Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En taaskaan läpäissyt ajokoetta, kolmas kerta :(

Vierailija
03.07.2013 |

Pitäisiköhän luovuttaa. Autolla liikkuminen vaan helpottaisi meidän arkea niin paljon. Ja tämä käy kukkarollekin. Montako kertaa te yrititte ennen kuin onnistui?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna periksi. Ja sitten kun saat kortin niin aja tosi paljon. Aina kun vaan mahdollista meet rattiin. Sillä tavalla vasta lopullisesti opit ajamaan.

Vierailija
62/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen meni ekalla inssi viidennellä! sain aika pahoja paniikkikohtauksia niissä :( isäni opetti minua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla meni niin teoria, kuin inssi. Siskollani meni kolmannella, kaverilla kolmannella ja yhdellä kaverilla jopa vasta 7 kerralla läpi, kyllä se siitä! :)

Vierailija
64/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee Vantaalle ajamaan ajokoe. Voit käydä siellä ajamassa sen riippumatta autokoulun sijaintipaikkakunnasta. Sata kertaa helpompaa kuin Espoossa tai Helsingissä.

Vierailija
65/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla meni läpi sekä inssi että kirjalliset. Kyllä se siitä, otat ihan rauhallisesti vain.

Vierailija
66/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni sekä teoriakoe että inssi vasta kolmannella kerralla läpi. Monet itkut tuli itkettyä noiden takia. En muista, kuinka paljon jouduin ottamaan lisää ajotunteja, mutta niistä lisätunneista tosiaankin oli hyötyä. Kannattaa ehdottomasti ottaa niitä, koska muuten inssin läpi pääseminen on tosi haastavaa, jos et saa yhtään harjoitusta siinä välissä.

Vierailija
67/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:22"]

Inssi muuten voi käskeä kääntymään myös kiellettyyn ajosuuntaan, katsoo silloin osaatko itse huomioida ettei sinne saa ajaa.

[/quote]

Minun ekassa inssissäni hra Inssi totesi monotonisesti "seuraavasta mahdollisesta risteyksestä vasemmallle", eli tsekkasi osaanko lukea liikennemerkkejä oikein ja olla kääntymättä juurikin kiellettyyn ajosuuntaan.

Ei, en ekalla kerralla päässyt läpi. Olin kolmion takana kääntymässä vasemmalle, ja vaikka kuinka kääntelin päätäni ja tarkistin, että reitti oli selvä, niin sittenkin oikealta kuolleesta kulmasta ajoi sitä etuajo-oikeutettua katua auto ja aioin siis ajaa sen eteen. Inssi pisti oman jarrunsa pohjaan, ja tiesin, että se oli sitten siinä. Toisella kerralla viisi päivää ja neljä lisäajotuntia myöhemmin sain korttini. Nyt olen ajanut jo 29 vuotta ilman yhtään kolaria (koputetaanpas puuta :) ).

Vierailija
68/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin ekalla läpi vaikka ajoin kahden kaistan keskellä ja vielä punaisia päin (auto ylitti valkoisen sulkuviivan eli teknisesti punaisia päin). Ajo-opettaja sanoi että voi päästää läpi :)

kokeile vaihtaa inssiä.

Vierailija
69/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani pääsi läpi, vaikka ajoi monta korttelia vastaantulijan kaistalla eikä huomannut asiaa ennen kuin inssi huomautti siitä! Toisaalta toinen tuttava ei päässyt, koska oli kääntynyt vasemmalle vastaan tulevan rekan "eteen", vaikka rekka oli ollut vielä hyvin kaukana ja kääntyminen oli aivan turvallinen ratkaisu.

Riippunee aika paljon tuurista siis, kuka pääsee ja kuka ei. Valitettavasti! Mutta ehkä sinua ap lohduttaa, että et ole välttämättä sen huonompi kuski kuin joku läpi päässytkään. Rohkeasti vain uudelleen yrittämään ja pidä pää kylmänä!

Vierailija
70/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ekalla läpi mutta mullakin ajotunteja oli aika huomattavasti enemmän kuin muilla kavereilla ennenkuin ajo-opettaja päästi inssiin. 

Vierailija
71/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla pääsin läpi ilman ylimääräisiä tunteja.

Kannattaa tosiaan ajaa rauhallisesti; tuollainen ylinopeuskin on aika tyhmä virhe inssissä.

Vierailija
72/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja seuraavalla kerralla rauhallisesti!

Inssi muuten voi käskeä kääntymään myös kiellettyyn ajosuuntaan, katsoo silloin osaatko itse huomioida ettei sinne saa ajaa.

Ei sun inssi jää kiinni siitä, jos ajat hitaasti ja rauhallisesti, mutta siitä jää, jos hätiköit ja panikoit!

Seuraavalla kerralla seisot vaikka joka risteyksessä niin kauan, että olet varma miten siinä kuuluu ajaa, et välitä tööttäilyistä yms. Se on vaikeaa, mutta vaikeampaa on läpipääsy hermostuneena =)

[/quote]

Höpö höpö.

"Selvästi liian hidas suoritus" johtaa hylkäykseen. Ja hyvä niin.

Vierailija
73/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo rauhallisesti vaan äläkä hätäänny jos jokin menee pieleen, mullakin inssissä sammui auto keskelle risteystä, mutta sain loppujen lopuksi vain kehuja rauhallisesta toiminnasta tilanteessa :)

Vierailija
74/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:08"]

No kannattaisko vaikka vähän treenata muutenkin eikä pelkästään inssiajoissa?

[/quote]

Rahakysymys. Tunnit on hirveän kalliita.

[/quote]

ööh, täällä ainakaan ei pääse uusintainssiin jos inssin määräämiä ajotunteja ei ole käyty. Säästä rahaa että saat tarvittavat tunnit kasaan ja yritä sitten uudelleen. Et sinä opi tarkkaavaiseksi jos et harjoittele.

Vierailija
75/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:04"]

Aja seuraavalla kerralla rauhallisesti!

Ei sun inssi jää kiinni siitä, jos ajat hitaasti ja rauhallisesti, mutta siitä jää, jos hätiköit ja panikoit!

Seuraavalla kerralla seisot vaikka joka risteyksessä niin kauan, että olet varma miten siinä kuuluu ajaa, et välitä tööttäilyistä yms. Se on vaikeaa, mutta vaikeampaa on läpipääsy hermostuneena =)

[/quote]

Höpö höpö.

"Selvästi liian hidas suoritus" johtaa hylkäykseen. Ja hyvä niin.

[/quote]

Siinä tapauksessa jos ihan överihitaasti ajaa. Samaan tapaan kun "alinopeussakon" voi saada sellaisessa tapauksessa että liian hitaalla vauhdilla aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle. Tosin sakon nimi ei ole alinopeussakko, vaan liikenteen vaarantaminen tai jotain vastaavaa. 

Vierailija
76/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku. Tsemppiä, pyydä ajo-opelta harjoitusinssiajoa, samantyylistä mitä inssitkin tekevät. Itse sain 18-vuotiaana inssin vasta kolmannella kerralla läpi ja pienellä paikkakunnalla!  Muistan että itselläni vaikutti harjoittelun vähäisyys, tauko ajotunneissa, epävarmuus ja erittäin tiukka setä inssinä. Kolmannella kerralla inssinä oli mukava mies joka sai olonikin rennommaksi ja inssi meni paljon paremmin...

Helsingissä liikenne on vielä paljon haastellisempaa...

Vierailija
77/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kovin pahalta kuulosta. Ilmeisesti osaat kuitenkin liikennesäännöt ja auton käsittelyn? Olitko hermostunut? Auttaisiko liikennemerkkien tarkkailu matkustajana ollessa tai pyöräillessä? Et kuulosta toivottomalta tapaukselta, eiköhän tuo tarkkaavaisuus parane kunhan saat ajokokemusta.

Minä tein kaksi virhettä inssissä, mutta huomasin molemmat itse ennen huomautusta, sanoin sen ääneen ja korjasin heti. Ne meni inssin mielestä hermostuksen piikkiin, oli muutenkin tosi mukava ja rento ukkeli. Olisi varmaan tullut virheitä paljon enemmän jonkun jäykän ja tuppisuisen tyypin seuratessa. Ensimmäisellä kerralla pääsin läpi.

Vierailija
78/101 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon luullut, että kaikki suht normaalit ihmiset pääsee sekä kirjallisista että inssistä ekalla läpi... eihän se kirjallinen koe ole kummempi kuin muukaan tentti, mitä opiskellessa suoritetaan, eikä autoilu nyt sentään rakettitiedettä ole. Ei se liikenteen havainnointi niin kovin vaikeaa voi olla... ellei kuulu niihin just keulan eteen tuijottajiin, jotka eivät katso riittävän kauas. Ryhdistäydyhän nyt vähän.

Vierailija
79/101 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille "kyllä inssissä pitäisi osata jo ajaa ilman ongelmia" -tyypeille ja heitä kuuntelemaan joutuneille tiedoksi: ei, inssissä ei tarvitse vielä olla täydellinen. Jo autokoulun teoriakirjassa lukee (pitäisi ainakin lukea), että todellinen opettelu alkaa vasta autokoulun jälkeen - sen takia nykyään onkin harjoitteluvaihe, jossa seurataan kuskin ajotaitojen kehittymistä. Autokoulun 18 ajotuntia on niin pieni määrä, ettei sillä tulla loistokuskiksi, varsinkaan jos ennen autokoulua ei ole ajanut edes mopolla (mopolla ajaneet tuntevat kuitenkin liikennesäännöt eri tavalla).  Sen sijaan inssissä pitäisi osata ajaa SOSIAALISESTI ja TURVALLISESTI, eli huomioida muu liikenne ja muistaa, ettei tilannenopeus ole sama asia kuin nopeusrajoitus.

Itselläni inssi meni vasta kolmannella läpi. Opetuslupaopettaja ja avopuoliso eivät ymmärtäneet, miten ajotunneilla niin hyvin pärjänneenä mokailin inssissä, mutta itse en varsinaisesti ollut yllättynyt, sillä tiesin millainen jännittäjä olin. Ekalla kerralla tein tyhmiä mokia ihan jänityksen takia (ajelin mm. pientä ylinopeutta pari kertaa, vaihdoin liian epävarmasti kaistaa ja valitsin kääntyessä väärän ajolinjan), tokalla puolestaan ahdistuin niin pahasti idioottimaisen tutvon takia (kärsin siis ahdistuneisuushäiriöstä), ettei keskittymisestä tullut mitään. Kolmanteen kertaan mennessä alkoi jo vituttaa sen verran, että ärsytys voitti jännityksen ja ajo sujui "normaalisti". Varmaksi ja hyväksi kuskiki kehittyin kuitenkin vasta kortin saatuani, kun ajokokemusta tuli lisää. 

(Niin ja nainen olen.)

Vierailija
80/101 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin ekalla läpi, mutta lisätunteja oli ehkä kolme. Ajat vaan rauhallisesti ja muistat havainnoida ympäristöä jatkuvasti niin hyvin se menee! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi