Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
"HUS:ssa tehtiin viime viikolla keuhkonsiirto A(H1N1)-influenssaa sairastavalle keski-ikäiselle potilaalle."
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/a-h1n1-johti-keuhkonsi…
Rokottamaton perusterve. Ei varmasti kiva kokemus sairastaa tehohoitoon vievä influenssa, herätä koomasta halvaantuneena keuhkot romuna ja sitten keuhkonvaihtoleikkaukseen seurauksineen. Koko loppuelämä menee lääkkeitä syöden.
Rokotuksessa käyminen olisi hieman helpompaa.
Raju tauti kirjoitti:
Aika harva noista oikeasti on ollut influenssaa. Influessan kuume on korkea ja kestää kaksi viikkoa. Vointi menee perusterveellä nuorellakin heikoksi.
On testattu, että perheessä oli influenssa, ja kaikilla korkea kuume pari kolme päivää, ei kahta viikkoa. Oli raju tauti, mutta oli rokotukset. Toivuimme kahdessa viikossa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Raju tauti kirjoitti:
Aika harva noista oikeasti on ollut influenssaa. Influessan kuume on korkea ja kestää kaksi viikkoa. Vointi menee perusterveellä nuorellakin heikoksi.
On testattu, että perheessä oli influenssa, ja kaikilla korkea kuume pari kolme päivää, ei kahta viikkoa. Oli raju tauti, mutta oli rokotukset. Toivuimme kahdessa viikossa kokonaan.
meillä perheen ainoa rokotettu selvisi influenssasta viikon kovalla kuumeella ja kahden viikon taudilla. saikin siinä sairastaessaan hoitaa muita ja soittaa kahdelle ambulanssit. rokotettu oli ainoa joka selvisi ilman jälkitauteja ja toipui ihan eri nopeasti. muilla sellainen sumu ja väsymys koko kevään.
Kerran aikuisiällä sairastanut influenssan. Viikon makasin kuumeessa, neljäntenä päivänä mun oli pakko ajaa lääkäriin kun pomo ei antanut enempää omalla ilmoituksella sairauslomaa. Lääkärin odotustilassa tärisin niin, että tuolin löyhästi kiinnitetyt metallijalat kalisivat.
En jaksanut lukea enkä edes istua katsomassa telkkaria. Mies toi kylmää syötävää jota närpin yöpöydältä lusikallinen kerrallaan, ja välissä vatkasin peittojen alla.
Ei ikinä enää. Rokotuksen hakenut siitä lähtien
Influenssa oli joskus kymmenisen vuotta sitten. En yleensä koskaan kuumeile, mutta silloin nousi kuumemittari 39,4:ään asteeseen ennen kuin otin lääkitystä. Höntti olo oli kolmisen viikkoa, kotiin kolmanteen kerrokseen kiipustaminen oli tuskien taival ja tuntui kestävän sata vuotta. Onneksi ei ole tullut sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Influenssa oli joskus kymmenisen vuotta sitten. En yleensä koskaan kuumeile, mutta silloin nousi kuumemittari 39,4:ään asteeseen ennen kuin otin lääkitystä. Höntti olo oli kolmisen viikkoa, kotiin kolmanteen kerrokseen kiipustaminen oli tuskien taival ja tuntui kestävän sata vuotta. Onneksi ei ole tullut sen jälkeen.
iän myötä muuttuu vain vakavammaksi jos ei ole rokotusta. en suosittele paitsi jos on itsemurhaa hautova masokisti.
Vierailija kirjoitti:
Kerran aikuisiällä sairastanut influenssan. Viikon makasin kuumeessa, neljäntenä päivänä mun oli pakko ajaa lääkäriin kun pomo ei antanut enempää omalla ilmoituksella sairauslomaa. Lääkärin odotustilassa tärisin niin, että tuolin löyhästi kiinnitetyt metallijalat kalisivat.
En jaksanut lukea enkä edes istua katsomassa telkkaria. Mies toi kylmää syötävää jota närpin yöpöydältä lusikallinen kerrallaan, ja välissä vatkasin peittojen alla.
Ei ikinä enää. Rokotuksen hakenut siitä lähtien
mun työnantaja vaatii lääkärintodistuksen heti ekasta päivästä. influenssa tietää siten monia lääkärikäyntejä eli käytännössä puoliso sai ottaa palkatonta taluttaakseen mut lääkäriin. mut vointi meni niin huonoksi että pelotti ja mut piti jo kantaa. yhdellä käynnillä sitten mitattiin liian matala hapen saturaatio ja minut lähetettiin suoraan sairaalan. sitten kehittyi keuhkokuume yms. ikävää. infiuenssa oli kova opetus joka ei unohdu. ihana saada influenssarokotus joka syksy.
ajatelkaapa: moni teistä rokottamattomista tulee vielä sairastumaan influenssaan. :D kun lukee tätä ketjua huomaa että jo 30-vuotiailla tauti on ollut äärimmäinen koettelemus. entä kun influenssa jysähtää 40 tai 50 vuotiaana?? tai just eläkkeen kynnyksellä??
luin ketjua ja päätin ottaa influenssa rokotteen. en halua tuollaista tautia, en kestäisi.
Influenssakaudet ovat olleet nyt kaksi talve hyvin hiljaisia. Tämä tarkoittaa sitä, että seuraava voimakas influenssakausi on erittäin paha. Erittäin, erittäin ikävä tauti, jos joutuu sairastamaan. Voin sanoa että puristaa kyllä viimeisetkin mehut hyväkuntoisestakin.
Aasialainen influenssa 1957, en muista siitä mitään, mutta olin kuulemma todella sairas. Sen jälkeen ollut muutamia influenssia, joista yhden jälkitautina keuhkoputken tulehdus. Kovalla kuumeella alkoivat. Eräällä kerralla tulin koiraa ulkoiluttamasta ihan normikunnossa, seuraavassa hetkessä olinkin jo makuulla ja tärisin horkassa, kun kuume nousi niin nopeasti. Nyt ottanut rokotuksen joka syksy jo monena vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Aasialainen influenssa 1957, en muista siitä mitään, mutta olin kuulemma todella sairas. Sen jälkeen ollut muutamia influenssia, joista yhden jälkitautina keuhkoputken tulehdus. Kovalla kuumeella alkoivat. Eräällä kerralla tulin koiraa ulkoiluttamasta ihan normikunnossa, seuraavassa hetkessä olinkin jo makuulla ja tärisin horkassa, kun kuume nousi niin nopeasti. Nyt ottanut rokotuksen joka syksy jo monena vuonna.
joo toi kuumeen raju nousu kuin puun takaa on influenssan tunnusmerkki. olo on todella sairas, kerta kaikkisen huono. ja voimat katoaa ja viikon taistelun jälkeen ei enää pääse sängystä ylös. toinen viikko on sitten jo aivan kamalaa ja ne viikot ovat kuin kuukausia.
aamulla töihin kuin ei mitään, sitten tuli outo olo, kohta hirveä horkka ja kotiin taksilla 1 km. kotona olo oli läsittämättömän sairas ja pää ihan sekaisin. kaaduin ulkovaatteissa sänkyyn. ja tämä olikin vasta alkua ja olin sairaalassa kun en enää vaan pärjännyt.
Ei kuulosta ihan normaalilta taudilta.
Vierailija kirjoitti:
influenssaviruksen aiheuttama tauti ei ole normaali tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
influenssaviruksen aiheuttama tauti ei ole normaali tauti.
Ei todellakaan. Ainoa tauti ja toivottavasti viimeinen joka vei niin heikoksi että tarvitsin apua sairaalasta. Kättäkään en enää kyennyt nostamaan. En ihmettele että osa ei jaksa enää hengittääkään itse.
Pahin influenssakokemukseni (olen sairastanut 3 kertaa):
Olin keskustassa asioilla ja olo oli kummallinen, en vielä tajunnut että olen kipeä. Lihassärkyä kyllä oli jo mutta en siihen niin kiinnittänyt huomiota, ihmettelin vähän.
Enpäs päässyt kun kotiin niin alkoi armotoan palelu. Mikään peitto ei auttanut. Lihassärky alkoi olla armoton, todella kauhea repiminen varsinkin säärissä ja olkavarsissa.
Sitten en oikein tiedä mitä seurasi, ei ole oikein muistikuvaa. Sen tiedän että kuume nousi nopeasti yli 39.
Jostain syystä olin jäänyt sohvalle maate, en kai jaksanut edes omaan sänkyyn asti. Todella sekavat muistikuvat, ajankulusta ei oikea selkoa. Jossain vaiheessa äitini jolla on avain asuntooni oli tullut ja löysi minut siitä. Sairaalareissu siitä tuli. Olin ollut jo tajuton.
Hirveä tauti, ei leikinasia. Sen muistan kun aloin toipua ja pysyin jo hiukan jaloillani. Olin kuin 100-vuotias vanhus, heikko ja tutiseva mutta se tunne että olen elossa! Se oli ihana!
Tästä edellinen influenssa oli kova mutta ei näin kova kuin tämä. Siitä sitten tosin seurasi keuhkokuume jälkitautina.
Kova kuume 39 jotain, kesti 3 päivää. Hiki valui ja yöpaitaa piti vaihtaa 3 kertaa yön aikana. Toispuoleinen kurkkukipu, ripuli.. sitten helpotti noin viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Pahin influenssakokemukseni (olen sairastanut 3 kertaa):
Olin keskustassa asioilla ja olo oli kummallinen, en vielä tajunnut että olen kipeä. Lihassärkyä kyllä oli jo mutta en siihen niin kiinnittänyt huomiota, ihmettelin vähän.
Enpäs päässyt kun kotiin niin alkoi armotoan palelu. Mikään peitto ei auttanut. Lihassärky alkoi olla armoton, todella kauhea repiminen varsinkin säärissä ja olkavarsissa.
Sitten en oikein tiedä mitä seurasi, ei ole oikein muistikuvaa. Sen tiedän että kuume nousi nopeasti yli 39.
Jostain syystä olin jäänyt sohvalle maate, en kai jaksanut edes omaan sänkyyn asti. Todella sekavat muistikuvat, ajankulusta ei oikea selkoa. Jossain vaiheessa äitini jolla on avain asuntooni oli tullut ja löysi minut siitä. Sairaalareissu siitä tuli. Olin ollut jo tajuton.
Hirveä tauti, ei leikinasia. Sen muistan kun aloin toipua ja pysyin jo hiukan jaloillani. Olin kuin 100-vuotias vanhus, heikko ja tutiseva mutta se tunne että olen elossa! Se oli ihana!
Tästä edellinen influenssa oli kova mutta ei näin kova kuin tämä. Siitä sitten tosin seurasi keuhkokuume jälkitautina.
minulla samanlainen kokemus eli jotain todella rajua tapahtui ja sairaalaan tajuttomana, vaikka 2000 mg särkylääkettä annettu. siellä todettiin A-influenssa
Etkö sattunut tietämäån että koronavirukset (niitä on kymmeniä erilaisia) aiheuttavat flunssaa?
Influenssavirukset ovat HN-tyyppisiä ja sitten jo ihan eri juttu. Aiheuttavat influenssatason sairastumisen.