Sdp: Perustulo purkaisi suomen hyvinvointivaltion
https://www.verkkouutiset.fi/sdpn-kansanedustaja-perustili-purkaisi-suo…
Perustulon ajatuksesta luovuttanee nyt lopullisesti. Hyvä saada piste tällekkin asialle.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Oudosti perustulon vastustajat jatkuvasti unohtavat että myös he itse saisivat tämän tulon.
No kertokaa se malli.
TÄälläkin on jo sanottu.
-kaikki saa.
-kaikki ei saa.
- siitä maksetaan veroa.
-se on veroton.
-se korvaa kaikki nykyiset etuudet.
-se korvaa osan etuisuuksista.
-se tulisi kaikkien etuisuuksien lisäksi.
Keskustele nyt sitten tästä.... Perustilissä sentään selkeä järkevä malli.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa automaatio vie kiihtyvällä vauhdilla ns. perinteisiä työpaikkoja. Muutaman kymmenen vuoden päästä kaikki nykytyöt ovat korvattavissa tällä tavoin.
Jokin perustulo tulee siis käyttöön ihan varmasti. On pakko tulla.
Iso ei perustulolle ja iso ei kansalaispalkalle! Ainoa kyllä kansalaisten perustilille! Kaikille annetaan sama tasa-arvoinen 200 000 euron könttäsumma käteen kun synnytään. Jokainen saa sitten päättää miten sen könttäsumman oman elämänsä aikana käyttää. Toiset opiskeluun, toiset elämiseen työttömyysjaksojen aikana, toiset lasten elatukseen, toiset lääkekuluihin ja jne.
Asumistuet pois köyhinä esiintyviltä rikkailta mökkien omistajilta, en ymmärrä miksi tuetaan valmiiksi rikkaita joilla varaa pitää kahta kotia: vuokra-asuntoa ja omistusmökkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa automaatio vie kiihtyvällä vauhdilla ns. perinteisiä työpaikkoja. Muutaman kymmenen vuoden päästä kaikki nykytyöt ovat korvattavissa tällä tavoin.
Iso ei perustulolle ja iso ei kansalaispalkalle! Ainoa kyllä kansalaisten perustilille! Kaikille annetaan sama tasa-arvoinen 200 000 euron könttäsumma käteen kun synnytään. Jokainen saa sitten päättää miten sen könttäsumman oman elämänsä aikana käyttää. Toiset opiskeluun, toiset elämiseen työttömyysjaksojen aikana, toiset lasten elatukseen, toiset lääkekuluihin ja jne.
Ei. Tämä ei muuttaisi mitään.
Ja perustulo ja kansalaispalkka ovat sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudosti perustulon vastustajat jatkuvasti unohtavat että myös he itse saisivat tämän tulon.
No kertokaa se malli.
TÄälläkin on jo sanottu.
-kaikki saa.
-kaikki ei saa.
- siitä maksetaan veroa.
-se on veroton.
Kaikki saavat kansalaispalkan, alaikäisillä se voisi olla asteittainen.
Sitä ei veroteta.
Ei muita tukia, paitsi poikkeustapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kyllä minä tiedän, että sen ideana on maksamainen kaikille. Luuletko, että se tekee siitä yhtään järkevämmän?
Luulen ja tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kyllä minä tiedän, että sen ideana on maksamainen kaikille. Luuletko, että se tekee siitä yhtään järkevämmän?
Luulen ja tiedän.
Millä se kansalaispalkka kustannetaan, kun kerran tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaba kirjoitti:
800€/kk käteen täysi-ikäiselle & sillä on pärjättävä. Lisää ei tule ellei työskentele.
Miksi antaa yhtään mitään ilmaiseksi?
koska muuten se otetaan ilmaiseksi? sitten joudutaan laittamaan viisin kertainen määrä rahaa poliiseihin kuin taata köyhille leipä. tämähän on tietenkin porvarin märkä päiväuni.
Ei se kyllä ole porvarin päiväuni. Perustulo/ kansalaispalkka olisi tosi hyvä homma - JOS samalla voidaan purkaa miltei kaikki sossu-/ työkkäribyrokratia. Niillä säästöillä maksetaan pitkät pätkät kansalaispalkkaa ilman tarvetta uhkailla karenssilla tai muulla. Se on v i t t u 800 € hanskaan (ilman veroja) ja sillä on pärjättävä.
Tai mentävä duuniin, mutta veroprogression pitää olla sellainen että duuni on aina parempi kuin l o i s i m i n e n. Eli matalammilla palkoista ei oikeastaan tuloveroa lainkaan, maksavathan nämä ihmiset ALV:t ja polttoaineverot ja sen sellaiset joka tapauksessa.
T: Porvari
Kaikki tietää et holisti ja narkki vetäis ton sileäksi ekana viikkona. Sen jälkeen rikoksilla rahoittaisi loput
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaba kirjoitti:
800€/kk käteen täysi-ikäiselle & sillä on pärjättävä. Lisää ei tule ellei työskentele.
Miksi antaa yhtään mitään ilmaiseksi?
koska muuten se otetaan ilmaiseksi? sitten joudutaan laittamaan viisin kertainen määrä rahaa poliiseihin kuin taata köyhille leipä. tämähän on tietenkin porvarin märkä päiväuni.
Ei se kyllä ole porvarin päiväuni. Perustulo/ kansalaispalkka olisi tosi hyvä homma - JOS samalla voidaan purkaa miltei kaikki sossu-/ työkkäribyrokratia. Niillä säästöillä maksetaan pitkät pätkät kansalaispalkkaa ilman tarvetta uhkailla karenssilla tai muulla. Se on v i t t u 800 € hanskaan (ilman veroja) ja sillä on pärjättävä.
Tai mentävä duuniin, mutta veroprogression pitää olla sellainen että duuni on aina parempi kuin l o i s i m i n e n. Eli matalammilla palkoista ei oikeastaan tuloveroa lainkaan, maksavathan nämä ihmiset ALV:t ja polttoaineverot ja sen sellaiset joka tapauksessa.
T: Porvari
Kaikki tietää et holisti ja narkki vetäis ton sileäksi ekana viikkona. Sen jälkeen rikoksilla rahoittaisi loput
kyseisellä henkilöllä ei ollut perustilistä hajuakaan. Perustililtä voi nostaa vain tietyn summan kuussa, jos tilin saldo on alle 20 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa se malli.
TÄälläkin on jo sanottu.
-kaikki saa.
-kaikki ei saa.
- siitä maksetaan veroa.
-se on veroton.
Sitä ei veroteta.
"voisi olla" siis olisiko vaiko eikö olisi? taisi taas olla omia mielipiteitä.....
"ei muita tukia mutta olisi kuitenkin muita tukia"... jep jep..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kertokaa se malli.
TÄälläkin on jo sanottu.
-kaikki saa.
-kaikki ei saa.
- siitä maksetaan veroa.
-se on veroton.
Sitä ei veroteta.
"voisi olla" siis olisiko vaiko eikö olisi? taisi taas olla omia mielipiteitä.....
"ei muita tukia mutta olisi kuitenkin muita tukia"... jep jep..
Kaikki saavat kansalaispalkan, alaikäiset vähemmän.
Perustuloa ei veroteta.
Ei muita tukia. Vammautuneet ja vaikeasti sairaat saavat lisäapua.
Miellyttääkö nyt silmää enemmän tämä vastaus? On ihmisiä joilla on vastauksia ja parannusehdotuksia, ja sitten on ne muut, kitisijät.
Perustulo lakkauttaisi noin 90% nykyisestä byrokratiasta, eli säästöjä tulisi sitäkin kautta. Kaikille maksetut summat eivät välttämättä olisi, maan verotuksen ja ostovoiman tuntien, mitään kovin suuria, mutta tottakai kaikkea ihmisen elämänlaatua parantavaa pitää vastustaa ihan periaatteesta. :)
Perustulo tekisi kannattavaksi sen, että vajaakuntoinenkin voisi työskennellä tekemällä esim. yhden vuoron viikossa, ja ne eurot olisivat pelkkää plussaa. Toisaalta sairaat ja syrjäytyneet saisivat olla ns. rauhassa, eivät menettäisi yöuniaan karenssipelossa tai vastaavaa- eli win-win kaikille.
Se, että kukaan ei saisi mitään rahaa, ei onnistu 2020-luvun Suomessa, joten se ei ole edes vaihtoehto, sori. Mutta koska jokainen kansalainen on lainkin mukaan oikeutettu tiettyyn minimisummaan tarpeen vaatiessa, miksei sitä rahaa voisi maksaa automaattisesti ilman monimutkaista kyttäyssysteemiä joka nielee miljoonia euroja vuosittain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen ja tiedän.
Millä se kansalaispalkka kustannetaan, kun kerran tiedät?
Eipä tullut tietävältä vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs tavalla aiemmin syntyneet osallistuvat tuohon malliin muuten kuin maksajina?
200 000€ ei muuten riitä tälläkään hetkellä syntymästä yliopiston loppututkintoon asti. Haluat siis huonontaa korkeakoulutettavien asemaa Suomessa?