Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En taaskaan läpäissyt ajokoetta, kolmas kerta :(

Vierailija
03.07.2013 |

Pitäisiköhän luovuttaa. Autolla liikkuminen vaan helpottaisi meidän arkea niin paljon. Ja tämä käy kukkarollekin. Montako kertaa te yrititte ennen kuin onnistui?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa aihetta, eli itse läpäisin tänään vasta kolmannella yrityksellä. Ei todellakaan kannata lannistua, vaikka ajokortin saaminen veisi useamman inssin. Hermostuksissaan sählää helpommin tyhmiäkin juttuja mitä ei ajotunneilla tee, ja ajokokeen tunnelma riippuu myös paljon tutvosta. Itsellä eka inssi hylättiin kun risteyksissä oli konflikteja (en tajunnut väistää oikealta tulevaa) ja toka inssi koska ajoin stop-merkin kohdalla pari sekuntia vahingossa vastaantulevan kaistalla ehkä 10cm sivusuunnassa, se riitti siihen että tutvo tarttui rattiin.

Itseäni auttoi, kun ajattelin että "Osaan ajaa ja ajan turvallisesti. Tällä ajolla todistan sen ja sitten saan kortin." Se toimi. Lisäksi sain nyt mukavan ja kannustavan tutvon, jonka rauhallinen ja hyväksyvä asenne auttoi minua pitämään hermot kurissa ja ajamaan sähläämättä! Ennen inssiä kannattaa kerrata vielä risteyssäännöt, niin sillä pääsee jo pitkälle. Ja muistakaa huomioida kevyt liikenne ja katsokaa kuollut kulma aina kun pitää. 

Tsemppiä vaan kaikille inssin kanssa taisteleville, kyllä se vielä läpi menee! Rauhassa ja hyvällä itsevarmalla asenteella vaan. :) Rahanmeno epäonnistuessa on pelottavaa ja ikävää, kun sen rahan voisi paremminkin käyttää mutta kaiken sen rahanmenon ja kurjuuden unohtaa, kun kova yrittäminen viimein palkitaan ja taidot on sillä tasolla, että kortti on taskussa!

Vierailija
2/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta asiaa tässä ketjussa en ymmärrä: miten joku ei pääse edes toisella kerralla läpi ja miten opettaja päättää, milloin on valmis inssiin. Siihen autokoulumaksuun sisältyy tietty määrä teoriatunteja ja tietty määrä ajotunteja ja kun on kaikki suoritettu, mennään tekemään kirjalliset ja sen jälkeen inssiin. Onko jollain sellainen autokoulusopimus, että ajotunteja on samaan kiinteään hintaan esim. vähintään 10 ja enintään sata ja se opettaja sitten päättää, missä vaiheessa voi mennä inssiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin feilaat inssin ja opettelet ajamaan, kuin pääset tuurilla läpi ja törttöilet kortti kädessä. Ensimmäisessä on paljon vähemmän seuraksia kuin jälkimmäisessä.

Vierailija
4/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 16:55"]

Kahta asiaa tässä ketjussa en ymmärrä: miten joku ei pääse edes toisella kerralla läpi ja miten opettaja päättää, milloin on valmis inssiin. Siihen autokoulumaksuun sisältyy tietty määrä teoriatunteja ja tietty määrä ajotunteja ja kun on kaikki suoritettu, mennään tekemään kirjalliset ja sen jälkeen inssiin. Onko jollain sellainen autokoulusopimus, että ajotunteja on samaan kiinteään hintaan esim. vähintään 10 ja enintään sata ja se opettaja sitten päättää, missä vaiheessa voi mennä inssiin?

[/quote]

Toiset oppii ajamisen nopeemmin ja toiset hitaammin, ja itselle ainakin ne ajokoulun pakolliset tunnit ei ihan riittäneet vaan parilla lisätunnilla sain sen verran lisää taitoja ja varmuutta ettei inssissä enää pompannut. Oppivathan ihmiset muutkin asiat eri nopeudella, miksei siis autolla ajamisenkin. Tärkeintä että oppii ja että onnistuu sitten kun kuski on kypsä ja taitava yksin liikenteeseen. :)

Meidän autokoulussa ainakin oli vain tietty määrä ajotunteja joka sisältyi hintaan, ja ekstratunneista piti maksaa itse. Inssiin mentiin heti kun autokoulun tarjoama tuntimäärä oli täynnä. 

Vierailija
5/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
6/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallinen asenne auttaa kummasti! Itselläkin tuli muutama tyhmä pieni virhe ja auto sammui kerran risteykseen, mutta läpi meni koska osasin handlata tilanteen rauhallisesti eikä kenenkään henki tai auto ollut vaarassa. Perustelin myös inssinaiselle(!) miten tilanteen olisi voinut hoitaa paremmin. 

Vierailija
7/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin inssin sekä teoriakokeen heti ekalla yrityksellä pari vuotta sitten.

Mua helpotti ennen inssiä harjoitella ajamista GTA4 pelin avulla. :D

Vierailija
8/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
9/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla meni teoria tokalla ja inssi kolmannella. stressasin kauheasti ja olin epävarma ajotaidoistani. silti jotkut tutut sai ekalla kerralla molemmat läpi ja heiltä on ollut kortti kuivumassakin monta kertaa vastuuttoman ajamisen takia. itse taas olen varovainen mutta nykyään ihan ok kuski. älä huolehdi, pääset sen kyllä läpi.

Vierailija
10/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se inssin läpäisy aina ajotaidoista kerro. Mä läpäisin vasta kolmannella. Se inssin ukko oli todella pelottava ja osasi kyllä täydellisesti lietsoa muhun pakokauhun. Vaikka alku näytti siltä, että olen surkea kuski, olen mielestäni aivan hyvä kuski enkä ole kolaroinutkaan. Jopa opiskeluaikoina, kun mulla ei ollut autoa ja ajoin vain muutamia kertoja vuodessa kotiseudulla käydessäni, oli tuntuma autoon kuin pyörällä ajossa eli ei mitään ongelmaa tai paineita mennä rattiin tauon jälkeen.

Sitten taas esim. yksi tuttuni läpäisi inssin ekalla yrittämällä, mutta ei koskaan oikein oppinut ajamaan autoa ja sen kyydissä aivan hirvitti olla. Ajeli mm. kapealla tiellä keskellä tietä vastaantulijoiden tööttäillessä ja väistellessä penkereelle. Tilannenopeudet "hitaissa paikoissa" liian kovat ja toisin päin.

Vierailija
11/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:08"]

No kannattaisko vaikka vähän treenata muutenkin eikä pelkästään inssiajoissa?

[/quote]

Rahakysymys. Tunnit on hirveän kalliita.
[/quote]

Inssi se vasta kallis onkin, kun ei sitä läpäse niin uudestaan taas.

Vierailija
12/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin läpi kymmenennellä yrittämällä v. 2003. Sen jälkeen olen ajanut autoa ehkä 3 kertaa, aina kokeneemman kuskin kanssa. Äitini aikoo kuulemma tehdä mitä tahansa etten koskaan osta omaa autoa, olisin kuulemma liian suuri riski.

Vierailija
13/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen meni ekalla läpi, inssi tokalla. Jostain syystä jännitin hirveästi ekaa ajokoetta ja vaikka mitään suurempia virheitä ei tullut niin yleinen hermostuneisuus ja sählääminen (muistan, kun laitoin parkkipaikalla pyyhkijät päälle vilkun sijaan, ja auto töksähti kun yritin lähteä liikkeelle kakkosvaihteella) aiheutti sen, että määrättiin vielä 4 ajotuntia. Harmitti, koska rahoitin itse autokouluni pelkän opintolainan avulla ja se tiesi lisää rahanmenoa. Kyllähän ne ajotunnit silti selvästi olivat tarpeen. Seuraavalla kerralla kaikki sujuikin jo kuin suoraan oppikirjasta. Nyt olen ajanut jo 30 vuotta ilman haavereita. (Kopautetaanpa puuta nyt vielä.) 

Vierailija
14/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin insseistä läpi kertalaakilla. Eikä tuottanu ees ongelmaa.

Vierailija
15/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu peruutti inssissä autolla seinään, pääsi silti läpi. Tsemppiä ja malttia.

Vierailija
16/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä muuten opi kuin ajamalla, inssin jälkeen se tosi paikka vasta alkaakin. Missään nimessä ei pidä jättää ajamatta vaikka kuinka hirvittäisi. Tsemppiä!

Vierailija
17/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:22"]

Aja seuraavalla kerralla rauhallisesti!

Inssi muuten voi käskeä kääntymään myös kiellettyyn ajosuuntaan, katsoo silloin osaatko itse huomioida ettei sinne saa ajaa.

Ei sun inssi jää kiinni siitä, jos ajat hitaasti ja rauhallisesti, mutta siitä jää, jos hätiköit ja panikoit!

Seuraavalla kerralla seisot vaikka joka risteyksessä niin kauan, että olet varma miten siinä kuuluu ajaa, et välitä tööttäilyistä yms. Se on vaikeaa, mutta vaikeampaa on läpipääsy hermostuneena =)

[/quote]

Höpö höpö.

"Selvästi liian hidas suoritus" johtaa hylkäykseen. Ja hyvä niin.
[/quote]Höpö höpö ittelles. Ei johda.

Vierailija
18/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pääkaupunkiseudun ulkopuolella mutta käyn töissä Helsingissä. Halusin ehdottomasti suorittaa autokoulun Helsingissä. Oli aika hurjaa ajaa ekalla ajotunnilla Mannerheimintiellä (oksennus oli niin lähellä ettei tosikaan ja kädet hikos enemmän kuin koskaan) Huh! Mutta niin sitä vaan ajellaan nyt ja nautitaan siitä ajamisesta. Kortti ollut kolme vuotta

Vierailija
19/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni koko autokoulu ja autolla ajaminen
ylipäätänsä oli todella raskasta henkisesti. En oikein osaa sanoa miksi näin. Perheen painostuksesta johtuen kuitenkin oli saatava se ajokortti silloin 18-vuotiaana. Pääsin vasta kolmannella kerralla läpi. Monet itkut tuli itkettyä, mutta se voittajafiilis kun vihdoin onnistui! Tsemppiä!

Vierailija
20/101 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:22"]Aja seuraavalla kerralla rauhallisesti!

Inssi muuten voi käskeä kääntymään myös kiellettyyn ajosuuntaan, katsoo silloin osaatko itse huomioida ettei sinne saa ajaa.

Ei sun inssi jää kiinni siitä, jos ajat hitaasti ja rauhallisesti, mutta siitä jää, jos hätiköit ja panikoit!

Seuraavalla kerralla seisot vaikka joka risteyksessä niin kauan, että olet varma miten siinä kuuluu ajaa, et välitä tööttäilyistä yms. Se on vaikeaa, mutta vaikeampaa on läpipääsy hermostuneena =)
[/quote] Höpö höpö. Inssi ei koskasn käske ajaa väärin.