Siis täh? TAAS menkat! Kierto 15 päivää?!
Normaalisti kiertoni on n. 25-26 päivää, joten lyhyt se on muutenkin, mutta nyt tää veti kyllä pohjat. Olin huomannut kyllä rintojen olevan vähän arat ja vatsani pömpötti, myös ummetusta oli vähän tyypilliseen tapaan sekä pinna kireällä. Olen kyllä ollut huomaavinani noita oireita joskus ovulaationkin aikaan ja ajattelin niiden johtuvan siitä. Noh..
Äsken kävin vessassa ja huomasin pyyhkiessäni paperiin tulevan vaaleanruskeaa vuotoa. Ihan kun just ennen ennenkuin vuoto yltyy punaiseksi ja täysin veriseksi. Mitä tää nyt on?
Onko normaalia? Mulla on aina ollut säännölliset menkat. Olen 33 ja kaksi lasta, nuorempi on jo 1v3kk ja menkat tuleet säännöllisesti monta monta kuukautta jo! alkoivatkin synnytyksen jälkeen kun vauva oli 4 kk.
Kommentit (17)
Liikun kyllä paljon ja olen normaalipainon alarajalla, mutta normaalipainoinen kylläkin.. Laihtunut en ole, enkä lihonut...
ap
Voi olla välivuotoa tai ovisvuotoa tai sitten vaan on tässä kk noin lyhyt kierto.
Minulla norm.kierto 28-30pv ja pari kertaa on ollut tuollainen 15pv. ihmekierto.
Viimeksi oli 15pv:n kierto kun teinitytöllä alkoi kuukautiset niin minun kroppani halusi samaan kiertoon hänen kanssa.
Vielä ohis...kun tyttö oli vauva ja teki ekan hampaan niin minullekin puhkesi ensimmäinen ja viimeinen viisaudenhammas...olin 28v.
Mulla alko just saman ikäsenä kierrot temppuilla. Aluksi tuli ehkä 4 superlyhyttä kiertoa/ vuosi. Välissä siis oli aina normaali kierto. Nyt ikää 38 ja kierrot lyhentyneet, joka toinen kierto on alle 20 päivää ja välillä saattaa jäädä taas kuukautiset väliin kokonaan. Gynen mukaan kaikki ok, lieneekö sitten minulla vaihdevuodet lähestymässä. Voi tietty olla että sulla on vaan joku poikkeuksellinen kierto. Käy gynellä jos sama homma jatkuu.
"Kiva" kuulla etten sitten ainakaan ole ainut. Vielä ei näy vuotoa enempää, muta sellainen menkkamainen tunne on, että varmaankin huomenna tai ylihuomenna viimeistään vuoto muuttuu kirkkaammaksi. Outoa kyllä..
ap
Voi kai olla myös ovisvuotoa. No kohta se selviää.
Mulla on aina tuollaista kaikenlaista kummaa, ei sille mitään syytä ole koskaan löydetty. Sulla toki eri asia, kun yleensä on säännölliset menkat, mut voi kai se olla joku harmiton juttukin, jotain väliaikaista vaan.
Kun mulla oli noin lyhyt "kierto" kyseessä olikin keskenmeno. Mulla siis oli normaalisti menkat ja sitten ne alkoi uudelleen suunnilleen samoihin aikoihin kuin sulla. Ihmettelin asiaa ja jostain syystä tein raskaustestin ja plussasin. Asia varmistettiin virtsatestillä ja ultralla. Olin ollut raskaana ja hormonit olis vielä koholla, mistä johtui positiivinen. Eipä tuossa tapauksessa sinänsä mitään ihmeellistä ole, mutta kerron tämänkin mahdollisuuden, koska jos kyseessä keskenmeno, on syytä seurata, että raskaushormonit laskee niinkuin pitää. Voi kuulemma joskus jäädä koholle.
Kun mulla oli noin lyhyt "kierto" kyseessä olikin keskenmeno. Mulla siis oli normaalisti menkat ja sitten ne alkoi uudelleen suunnilleen samoihin aikoihin kuin sulla. Ihmettelin asiaa ja jostain syystä tein raskaustestin ja plussasin. Asia varmistettiin virtsatestillä ja ultralla. Olin ollut raskaana ja hormonit olis vielä koholla, mistä johtui positiivinen. Eipä tuossa tapauksessa sinänsä mitään ihmeellistä ole, mutta kerron tämänkin mahdollisuuden, koska jos kyseessä keskenmeno, on syytä seurata, että raskaushormonit laskee niinkuin pitää. Voi kuulemma joskus jäädä koholle.
Myös minulla oli tuollainen 16 päivän kierto tässä kuussa, eikä ikinä ennen ole ollut, ja normaalisti kierto on kellontarkkaan 28 päivää. Olen 34 ja kahden lapsen äiti, ja ajattelin että ehkä alan olla siinä iässä, että vaihdevuodet lähestyy. ;) Tuo kierto oli muutenkin kummallinen, rinnat olivat kosketusarat kahden viikon ajan ennen menkkoja (eivät normaalisti ole milloinkaan arat) ja painoa pompsahti melkein kolme kiloa tuossa reilussa kahdessa viikossa (lähti onneksi poiskin). Toivottavasti tästä ei tule mikään tavallinen ilmiö, en kyllä kestä menkkoja kahden viikon välein vielä tällaisilla vaivoilla.
Mullakin oli jossain vaiheessa kierto epäsäännöllinen. En aluksi juurikaan asiasta piitannut, ajatelin sen sitten jossain vaiheessa korjaantuvan. No, asia selvisi joidenkin kuukausien jälkeen. Kyseessä olikin hormooni positiivinen rintasyöpä...
Vuotoa ei ole nyt näkynyt enempiä. Tuli mieleeni, että se saattoi olla myös munasarjakysta, joka oli puhjennut. Mulla on niitä ollut ajoittain. En käytä hormonaalista ehkäisyä, joka niitä kai saattaisi estää. Tosin vuotoa niistä ei ole koskaan tullut aiemmin.. Oiskohan tää yks selitys?
ap
Mulla oli edelliset menkat 3 päivää myöhässä ja seuraavat alkoivatkin jo kun kp oli vain 19.Mut mä alan olemaan jo 46v joten varmaan ennenaikasia vaihdevuosi juttuja nää..
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 08:21"]
Vuotoa ei ole nyt näkynyt enempiä. Tuli mieleeni, että se saattoi olla myös munasarjakysta, joka oli puhjennut. Mulla on niitä ollut ajoittain. En käytä hormonaalista ehkäisyä, joka niitä kai saattaisi estää. Tosin vuotoa niistä ei ole koskaan tullut aiemmin.. Oiskohan tää yks selitys ap
[/quote]
Tiedoksi että munasarjakysta ei poistu vuotona kohdun kautta. Se imeytyy/sulaa vatsaonteloon. Tosin se kysta saattaa aiheuttaa munasarjojen toimintahäiriötä ja sitä kautta vuotohäiriöitä. Juuri viime kuussa kävin munasarjakystan takia gynellä ja kysyin asiasta...
Noniin. Ap palaa ilmoittamaan, että menkat tekevät nyt alkuaan hiljalleen, joten kyse oli ovulaatiovuodosta, jota mulla ei siis ikinä ennen ole esiintynyt.
Ovulaatiokin siis näemmä voi aiheuttaa jonkinsortin pms-oireita. Onpa hienoa olla nainen. :P
ap
Kysyn vielä, onko muilla ollut tämmöistä ovulaatiovuotoa?
Osaako kukaan sanoa mistä voisi johtua vai onko tää välivuotoa tms.? Olen vään huolestunut kun normaalisti näin ei ole käynyt vielä ikinä!