Laihdutus, retkahtaminen ja paino
Mietin että miten saan tsempattua itseni taas tämän yli. Alkuviikosta retkahdin ja söin yhtenä päivänä 2 pientä leivosta joista tuli yhteensä 600 ylimääräistä kilokaloria, seuraavana päivänä söin 2 pientä suklaavanukasta joista tuli vähän noin 300 ylimääräistä kilokaloria. En siis laske yleisesti ottaen kaloreita mutta syön kaloritietoisesti ja yritän syödä lähtökohtaisesti vähemmän energiatiheää ruokaa jotta saan kyllä kunnolla vatsan täyteen. Mutta noista kahdesta retkahtamisesta välittömästi paino nousi kilolla eikä ole laskenut takaisin.
Olen neljän kilon päässä tavoitepainostani joten isosta urakasta ei ole kyse. Kuitenkin tuntuu ihan älyttömän masentavalle etten varmaan pysty enää ikinä syömään mitään herkkuja. Harrastan tällä hetkellä joka päivä vähintään tunnin liikuntaa ja pidän yhden viikottaisen vapaapäivän. En tiedä pystynkö lisäämään enää kulutustani liikuntaa lisäämälläkään kun en halua että mikään paikka menee rikki. En ole koskaan ennen laihduttanut niin varmaan siksi tuntuu hankalalle.
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (118)
yks reps,toinen,kolmas,ja kohta onki takas samassa vanhassa ruokavaliossa ja kilot tulee vaudilla.
Ja on kokemusta, kymmeniä kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattivouhottajien kannattaa katsoa tämä dokumentti. Siinä diabeetikkoryhmä korjaa ruokavaliotaan enemmän kohti virallisterveellistä ja korjaa hiilihydraattien laadun (eli ei poista kokonaan ruokavaliosta) ja kummasti välittömästi veriarvot paranee ja alkaa laihtua. Kenenkään ei tarvitse eikä kannata lopettaa esimerkiksi kasvisten syöntiä. Itsekin tiedän karppaajia jotka paheksuvat muiden porkkanansyöntiä kun siinä on niiiin paljon hiilaria!
Ei kukaan poista kaikkia hiilareita ruokavaliosta, ei edes karppaajat. Karppauksessa kasvisten määrä on suuri.
Olen katsonut tuon dokkarin, eikä siinä todellakaan menty viralliseen päin. Et tainnut ymmärtää, mitä siinä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattivouhottajien kannattaa katsoa tämä dokumentti. Siinä diabeetikkoryhmä korjaa ruokavaliotaan enemmän kohti virallisterveellistä ja korjaa hiilihydraattien laadun (eli ei poista kokonaan ruokavaliosta) ja kummasti välittömästi veriarvot paranee ja alkaa laihtua. Kenenkään ei tarvitse eikä kannata lopettaa esimerkiksi kasvisten syöntiä. Itsekin tiedän karppaajia jotka paheksuvat muiden porkkanansyöntiä kun siinä on niiiin paljon hiilaria!
Ei kukaan poista kaikkia hiilareita ruokavaliosta, ei edes karppaajat. Karppauksessa kasvisten määrä on suuri.
Olen katsonut tuon dokkarin, eikä siinä todellakaan menty viralliseen päin. Et tainnut ymmärtää, mitä siinä tehtiin.
Virallisterveellisessä ruokavaliossa esimerkiksi suomessa suositellaan VÄHINTÄÄN puoli kiloa kasviksia päivässä. Pieni osa suomalaisista pääsee edes tuohon, vaikka tuo on minimimäärä. Missään ei käsketä syömään ranskalaisia, energiajuomia, pitsoja, karkkia. Satunnaisesti ne sopii jokaisen ruokavalioon mutta ei päivittäin eikä mielellään edes viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu karppaaja ei syö mitään porkkanaa, paprikaa, hedelmiä, marjoja jne. Kaikissa on kuulemma liikaa hiilareita. Kyseinen henkilö on edelleen huomattavan ylipainoinen vaikka kovasti jaksaa jakaa kaikille karppaamisen ilosanomaa. En kyllä rehellisesti sanottuna ihan ymmärrä... Yksi toinen karppaushurahtanut keittelee jotain luuliemiä. No, kai tuotakin ruokavaliota voi terveellisesti ja monipuolisesti noudattaa, mutta itse kyllä kysyisin ravitsemustieteilijältä apua.
Tuntemasi karppaaja ei noudata kys. ruokavaliota, jos ei syö kasviksia.
Luuliemi on muuten tosi ravintopitoista, joten turhaan mollaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisterveellisessä ruokavaliossa esimerkiksi suomessa suositellaan VÄHINTÄÄN puoli kiloa kasviksia päivässä. Pieni osa suomalaisista pääsee edes tuohon, vaikka tuo on minimimäärä. Missään ei käsketä syömään ranskalaisia, energiajuomia, pitsoja, karkkia. Satunnaisesti ne sopii jokaisen ruokavalioon mutta ei päivittäin eikä mielellään edes viikottain.
Aivan, mutta tuo asia ei ollut ohjelman ydin.
Vierailija kirjoitti:
yks reps,toinen,kolmas,ja kohta onki takas samassa vanhassa ruokavaliossa ja kilot tulee vaudilla.
Ja on kokemusta, kymmeniä kertoja.
Äh, kuulostaa hankalalta. Oletko hakenut apua syömisongelmiin? Osaatko sanoa mistä jatkuva jojoilu ja repsahdukset johtuvat?
Tuolta voi jokainen tarkistaa ruokapyramidista ja lautasmallikuvasta että mitä ne viralliset ruokasuositukset on. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota pyramidin isoimpaan lohkoon ja pienimpään lohkoon ja niiden suhteeseen toisiinsa nähden. Aika monet kansantaudit saisi kyytiä jos keskivertosuomalainen söisi noin edes viitenä päivänä viikossa.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr0…
Vierailija kirjoitti:
Yks tuttu karppaaja ei syö mitään porkkanaa, paprikaa, hedelmiä, marjoja jne. Kaikissa on kuulemma liikaa hiilareita. Kyseinen henkilö on edelleen huomattavan ylipainoinen vaikka kovasti jaksaa jakaa kaikille karppaamisen ilosanomaa. En kyllä rehellisesti sanottuna ihan ymmärrä... Yksi toinen karppaushurahtanut keittelee jotain luuliemiä. No, kai tuotakin ruokavaliota voi terveellisesti ja monipuolisesti noudattaa, mutta itse kyllä kysyisin ravitsemustieteilijältä apua.
Minun tuttuni syö virallisterveellisesti ja on aivan jäätävästi ylipainoinen. Sitkeästi se vaan jaksaa jatkaa vuodesta toiseen sitä leivän pupeltamista, koska niin koulutettu ravitsemustieteilijä on häntä ohjeistanut syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttuni syö virallisterveellisesti ja on aivan jäätävästi ylipainoinen. Sitkeästi se vaan jaksaa jatkaa vuodesta toiseen sitä leivän pupeltamista, koska niin koulutettu ravitsemustieteilijä on häntä ohjeistanut syömään.
No kuulostaa sille ettei tuttusi todellakaan noudata virallisterveellistä ruokavaliota. Kaikista eniten pitää syödä kasviksia.
Suurin osa virallisterveellistä ruokavaliota noudattavista ei ole sitä koskaan kokeillutkaan. Moniko oikeasti jossain lounasbuffassa pistää puoli lautasellista ensin rehuja, sitten vasta katsoo paljonko siihen mahtuu vielä perunaa tai proteiinia? Kyllä suurimmalla osalla näkyy hirveä kasa riisiä/perunaa, monta kauhallista jotain lihakastiketta ja sitten pienenä nökkösenä muutama kurkunpala siellä reunalla. Ja sitten otetaan kasa vaaleaa leipää kun kyllä joka paikassa yleensä jotain tummaa leipää on tarjolla. Eikä sitä leipää tarvitse ottaa kuin 1 siivu. Kyllä pitäisi senkin voimalla ruumiillisessa työssä jaksaa. Toimistotyössä vielä vähemmän mitään riisiä kannata pupeltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle yksi painonlaskuun johtaneista oivalluksista oli pitkäjänteisyys eli se, että paino kyllä laskee, mutta siihen pitää varata paaaaaaljon aikaa. Ei mitään kuuria tai projektia vaan alkaa syödä kuin olisi jo tavoitepainossa.
Painoni on nyt laskenut 1-2 kg kuukaudessa aika pienillä muutoksilla (herkut ja mässy pois, säännölliset ruoka-ajat) eikä tunnu yhtään hankalalta. Pitäisi saada vielä 4-5 kg pois ja uskon olevani jouluksi ihannepainossani.
Tässä oli mielestäni hyvä ajatus, että syö niin kuin olisi jo tavoitepainossa. En käsitä näitä laihdutusohjelmia, joissa ihmiselle annetaan selvät ohjeet mitä milläkin aterialla syö. Tällä tavallako ihmisen ajatellaan elävän lopun ikäänsä? Että ei voi ikinä lähteä ulos syömään ellei ole takeita että ravintolasta saa juuri tietyn aterian? Luulisi, että olisi viisasta pohtia millä sen painon on ylipainoon nostanut ja sitten alkaa karsia tästä. Aika moni lihava on normaalipainoisena aikanaan syönyt vaikka leivoksen silloin tällöin ja voisi olettaa, ettei leivos silloin tällöin ole siis ratkaiseva lihomisen kannalta.
Itse huomaan lihoneeni pääasiassa sen myötä, että aloin miehen kanssa syödä illalla viinin kanssa salaatin ohessa juustoja, makkaroita, leipää jne. Ja päivällinen on kuitenkin syöty jo aiemmin illalla. Aikaisemmin iltapalani oli pari leipäviipaletta. Eli tuo lienee loogisin selitys kohdallani. Ei se, että olen lounaan jälkeen syönyt palan kuivakakkua tms. mitä olen tehnyt hoikkanakin aikanani. Jokaisen pitäisi siis itse miettiä mikä juuri hänellä on se kompastuskivi, jokaisella on omansa.
Niin.
Toisaalta itse olen kyllä jo valmiiksi normaalipainossa mutta silti on vähän ylimääräistä päässyt kerääntymään. Toisaalta laihdutettavaa ei ole paljoa joten luulisi ettei se kovin vaikeaa voi olla. Minulla pahin kompastuskivi on makeat herkut. Niitä kyllä olen syönyt hoikkana ja alipainoisenakin, mutta kai tässä on alkanut aineenvaihdunta hidastumaan.
Aineenvaihduntaahan kannattaa syyttää, kun sokerilla lihoo :)
Niin. Olin 30-v asti totaalinen läpipasko eikä todellakaan näkynyt kropassa jos välillä söin suklaalevyn tai paketillisen keksejä. Nykyään semmoiseen ei ole enää varaa, kroppa paisuu heti.
Kyllä mikä vaan lihottaa jos sitä liikaa syö, oli se sitten sokeri, rasva tai proteiini. Tässä iässä pitää olla jo selvästi tarkempi mitä nuorempana.
Sokeria vain on kaikkein helpoin syödä liikaa.
Oisko tästä jotain tutkimustietoa tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa virallisterveellistä ruokavaliota noudattavista ei ole sitä koskaan kokeillutkaan. Moniko oikeasti jossain lounasbuffassa pistää puoli lautasellista ensin rehuja, sitten vasta katsoo paljonko siihen mahtuu vielä perunaa tai proteiinia? Kyllä suurimmalla osalla näkyy hirveä kasa riisiä/perunaa, monta kauhallista jotain lihakastiketta ja sitten pienenä nökkösenä muutama kurkunpala siellä reunalla. Ja sitten otetaan kasa vaaleaa leipää kun kyllä joka paikassa yleensä jotain tummaa leipää on tarjolla. Eikä sitä leipää tarvitse ottaa kuin 1 siivu. Kyllä pitäisi senkin voimalla ruumiillisessa työssä jaksaa. Toimistotyössä vielä vähemmän mitään riisiä kannata pupeltaa.
Minä täytän puoli lautasellista vihanneksilla salaattipöydästä, sitten lämpimiä kasviksia ja sen jälkeen ihmettelen mihin koloon saisin sen proteiinin tai muun ruoan. En tosin ole ylipainoinen. Mutta en ole läheskään ainoa joka meidän työpaikkaruokalassa tekee niin.
Välimeren maissa on normaalia vetää kasviksia kilokin päivässä. Siihen päälle kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on myös erittäin katsomisen arvoinen. Tiivistettynä: tärkein yksittäinen asia mitä voit tehdä painonhallintasi kannalta on kasvisten lisääminen ruokavalioon.
Tää on tosi hyvä. Terveyden kannalta kolme tärkeintä tekoa on kasvisten määrän lisääminen, hyvien rasvojen saanti, säännöllinen liikunta. Esimerkiksi herkkujen rajoittaminen oli paljon pienemmässä roolissa tuolla listalla.
Kertasyömisellä ei liho etkä voi laskea noita noin tarkasti, todennäköisesti rasvaprosenttisi on muuta mitä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Kertasyömisellä ei liho etkä voi laskea noita noin tarkasti, todennäköisesti rasvaprosenttisi on muuta mitä luulet.
Siis miten rasvaprosentti on muuta kuin luulen? Peili kertoo aika paljon ja kroppa hieman löysempi kuin muutama vuosi sitten jolloin kävin kehonkoostumusanalyysissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on myös erittäin katsomisen arvoinen. Tiivistettynä: tärkein yksittäinen asia mitä voit tehdä painonhallintasi kannalta on kasvisten lisääminen ruokavalioon.
Tää on tosi hyvä. Terveyden kannalta kolme tärkeintä tekoa on kasvisten määrän lisääminen, hyvien rasvojen saanti, säännöllinen liikunta. Esimerkiksi herkkujen rajoittaminen oli paljon pienemmässä roolissa tuolla listalla.
Ja on hyvä muistaa, että margariinit ja siemenöljyt on niitä huonoja rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on hyvä muistaa, että margariinit ja siemenöljyt on niitä huonoja rasvoja.
Kenenkään ei ole pakko esim margariinia käyttää. Leivälle voi laittaa vaikka hummusta tai pestoa. Salaattiin kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä. Kovia rasvoja maltillisesti. Jos ei syö kalaa joku omega3-kapseli päivässä naamariin.