Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti on ollut joista toisella kertaa päädyin sairaalaan keuhkokuumeen takia. Koronan (omikronin) sairastin myös ja kun tätä niin kovin tykätään verrata influenssaan niin mainittakoon nyt sekin, että influenssa oli lievempioireinen ja helpompi sairastettava. Myös tuolla kertaa kun sairaalassa olin.
Ja hassua ap otsikoida noin. Ihan kuin influenssa olisi jotenkin harvinainen tauti sairastettavaksi.
Itse asiassa influenssa (siis oikea influenssa, ei kovimmat kuumeflunssat) on melko harvinainen. Minulle on jokaisen kuumetaudin yhteydessä tehty työterveydessä influenssatesti ja yhden ainoan kerran testi näytti positiivista ja se olikin sitten hieman myöhemmin ambulanssikyyti sairaalaan. Mutta se tauti olikin ihan alusta asti täysin toisenlainen kuin mikään muu. Olin itsekin pitänyt kaikkia kuumejuttuja "influenssana", mutta kyllä se oikea influenssa on sellainen, että en ihmettele että siihen on kehitetty rokotus. Ei mikään flunssa ole mua koskaan sairaalaan vienyt todellakaan, influenssa meinasi viedä hautaan asti.
Influenssa on laulajien tauti. Mistähän johtuu?
Laulaja Arttu Wiskarikaan (37 v) ei ottanut influenssarokotusta. Joutui ambulanssilla sairaalaan vuonna 2022.
Ozzy Osbourne sairastui influenssaan 2019 ja joutui sairaalaan. Jälkiseurauksena hänelle tuli Parkinsonin tauti.
Niin ikään myös laulaja Antti Railiokin sairastui influenssaan. Vuosi oli tosin 2012, mutta hän kertoi lähes kuolleensa silloin.
Michael Jacksonkin sairastui influenssaan ja joutui sairalaan.
The Crystalsin laulaja kuoli influenssaan.
Sairastin sikainfluessan ja oli kamala, erosi tavallisesta flunssasta todella paljon. Korkea +40 kuume nousi nopeasti ja joka paikkaa särki ja kolotti. Viikkoon en kyennyt nousemaan kuin vaivoin sängystä käydäkseni vessassa, melkein konttasin sinnekin.
Influenssarokotukset alkavat ensi kuussa. Muistakaa varata aika ja käydä rokotuksessa. Eikä tyrkytetä piikkiä kieltäytyjille.
Itselläni oli influenssa 17-vuotiaana. Itse taudista en enää muista mitään (nyt 45v), mutta jälkitaudiksi sain asentohuimauksen, joka kulkee mukanani jatkuvasti.
"Muistan aikoinaan opiskeluaikana kun sairastin influenssan, en ihmettele yhtään että tauti vie vanhuksia hautaan, sen jälkeen vuosittain kiltisti ottanut piikin."
Nimimerkki "t-man" Fillarifoorumilla 12.7.2022
Kuvitelkaapa sama tauti jollain neljä-viiskymppisellä.
Rajuin kokemus on viiden päivän nuha. Nenä oli pirun tukkoinen. Ei tainnut olla influenssaa.
"Itse sairastin influenssan talvella 2019 ja kärsin jälkitaudista edelleen. Tällä hetkellä pystyn juoksemaan max. kaksi askelta ja kävelemään muutaman sata metriä. Työkykyinen en enää ole. Ainakaan toistaiseksi. Tanssimut olen viimeksi joulukuussa 2019. Kahvia keittäessä lepään välillä. Hengästyn puhuessa. En halua pelotella mutta nää virukset voi olla todella vittumaisia."
Influenssan seurauksena CFS:ään sairastunut Tiia kertoi voinnistaan lähes kaksi vuotta influenssaan sairastumisen jälkeen.
Kyllä. Sairastin terveenä nuorella aikuisiällä ja oli todella raju tauti sekä vei huonoon happeen. Lääkärin käyntiä vaati keuhkoputken-, poskionteloiden- sekä välikorvatulehdukset. Jopa lääkäri kertoi minun olevan todella huonokuntoisen näköinen. Kuume oli korkea, kaikkia lihaksia särki, edeltävä nuha oli myös ennenkokematon. Päänahkaan ei pystynyt koskemaan, koska koko iho oli arka, hiuksia ei voinut kammata. Yllätävää kyllä pari muuta perheenjäsentä ei sairastunut. Edes koronan sairastaminen usean rokotteen jälkeen ei ollut niin paha, vaikka siinä oli enemmän hengittämisen vaikeutumisoireita. Keuhkokuumeeseen kuoleminen on molemmissa se suurin uhka jos saa jälkitaudin.
Muutaman kerran: lapsena, lukiossa, armeijassa ja sen jälkeen pari kertaa. Viimeksi 2007. Oli niin kamalaa että olen ottanut sen jälkeen rokotteen joka vuosi.
no tässä ketjussa on aika hyvin kuvattu oikeaa influenssaa. itsekin sairastettu ja sairaalassa 17 päivää kuoleman kielissä. kipeä olin kuin laittoivat jo kotiin sairastamaan.
Influenssa on tauti, jonka kanssa ei tarvitse miettiä onko vai ei. Sen kyllä huomaa. Ja tulee ihan yhtäkkiä. Olet terve, tulee vilunväristys ja tuntia myöhemmin sängyssä 40 asteen kuumeessa. Kerran on ollut. Luulin, että kuolen, olin niin sairas. Viikon jälkeen päivän vähän parempi, sen jälkeen jälkitaudit. Otsaontelon, poskionteloiden, korvien ja kurkkutulehdus. Kaikki paikat täynnä limaa, ei saanut henkeä. Lääkäri sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin laajaa bakteeritulehdusta. Sain jotain hevosten antibiootteja. Oli niin isot pillerit. Toipuminen kesti jälkitaudit mukaan lukien jotain 4 viikkoa. Silloin pystyin istumaan sängyssä. Kaikki piikit olen ottanut sen jälkeen. Ei ikinä enää tuota.
Influenssarokotteen saavat nykyään ilmaiseksi:
- 2 - 17 vuotiaat
- opiskelijat (opiskelijaterveydenhuolto)
- sotealan työharjoittelijat
- asepalvelusta suorittavat
- työikäiset (työterveyspalvelu lähes kaikillla)
- sotealan työntekijät
- riskiryhmäläiset
- riskiryhmän lähipiiri
- yli 65-vuotiaat.
Osa suomalaisista on ns. väliinputoajia. Heidän pitää soittaa asuinpaikkansa influenssanumeroon, käydä apteekissa ostamassa influenssarokote (15 €) ja sitten hoitajalla piikitettävänä.
Jos tupakkaan on varaa pistää 10 euroa päivässä, luulisi influenssarokotteeseen löytyvän 15 euroa vuodessa....
Vierailija kirjoitti:
Influenssa on tauti, jonka kanssa ei tarvitse miettiä onko vai ei. Sen kyllä huomaa. Ja tulee ihan yhtäkkiä. Olet terve, tulee vilunväristys ja tuntia myöhemmin sängyssä 40 asteen kuumeessa. Kerran on ollut. Luulin, että kuolen, olin niin sairas. Viikon jälkeen päivän vähän parempi, sen jälkeen jälkitaudit. Otsaontelon, poskionteloiden, korvien ja kurkkutulehdus. Kaikki paikat täynnä limaa, ei saanut henkeä. Lääkäri sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin laajaa bakteeritulehdusta. Sain jotain hevosten antibiootteja. Oli niin isot pillerit. Toipuminen kesti jälkitaudit mukaan lukien jotain 4 viikkoa. Silloin pystyin istumaan sängyssä. Kaikki piikit olen ottanut sen jälkeen. Ei ikinä enää tuota.
silti moni haluaa kokea tuon saman mieluummin kuin käydä rokotuksessa.
"Minulla oli tänä vuonna sairaalassa testillä todettu A-influenssa. Oli paljon pahempi kuin korona. Yöllä ei voinut nukkua yhtään kun kuumetta oli melkeen 39 ja oksetti. Pitikin sitten istua yö pöntön vieressä ja oksentaa. Olin kuitenkin hyväkuntoinen ihminen, toki jo nelikymppinem muttei mitään perussairauksia ei edes ylipainoa ja silti oli henki mennä. Nukkua ei voinut, syödä ja juoda ei voinut, kuumelääkkeet eivät pysyneet sisällä."
Nimimerkki "Vierailija--" kertoi influenssakokemukstaan toisessa ketjussa 28.10.2022.
Kävin rokotuksessa. Rokote maksoi 15 euroa.
Sairastin aikoinaan h1n1 influenssan ja koska sairastin sen ensimmäisten joukossa, sain vielä lääkityksenkin (en ehtinyt saada rokotetta). Lääkityksen ansiosta jaksoin olla kotona juuri ja juuri. Kotonaoloaika sitten meni yskimiseen, muutaman päivän yskimisten jälkeen yskin myös verta, jokainen yskähys sattui ihan stnasti keuhkoihin ja ei voinut millään itse säädellä yskän voimakkuutta. Toipuminen kesti monta kuukautta: pitkään en jaksanut nousta edes portaita ilman keuhkokipuja. keuhkoröntgen otettiin minulta joskus puoli vuotta influenssan jälkeen toisesta syystä ja siinä näkyi vielä influenssan jäljet keuhkoissa.
Influenssan sairastanut kertoi näin eräässä toisessa AV:n ketjussa 19.10.2022. H1N1 kiertää edelleen, nykyvariantin nimi on H1N1pdm09.
Toivon, että olen sairastanut influenssan tasan kaksi kertaa: ensimmäisen ja viimeisen. Onneksi on rokote, jonka kehotan kaikkia ottamaan. Kova kuume viikon ja voimaton olo pitkään. Jälkitautina epämiellyttävät rytmihäiriöt, joiden loppuminen kesti pitkään.
Useamman kerran elämässäni. Olo kuin panssarivaunun alle jääneellä.
Itse asiassa on. HUS:n neurokirurgi sanoi, että useimmat sairastavat influenssan elämänsä aikana - ei siis kaikki.
Elämä on keskimäärin sen verran pitkä, että influenssa ei iske kovinkaan usein.
Toki moni luulee sairastamiaan kuumeflunssia influenssaksi, mutta totuus selviää, jos oikea influenssa jysäyttää. Sen jälkeen rokotuskin kiinnostaa.
Pahinta on jos influenssan sairastaminen jää vanhemmalle iälle...