Pojat eivät pärjää koulussa huonon kotikasvatuksen vuoksi! T. ope
Jos kotona eletään "pojat on poikia" -mentaliteetilla, kasvaa pojista peliriippuvaisia häiriköitä, jotka eivät pysty keskittymään saati oppimaan.
Peruskoulu ei ehkä ole kaikin puolin täydellinen oppimisympäristö, mutta väitän, että iso osa poikien oppimisongelmista luodaan jo kotona. Yhä edelleen vanhemmat ja muut läheiset kohtelevat poikia ja tyttöjä eri tavalla. Pojat mm. saavat riehua, tyttöjä kehutaan rauhallisista leikeistä. Pojilta ei kotona vaadita hyvää ja asialliasta toiset huomioivaa käytöstä.
Koulussa näkyy valtava ero tyttöjen ja poikien käyttäytymisen välillä. Pojat ovat epäkohteliaita ja häiritsevät muita, tytöt jaksavat motivoitua koulutehtävistä, vaikka aihe ei aina olisikaan niin kiinnostava. Pojat jaksavat toimia asiallisesti ehkä vain toiminnallisilla tunneilla - sikäli mikäli puuha heitä sattuu kiinnostamaan. Jos vaaditaan vähänkin keskittymistä ja pitkäjänteisyyttä, eivät pojat siihen kykene, vaan alkaa riehuminen ja häiriköinti.
Tämä ei missään nimessä koske kaikkia poikia eikä kaikkia tyttöjä; on paljon hyväkäytöksisiä poikia ja muutamia huonokäytöksisiä tyttöjä. Sukupuolten välinen ero koulukäytöksessä on kuitenkin niin valtava, että opettajana minun on nyt pakko herätellä keskustelua asiasta. Kerro: olenko väärässä siinä, että syytän tässä kotikasvatusta?
Kommentit (638)
Vierailija kirjoitti:
Yksien koko luokan hoplop synttäreiden perusteella väitän, että sekä tytöt että pojat ovat raisuja ja villejä nykyään. Paljon eläväisempiä kuin omassa lapsuudessa. Koko koulumaailma on myös täysin erilainen mitä joskus omina aikoina.
Arvostettavimmat ominaisuudet nykyään ( myös työelämässä) ovat ulospäinsuuntautuneisuus, sosiaalisuus, esiintymisvarmuus ja rohkeus.
Ja ainoa kerta viime lukukaudella kun oma poika piti hakea kesken päivän kotiin oli kun eräs tyttö potkaisi jossain kuralammikkojutussa omaa poikaa suoraan päähän.
Eikä ole kyse mistään ns. huonosta lähiökoulusta.
Tää on niin kuin joku saavutus. Ei tarvinnut omaa poikaa hakea kertaakaan, ei se ole edes optio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te opet toivotte villin pojan äidin tekevän? Miten minä voin vaikuttaa siihen, ettei juuri minun lapseni juokse käytävällä kaveriporukkansa mukana? Miten minä voin vaikuttaa siihen, ettei opettaja ( nuori nainen) saa minkäänlaista otetta luokkaan? Käytösongelmia on vain koulussa. Kun koko luokka on villi, auttaako se päivän neljäs negatiivinen wilma minun lapselleni yhtään? Yhden oppitunnin olen ollut seuraamassa ja oma lapseni oli suunnilleen ainoa joka malttoi istua paikallaan.
Jos menemme vaikka ravintolaan syömään tai museoon, kauppaan, puistoon.. ongelmia ei ole. Onko lapseni adhd kun ongelmia on vain kouluympäristössä?Tämä. Olisko aika koulunkin ottaa jotain vastuuta niistä kurinpito ym toimista. Nykyään homma on sitä että yksi tai pari perseilee, muut katsoo, koulu ei tee mitään ja wilma laulaa kaikille. Sit kun soitat opelle että mikä tämä juttu nyt on niin ei ope edes tiedä, kun hän ei ollut välkkävalvonnassa. Koulujen valvonta esim. välituntutilanteissa on edelleen puutteellista ja on aina ollut, ja se jos mikä on mielestäni käsittämätöntä.
Ei koululla ole nykyään enää mitään mahdollisuuksia kurinpitoon, kun kaikki keinot sormen heristämistä lukuun ottamatta ovat kiellettyjä. Ja sormen heristämisestäkin käyvät pikku-Paavon vanhemmat opettajan kimppuun, kun ei heidän mussukkaansa saa komentaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Suomessa poikien kasvatus on ristiriitaista. Toisaalta on kovaa perinteistä mieskulttuuria, mutta toisaalta on myös koti-isiä ja paljon lapsiaan hoitavia lempeitä isiä.
Olisiko kuitenkin ongelma enemmän siinä että perinteisemmät isät antavat pojilleen negatiivisia arvoja koulukäynnistä, lukemisesta ja oppimisesta sekä koulumenestyksestä? Mutta toisaalta, poikiensa kanssa enemmän puuhailevat isät voivat hekin keksittyä urheiluun, tietokonepeleihin ja sen semmoiseen. Eli eivät istu pojan kanssa lukemassa koulukirjoja, eivätkä auttamassa koulutehtävissä?
Itse en lähipiirissäni tunne ketään isää, joka olisi kannustanut poikaansa lukemisessa ja istunut auttamassa koulutehtävissä muuten kuin satunnaisesti.
Pelkkä isän esimerkki ei taida vaikuttaa. Lapsuudenperheessäni kuitenkin isäni oli hyvin koulutettu, esimiestehtävissä mainosalalla, sekä puhui useita kieliä sujuvasti, luki kirjallisuutta. Silti meistä lapsista kummatkin tyttäret olemme olleet ne jotka valmistuivat ylioppilaiksi, ja sen jälkeen yliopistosta, velipoika taas kävi huonoin tuloksin peruskoulun ja amiksen ollut enimmäkseen duunariammateissa, jotka eivät ole amiksen tutkinnon alaa.
Aika outo lähipiiri. Tietysti, jos niille lapsille tupataan 6 harrastusta siihen koulun oheen, niin voi sitten kannustaa niissä. Minä olen tehnyt aika selväksi, että koulu hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla, ja muuten saa olla enimmäkseen kuin ellun kanat. Näin niitä veronmaksajia tehdään.
Tyttärellä on ollut aina paljon poikakavereita ja on innostunut ns. poikien jutuista ja toiminnallisesta tekemisestä. On koulusta löytänyt ne "rauhallisemmat" pojat kavereikseen. Monet kaveripojat ovat vauhdikkaita ja äänekkäitä, mutta ero tulee siinä, että ne hyvän kotikasvatuksen saaneet pojat uskovat kun kerran vähän vihaisemmin ääntäni korotan, kun taas ne rajattomat mussukat jatkavat perseilyään ja kotimme hajoittamista, huutamista ja riehumista. Eivät sitten ole seuraaville synttäreille tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä miehet kuitenkin onnistuvat, joten ehkä vika on koulussa? Tai opettajissa? En osaa sanoa.
Miehet EIVÄT onnistu elämässä. Miehet syrjäytyvät.
Työelämässä miehiä suosivat sekä miehet että naiset. Lopulta ne kympin tytöt päätyvät assistenteiksi niille seiskan pojille. Miehillä on niin valtava etu sukupuolensa vuoksi työelämässä, että se ohittaa useimmiten vastaavaa työtä hakevan naisen suuremman osaamisen. Mies rekrytään mieluummin ja ylennykset menevät miehille. Tätä miesten suosimista harjoittavat kaikki - myös naiset, jotka on pienestä asti kasvatettu naisvihaan. Tähän perustuu myös miehiä suosiva palkkaus ja perhepolitiikka.
Kannattaa tutustua ihan tilastotietoon naisten pääsystä johtajan paikoille tässä maassa, sekä palkkatietoihin eri aloilta.
Oletko ajatellut, että ehkä naiset eivät halua yhtä usein johtajan paikalle kuin miehet?
Itse olen aina kokenut, että naisena minun on ollut helpompi saada töitä. Jo pelkästään sukupuolen perusteella ajatellaan, että olen tunnollisempi työntekijä. Työskentelen miesvaltaisella alalla.
En silti ole yhtään kunnianhimoinen, joten en varmasti etene samaa tahtia kuin miespuoliset kollegani. Ei kai se niiden miesten vika ole, jos minulle riittää tuttu ja turvallinen työni.
Just näin. Itse olen mies, ja uranteko olis vaan omasta aktiivisuudesta kiinni. Ei kiinnosta vastuu ja +10-tuntiset työpäivät, sillä en tulisi niistä nykyistä ONNELLISEMMAKSI. Ja rahaakin on jo tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Milloin miehet aloittaa tyttöjensä puolustamisen? Kovasti he heitä vihaavat ja toivovat poikia. Nolot akat. Ei ne isät teitä ole palvelemassa, eikä äidit palvele tyttöjä. Pojat muka heikossa asemassa vaikka koko yhteiskunta palvelee naisvihaajia.
Tyttöjä saa kyllä kyykyttää ja kiusata suvuissa, se saa naiset puolustamaan. Mutta kun pojat itse on laiskoja, koko maailman pitää paapoa.
Itse naisena iloitsen että pojat kärsii edes jossain. Itse rai$kaavat naisia. Naisvihasta ei saa puhua, koska se on miesvihaa.
Naiset ei tyttöjä suosi, myös naiset syrjii omaa sukupuoltaan. Poikien on aika kiittää naisia siitä, että heillä on niin hyvät oltavat.
Hakeudu hyvä ihminen hoitoon. Et kuulosta tippaakaan terveeltä.
Huonosti muotoiltu otsikko, käsitin niin et pojat eivät menesty koulussa huonosti kotikasvatuksen vuoksi VAAN jonkun muun syyn vuoksi, jota avaat, mut et sitten avannut :D
Mutta joo, meidänkin perheessä noin. Kympin tyttö ja kasin poika, mutta tietty poikakin on oikeasti 10 <3 Mielestämme ollaan samalla tavalla kasvatettu, mutta tytöllä on sisäsyntyinen kunnianhimo, pojalla taas ei.
Minä kyllä sanon, että koulussakin on jotain todella tytöille sopivaa mutta pojille ei niin sopivaa, mut MIKÄ se on, tuhannen taalan kysymys. Itsekin ope, joten en syytä koulua vaan.. . Niin mitä? En todellakaan osaa sanoa!
Vierailija kirjoitti:
Myös se millainen lapsi on vaikuttaa paljon.Meillä on kaksi täysin erilaista poikaa luonteeltaan.Toinen on kiltti ja hyväkäytöksinen,älykäs,joka tulee yleensä kaikkien kanssa toimeen.Opiskelee arkkitehdiksi,esikoinen.Pelaa paljon ja aina pelannut.
Kuopus taas on vallaton,itsekäs huonokäytöksinen ja aivan pitelemätön sekä mahdoton.Lisäksi kiljuu ja karjuu,sekä ääntelee koko ajan.Metkuja tekee enempi kuin Eemeli koskaan.Koskaan ei ole pelikoneella istunut.Tv,tä tosin tykkää katsella.Eikä väsy.Puistoreissut,kävelyt yms.eivät poista hänen energiaansa,ihan sama kuinka paljon kuljettaa.Varmasti aiheuttaa koulussa ongelmia,ainakin uskoisin.
Kuitenkin sama perhe/sama kasvatus.Joten hmmmm.....
Kuopus ei kuulosta normaalilta, tervejärkiseltä ihmiseltä. Onko esim. heikkolahjainen tai jonkinlaista kehitysvammaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te opet toivotte villin pojan äidin tekevän? Miten minä voin vaikuttaa siihen, ettei juuri minun lapseni juokse käytävällä kaveriporukkansa mukana? Miten minä voin vaikuttaa siihen, ettei opettaja ( nuori nainen) saa minkäänlaista otetta luokkaan? Käytösongelmia on vain koulussa. Kun koko luokka on villi, auttaako se päivän neljäs negatiivinen wilma minun lapselleni yhtään? Yhden oppitunnin olen ollut seuraamassa ja oma lapseni oli suunnilleen ainoa joka malttoi istua paikallaan.
Jos menemme vaikka ravintolaan syömään tai museoon, kauppaan, puistoon.. ongelmia ei ole. Onko lapseni adhd kun ongelmia on vain kouluympäristössä?Tämä. Olisko aika koulunkin ottaa jotain vastuuta niistä kurinpito ym toimista. Nykyään homma on sitä että yksi tai pari perseilee, muut katsoo, koulu ei tee mitään ja wilma laulaa kaikille. Sit kun soitat opelle että mikä tämä juttu nyt on niin ei ope edes tiedä, kun hän ei ollut välkkävalvonnassa. Koulujen valvonta esim. välituntutilanteissa on edelleen puutteellista ja on aina ollut, ja se jos mikä on mielestäni käsittämätöntä.
Ei koululla ole nykyään enää mitään mahdollisuuksia kurinpitoon, kun kaikki keinot sormen heristämistä lukuun ottamatta ovat kiellettyjä. Ja sormen heristämisestäkin käyvät pikku-Paavon vanhemmat opettajan kimppuun, kun ei heidän mussukkaansa saa komentaa.
Tiedän mutta pitäisi olla.
Ei pidä paikkaansa ap. Minulle annettiin kotona erittäin kohtelias kasvatus ja käytöstavat. Ja sanottiin että opiskele ja elä kuten tahdot. Mihinkään ei pakotettu koskaan. Eikä pidäkään pakottaa. En pidä nykymaailmasta ja koulutussystemeistä, koska siinä ainoastaan aivopestään osaksi fossiilista infraa. Se on säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
No mites meinasit sen tuhatvuotisen kotikasvatuksen fiksata? Ai niin, kaikkihan onnistuu kun ilmaistaan enemmän tunteita ja lässytetään.
Ja vaikka 80 % laittaisikin sen kotikasvatuksen kuntoon, kaikki ovat voimattomia sen 20 % edessä. Ei ole keinoja suojella oppilaita, vain sitä "lässytystä".
Olen ollut reilut 15 vuotta sekä työni että harrastukseni kautta paljon tekemisissä lasten ja nuorten kanssa, ja sinä aikana lapsissa on tapahtunut aivan valtava muutos.
Etenkin pojilla on tosi paljon yleistyneet mm. adhd ja add, tuntuu että nykyään lähes joka pojalla on joku diagnoosi. Tytöistä jokin vastaava diagnoosi on ehkä noin yhdellä kahdestakymmenestä. Samoin poikien lukutaito on heikentynyt, vielä reilu kymmenen vuotta sitten pystyi olettamaan että kaikki yli 8-vuotiaat osaavat edes jotenkuten vähän lukea ja kirjoittaa, mutta nykyään tulee vastaan 10-11-vuotiaita, joilla on lukemisen kanssa isoja vaikeuksia.
Ennen sanottiin että (mm. murrosiässä) pojat ovat tyttöjä jäljessä 1-2 vuoden verran, mutta minusta tuntuu että nykyään ero on jo useampia vuosia. Etenkin joskus 13-14-vuoden iässä suuri osa tytöistä alkaa jo esimerkiksi ottamaan harrastuksessa roolia nuorempien ohjaamisessa, kun taas samanikäiset pojat ovat itse vielä aivan kaitsettavia lapsia. Ja tässäkin vaikuttaa se "pojat on poikia" -asenne. Tuntuu ettei pojilta voi oikein mitään vaatiakaan, kun ympäröivä asenne on se, että "no ne nyt on tuossa iässä vähän hölmöjä". Kai ne on, kun niiden annetaan olla!
Vaikeaa on yrittää tarjota lapsille ja nuorille laadukasta harrastusta, kun samassa ryhmässä on vaikkapa 10-12-vuotiaita tyttöjä ja poikia, ja pitäisi keksiä yhteistä tekemistä joka innostaisi kaikkia, tai että ylipäätään kaikki pystyisivät suoriutumaan samoista jutuista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös se millainen lapsi on vaikuttaa paljon.Meillä on kaksi täysin erilaista poikaa luonteeltaan.Toinen on kiltti ja hyväkäytöksinen,älykäs,joka tulee yleensä kaikkien kanssa toimeen.Opiskelee arkkitehdiksi,esikoinen.Pelaa paljon ja aina pelannut.
Kuopus taas on vallaton,itsekäs huonokäytöksinen ja aivan pitelemätön sekä mahdoton.Lisäksi kiljuu ja karjuu,sekä ääntelee koko ajan.Metkuja tekee enempi kuin Eemeli koskaan.Koskaan ei ole pelikoneella istunut.Tv,tä tosin tykkää katsella.Eikä väsy.Puistoreissut,kävelyt yms.eivät poista hänen energiaansa,ihan sama kuinka paljon kuljettaa.Varmasti aiheuttaa koulussa ongelmia,ainakin uskoisin.
Kuitenkin sama perhe/sama kasvatus.Joten hmmmm.....
Kuopus ei kuulosta normaalilta, tervejärkiseltä ihmiseltä. Onko esim. heikkolahjainen tai jonkinlaista kehitysvammaa?
Mikä on sinun motiivisi haukkua tuntematonta lasta kehitysvammaiseksi? Ihan oikeasti.
Mä olen järkyttynyt siitä miten moni alakouluikäinen (useammin poika) saa tuijottaa ruutua aivan rajattomasti. Meillä on aika tiukat ruutusäännöt ja ollaan kyllä vähemmistöä. Väitän ja huomaan että tuo ruudun tuijottelu on suuri syypää lasten levottomuuteen. Lopputuloksenhan näkee sitten 10-20 vuoden päästä, että millaisia aikuisia näistä lapsista kasvaa, tuleeko joskus elämään muuta sisältöä kun pelit ja YouTube-perseilyä vai jääkö äo ameeban tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti muotoiltu otsikko, käsitin niin et pojat eivät menesty koulussa huonosti kotikasvatuksen vuoksi VAAN jonkun muun syyn vuoksi, jota avaat, mut et sitten avannut :D
Mutta joo, meidänkin perheessä noin. Kympin tyttö ja kasin poika, mutta tietty poikakin on oikeasti 10 <3 Mielestämme ollaan samalla tavalla kasvatettu, mutta tytöllä on sisäsyntyinen kunnianhimo, pojalla taas ei.
Minä kyllä sanon, että koulussakin on jotain todella tytöille sopivaa mutta pojille ei niin sopivaa, mut MIKÄ se on, tuhannen taalan kysymys. Itsekin ope, joten en syytä koulua vaan.. . Niin mitä? En todellakaan osaa sanoa!
Niin mitä? Sitä ei ole. Pojat on laiskoja ja sillä siisti. Se ei ole kenenkään muun vika. Miehet itse on kieltäneet naisilta opiskelun, sitten väittäneet naisia tyhmiksi ja kyvyttömiksi sekä vähemmän älykkäiksi. Nyt kun poikien pitää pärjätä vapaassa kilpailussa, he häviävät. Se onkin sitten kaikkien muiden vika?
Mitä jos pojat alkaisi sopeutumaan? Naiset sopeutuu maihin joissa heidät saa rajzkata. Pojat saa luvan olla kiitollisia, että naiset edes kasvattavat heitä kaiken sorron jälkeen. On poikien aika näyttää kiitosta ja tehdä töitä. Itse ovat kiusanneet tyttöjä, nyt tulee köniin ja itku raikuu ;). Kukas se väitti naisia tyhmiksi? Kuka?
Ei miehet välitä tytöistä. Te sovinistiset akat nimenomaan todistatte miten hyvin pojilla on asiat. Kun miehet itse mokaa ja riehuu, kaikki muut paapoo. Miehet sabotoi naisten elämää, silti naiset vain pärjää. Poikia myös suositaan tyttöjä enemmän perheissä ja poikiin panostetaan enemmän. Myös akat suosii poikia tutkitusti ja senhän näkee tästä. Ei miehiä näy koskaan puhumassa tyttöjen puolesta.
Jos sukupuolet olisi toisinpäin, se olisi heti biologiaa ja luonnonlaki. Poikien huono tila on aina muiden vika.
Pistit miettimään, että kaikkihan on suhteellista. Entä jos poikien tila ei ole huono, vaan tyttöjen tila on poikkeuksellisen hyvä? Jos vertaan tätä maapallon keskiarvoihin, niin saattaisin olla jopa oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Ylläpito siis sallii poikalapsien maalittamisen ja haukkumisen? Miesvihaton kivapuhepalsta?
Tästä täytynee taas ottaa ylempiin tahoihin yhteyttä.
oTAn YhTEyTTä YLeMPääN TaHOon.
Ok, Karen. Ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa perää on.
Minulla on poika jolla diagnooseja liuta esim Ad/HD mutta on koulussa kuin kuka tahansa lääkkeen avulla. Olen tuhansia ja tuhanseja tunteja neuvonut, opastanut, selittänyt ja vaikka mitä. Silti unohtelee, haluaisi vain ne rusinat pullasta, ei ole motivaatiota ja hirveästi kaikkea koulutyötä haittaavaa. Teen äitinä ihan ihan hirveästi töitä että tuo poika pärjäisi eikä omalla käytöksellään tekisi hallaa itselleen tai opelle/muulle luokalle. Ihan kuin olisi sisäänrakennettu sellainen tietty vetelyys.
Fiksu ja mukava poika on, opettajat tykkää kovasti. Saa tukea hyvin. Mikään diagnoosi ei kuitenkaan selitä tuota ihmeellistä välinpitämättömyyttä jokseenkin ja asiaan.
Tytöt taasen osaa nuo ihan selittämättäkin. Eivät häsellä, ovat tunnollisia ja huolellisia, hyvätapaisia ja haluavat pärjätä hyvin. Toinen on vilkas ja eläväinen mutta siitä ei ole mitään haittaa ollut koulussa.
Onpa sinulla hieno asenne poikaasi kohtaan. Olet tietenkin yh, eikö?
Ap:n pointti oli kyllä että me vanhemmat totutetaan pojat jo alusta alkaen huonoon käytökseen sanomalla pojat on poikia. Minä en äitiydestäni kertonut muuta kuin miten paljon olen käyttänyt aikaa siihen että pojasta kasvaa kunnon mies eikä perseile vain sen takia koska me siedetään pojilta enemmän.
Näen itsekkin paljon tätä käytöstä ympärilläni. Esim kun poikaani hakattiin koulussa, hakkaajan vanhemmat yritti naureskella tuota pojat on poikia-fraasia mutta kun huomasivat etten siihen yhdy niin sitten alkoi syyttely ettei poikani vaan kestä kun ei ole veljeä kotona vaan pelkkiä siskoja.
Että kyllä se vika on vanhemmissa lähtökohtaisin. Mutta se vika näkyy pojissa.Juuri tämä. Pojat kiusasivat tytärtä fyysisesti ja henkisesti. Mm. löivät, repivät vaatteita, kourivat rinnoista, pepusta ja haarovälistä, kommentoivat ulkonäköä epäasiallisesti, ahdistelivat vessassa jne. Kun vaimon kanssa yritettiin ottaa asiaa puheeksi, vanhemmat juuri perustelivat käytöstä pojat on poikia -fraasilla ja tytön varhaisella kehittymisellä. Heidän mukaansa pojat eivät vain voineet itselleen mitään. Tällä ajattelulla tehdään pojille itselleen karhunpalvelus.
Miksi valehtelet ja puhut paskaa? Pidät poikia joinain eläiminä ja kuvittelet että joku uskoo paskasatusi?
Itsehän ne käyttäytyvät kuten elukat, mitä siitä muuta tarvii uskoa?
Pojat poikakouluun.
Siellä saavat kaikki pojille sopivaa riehuntaa ja riehunnan rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Pojat poikakouluun.
Siellä saavat kaikki pojille sopivaa riehuntaa ja riehunnan rajoituksia.
Ainakin itsemurhat lisääntyy.
Yksien koko luokan hoplop synttäreiden perusteella väitän, että sekä tytöt että pojat ovat raisuja ja villejä nykyään. Paljon eläväisempiä kuin omassa lapsuudessa. Koko koulumaailma on myös täysin erilainen mitä joskus omina aikoina.
Arvostettavimmat ominaisuudet nykyään ( myös työelämässä) ovat ulospäinsuuntautuneisuus, sosiaalisuus, esiintymisvarmuus ja rohkeus.
Ja ainoa kerta viime lukukaudella kun oma poika piti hakea kesken päivän kotiin oli kun eräs tyttö potkaisi jossain kuralammikkojutussa omaa poikaa suoraan päähän.
Eikä ole kyse mistään ns. huonosta lähiökoulusta.