Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Abortti rv14?

Vierailija
30.07.2020 |

Onko mahdollinen? Entä jos valitsee lapsesta luopumisen? Meneekö lapsi adoptioon vai mihin?

Kommentit (174)

Vierailija
1/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun raskauden kesto on yli 12 viikkoa, voidaan keskeytys näissä tilanteissa tehdä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran päätöksellä. Raskauden kestoajasta riippumatta voidaan keskeytys tehdä kahden lääkärin päätöksellä, jos raskauden jatkuminen tai lapsen synnyttäminen aiheuttaisi naisen hengelle tai terveydelle vaaran. Valviran päätös tarvitaan tilanteissa, joissa keskeytystä haetaan sikiön vaikean sairauden tai ruumiinvian vuoksi.

Vierailija
2/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkalaiseni sai luvan aborttiin viikolla 20, kun oli yksinhuoltaja avioeron keskellä kahden pienen taarepon kanssa ja raskaus oli vahinko. Ei kuitenkaan tehnyt sitä, skidejä nyt kolme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkalaiseni sai luvan aborttiin viikolla 20, kun oli yksinhuoltaja avioeron keskellä kahden pienen taarepon kanssa ja raskaus oli vahinko. Ei kuitenkaan tehnyt sitä, skidejä nyt kolme.

Miten hänellä menee?

Vierailija
4/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sosiaalisin perustein sain abortin Valviralta noilla viikoilla. Olin 19 v. Itse raskaus todettiin rv 13-14, mutta itse luvan saamisessa kesti about 2 viikkoa(?).

Eli sairaalassa kirjoitin omin sanoin kirjeen Valviralle että miksi haluan abortin jne. Sieltä lähettivät sen eteenpäin (ja ainakin vuonna 2011 käsittelivät keskeytyspyyntöjä muistaakseni vain kahtena päivänä viikossa.)

Sitten odottamaan vastausta joka tuli kirjeellä kotiin.

Sain luvan, mutta edelleen näin useamman vuoden jälkeen kyseistä asiaa kadun, enemmän kuin mitään muuta.

Ehdin näkemään sikiön ennen kuin se vietiin pois. Oli jo ihan vauvan näköinen. Ja iso. :( En unohda sitä koskaan ja etenkin viime aikoina tuo on alkanut kummittelemaan päässä.

Sairaalapastori kävi kanssani asiasta keskustelemassa, mutta eipä se huono omatunto mihinkään hävinnyt. Jos nyt saisin valita niin tekisin toisin.

Vierailija
5/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sosiaalisin perustein sain abortin Valviralta noilla viikoilla. Olin 19 v. Itse raskaus todettiin rv 13-14, mutta itse luvan saamisessa kesti about 2 viikkoa(?).

Eli sairaalassa kirjoitin omin sanoin kirjeen Valviralle että miksi haluan abortin jne. Sieltä lähettivät sen eteenpäin (ja ainakin vuonna 2011 käsittelivät keskeytyspyyntöjä muistaakseni vain kahtena päivänä viikossa.)

Sain luvan, mutta edelleen näin useamman vuoden jälkeen kyseistä asiaa kadun, enemmän kuin mitään muuta.

Ehdin näkemään sikiön ennen kuin se vietiin pois. Oli jo ihan vauvan näköinen. Ja iso. :( En unohda sitä koskaan ja etenkin viime aikoina tuo on alkanut kummittelemaan päässä.

Sairaalapastori kävi kanssani asiasta keskustelemassa, mutta eipä se huono omatunto mihinkään hävinnyt. Jos nyt saisin valita niin tekisin toisin.

😢

Vierailija
6/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä. Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää, niin en olisi keskeytystä tehnyt.

Pienellä oli kaikki mitä ihmisillä pitäisi olla. Sormet, varpaat, hiuksia. :( En kestä oikein ajatella edes kyseistä asiaa enkä nyt missään nimessä halua ap:ta syyllistää tai pelotella. Kerron nuo asiat siksi etten itse silloin oikeasti tiennyt miten asia menee. Luulin että teen tarpeet wc-pönttöön, tulee isoja hyytymiä jne.

Mutta olikin vähän isompi juttu, sain katetrin ja kätilö sen sikiön otti vastaan.. -4

Vierailija
7/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miksi olet tekemässä aborttia noin myöhäisillä viikoilla? Onko sikiöllä joku vamma tms?

Vierailija
8/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna adoptioon! Toki päätös on sinun ja kaikki päätökset vaikeita. Mutta jos aborttia aiot niin kannattaa alkaa toimimaan!

Vierailija
9/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha teko. Sikiön sydän lyö joka hetki.

Vierailija
10/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tehtiin 12. viikolla, ja ehdin myös nähdä sikiön. Kamala hetki. En ole tätä koskaan missään terapiassa purkanut. Syyskuussa tulee 10 vuotta täyteen. Ironista kyllä, otin lasketun ajan tienoilla itselleni koiran. En silloin hoksannut asiayhteyttä, vaan vasta äskettäin kun mietin, että minulla olisi nyt 9-vuotias lapsi. Nyt on 9-vuotias koira. Ja pelko, etten ikinä enää saa lapsia.

Vierailija
11/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä mitään tietoisuutta ollut. Ei kannata potea huonoa omaatuntoa. Jos minä olisin ollut tuossa tilanteessa tekisin samoin, enkä katuisi.

Vierailija
12/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee esille se, että aborttia pidetään liian pienenä toimenpiteenä naisen psyyken kannalta. Mitään jälkiseurantaa ei ole vaan suhtaudutaan kuin kyseessä olisi nielurisojen poisto. Abortin muisto ja tietoisuus menetetystä lapsesta voi seurata naista läpi elämän. Ainakin äitiäni seurasi. Kovaluontoisemmat naiset eivät tietysti ole moksiskaan, mutta herkemmille se on kova paikka.

Vierailija
13/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miksi olet tekemässä aborttia noin myöhäisillä viikoilla? Onko sikiöllä joku vamma tms?

Ehkä ei vain halua lasta.

Vierailija
14/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun surullinen ketju :( Itselläni on yksi lapsi, jota ennen koin keskenmenon rv 12. Keskenmeno tapahtui spontaanisti, aloin vuotaa kotona. Olin paniikissa ja odotin, että mies tulee töistä ja päästään lähteen päivystykseen. Olo oli kuin tosi pahoissa kuukautiskivuissa. (Päivystykseen olin soittanut ja saanut ohjeet). Juuri ennen lähtöä kävin vielä vessassa ja tunsin, että jotain tapahtuu. Katsoin ja kauhistuin... se sikiö tuli pois, sellaisessa pussissa. Muistan sen näyn ja sen tunteen aina. Haukoin henkeä vessan lattialla, samalla tuijottaen vessanpönttöön "jossa mun pieni rakas lapsi oli". Kyyneeleet nousee edelleen silmiin.

Vierailija
15/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä mitään tietoisuutta ollut. Ei kannata potea huonoa omaatuntoa. Jos minä olisin ollut tuossa tilanteessa tekisin samoin, enkä katuisi.

Niin ei varmaan. Mutta toisaalta ei ollut mikään verimöykky vaan pienen nuken kokoinen. Se oli tosi ikävää kun itse prosessissa kesti niin kauan että lupa tuli, ehti kasvaa jo vaikka kuinka. Sikiö oli jo kuitenkin rv 16-17 kun keskeytys tehtiin. -4

Vierailija
16/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se eri asia mennä tekemään keskeytys vaikka viikoilla 6-10, kun sieltä tulee vaan hyytymiä. Mutta isomman sikiön poistuleminen on ihan eri asia. Olen saanut myöhäisen keskenmenon ja kyllä se ihan vauvalta näytti.

Vierailija
17/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin prolife satuilijat taas joukolla abortoineet hiuksellisia sikiöitä :D

No ei ole pakko uskoa. Sen kun googletat miltä 17 viikkoinen sikiö näyttää.

Vierailija
18/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei varmaan. Mutta toisaalta ei ollut mikään verimöykky vaan pienen nuken kokoinen. Se oli tosi ikävää kun itse prosessissa kesti niin kauan että lupa tuli, ehti kasvaa jo vaikka kuinka. Sikiö oli jo kuitenkin rv 16-17 kun keskeytys tehtiin. -4

Tosi järkyttävää, että joutui noin kauan odotella. Noissa tilanteissa pitäisi etenkin nopeuttaa käsittelyä, ihan uskomatonta toimintaa. Toivottavasti tänä päivänä sujuu nopeammin? Aborttiin pitäisi aina saada aika mahd. nopeasti, ei vaan sikiön takia vaan myös naiselle tulevien jälkiseuraamusten takia.

Vierailija
19/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan hiukset noin rv 14 alkaa kasvaa.

Vierailija
20/174 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se eri asia mennä tekemään keskeytys vaikka viikoilla 6-10, kun sieltä tulee vaan hyytymiä. Mutta isomman sikiön poistuleminen on ihan eri asia. Olen saanut myöhäisen keskenmenon ja kyllä se ihan vauvalta näytti.

Kyllä rv6 keskenmenneestä oli tunnistettavissa istukka ja sikiö. Tuli ulos rv10. Pienihän se oli... onneksi tunsin kun tuli ulos. Sain nähdä konkreettisesti minkä kokoinen sikiö on tuolloin.

Ap:lle tsemppiä. Mieti tarkoin.