Sdp: Perustulo purkaisi suomen hyvinvointivaltion
https://www.verkkouutiset.fi/sdpn-kansanedustaja-perustili-purkaisi-suo…
Perustulon ajatuksesta luovuttanee nyt lopullisesti. Hyvä saada piste tällekkin asialle.
Kommentit (255)
Totta kai kokkare haluaa ehdottaa perus*tiliä*, kuten koronkiskuri tai vanhan ajan kiristäjä. Ota tästä tonni. "Mitä sen jälkeen kun se tonni on käytetty?" No sitten peritään sitä korkojen kera ja hakataan sua niin kauan kunnes jostain revit varoja.
Perustulolla ihminen taas voi kattaa pakolliset elinkustannukset joita ilman ei Suomen ilmastossa pysy hengissä, kuten katto pään päällä, ja kokkare ei voi enää mitenkään painostaa johonkin "työllistämistoimiin" ruokapalkalla tai jollain 7e/h "työehtosopimuksilla".
Siksi kokkareet vimmatusti vastustavat perustuloa ja rakastavat perustiliä jonka voi vetää miinukselle ja sitten sitä pakkasen puolella olevaa voi alkaa terrorisoida ja kiristää ilmaishommiin porvarille.
Demarit on sen jo kavereineen tuhonneet. Nyt haetaan vain syntipukkia.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo tekisi ammattiliitot ja huonot toimimattomat riistotyöpaikat hyödyttömiksi ja lopettaisi ne kertaheitolla.
Perustulolla oleva ihminen on oman itsensä liitto. Hän äänestää jaloilla, jos työolot ja palkka on huono.
Tässäpä tämä yksinkertaisuudessaan.
Moni riistotyöpaikka muuttaisi työoloja ja palkkojaan ja vähän äkkiä.
Liittoja ei oikein enää tarvittaisi, kun ihmiset itse päättäisivät jaloillaan asioista.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että tuottavat ihmiset haluaisivat kustantaa tuottamattomille ilmaista rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä pitäisi tehdä on nostaa työttömyyskorvauksen tasoa niin ettei normaalisti tarvitsisi hakea toimkeentulotukea. Toimeentulotuki myös leikkaa jos saat vähänkin jostain rahaa.
Esim itselläni
tt tuki 103
astuki 319
työttömyyskorvaus 529
Jos työttömyyskorvausta nostettaisi satasella ei olisi leikkaavaa tomeentulotukea.
Eli saat 951 euroa sohvasi tuhnuttamisesta? Meillä on liian hyvä sosiaaliturva.
Juu paljon parempi olis pistää se tervehtimään prismaan kävelijöitä tai jotain yhtä hyödyllisiä työtä mitä on amerikan kapitalismin ihmemaa tupo täynnä
Vierailija kirjoitti:
vaba kirjoitti:
800€/kk käteen täysi-ikäiselle & sillä on pärjättävä. Lisää ei tule ellei työskentele.
Ei toimi, epäreilu. Itse asun omistusasunnossa ja minulla on pääomatuloja. Maksan asumisestani alle satasen kuussa. Eläisin herroiksi tuolla, mutta entäs se joka joutuu maksamaan vuokraa mutta ei saa töitä? Itselleni riittäisi vähempikin, tuolle toiselle ei.
Asumiskulut on pakko jotenkin huomioida. Mutta asumiseen esim. opiskelijalle on riitettävä soluhuone. Ei voida vaatia yksiötä.
Perustulo korvaisi vain minimituet, ei sitä missään mallissa maksettaisi jokaikiselle kansalaiselle. Kun tulot ylittävät tietyn pisteen, ei saa myöskään perustuloa, yhtään sen enempää kuin nyt saisi asumistukea/perustoimeentulotukea.
Ja jos tulot laskevat alle tietyn pisteen, reaaliaikaisen tulorekisterin perusteella olisi automaattisesti oikeutettu perustuloon. Ilman että sitä pitää mistään virastosta anoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä pitäisi tehdä on nostaa työttömyyskorvauksen tasoa niin ettei normaalisti tarvitsisi hakea toimkeentulotukea. Toimeentulotuki myös leikkaa jos saat vähänkin jostain rahaa.
Esim itselläni
tt tuki 103
astuki 319
työttömyyskorvaus 529
Jos työttömyyskorvausta nostettaisi satasella ei olisi leikkaavaa tomeentulotukea.
Eikös häneltä mene tuosta vuokra?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo tekisi ammattiliitot ja huonot toimimattomat riistotyöpaikat hyödyttömiksi ja lopettaisi ne kertaheitolla.
Perustulolla oleva ihminen on oman itsensä liitto. Hän äänestää jaloilla, jos työolot ja palkka on huono.
Liittoja ei oikein enää tarvittaisi, kun ihmiset itse päättäisivät jaloillaan asioista.
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että tuottavat ihmiset haluaisivat kustantaa tuottamattomille ilmaista rahaa?
Suurin osa noista tuottavista ihmisistä tuota hevon helvettiä kunhan persettä nuolevat niin saavat lohkaistua omansa siitä isosta rahavirrasta joka siellä jossain pyörii
Vierailija kirjoitti:
Perustulo olisi aika kova isku liitoille ja riistoporvareille.
Liitoille saaaisi ollakin, mutta riiso porvari nosaisi samalla hetkellä kaikkia hintoja, joia voisi ja pystyisi, eli käytännössä lähes kaikkien hyödykkeiden hinna nousisiva. - Onhan tämän nähny itse. Ei mennyt montaa viikkoa kun vuokranantaja ilmoitti vuokran nostamisesta kun silloinen opiskelijoiden asumislisä nousi Sattumaako? - Lienee myös satuaa, että vastaavasti kun opintukea leikattiin niin en muista yhdenkään hinnan tai maksun laskeneen. Hieman epäilen, ettei meillä ole paluuta esimerkiksi vuokra säännöstelyyn saati, että peruselinarvikkeilla olsii kattohintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntarauha? Se että voi laittaa lapsensa kouluun, puistoon jne. miettimättä kidnappaako joku tämän lunnaita vasten? Että voi kulkea kaupungilla ilman pelkoa jostain katuryöstäjistä jotka eivät ole syöneet viikkoon ja ovat valmiita tappamaan muutaman kympin tähden?
Et taida olla kovin korkeatasoinen ajattelija, kun luulet että ihminen vaan rahattomana kiltisti kuolee katuojaan. Katso esimerkkejä historiasta mitä todellisuudessa käy niille "tuottaville".
Vierailija kirjoitti:
Sellainen paskaprovo tällä kertaa.
Artikkelissahan puhutaan perustilistä jota Elina Lepomäki, Wahlroos jne. ehdottaneet.
Perustulosta jota SDP itsekin ajanut ei pukahdeta sanallakaan artikkelissa.
Siinähän puhutaan 600 euron perustulosta, jota sieltä perustililtä voisi nostaa. Vaikka saldo olisi mitä. Mutta mitä se 20,000€ alkusaldo sitten tarkoittaa, jos tilin saa vetää miinuksellekin? Samahan se olisi laittaa nollaan, niin olisi jotain logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim itselläni
tt tuki 103
astuki 319
työttömyyskorvaus 529
Juu paljon parempi olis pistää se tervehtimään prismaan kävelijöitä tai jotain yhtä hyödyllisiä työtä mitä on amerikan kapitalismin ihmemaa tupo täynnä
Itse asiassa olet aivan oikeassa, vaikka kuvittetkin olevasi sarkastinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim itselläni
tt tuki 103
astuki 319
työttömyyskorvaus 529
Eikös häneltä mene tuosta vuokra?
Pointtisi on? Menee varmaan ruokakin. Entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim itselläni
tt tuki 103
astuki 319
työttömyyskorvaus 529
Niin tämähän se kertoo sinunlaisista ihmisistä kaiken. Minä en ainakaan halua nähdä yhtäkään suomen kansalaista nöyryytettynä sen vuoksi ettei järjestelmä tarjoa heille mielekästä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntarauha? Se että voi laittaa lapsensa kouluun, puistoon jne. miettimättä kidnappaako joku tämän lunnaita vasten? Että voi kulkea kaupungilla ilman pelkoa jostain katuryöstäjistä jotka eivät ole syöneet viikkoon ja ovat valmiita tappamaan muutaman kympin tähden?
Et taida olla kovin korkeatasoinen ajattelija, kun luulet että ihminen vaan rahattomana kiltisti kuolee katuojaan. Katso esimerkkejä historiasta mitä todellisuudessa käy niille "tuottaville".
Selitä Viro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim itselläni
tt tuki 103
astuki 319
työttömyyskorvaus 529
Mitä se kenellekään tuottaa että joku kaivaa kuopan ja sitten heti perään täyttää sen? Muuta kuin sen häiriintyneen kokoomuslaisen kostonhalun siitä että joku ei joudu kuolemaan nälkään mutta joutuu sen eteen tekemään jotain täysin merkityksetöntä sirkustemppuilua?
Kaltaisesi ovat hädin tuskin ihmisiksi luokiteltavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista tuottavista ihmisistä tuota hevon helvettiä kunhan persettä nuolevat niin saavat lohkaistua omansa siitä isosta rahavirrasta joka siellä jossain pyörii
Syrjäytynyt luuseri uskottelee itselleen, eikä vastaa kysymykseen.
Ei tarvitse olla syrjäytynyt luuseri että näkee ilmiselvän asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaba kirjoitti:
800€/kk käteen täysi-ikäiselle & sillä on pärjättävä. Lisää ei tule ellei työskentele.
Ei toimi, epäreilu. Itse asun omistusasunnossa ja minulla on pääomatuloja. Maksan asumisestani alle satasen kuussa. Eläisin herroiksi tuolla, mutta entäs se joka joutuu maksamaan vuokraa mutta ei saa töitä? Itselleni riittäisi vähempikin, tuolle toiselle ei.
Asumiskulut on pakko jotenkin huomioida. Mutta asumiseen esim. opiskelijalle on riitettävä soluhuone. Ei voida vaatia yksiötä.
Perustulo korvaisi vain minimituet, ei sitä missään mallissa maksettaisi jokaikiselle kansalaiselle. Kun tulot ylittävät tietyn pisteen, ei saa myöskään perustuloa, yhtään sen enempää kuin nyt saisi asumistukea/perustoimeentulotukea.
Ja jos tulot laskevat alle tietyn pisteen, reaaliaikaisen tulorekisterin perusteella olisi automaattisesti oikeutettu perustuloon. Ilman että sitä pitää mistään virastosta anoa.
Joo, mutta esim. itse saan pääomatuloja käteen noin sata euroa, joten saisin työttömänä tuon 800. Riittäisi.
Kysyn vielä että miten kävisi toverilleni, joka maksaa asumisestaan 500 euroa enemmän?
Juu ei toimi. Ehdotan itse jotain pohjaosaa automaattisesti esim. 350-400 euroa korvaamaan kaikki minimituet, ja sen päälle asumislisät jos tarvii, lisä on aktiivinen työnhaussa, ym. ym. Kukaan ei jäisi täysin tyhjän päälle missään elämäntilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa automaatio vie kiihtyvällä vauhdilla ns. perinteisiä työpaikkoja. Muutaman kymmenen vuoden päästä kaikki nykytyöt ovat korvattavissa tällä tavoin.
Jokin perustulo tulee siis käyttöön ihan varmasti. On pakko tulla.
Maailmassa ei ole koskaan ennen ollut niin korkea automaation aste kuin nyt, eikä maailmassa ole koskaan ennen ollut niin paljon työpaikkoja kuin nyt. Haluatko selittää jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä Viro.
Selitä mitä? Rikollisuus on Virossa tasaiseen tahtiin laskenut sitä myöten kun perheiden ja vähävaraisten etuuksia on parannettu. Nykyään esim. lapsilisä on Virossa jopa parempi kuin Suomessa vaikka hintataso on 3x huokeampi.