Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
1999 vuonna sairastin influensa A:n. Olin työmatkalla ja siellä nousi korkea kuume ja kurkku oli kipeä. Olin yksin reissussa pari kuukautta alkaneessa työssäni, koitin hoitaa kunnialla loppuun enkä osannut mihinkään hoitoon hakeutua. Kotio päästyäni mittasin kuumeen joka oli 40. Sänkypotilaana kuumehourailin ja yskin pari viikkoa. Sen jälkeen ei ole ollut influenssaa.
Yli viikon kuume 40. Ei laskenut juuri lääkkeillä. Muistan järkyttävät kivut lihaksissa, makoilu oli tuskaa. Kurkku niin kipeä. Yksin kotona kai olin unessa paljon mutta välillä mietin olinko tajuton välillä. En meinannut päästä päivystykseen miehen kyydillä kun jalat ei kantaneet ja huimasi. tarvin sairaslomaa. En kehdannut ambulanssiakaan tilata.. Oli k a m a l a a.
Vierailija kirjoitti:
Yli viikon kuume 40. Ei laskenut juuri lääkkeillä. Muistan järkyttävät kivut lihaksissa, makoilu oli tuskaa. Kurkku niin kipeä. Yksin kotona kai olin unessa paljon mutta välillä mietin olinko tajuton välillä. En meinannut päästä päivystykseen miehen kyydillä kun jalat ei kantaneet ja huimasi. tarvin sairaslomaa. En kehdannut ambulanssiakaan tilata.. Oli k a m a l a a.
hai haloo, älä valittele. uutisissa kerrotaan jatkuvasti miten ihmiset on koronataudissa töissä, kuntosalilla, jääkiekkoharjoituksissa, baarissa juhlimassa, tuntikausien testijonoissa (Espanjan Madrid), ulkomaanreissuilla, laskettelemassa jne. ja kyse on sentään koronasta! kyllä influenssaan sairastuneet pitää jatkossa PAKOTTAA töihin! >:(
Tuttu lääkäri sanoi että influenssa on maailman tehokkain rokote, mutta erittäin epämiellyttävä ja vaarallinen.
Hurjia nuo influenssakokemukset. Itse en ole sairastanut.
Sydänlihastulehdus tuli rajun influenssan jälkitautina kun en malttanut toipua rauhassa vaan lähdin ulkoilemaan liian ajoissa. Ei mitään hikijumppaa, vaan ihan kävelylenkkejä vain.
Olin kyllä huonossa kunnossa ja nyt ottanut joka talvi rokotteen. Perusterve muuten ja ikää 36.
Itse en ole sairastanut, mutta sukulaismies noin kymmenen vuotta sitten (tuolloin iältään n. 50v) sairastui käsittämättömän rajuun influenssaan ja keuhkokuumeeseen. Oli hengityskoneessa ja jossain sydän-keuhkokoneessa viikkotolkulla, henki oli vaakalaudalla, keuhkonsiirtoakin oli pohdittu. Lopulta toipui, mutta hyvin hankala keuhkojen toiminnanvajaus on tänäkin päivänä.
Tänä vuonna sukulaisilla ja tutuilla on ollut influenssaa (yksi on just sairaalassa a viruksen takia) ja koronaa ja nämö influenssan sairastaneet ovat olleet ihan jörkyttävän paljon kipeämpiä ja paljon pidempään.
Sellainen huomio että kaksi koronan sairastaneista sai myöhemmin influenssan mutta ei päin vastoin. Ja näillä molemmat sairastaneilla influenssa "tuntui miljoona kertaa kauheammalta kuin korona."
Onneksi otin rokotteen influenssaa vastaan.
Influenssaviruksen rajuudesta johtuen se itää nopeammin ja oireet iskevät paljon äkillisemmin kuin koronassa. Tauti kaataa petiin. Tämä vähentää tartuttamista.
T. hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole sairastanut, mutta sukulaismies noin kymmenen vuotta sitten (tuolloin iältään n. 50v) sairastui käsittämättömän rajuun influenssaan ja keuhkokuumeeseen. Oli hengityskoneessa ja jossain sydän-keuhkokoneessa viikkotolkulla, henki oli vaakalaudalla, keuhkonsiirtoakin oli pohdittu. Lopulta toipui, mutta hyvin hankala keuhkojen toiminnanvajaus on tänäkin päivänä.
Mulle tuli influenssasta keuhkovamma kolmekymppisenä. Kauhean kivat muistot ei jäänyt. Piti vaihtaa harrastustakin. Mitään keuhkojenvaihtoa ei sentään mietitty, mutta lähellä kuolemaa olin.
Sen jälkeen olen aina saanut influenssarokotteen ja pysynyt terveenä. Korona meni mulla täysin oireetta, testiin määrättiin altistumisen takia.
Kun koronaa ja influenssa vertaillaan, pitää muistaa että influenssia on useita eri viruksia.
Koronakuolleisuus Suomessa on 0,2%. Eli tuon verran koronaan sairastuneista kuolee tautiin.
H5N1-influenssa on tappanut 60% sairastuneista.
Vaarallisin influenssa tappaa 300-kertaisesti koronaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli influenssasta keuhkovamma kolmekymppisenä. Kauhean kivat muistot ei jäänyt. Piti vaihtaa harrastustakin. Mitään keuhkojenvaihtoa ei sentään mietitty, mutta lähellä kuolemaa olin.
Sen jälkeen olen aina saanut influenssarokotteen ja pysynyt terveenä. Korona meni mulla täysin oireetta, testiin määrättiin altistumisen takia.
Kerro lisää, mitä kaikkea sulle tehtiin siellä tehostetussa hoidossa. Pienetkin asiat merkitsee tuossa tilassa paljon:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4007899/miamilainen-laakari-kuoli-koron…
Vierailija kirjoitti:
Jokainen influenssarokotteen ottamatta jättänyt ottaa melkoisen riskin. Todennäköisyys ei ole iso, mutta olemassa ja seuraukset todella pahoja. Rokote pitää ottaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen influenssarokotteen ottamatta jättänyt ottaa melkoisen riskin. Todennäköisyys ei ole iso, mutta olemassa ja seuraukset todella pahoja. Rokote pitää ottaa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
toi liikkumiakyvyn menettäminen influenssassa ei ole kovin tavatonta. tuttavat ovat kertoneet että puoliso on kantanut tai ovat KONTANNEET influenssassa. sairaslomat ovat olleet pitkiä ja osa on ollut sairaalassa, lapsiakin. onneksi ei ole minuun tai meihin tarttunut.
40 asteen kuume nousi tunnissa, järkyttävät lihaskivut eikä jaksanut mitään muuta kuin maata sängyssä silmät kiinni. Neljäntenä päivänä jaksoi jo hetken katsoa sohvalla peittojen alla telkkaria. Influenssa A, todennettiin laboratoriokokeella. Kolme kuukautta meni, että olo palasi täysin normaaliksi. Ihan hirveä tauti jonka kanssa ei todellakaan leikkimistä.
saurastettu -83 ja vieläkin muistan ne hetket kun olin tajuissani. olin sairaalassa. siellä kuoli monta potilasta mut oli rauhallista.
Kyllä, olin ala-asteen 6. luokalla (silloin ei vielä ollut influenssarokotteita, joten sitä sitten vaan sairastetiin), ja ilmeisesti kyse oli silloin itseasiassa sikainfluenssan joku muoto (Vuonna 1977 esiintynyt ns. "moskovalainen" influenssa oli myös tyyppiä H1N1).
Eräs lääkäri kertoi minulle, kun tästä kerran juteltiin, että tietyntyyppinen sikainfluenssa on joskus kiertänyt, rokotustodistustaan Amerikan vaihto-oppilasvuodeltaan joskus 70-80 luvulta, jolloin hän oli siellä saanut jonkunlaisen influessarokotteen ja siinä oli mainita sikainfluenssasta, en enää vaan muista mitä englannin kielen termiä hän käytti. Tuo rokotehan oli aika vaarallinen jopa ja aiheutti vaikka mitä amerikassa, siksi tuo lääkäri sen niin hyvin muisti, kun oli ollut onnekas eikä saanut mitään sivuvaikutuksia.
Luokaltamme sairastui n. 70% oppilaista, joten kävi kyllä melkoisella otannalla nimenomaan lapsia läpi. Itse olin 2 viikkoa sairaana ja muistan kovan kuumeen ja sen, että puhuin ihan levottomia (hourailin) kun kuume sahasi edes takaisin. Kuumetta oli n. 39 astetta ja sitä kesti reilun viikon, ja aina kun yski, sattui takaraivoon. Yskä jäi vielä moneksi viikoksi ja kun sitten noin kahden viikon sairastamisen jälkeen menin kouluun, niin oli jalat ihan vetelät koulupäivän jälkeen, otti niin kovin voimille koulussa oleminen. Kun palasin kouluun, niin 30 oppilaan luokassa oli vain 6-8 oppilasta paikalla, muut kipeinä. Siitä sitten pikkuhiljaa parannuttiin, kovan yskän muistan, että se vaivasi vielä koulussakin tovin. En enää muista kuinka kauan toivuin koettelemuksesta täysin normi kuntoon.
"Joo, sikainfluenssa oli suurinpiirtein tuollainen. Lähdin lääkäriin parin viikon sairastamisen jälkeen kun en enää ollut pystyssä pysynyt pariin päivään, hyvä että menin, koska mulle oli tullut keuhkokuume. Koko perhe sairasti tuon paitsi toinen lapseni ei, ja isänikin joutui keuhkokuumeen takia sairaalaan."
"Pari kertaa nuorempana kyllä. Sänkypotilaana toisella kerralla olin 10 päivää, kuume kesti 8 päivää. Jäi keuhkoputkien tulehdustila päälle kuukausiksi, joten toipuminen kesti 2-3 kk."
"Olen sairastanut rajun influenssan v. 1995 ja v. 2000. Molemmista kerroista jäänyt mieleen kova kuumeilu, kuumehoureet, järkyttävät lihas/luusäryt ja helvetillinen päänsärky. Toipuminen astmataustaisena kesti monta kuukautta."
"Sikainfluenssa toisessa aallossa muutama vuosi sitten. Lisäksi yhtä aikaa a-influenssa. Naapurustossa joutui saman ikäinen mies +40, samaa aikaa sikainfluenssan takia teholle, sieltä keuhkonsiirtojonoon."
Tero Pitkämäen manageri sairastui influenssaan 30-vuotiaana. Jälkitauti tuli tietysti, tällä kertaa niveltulehdus. Sen epäillään olevan syynä lonkkavaivalle ja nivelrikolle. Nivelrikko on pahin mahdollinen (4/4).
Hyvä esimerkki kuinka terve nuorikin saa parantumattomat vammat influenssasta.
Googlaamalla löytyy juttu tuosta.
Influenssassa ei ole muuta hyvää kuin että se on niin raju virus, että sairastettu influenssa antaa laajakirjoisen immuniteetin. Influenssan sairastaneilla on vähemmän flunssia (mm. koronaa) ja ruoka-aineallergioita.
THL:n sivuilla.kerrotaan influenssan koronasuojasta. Jo se rokotekin suojaa koronaa vastaan.
Mutta aika kova hinta tästä pitää maksaa, jos influenssan sairastamalla hankkii immuniteettia..