Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinasuvat, millaiset ruoanlaittotottumukset teillä on?

Vierailija
02.11.2023 |

Olen jäämässä itsekseni kun viimeinenkin lapsi muuttaa pesästä ja on vähän outoa ajatella miten sitä itse tulisi ruokaa laitettua / syötyä arkisin vain itselle. Harvoin nytkään olen syönyt kuin yhden lämpimän ruoan päivässä ja illalla jotain leipä/karjalanpiirakka/jogurtti tyyppistä vaikka lapselle olenkin ruoan tehnyt (josta itse otan evääksi töihin seuraavana päivänä). Miten tuo eväspuoli hoituisi näppärimmin jatkossa...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla tolalla on. Ei ole motivaatiota.

Vierailija
2/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punalaputettua pakastimesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tuli tehtyä liikaa ruokaa. Sitten päädyin siihen että ostan kaupasta valmisaterioita, siinä yhdessö on aina kerraksi syömistä. Kun inspiraatio ruuanlaittoon joskus iskee, teen isomman erän ja pakastan sen kerta-annoksiksi. Ei tämä varmaan kovin terveellistä ole, mutta eipä tule ruokahävikkiä.

Vierailija
4/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun viikot yksin, eli sunnuntaina tehdään jotain mistä riittää ainakin maanantaiksi tai käydään pizzalla ja sitä jää maanantaiksi. 

Muuten menee aikalailla eines-/nuudeli ja pakasteosastolla, usein noita -30% tuotteita. Joskus jaksaa jonkun pastavuoka-tyylisen tehdä mistä taas pariksi päiväksi riittää. Välillä käyn lounasbuffassa. 

Vierailija
5/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka teet sitä ruokaa ihan tavalliseen tapaan ja teet suoraan niistä eväsannoksia. Jos et halua syödä samaa ruokaa useampana päivänä peräkkäin, niin pakasta saman tien osa. Sitten saat pakastimesta otettua valmiin annoksen sulamaan ja mukaan töihin. Eihän sun tarvitse sitten joka ilta kokkailla.

Itse siis laitan ruokaa ihan samaan tyyliin kuin ennenkin, mutta syön sitten samaa ruokaa useamman kerran ja pakastan osan jos ruokaa on niin reilusti, ettei sitä ehdi syödä ennen kuin se vanhenee. Itse tosin syön kaksi lämmintä ruokaa ja teen paljon etätöitä, joten ruoka tulee syödyksi siten nopeammin.

Vierailija
6/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön pääasiassa valmisruokia, yhden lämpimän aterian päivässä ja muuten leipää, rahkaa, hedelmiä, piirakoita tms. Joskus harvoin teen ruokaa ja pakastan sitten yhden hengen annoksissa, mutta aika harvoin, en ole koskaan erityisesti välittänyt ruuan tekemisestä ja pakastinkin on pieni.

Kun tytär tulee kylään, teen kyllä ruokaa, ellei sitten käydä ulkona syömässä/tilata kotiin jotain.

Vierailija
7/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun osan vuotta yksin ulkomailla ja teen joka päivä 2 ateriaa itselleni. Kylmä (salaatti, leikkelelautanen tms) tai lämmin mutta kunnon syötävää. En selviä pelkällä leivällä enkä pidä eineksistä. 

Vierailija
8/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yhden lämpimän aterian päivässä. Teen ruokaa yleensä neljä annosta, joista syön kaksi peräkkäisinä päivinä ja loput pakastan annoksina. Syön sitten vaihtelevia ruokia pakkasesta, kunnes tulee aika tehdä seuraava neljän annoksen ruoka.

Eineksiä syön todella vähän, joskus vaihtelun vuoksi.

Vierailija
9/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä minkä tyyppisiä ruokia nuo on joita pakastatte? Esim. perunat ei oikein pakastamisesta tykkää?

Vierailija
10/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin ihan ajan kuluksi ja harrastukseksi tekemään ruokaa ja leipomaan. Rahaa käytän minimalistisesti tai vähän vähemmän. Opettelin kalastamaankin, kun kaupan kala kallistui.

Vierailija
11/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Entä minkä tyyppisiä ruokia nuo on joita pakastatte? Esim. perunat ei oikein pakastamisesta tykkää? Ylensä kastikkeita ja keitän pastaa/riisiä niiden lisukkeeksi. Kermaperunat voi pakastaa. Ruokaisia piirakoita valmiina viipaleina, kasvissosekeittoa.

Vierailija
12/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Entä minkä tyyppisiä ruokia nuo on joita pakastatte? Esim. perunat ei oikein pakastamisesta tykkää?

Pastapohjaisia, riisipohjaisia, tai sitten pakastan pelkän kastikkeen tai lihan/kalanpalan ja keitän siihen kaveriksi pastan / riisin / perunat. Perunoitakin voi keittää toki isomman määrän ja vaikka paistaa seuraavana päivänä, mutta sehän ei toki AP:n tapauksessa toimi niin hyvin, kun AP:n tarkoitus on ottaa se ruoka töihin mukaan valmiina lounaana.

-5

Vierailija
13/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväistä en tiedä, se on makuasia, tykkääkö lämpimästä vai voileivistä jne. Myös nuo iltapalat ovat ongelma itsellenikin, aina on sitä iänikuista leipää ja teetä. Makeista en piittaa, joten se karsii paljon iltapaloja.

Itse, kun jäin yksin, tuntui pitkän aikaa tosi turhanpäiväiseltä vain itselle valmistaa jotain kunnon ruokaa. Varsinkin, kun en kauheasti tykkää ruoanlaitosta. Meni aika kauan siten, kunnes löysin erään monilapsisen perheenäidin videoita Tubesta ja sain häneltä kimmokkeen ruveta tekemään sellaisia uuniruokia, joista riittää moneksi päiväksi. Silloin ei tarvitse kuin lämmittää ruokaa parina seuraavana päivänä. Jos viitsii, voi samalla uunin lämmityksellä tehdä useampaakin erilaista ruokaa, joita sitten vaikka pakastaa. Mutta itselle on kelvannut tämä eka malli hyvin, että valmistan kerralla muutamaksi päiväksi ruokaa, jota sitten syön tuoreena valmistuspäivänä ja lämmitettynä kahtena seuraavana päivänä.

Vierailija
14/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Esim jauheliha-perunalaatikko on ihan hyvää pakastuksen jälkeenkin, samoin pottumuusi ja käristys.

Vierailija
15/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden jälkeen voi syödä vaikka salaatteja jos ei jaksa teetä ja leipää linjalla olla.

Vierailija
16/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion kauppahallin kautta kotiin. Kalafile/fileet pannulle, helppoa ruuanlaittoa. Viikonloppuina liha-kasvispata uuniin, siitä saa monta annosta pakkaseen. 

Vierailija
17/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tykkään tehdä ruokaa myös itsekseni. Toki se on välillä kiva kokkailla myös muille tai yhdessä muiden kanssa. Mutta teen kyllä yleensä omat ruokani. Yksin kun syö, niin yhdestä ruuasta riittää 2-3 päiväksi, tai jos kyllästyttää saman syöminen, niin osan voi pakastaa.

Vierailija
18/18 |
02.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No ne perunat/ pastat/ riisit voi keittää sitten kun sulattaa pakasteesta esim. sen kastikkeen/ lihapullat/ mitä ikinä oletkaan niiden perunoiden kanssa tehnyt.

Itse teen paljon esimerkiksi curryja, jotka kestävät hyvin pakastamista.