On täysin käsittämätöntä, että sosiaalietuuksilla tuetaan työttömien asumista kasvukeskusten keskustoissa!
Sosiaalietuuksien maksamista tulisi muuttaa niin, että niitä annettaisiin vain halvimpaan asumismuotoon. Eli tarkoittaisi sitä, että työttömien pitäisi muuttaa muuttotappiopaikkakunnille asumaan, jos haluaisivat saada sosiaalietuuksia.
Ettekö te ihmiset hyvät ymmärrä, että nykyiset liian suuret sosiaalietuudet vääristävät asunto- ja vuokramarkkinoita kasvukeskuksissa? Hintataso ja vuokrataso nousevat ja asuntopula kasvaa. Monelle kasvukeskukseen työn perässä muuttoa suunnittelevalle tulee kannattamattomaksi ottaa sieltä työtä vastaan liian korkeiden asumisen kustannusten vuoksi. Mutta liian suuret tuet kyllä mahdollistavat sen, että kasvukeskuksiin muutetaan yhä useammin työttömänä virikkeiden perässä. Kyllä, tuosta on ollut uutisissakin.
Kommentit (516)
Aloittaja on taas näitä jotka ovat huolissaan oman 10.000 ihminen kotikylän kuihtumisesta mutta yrittää olla ovela ja väittää että ihmisten pitäisi muuttaa sinne kalliiden vuokrien takia.
Tuollaisissa kylissä alkoholisoituu nopeasti sellaisetkin jotka eivät yleensä ryyppää.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan aio mennä töihin, ellen saa reilusti yli 3000 euroa bruttopalkkaa. Sitä halvemmalla en myy vapaa-aikaani. Asun uudessa kaksiossa pääkaupunkiseudulle, hyvät liikenneyhteydet, palvelut lähellä, iso lasitettu parveke ja erittäin siisti talosauna. KELA maksaa laskuni ja saan vielä reilu 500 euroa hupirahaa kuussa käytettäväksi.
Ruoka haetaan 2 kertaa kuussa ruokajakeluista, joista saa todella hyvät ja terveelliset setit yhdelle henkilölle pariksi viikoksi.
Näin minulla jää paljon enemmän vapaa-aikaa harrastuksille (musiikki, lukeminen, pyöräily, salilla käynti) kuin normaalilla työssäkäyvällä ja syön varmasti paremmin ja terveellisemmin. Stressiä ei ole ja harvalla pienituloisella on 500 euroa joka kuukausi tuhlattavaksi vaikka ulkomaanmatkaan.
Todella fantastista. Täyttä valhetta vain. Kokoomuskyrpähän se sieltä paistaa.
Esimerkiksi Helsingin keskustassa ei ole nykyisin varaa asua muilla kuin kelagold-kortin omaavilla ja ylimpiin tulodesiileihin kuuluvilla. Toisaalta hyvä, että työttömät ovat sosiaalistumassa kasvukekuksissa. Toisaalta tämä tiedää sosiaaliongelmien kasautumista kaupunkien keskeisille alueille, mikä on viime vuosina koitunut esim. Tampereen kohtaloksi, jossa päihdeongelmat ja eriarvoisuus rehottavat.
Vierailija kirjoitti:
pääk. seudulla työttömän yksinasuvan vuokraraja on max. 700kk. ei sillä isoa tai hienoa asuntoa täällä saa. täytyy olla joku vanha ja hissitön talo jos sillä hinnalla asunnon saa keskustasta. purkukuntoinen lähinnä.
Tuo on ilmeisesti siis asumistuen maksimi. Mutta sossu maksaa vuokrat ydinkeskustassa ilman ylärajaa. Eikä kaupunkien keskustoissa asu edes hyvätuloisia palkansaajia, ainoastaan tuilla eläviiä ja muutamia rikkaita. Työssäkäyvät asuvat halvemmalla lähiöissä koska rahat eivät riitä parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työssä, on oikeus sen suuruiseen palkkaan että se riittää asumiseen.
Työskentelen kokopäiväisesti ja mulla on oikeus asumistukeen. Nettopalkkani on n.1400.
Totta kai tulee olla, jos sinulla on huollettavia. Muuten kyllä hieman ihmettelen. Itsellä yksin asuvana kaupungin vuokra-asunnossa (yksiö) 560e/kk vuokra eli nettona jäisi käteen 840e muuhun elämiseen sinun palkalla. Minusta hyvä summa, josta jää säästöönkin.
Nettona saan 1900e. Ei mitään tukia, esim. asumistukea. Paitsi tuo asuntoetu kaupungilta. Kyllä ihmettelen politiikkaa. Toki osa meistä on hommannut itse itsensä kuseen. Pitääkö valtion auttaa loputtomasti? Voiko se tehdä niin varsinkin, jos suomalaiset ovat sitä mieltä, ettäbkuka tahansa voi kävellä rajan yli ja hänet otetaan avosylin kansalaiseksi ja sosiaaliturvan varaan.
Pitäisi olla tollollekin selvää, että tukia on alettava ajamaan alas, koska niihin ei enää EU:n ja maahan tulemisen kustannusten vuoksi ole varaa.
Mukavaa, että teet 40h viikossa töitä, että saat 340 euroa enemmän kuukaudessa käteen kuin minä, työtön toimeentulotuen asiakas :D En ymmärrä miksi ihmiset myyvät vapaa-aikansa täysin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pääk. seudulla työttömän yksinasuvan vuokraraja on max. 700kk. ei sillä isoa tai hienoa asuntoa täällä saa. täytyy olla joku vanha ja hissitön talo jos sillä hinnalla asunnon saa keskustasta. purkukuntoinen lähinnä.
Tuo on ilmeisesti siis asumistuen maksimi. Mutta sossu maksaa vuokrat ydinkeskustassa ilman ylärajaa. Eikä kaupunkien keskustoissa asu edes hyvätuloisia palkansaajia, ainoastaan tuilla eläviiä ja muutamia rikkaita. Työssäkäyvät asuvat halvemmalla lähiöissä koska rahat eivät riitä parempaan.
Ei maksa ilman ylärajaa.
Esimerkiksi tietyssä ajassa täytyy löytää uusi halvempi kämppä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan maksa. Se, mitä Kela ei maksa, ei sossukaan maksa. Jos siitä sossun ruokarahasta haluaa laittaa osan asumiseen, niin sitten laittaa ja syö vähemmän. Mutta btw, Kelan asumistuki ei maksa täysimääräisenä edes Helsingin kaupungin asuntojen neliöhintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen kokopäiväisesti ja mulla on oikeus asumistukeen. Nettopalkkani on n.1400.
Totta kai tulee olla, jos sinulla on huollettavia. Muuten kyllä hieman ihmettelen. Itsellä yksin asuvana kaupungin vuokra-asunnossa (yksiö) 560e/kk vuokra eli nettona jäisi käteen 840e muuhun elämiseen sinun palkalla. Minusta hyvä summa, josta jää säästöönkin.
Nettona saan 1900e. Ei mitään tukia, esim. asumistukea. Paitsi tuo asuntoetu kaupungilta. Kyllä ihmettelen politiikkaa. Toki osa meistä on hommannut itse itsensä kuseen. Pitääkö valtion auttaa loputtomasti? Voiko se tehdä niin varsinkin, jos suomalaiset ovat sitä mieltä, ettäbkuka tahansa voi kävellä rajan yli ja hänet otetaan avosylin kansalaiseksi ja sosiaaliturvan varaan.
Pitäisi olla tollollekin selvää, että tukia on alettava ajamaan alas, koska niihin ei enää EU:n ja maahan tulemisen kustannusten vuoksi ole varaa.
Mukavaa, että teet 40h viikossa töitä, että saat 340 euroa enemmän kuukaudessa käteen kuin minä, työtön toimeentulotuen asiakas :D En ymmärrä miksi ihmiset myyvät vapaa-aikansa täysin ilmaiseksi.
Koska työllä on paljon suurempi merkitys ihmiselle kuin ainoastaan taloudellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun miinustetaan asumiskulut summa lienee hieman suurempi..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan maksa. Se, mitä Kela ei maksa, ei sossukaan maksa. Jos siitä sossun ruokarahasta haluaa laittaa osan asumiseen, niin sitten laittaa ja syö vähemmän. Mutta btw, Kelan asumistuki ei maksa täysimääräisenä edes Helsingin kaupungin asuntojen neliöhintoja.
Ei maksakaan, tt-tuki maksaa. Sen omavastuun 80 e maksetaan työttömyyskorvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan epäsuosittu mielipide, mutta minä en halua "sekoittua sosiaalisesti". Kävin peruskouluni tälläisessä sekoittuneessa koulussa ja väkivallan ja päihteiden määrä mikä koulussa liikkui oli uskomaton. Kyseessä pienen kaupungin koulu, ei ollut edes m**ja. Nuorena aikuisena elin taas lähiössä, missä toisenlaiset sosiaaliset ongelmat olivat katukuvassa arkipäivää. En laittaisi lapsiani ikinä niin ankeaan ympäristöön.
Minulla sama. Jo 90-luvulla eräässä itähelsingin lähiössä yläasteen välitunnit polteltiin pilveä ja heroiiniä ja näinpä jopa ampuma-aseita näillä lapsukaisilla.
Teen itse kovasti töitä ja säästän rahaa, jotta voin kasvattaa lapseni parempimaineisella alueella. Jos Helsingissä sosiaalisesti sekoitetaan vielä enemmän, muutan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat tuet? Saavat ekana vuonna kotoutumisrahaa joo,sen jälkeen aivan samat tuet kuin muutkin.
https://www.kaleva.fi/hs-maan-laakejakelun-sotkenut-oriola-pyrkii-salaa…
yks unohtui;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingissä noissa kaupungin asunnoissa on se ongelma, että jos et perseile asioitasi aivan totaalisesti, olet jonon hännillä etkä saa asuntoa. Sitten jos varaa ei ole vapailta markkinoilta saatavaan asuntoon tai menetetyt luottotiedot estävät sen saamisen, olet aikamoinen väliinputoaja.
Parempi melkein tuossa tapauksessa hankkia häätö, joutua vankilaan tai alkaa ryyppäämään, niin kämppäkin saattaa jo irrota.
Kannattaisi varmaan mennä töihin, niin olisi varmaa vaikka ostaa oma.
Tervetuloa Helsinkiin asumaan pienituloisena ihmisenä.
Jutellaan asunnonostamisesta uudelleen, kun yrität elää täällä koomisen pienillä tuloilla.
Kaikki eivät halua mennä parisuhteisiin saadakseen asunnon ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossun päätökset ovat salaisia ja perustuvat "harkintaan". Kukaan ei tiedä paljonko sieltä maksetaan kullekin. Kela toimii avoimemmin. Jos saa kelasta toimeentulotukea, niin asumismenoiksi hyväksytään yksinasuvalle Helsingissä 694 euroa + vesimaksu + sähkö. Se katetaan asumistuella ja toimeentulotuella. Sen lisäksi on noin 500€ perusosa. Yhteensä yli 1200€ rahaa, jos ei ole mitään muita tuloja. Maakunnissa yksin asuva köyhä saa tyypillisesti reilut 900 euroa eli 300 euroa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan aio mennä töihin, ellen saa reilusti yli 3000 euroa bruttopalkkaa. Sitä halvemmalla en myy vapaa-aikaani. Asun uudessa kaksiossa pääkaupunkiseudulle, hyvät liikenneyhteydet, palvelut lähellä, iso lasitettu parveke ja erittäin siisti talosauna. KELA maksaa laskuni ja saan vielä reilu 500 euroa hupirahaa kuussa käytettäväksi.
Ruoka haetaan 2 kertaa kuussa ruokajakeluista, joista saa todella hyvät ja terveelliset setit yhdelle henkilölle pariksi viikoksi.
Näin minulla jää paljon enemmän vapaa-aikaa harrastuksille (musiikki, lukeminen, pyöräily, salilla käynti) kuin normaalilla työssäkäyvällä ja syön varmasti paremmin ja terveellisemmin. Stressiä ei ole ja harvalla pienituloisella on 500 euroa joka kuukausi tuhlattavaksi vaikka ulkomaanmatkaan.
Mukavaa kuulla. Minä käyn töissä aivoleikkauksen, syöpähoitojen ja kolmen aivoinfarktin jälkeen. Palkastani menee yli puolet vuokraan ja syövän aiheuttamiin lääkekuluihin menee edelleen suuri summa.
Toivottavasti viihdyt hyvin edullisessa asunnossasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan epäsuosittu mielipide, mutta minä en halua "sekoittua sosiaalisesti". Kävin peruskouluni tälläisessä sekoittuneessa koulussa ja väkivallan ja päihteiden määrä mikä koulussa liikkui oli uskomaton. Kyseessä pienen kaupungin koulu, ei ollut edes m**ja. Nuorena aikuisena elin taas lähiössä, missä toisenlaiset sosiaaliset ongelmat olivat katukuvassa arkipäivää. En laittaisi lapsiani ikinä niin ankeaan ympäristöön.
Minulla sama. Jo 90-luvulla eräässä itähelsingin lähiössä yläasteen välitunnit polteltiin pilveä ja heroiiniä ja näinpä jopa ampuma-aseita näillä lapsukaisilla.
Teen itse kovasti töitä ja säästän rahaa, jotta voin kasvattaa lapseni parempimaineisella alueella. Jos Helsingissä sosiaalisesti sekoitetaan vielä enemmän, muutan muualle.
Et todellakaan näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin että asiat huononevat? Lähiö on juuri sen segregaation tulos. Desegregaatio luo parempaa elämää kaikille osallisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osallistun mielelläni mm. sinun elättämiseesi vuosien syöpähoitojeni jälkeen.
Häpesin syöpähoitojeni aikana, kun joku muu maksoi elämiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin että asiat huononevat? Lähiö on juuri sen segregaation tulos. Desegregaatio luo parempaa elämää kaikille osallisille.
Niin, itseäni ei kamalasti kiinnosta tuo yhteiskunnallinen aspekti, vaan haluan vain säästää omat lapseni tuollaiselta.
Enkä todellakaan usko, että päihdeongelmat yms. ratkeavat sillä että sijoitetaan päihdeongelmaiset Lauttasaareen. Tuo on aika naiivi ajatus.
Olen paljasjalkainen espoolainen ja rakastan kotikaupunkiani. Turvaverkkoni on myös täällä. Pysyn siis täällä.