Voinko kieltäytyä työsttä jossa myöhään illalla/yöllä pitää olla yksin siivoamassa.
Kauppaliike kyseessä, ei iso muttei ihan pienikään. Yksin pitää jäädä kun kaupan väki lähtee. Entä jos mulla sattuu jotain?
Sitäpaitsi pelkään olla siellä yksin. saanko jotain karenssia?
Kommentit (18)
Työnantajan kanssa voi toki keskustella kohteiden vaihdosta, mutta iltatöitä ne usein on
Mä siivoan tuollaista kohdetta ja se on aivan ihana. Saa yksin omassa rauhassa siellä vedellä vaikka ovet pitäkin lukita ja hälyt pitääkin laittaa päälle ennen poislähtöä.
Mielummin tuollainen kohde kuin sellainen, missä pitää olla silloin kuin työntekijät on kokoajan paikalla.
Tuohon sun pitää hankkia ekaks kaikenmaailman todisteet joltain terapeutilla ja lääkäriltä, ettet voi tehdä yksin ko. työtä. Taitaa olla hyvin pitkä prosessi kuitenkin. Jos lähdet noin vain, karenssi tulee ilman muuta. Ei ole vaihtoehtoja tuon karenssin suhteen.
Käy lääkärissä. Ei ole normaalia pelätä yksin työskentelyä niin paljon että se vaikeuttaa normaalia elämää.
Itse teen iltatyönä siivoustyötä eikä työnantaja noteeraa pelkotiloja, pelkään itsekin mutta teen silti työni enemmän ehkä pelkoa kun lähtee töistä ja varsinkin nyt pimeällä kun moni ei käytä mitään vilkkuvaa ei ole pyörissä etuvaloja ei mitään sitten ponnahdetaan pimeällä jostakin nurkan takaa ja tietenkään ei ole katuvaloja siinä kohdin muutenkin omalla alueella nykyään enemmän levottomuuksia ollut.
Sinulla on peruslakiin perustuva itsemääräämisoikeus tehdä omia valintoja, arviota ja päätöksiä omassa elämässäsi.
Onko joku määrännyt sut tuohon työhön?
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti työkkäri pakottaa hakemaan
Eli mikä se työaika olisi? Monelta loppuu?
Aloituksesta jää epäselväksi, oletko töissä ja kohdettasi/työaikaasi on muutettu/ollaan muuttamassa?
Vai oletko työtön, joka on kieltäytymässä tarjotusta työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti työkkäri pakottaa hakemaan
Pakottaa hakemaan on eri asia kuin pakottaa menemään ko. työhön.
Haluatko työskennellä ihmisten parissa -päiväsiivous
Vai
Haluatko työskennellä kummitusten kanssa- ilta-/yösiivous
Itse valitsisin jälkimäisen
Siis mitä sulle siellä sattuisi? Joku sairauskohtaus tai liukastuminen, niitähän voi sattua yhtä hyvin kotonakin.
Jos et kuulu liittoon, kannattaapi liittyä. Kyllä ne auttavat sua työsuojelu- ja lakiasioissa. Muutenhan olet yksin "paikallisesti sopimassa". Yhä useampi alkaa tajuta, mitä se oikeasti tarkoittaa: työnantaja sanelee työehdot.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sulle siellä sattuisi? Joku sairauskohtaus tai liukastuminen, niitähän voi sattua yhtä hyvin kotonakin.
Vahingossa voi rikkoa jotain siellä työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä siivoan tuollaista kohdetta ja se on aivan ihana. Saa yksin omassa rauhassa siellä vedellä vaikka ovet pitäkin lukita ja hälyt pitääkin laittaa päälle ennen poislähtöä.
Mielummin tuollainen kohde kuin sellainen, missä pitää olla silloin kuin työntekijät on kokoajan paikalla.
Ja aluksi mäkin säikyin kaikkea mahdollista siellä aluksi, esim mallinukkeja ja pimeään varastoon menemistä ja kaikkea ylimääräisiä laitteiden ääniä ja hurinoita, mutta nyt siihen on jo tottunut, eikä mitään kamalaa oo tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta kotona tai edes naapurissa on yleensä joku, joka kuulee avunhuudot tai löytää lattialta makaamasta.
Mä olen työskennellyt yksin tehtaassa, ja jos jotain olisi sattunut perjantai-iltana, niin mun ruumis olisi löydetty pahimmillaan vasta maanantaiaamuna. Ja tuolla oli aivan järjetön määrä vaaranpaikkoja, liukastumisesta ja kemikaaleista jonkun koneen kanssa puristuksiin jäämiseen.
Sellasta se siivoojan työ on.
Saat karenssia jos itse aiheutat potkut tai irtisanoudut