (Ymmärrän heitä siinä kyllä.) Jos on lapsia, niin se voi olla vielä vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan epäsuosittu mielipide, mutta minä en halua "sekoittua sosiaalisesti". Kävin peruskouluni tälläisessä sekoittuneessa koulussa ja väkivallan ja päihteiden määrä mikä koulussa liikkui oli uskomaton. Kyseessä pienen kaupungin koulu, ei ollut edes m**ja. Nuorena aikuisena elin taas lähiössä, missä toisenlaiset sosiaaliset ongelmat olivat katukuvassa arkipäivää. En laittaisi lapsiani ikinä niin ankeaan ympäristöön.
Minulla sama. Jo 90-luvulla eräässä itähelsingin lähiössä yläasteen välitunnit polteltiin pilveä ja heroiiniä ja näinpä jopa ampuma-aseita näillä lapsukaisilla.
Teen itse kovasti töitä ja säästän rahaa, jotta voin kasvattaa lapseni parempimaineisella alueella. Jos Helsingissä sosiaalisesti sekoitetaan vielä enemmän, muutan muualle.
Et todellakaan näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin että asiat huononevat? Lähiö on juuri sen segregaation tulos. Desegregaatio luo parempaa elämää kaikille osallisille.
Niin, itseäni ei kamalasti kiinnosta tuo yhteiskunnallinen aspekti, vaan haluan vain säästää omat lapseni tuollaiselta.
Enkä todellakaan usko, että päihdeongelmat yms. ratkeavat sillä että sijoitetaan päihdeongelmaiset Lauttasaareen. Tuo on aika naiivi ajatus.
Entäpä niiden päihdenongelmaisten lapset? Heissäkö ei voi olla potentiaalia? Hekö eivät voi pystyä parempaan elämään nähdessään esimerkkiä muistakin kuin syrjäytyneistä?
Jollei maan perustuslaki miellytä voit aina muuttaa usaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siinä onkin, että tavallinen ahkera ihminen ei voi koskaan töitä tekemällä saada niin paljoa rahaa, että saa ostettua itsensä vapaaksi.
- 282
mikähullu sielä tuskaansa huutaa
eikä ees tiiä mistään
phyhh
😐
Mutta jos muuttotappiokunta ei halua työttömiä? Jos ne haluaa vaan lapsiperheitä, joissa molemmilla vanhemmilla työpaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itseäni ei kamalasti kiinnosta tuo yhteiskunnallinen aspekti, vaan haluan vain säästää omat lapseni tuollaiselta.
Enkä todellakaan usko, että päihdeongelmat yms. ratkeavat sillä että sijoitetaan päihdeongelmaiset Lauttasaareen. Tuo on aika naiivi ajatus.
Entäpä niiden päihdenongelmaisten lapset? Heissäkö ei voi olla potentiaalia? Hekö eivät voi pystyä parempaan elämään nähdessään esimerkkiä muistakin kuin syrjäytyneistä?
Päihdeongelmaisilla ei pitäisi olla huollettavia lapsia kotona.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät sitten varmaan työllistyvät superhienosti noissa muuttotappiopaikkakunnilla?
Jos olet ollut 10 vuotta työttömänä niin ihan sama missä paikkakunnalla olet sossupummina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te desegregoijat voisi muuttaa Jakomäkeen tms ja kasvattaa lapsenne siellä, jotta saataisiin sinnekin sosiaalista jakaumaa. Miksi ongelmatapaukset pitäisi tuoda normaaleille asuinalueille?
Niinhän moni tekeekin. Mutta desegregaatio ei tapahdu sillä, että suurin osa on tottuneita syrjäytyneeseen menoon ja vain muutama työssäkäyvä yrittää siellä sinnitellä. Joten järkevämpää on luoda uusia systeemeitä, esim Hekan asuntoja paremmille paikoille omistusasuntojen, kovan vuokran asuntojen ja hitasasuntojen sekaan. Hekan asuntoihin sitten taas sijoitettaisiin suurin osa normaaleita työssäkäyviä ja ehkä yksi syrjäytymisvaarassa oleva perhe. Näin yleinen ryhmäpaine ja sosiaalinen kontrolli toimii.
Sen sijaan että pidettäisiin edelleen yllä Itä-Helsingin g*ettoja joissa kukaan ei pääse aamulla levänneenä työhön kun koko yön on naapurissa riidelty ja kytät käyneet neljästi.
Itä-Helsingissäkin on siistiytyneet paikat paljon ja kaupungissa on huomattu että segregaatioon ei kannata ryhtyä, koska se näivettää sekä alueen yritykset, laskee alueen hintatasoa ja syrjäyttää ihmisiä entisestään. Uusia ns merirastiloita vältetään. Aiheesta on tehty useita tutkimuksia, mm:
- Vilkama, Katja (2011). Yhteinen kaupunki, eriytyvät kaupunginosat? Ka ntavä estön ja maa hanm uuttaj atau staisten asukkaiden alueellinen eriytyminen ja muuttoliike pääkaupunkiseudulla.
-Vilkama, Katja, Ahola, Susanna & Vaattovaara, Mari (2016). Välttelyä vai vetovoimaa? Asuinympäristön vaikutus asuinalueilla viihtymiseen ja muuttopäätöksiin pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut 10 vuotta työttömänä niin ihan sama missä paikkakunnalla olet sossupummina.
Niin, sama se masentuuko yksin kaukana ystävistä ja vanhat vanhemmat jää ilman huolenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siinä onkin, että tavallinen ahkera ihminen ei voi koskaan töitä tekemällä saada niin paljoa rahaa, että saa ostettua itsensä vapaaksi.
- 282
Kyllä täällä pienellä paikkakunnalla saa ihan kivan rivarin kohtuuhinnalla. Sosiaalista asumista ainoastaan ihan keskustan kerrostaloissa.
Minusta on väärin, että tuilla ja hallituksen toimilla tekohengitetään kuolevia pikkukyliä väkisin, vaikka nekin rahat voisi sijoittaa sinne, missä ihmiset ovat oikeasti.
Isänmaan asioita kantavat pienet miehet, / pienet miehet / hilsettä hartioilla. (Harri Kaasalainen)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse nopeasti laskettuna 12 täysin työkykyistä aikuista, jotka ovat sanoneet, etteivät ikinä aio mennä töihin. Ovat lupauksensa pitäneet, ikää heillä välillä 29-33 vuotta. Eivät siis halua tehdä töitä. Tuntuu tosi pahalta, kun itse asun 1500 asukkaan kunnassa, sillä ammatissani on yliopistokoulutuksesta huolimatta huono palkkaus, joten minulla ei ole rahaa asua isossa kaupungissa. Nämä 12 taas asuvat Tampereella, Turussa, Helsingissä, Espoossa ja Jyväskylässä todella mukavissa asunnoissa hyvillä paikoilla keskustassa tai keskustan lähellä.
Toimeentulotuen asumistuki on oikeasti iso, sillä saa kivan kämpän, varsinkin, jos maksaa vielä vähän perusosasta lisää vuokraa varten. Ei tunnu reilulta näin veronmaksajan näkökulmasta.
Onko oletusarvona siis se, että isossa kaupungissa on jotenkin mukavampi asua?
Helsingissä on 3000 vuokra-asuntoa tyhjillään, Vantaalla 1500, Turussa 1000.
Ja työttömät tekevät työmarkkinatuella ja palkkatuella töitä esim. Toimistotöitä: Sairaalat, Kirjastot, Museot, Kansalaisopistot, Vesilaitos, Sähkölaitos, Sosiaalitoimisto, Vapaa-aika toimi (esim. Nuorisotalot), Sivistyskeskus, Seurakunnan toimistot, Hautausmaan toimistot jne.
Lisäksi työttömiä on töissä esim. SPR-konttimyymälät.
Osa on palkkatuella (6 kuukautta) tarhoissa lastenhoitajina, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahallissa uimavalvojina, yksi ajoi kuorma-autoa, kun kaupunki veti uusia vesiputkia ja maa ainesta pitää kuljettaa, myös kaupungin puutarhatoimessa on työttömiä töissä.
Osa työttömistä hyllyttää tavaroita kaupassa työttömyyskorvauksella työkokeilu nimikkeellä.
Työttömiä on melkein joka työpaikassa.
Paljon työttömiä tekee myös vapaaehtoistyötä! Älkää syyllistäkö ilman OIKEAA tietoa. Juorupuheet pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pääk. seudulla työttömän yksinasuvan vuokraraja on max. 700kk. ei sillä isoa tai hienoa asuntoa täällä saa. täytyy olla joku vanha ja hissitön talo jos sillä hinnalla asunnon saa keskustasta. purkukuntoinen lähinnä.
Sillä 700 eurolla saa jo vaikka Riihimäeltä neliön. Kauheen kaukana Helsingistä on joo.
700 euron vuokraraja koskee vain pääkaupunkiseutua. Riihimäellä vuokraraja on alhaisempi, ehkä jotain 500 euroa, millä saa jonkun kopperon syrjästä.
Jokainen voi tarkistaa Kelan asumistukilaskurilla miten asumistukea saa.
Tukia ajettava alas? Siis siitä, että tuilla eläville jää vuokran maksun jälkeen käteen n.466 e?