Rajuin influenssakokemuksesi? Onko täällä joku jolla on ollut oikeasti influenssa?
Listataanpa kokemuksia.
Pls ei flunssia, ei edes kovia.
Kommentit (815)
BBC:n ja WHO:n oirekartassa (Iltasanomat 16.11.2020) ja IS:n lehtijutussa suomalaiset asiantuntijat kertovat, että influenssa vastaa oireiltaan vaikeaa koronatautia ja tavallinen koronatauti flunssaa tai on kokonaan oireeton.
Influenssan oirekartta on paljon laajempi kuin koronan ja kuume ei jätä ketään kylmäksi.
26-vuotiaana sairastin influenssan tietääkseni ekaa kertaa. Olin täysin perusterve nuori ihminen. Tauti nosti 5 päiväksi korkean kuumeen (39.5 - 40 astetta) ja helvetilliset lihaskivut. Muistan vieläkin miten vain makasin sängyssä enkä edes televisiota jaksanut katsoa. Nukuin vaan koko ajan. Sen jälkeen olen ottanut influenssarokotteen joka vuosi.
Olen ainakin pari kertaa sairastanut influenssan. Rokotetta en ole koskaan ottanut enkä ota.
Meidän lätkäjoukkueesta kuoli kaveri influenssaan vuosi sitten. Tauti oli jyllännyt koko joukkueen. Sairastuin itsekin ja olin nin kipeä, että en edes jaksanut koskea puhelimeen ja kuulin kuolemasta vasta aikojen päästä. Parempi näin, olisin varmaan kuollut jos olisin ymmörtänyt tapahtuneen. Olin ihan äärettömän kipeä.
Keuhkoihin sattui vielä kesällä, mutta hiljalleen totuin siihen ja paranivat. Ihan entiselleen eivöt tulleet mikä näkyy edelleen kuntotesteissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ainakin pari kertaa sairastanut influenssan. Rokotetta en ole koskaan ottanut enkä ota.
niin ajattelin minäkin vielä vuonna 2016. sitten iski tautien tauti ja testissä löytyi a-virus. olin niin kipeä että sitä on vaikea sanoin kuvailla.... tulehdukset levis joka paikkaan ja kaikkia luita ja lihaksia särki niin paljon että oli vaikea olla maaten mutta samalla olo oli sellainen että ei puhettakaan että olisin ollut pystyssä. huippas niin paljo että meinasin kaatua istuessani vessanpöntöllä. päänsärky oli jotain ihan käsittämätöntä, tuntui kaksi viikkoa että koko kallo repeää halki.
jouduin lopulta tiputukseen, kun oksensin ja kuume nousi 41 asteeseen. 2,5 viikkoa oli pahin tauti päällä josta yli viikkoa sairaalassa.
sen jälkeen parantelin vielä jälkitautia kotona muutaman viikon. uni maistui, en ollut nukkunut viikkokausiin.
olo ei parantunut ja mulla todettiin influenssasyndrooma (todella kipeä olo ja täysin työkyvytön vaikka tauti on jo parantunut). osa tk lääkäreistä ei tunnistanut sitä ja niille joutu selitteleen että olen vielä ihan romuna talven taudista, vaikka vappu jo lähestyy... oksetti ja veto täysin pois. paino putosi.
jos teille jää influenssan jälkeen todella sairas olo n. puoleksi vuodeksi niin todennäköisesti influenssasyndrooma. siihenkään ei ole lääkettä kuin vain aika.
siis mitöh!!! kyllähän jokaisella on flunssa ollu?? ei siinä mitään noin hrveetä ole.
Vierailija kirjoitti:
siis mitöh!!! kyllähän jokaisella on flunssa ollu?? ei siinä mitään noin hrveetä ole.
Ei tietenkään, ei flunssaa voi mitenkään verrata influenssaan. Se mekanismi ja influenssaviruksen elimistössä aiheuttamat reaktiot ovat erittäin voimakkaita.
Influenssavirus on elimistölle todella kova koetinkivi. Sairastuneen ennuste riipuu siitä kuinka hänen elimistö osaa toimia influenssaviruksen iskettyä.
Liian lievä reaktio = lievät oireet, tilan äkillinen huononeminen ja menehtyminen. Yleistä ikääntyneillä.
Riitävä reaktio = tuskallinen "raju" tauti joka laittaa sairastuneen polvilleen.
Liian voimakas reaktio = Rajut oireet, nopea menehtyminen. Osalla ihmisistä käy näin.
Luin netistä artikkelin jossa käytiin aika yksityiskohtaisesti mitä elimistössä tapahtuu, kun influenssavirus pääsee hengitysteihin. Siinä kerrottiin miksi influenssan oireet ovat niin kovat ja niitä on niin laajasti. Ero flunssiin on valtava.
Aika vaaralliselta kuulostaa influenssan seuraukset. Paljon tulee tuhoja.
Ottakaa rokote. Ihan hullua riskeerata.57
Tunnen kaksi työikäistä, jotka kuolivat influenssaan. Keuhkokuumeesta aiheutunut verenmyrkytys. Luultavasti sairaalahoidossa olisivat selviytyneet. Olen itsekin sairastanut ja todella raju tauti oli. 39 asteen kuumetta viikon, oksentelua, lihaskivut, pääkipu sekä kauhea yskä. Nuhaa ei ollut ollenkaan.
Ystävilläni korona on ollut huomattavasti lievempi kuin influenssa, kuumettakaan ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi työikäistä, jotka kuolivat influenssaan. Keuhkokuumeesta aiheutunut verenmyrkytys. Luultavasti sairaalahoidossa olisivat selviytyneet. Olen itsekin sairastanut ja todella raju tauti oli. 39 asteen kuumetta viikon, oksentelua, lihaskivut, pääkipu sekä kauhea yskä. Nuhaa ei ollut ollenkaan.
Ystävilläni korona on ollut huomattavasti lievempi kuin influenssa, kuumettakaan ei ollut.
Influenssa on työikäiselle huomattavasti vaarallisempi tauti kuin korona. Vastaa perusmuodossaan vaikeaa koronatautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, ei flunssaa voi mitenkään verrata influenssaan. Se mekanismi ja influenssaviruksen elimistössä aiheuttamat reaktiot ovat erittäin voimakkaita.
Influenssavirus on elimistölle todella kova koetinkivi. Sairastuneen ennuste riipuu siitä kuinka hänen elimistö osaa toimia influenssaviruksen iskettyä.
Liian lievä reaktio = lievät oireet, tilan äkillinen huononeminen ja menehtyminen. Yleistä ikääntyneillä.
Riitävä reaktio = tuskallinen "raju" tauti joka laittaa sairastuneen polvilleen.
Liian voimakas reaktio = Rajut oireet, nopea menehtyminen. Osalla ihmisistä käy näin.
Influenssaan kuolleisuus on terveillä aikuisilla reilusti alle 0,1%, lapsilla jopa alle 0,01% ja vanhuksillakin alle 1%. Kaikkien keskiarvokin on alle 0,1%
InfluenzaCaseMortality - Influenza - Wikipedia
Että lopettakaa jo puhuminen noista "kuoleminen yleistä ikääntyneillä", kun ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Influenssaan kuolleisuus on terveillä aikuisilla reilusti alle 0,1%, lapsilla jopa alle 0,01% ja vanhuksillakin alle 1%. Kaikkien keskiarvokin on alle 0,1%
InfluenzaCaseMortality - Influenza - Wikipedia
Että lopettakaa jo puhuminen noista "kuoleminen yleistä ikääntyneillä", kun ei ole!
Linkki ei jostain syystä toiminut, laitetaanpa uudelleen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/InfluenzaCaseMortal…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Influenssa on työikäiselle huomattavasti vaarallisempi tauti kuin korona. Vastaa perusmuodossaan vaikeaa koronatautia.
Ai on? Kerroppa sitten, miksi työikäisten kuolleisuus influenssaan on selvästi alle 0,1%, kun koronalla se kuitenkin on tuota enemmän.
https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza#/media/File:InfluenzaCaseMortal…
Siis kuolleisuus on työikäisillä reilusti vähemmän kuin yksi tuhannesta influenssaan sairastuneesta.
Viime talvena (2019 - 2020) Suomessa todettiin n. 12 000 influenssatartuntaa. Kuolleita tuli 500.
Todetuista influenssatartunnoista 4% johti kuolemaan. Selvästi enemmän kuin koronassa.
Tautina influenssa on yhtä vaarallinen ellei jopa vaarallisempi kuin korona, sanoo teho-osaston lääkäri:
https://www.kalajokilaakso.fi/uutinen/603644
Uskokaa jo: Ottakaa influenssarokote.
On itsekästä ja ajattelematonta olla.rokottamaton, koska influenssarokote suojaa myös riskiryhmäläisiä joiden lähellä oleskelee. Iäkkäillä rokote ei toimi kovin hyvin ja siksi heitä suojaa se että muillakin on rokote
voin kokemuksesta varoittaa teitä ajattelemattomia että aikuisena influenssa on todella raskas tauti sairastaa. siis jos olette siinä uskossa että on vain flunssia niin olette kyllä pahasti hako teillä. kyllä siinä oikeasti on todella vaikeat ajat edessä, kun influenssa iskee rokottamattomaan.
Kävin viime viikolla influenssarokotuksessa. Rokottaja sanoi että rokotuksissa käyvät pääasiassa ne jotka ovat joutuneet sairastamaan influenssan. Rokotteesta tuli kuume ja kipeä olo mutta se meni ohi.
Influenssa on tautina selvästi vaarallisempi kuin korona.
Se että influenssaa vastaan on rokotuskampanja mutta koronaan ei antaa väärän kuvan.
Kun koronan riskiryhmä rokotetaan niin luin influenssankin tapauksessa, kuolemat vähenevät 90%.
T. hoitaja
Kovimmin influenssan sairastavat ne jotka eivät ole sitä koskaan sairastaneet ja ovat ilman rokotusta.
Näillä ihmisillä ei myöskään ole varmuutta osaako oma elimistö reagoida influenssavirukseen oikealla tavalla.
Näin se vain menee sinullakin.