Miksi maalla kuvitellaan, että Helsingissä asutaan ahtaasti?
Opiskelijat ehkä asuu, mutta kyllähän meillä muilla on varaa asua ihan kivastikin.
Kommentit (199)
Minä rakastan ja arvostan yli kaiken omaa rauhaa ja tilaa. Meillä on iso talo jossa tilaa 50m2/henkilö. Piharakennuksia, metsää, peltoa, rantaviivaa. Ihan sama mihin suuntaan tässä lähtee, omaa maata on aina vähintään kilometri eteenpäin. Täällä on täysin oma rauha, lähin naapuri taitaa olla 4 km päässä.
Mutta kyllä minä ymmärtän ihmisiä jotka haluaa asua ytimessä ja tinkiä tilasta. Minulle se olisi painajainen mutta niin myös minun tapani on jollekulle muuta.
Huoh. Siis jos helsinkiläinen puolustautuu näitä maalaisten vääriä mielikuvia vastaan, se on ylimielisyyttä?
Ei tällaista jaksa vääntää. Onneksi kaikilla on vapaus valita asuinpaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Siis jos helsinkiläinen puolustautuu näitä maalaisten vääriä mielikuvia vastaan, se on ylimielisyyttä?
Ei tällaista jaksa vääntää. Onneksi kaikilla on vapaus valita asuinpaikkansa.
Olisit nyt edes vaivautunut lukemaan sen kommentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te maalaiset voitte tehdä kotona, joka ei kaupunkilaiselta onnistu?
Kun kerran meidän "pää hajoaa kopeissa".
No voi mennä vaikka omaan tantaan uimaan, ottamaan aurinkoa, kalastamaan, kasvimaan hoitoa, kukkamaan hoitoa, metsästystä, harrastetilassa voi touhuta mikä sattuu kiinnostamaan. Katsoa telkkaa _tilavassa_ huoneessa, sienestää, marjastaa, tehdä polttopuita, veneillä omalta laiturilta, grillata, retkeillä metsässä, lukea, kirjoittaa. Ihan mitä vain ja kaupanpäälle kaikki mitä kaupunkilaiset kun ajaa puolisen tuntia kaupunkiin.
Me maalaiset voimme tulla kaupunkiin tekemään ihan samaa kuin tekin, mutta te ette voi tulla tänne tekemään samaa kuin me.
Kuinka paljon telkkarin katsominen vaatii tilaa?
Monet kaupunkilaiset pääsee kyllä maalle tekemään ihan samoja asioita, eri asia kiinnostaako. Kyllä mä esim. luen ja kirjoitan ihan sujuvasti täällä kaupungissa😄. Polttopuiden tekeminen ei hirveästi nappaa, sienestys ja marjastus onnistuu. Ei omalta pihalta tietenkään, mutta en sitä odottanutkaan kun kaupunkiin muutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaista jaksa vääntää. Onneksi kaikilla on vapaus valita asuinpaikkansa.Olisit nyt edes vaivautunut lukemaan sen kommentin.
Mä olen lukenut kaikki kommentit ja useammassa mainittiin helsinkiläisten ylimielisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi mennä vaikka omaan tantaan uimaan, ottamaan aurinkoa, kalastamaan, kasvimaan hoitoa, kukkamaan hoitoa, metsästystä, harrastetilassa voi touhuta mikä sattuu kiinnostamaan. Katsoa telkkaa _tilavassa_ huoneessa, sienestää, marjastaa, tehdä polttopuita, veneillä omalta laiturilta, grillata, retkeillä metsässä, lukea, kirjoittaa. Ihan mitä vain ja kaupanpäälle kaikki mitä kaupunkilaiset kun ajaa puolisen tuntia kaupunkiin.
Me maalaiset voimme tulla kaupunkiin tekemään ihan samaa kuin tekin, mutta te ette voi tulla tänne tekemään samaa kuin me.Kuinka paljon telkkarin katsominen vaatii tilaa?
Monet kaupunkilaiset pääsee kyllä maalle tekemään ihan samoja asioita, eri asia kiinnostaako. Kyllä mä esim. luen ja kirjoitan ihan sujuvasti täällä kaupungissa😄. Polttopuiden tekeminen ei hirveästi nappaa, sienestys ja marjastus onnistuu. Ei omalta pihalta tietenkään, mutta en sitä odottanutkaan kun kaupunkiin muutin.
No eihän telkkarin katsominen tosiaan paljoa tilaa vaadi. Kauko-idän putkihotelleissa, joissa osa kaupunkilaisista joutuu asumaan mahtuu ihan mainiosti katsomaan telkkaria, kuten monista dokkareista on tullut nähtyä.
Väitän kuitenkin, että se on huomattavasti mukavampaa vaikkapa meidän 50 neliön ja neljä metriä korkeassa olkkarissa, kun takkatuli tuo tunnelmaa ja voit huoneen korkuisista ikkunoista välillä vilkaista merimaisemaa ja omaa rantaa.
Ja jollain autolla tai bussilla marjastamaan lähtö on suoraan vitsikirjasta.
Maalla asuminen on jsein sitä, että pystyt tekemään kaikkea _omalla_ maalla, jakamatta sitä kenenkään kanssa. Saunan jälkeen voit vilvoitella saunan terassilla vaikka nakuna jos haluat.
Itse inhoan kaupunkimaista elämäntapaa, jossa luuhataan koko ajan jossain julkisessa tilassa ja ympärillä kauhea hälinä.
Kun kesäaamuna herään, haluan syödä aamupalani rauhassa ja hiljaisuudessa terassilla, vain luonnonäänet ympärilläni. Kodissani haluan, että siellä on tilaa ja avaruutta. Jossain kerrostalossa tai rivarissa seinät kaatuu tunnissa päälle, kun joskus kavereiden luona kyläilee.
Tavarat pitää kaupungissa laittaa lukkojen taakse tai ne häviää, täällä voit pitää ovia auki. Ei viedä pyöriä eikä autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me maalaiset voimme tulla kaupunkiin tekemään ihan samaa kuin tekin, mutta te ette voi tulla tänne tekemään samaa kuin me.Kuinka paljon telkkarin katsominen vaatii tilaa?
Monet kaupunkilaiset pääsee kyllä maalle tekemään ihan samoja asioita, eri asia kiinnostaako. Kyllä mä esim. luen ja kirjoitan ihan sujuvasti täällä kaupungissa😄. Polttopuiden tekeminen ei hirveästi nappaa, sienestys ja marjastus onnistuu. Ei omalta pihalta tietenkään, mutta en sitä odottanutkaan kun kaupunkiin muutin.No eihän telkkarin katsominen tosiaan paljoa tilaa vaadi. Kauko-idän putkihotelleissa, joissa osa kaupunkilaisista joutuu asumaan mahtuu ihan mainiosti katsomaan telkkaria, kuten monista dokkareista on tullut nähtyä.
Väitän kuitenkin, että se on huomattavasti mukavampaa vaikkapa meidän 50 neliön ja neljä metriä korkeassa olkkarissa, kun takkatuli tuo tunnelmaa ja voit huoneen korkuisista ikkunoista välillä vilkaista merimaisemaa ja omaa rantaa.Ja jollain autolla tai bussilla marjastamaan lähtö on suoraan vitsikirjasta.
Maalla asuminen on jsein sitä, että pystyt tekemään kaikkea _omalla_ maalla, jakamatta sitä kenenkään kanssa. Saunan jälkeen voit vilvoitella saunan terassilla vaikka nakuna jos haluat.
Itse inhoan kaupunkimaista elämäntapaa, jossa luuhataan koko ajan jossain julkisessa tilassa ja ympärillä kauhea hälinä.
Kun kesäaamuna herään, haluan syödä aamupalani rauhassa ja hiljaisuudessa terassilla, vain luonnonäänet ympärilläni. Kodissani haluan, että siellä on tilaa ja avaruutta. Jossain kerrostalossa tai rivarissa seinät kaatuu tunnissa päälle, kun joskus kavereiden luona kyläilee.Tavarat pitää kaupungissa laittaa lukkojen taakse tai ne häviää, täällä voit pitää ovia auki. Ei viedä pyöriä eikä autoja.
Joo, tollasen tilan saa vain asumalla oikeasti keskellä ei mitään. Ei siis riitä lähiöt. Tämä tarkoittaa vähintään kahta autoa, teineille sitten vielä omat. Saakelinmoisia rahaeriä. Koko elämä istumista autossa töihin ja kotiin. Eriasia toki, jos on vapaaherra eikä tarvitse töitä tehdä. Sitten voisin itsekin katsella jostain kauempaa kodille paikkaa. Mutta nyt haluan liikkua sujuvasti töihin ja kotiin, ja että on muutakin tekemistä iltaisin kun tuijottaa pimeää metsää ikkunasta.
Kyllä Helsingissä aika ahtaasti asutaan. Enemmän ahtauden tuntua luo kyllä mielestäni se että maisema on vain naapurin huoneistoon, ei se pieni asunto itsessään.
Varmaan siksi, että siellä asutaan ahtaasti.
Omakotitaloissa on postimerkin kokoiset tontit, naapuri hönkii muutaman metrin päässä. Valtaosa asuu kerrostaloissa, jossa kalliit ja vähäiset neliöt.
Kertoohan sen tilastotkin, että siellä asutaan ahtaasti. Se että ap ei asu ahtaasti ei muuta asiaa muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Helsingissä aika ahtaasti asutaan. Enemmän ahtauden tuntua luo kyllä mielestäni se että maisema on vain naapurin huoneistoon, ei se pieni asunto itsessään.
Meillä näkyy olohuoneen ikkunasta Linnanmäki. Varsinkin valokarnevaalien aikaan aika komeaa katseltavaa. Mitä teillä näkyy olohuoneesta?
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi maalaisten yleinen ja väärä mielikuva Helsingistä,että näkymät ikkunasta on naapurin huoneistoon. No voin kertoa, että ei ole :D.
Olenkohan sitten katsonut eri ilmoituksia kun ap kun aina asuntosivuilla (ja airbnbssä) ilmestyy niitä pikkukoppi-wc asuntoja ja keittiönurkkaus asuntoja. Olen itse siis Helsingistä sivummalta kotoisin, mutta ihmettelen tuota keskustan valikoimaa, saa sieltä toki suurenkin asunnon jos on valmis maksamaan 2000-5000e kk. Mutta kun en ole tottunut pikkukoppivessaan en mielellään haluaisi sellaista, sellaista jossa täytyy kääntyä ettei törmää seinien kulmiin ja usein samaan tilaan ahdetaan wc, suihku ja vielä pesukonekin. Tunnen itseni elefantiksi sellaisissa tiloissa vaikka olen normaalipainoinen, kyllähän se laivoilla ainakin päivälaivoilla menee jos on minikylpyhuone mutta elämiseen mielellään ei.
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan sitten katsonut eri ilmoituksia kun ap kun aina asuntosivuilla (ja airbnbssä) ilmestyy niitä pikkukoppi-wc asuntoja ja keittiönurkkaus asuntoja. Olen itse siis Helsingistä sivummalta kotoisin, mutta ihmettelen tuota keskustan valikoimaa, saa sieltä toki suurenkin asunnon jos on valmis maksamaan 2000-5000e kk. Mutta kun en ole tottunut pikkukoppivessaan en mielellään haluaisi sellaista, sellaista jossa täytyy kääntyä ettei törmää seinien kulmiin ja usein samaan tilaan ahdetaan wc, suihku ja vielä pesukonekin. Tunnen itseni elefantiksi sellaisissa tiloissa vaikka olen normaalipainoinen, kyllähän se laivoilla ainakin päivälaivoilla menee jos on minikylpyhuone mutta elämiseen mielellään ei.
Kahdellatonnilla neliö ei Helsingistä kannata uumoilla mitään järkevää. Sellaiset normaalikokoiset asunnot tietysti maksavat. Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää, että nekin menevät kyllä kaupaksi.
No hitostihan täällä on pieniä kerrostaloasuntoja vs muu maa, tuskin ne tyhjillään ovat.
Meillä on Helsingissä 86 m2 kolmelle hengelle. Tilaa on kaikille, mutta niin on siivottavaakin. Yhtään enempää en haluaisi, riittää kun on omat huoneet.
Mitä "pahaa" siinä on, että jotkut asuvat ahtaammin ja toiset väljemmin? Jotkut tykkäävät, että on pieni koti, eikä omaa pihaa lainkaan. Toiset taas tarvitsevat jo työnsä puolesta niitä hehtaareja ympärilleen. Erilainen elämäntyypi, erilaiset mieltymykset, eri ammatti, jne. On monia syitä, miksi jotkut asuvat ahtaammin ja toiset väljemmin, ihan kaikkialla maailmassa. Mitä enemmän maailmassa on ihmisiä, sitä enemmän on ahtaasti asuvia ihmisiä. Jotkut asuvat vapaaehtoisesti "ahtaasti", ja toiset sen vuoksi, koska työ tai opiskelu on paikassa, jonka lähellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ahtaasti asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Siellä kaupungissa pääsääntöisesti kerrostalossa tai rivitalossa, niin että naapuri on seinän takana tai enintään kymmenen metrin päässä. Aika ahtaalta se minulle vaikuttaa.
Asun Helsingissä kanta-kaupungissa ja meillä on kolmelle ihmiselle 92 neliön asunto. Talon vieressä on urheilukenttää ja kadun päästä alkaa puisto/siirtolapuutarha-alue. Talon piha on iso korttelipiha. Ei ole omaa maata tai metsää mutta tilaa on riittämiin sisällä ja ulkona. Meren rantaankin jotain kilometri
Me maalaiset voimme tulla kaupunkiin tekemään ihan samaa kuin tekin, mutta te ette voi tulla tänne tekemään samaa kuin me.