Miksi maalla kuvitellaan, että Helsingissä asutaan ahtaasti?
Opiskelijat ehkä asuu, mutta kyllähän meillä muilla on varaa asua ihan kivastikin.
Kommentit (199)
Kyllähän ne on ihan koirankoppeja hesalaisten asunnot. Ihan säälittävää! Vasinkin korostuu virusaikaan... Itse asun about kartanossa maalla valtavan isolla puutarhalla....on pelit ja vehkeet hinnalla jolla tuskin saisi kaksiota Hesan keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tällainen näkökulma, että nyt tuntuu että osalla helsinkiläisistä olisi jonkinlainen trolli tai ihmeellinen ylimielisyysvaihde päällä. Itse asun Turussa. Lyhyen pyörämatkan päässä on mm. lukuisia erilaisia laadukkaita ravintoloita, uimaranta, uimahalli, maauimala (2kpl), pururadat, urheilupuistoja... Uskallan väittää että löydän Turusta valtaosan esittämistänne palveluista. Kaupunkeja ja niiden palveluja, sekä ihmisiä on myös pk-seudun ulkopuolella. Tämän nyt luulisi olevan itsestäänselvää. Osa nauttii kaiken keskellä asumisesta, itselläni asunnon väljyys ja luonnonläheisyys on ylivoimaisen tärkeää.
Tällainen pointti jäi mielestäni kokonaan käsittelemättä koko keskustelussa. Maaseudun "rauha", mikä näkyy pienemmillä paikkakunnilla, tarkoittaa käytännössä sitä, ettei nistejä tai varkaita liiku lainkaan samalla mittakaavalla kuin isommissa kaupungeissa. Ihan jo Turussa tietyillä alueilla on täysin hullua ylläpitää kallista pyörää, ja satulat ja venttiilit vaihtavat omistajaa luvattoman usein. Olen kuullut Helsingin sukulaisiltani, että heille ykköskerroksen asunto olisi painajainen. He asuvat käpylässä. "Maaseudulla" taas ykköskerroksen asunto voi parhaimmillaan olla kuin pieni rivitaloasunto omalla viihtyisällä puutarhallaan. Eli varkaat ja nistit ovat ilmiö, joka tulee vahvasti esiin kaupungeissa, erityisesti pk-seudulla.
No helsinkiläisten mielestä kyllä Turku on ihan kaupunki siinä missä vaikka Tampere ja Oulukin. Mutta nää keskustelut täällä on yleensä tätä kuinka maalaiset vihaa Helsinkiä ja sen asukkaita.
Aina nää keskustelut menee samaan Helsinki vs. muu Suomi vaikka todellakin muitakin kaupunkeja Suomessa on.
Eihän nuo maalaiset koskaan kirjoita ikävästi esim. Turusta.
Kylläpäs Helsingissä on paljon opiskelijoita, jos tosiaan kerrostaloissa asuu vain opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sithän teitä maalaisia vasta harmittaisi ku Helsinkiläiset oikeesti muutaisivat maalle. Teidän naapuriin, täyttäisivät ne pari mielenkiintoista harraste-ryhmää, puhuisivat liian nopeeta ja vaatisivat kauppojen valikoimiin muutoksia. Eiks näin ole just hyvä?
Tottakai on hyvä? Miksi ihmeessä kuvittelet, että tässä olisi nyt pyydetty kaupunkilaisia muuttamaan maalle? :D
Toi jatkuva omakotitalo fantasia isolla tontilla, jota kaikkien kuuluis tavoitella.
Ei kaikki halua rauhaa ympärilleen, ei se määritä mitää onko elämä tyydyttävää. Itse introverttinä rakastan sitä kun mun ei tarvitse järjestää mitään vaan kaikki järjestyy itsestään, kaupungissa tapahtumaa on kun ovensa avaa. Paljon voi katsella kun ihmiset puuhailevat <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tällainen näkökulma, että nyt tuntuu että osalla helsinkiläisistä olisi jonkinlainen trolli tai ihmeellinen ylimielisyysvaihde päällä. Itse asun Turussa. Lyhyen pyörämatkan päässä on mm. lukuisia erilaisia laadukkaita ravintoloita, uimaranta, uimahalli, maauimala (2kpl), pururadat, urheilupuistoja... Uskallan väittää että löydän Turusta valtaosan esittämistänne palveluista. Kaupunkeja ja niiden palveluja, sekä ihmisiä on myös pk-seudun ulkopuolella. Tämän nyt luulisi olevan itsestäänselvää. Osa nauttii kaiken keskellä asumisesta, itselläni asunnon väljyys ja luonnonläheisyys on ylivoimaisen tärkeää.
Tällainen pointti jäi mielestäni kokonaan käsittelemättä koko keskustelussa. Maaseudun "rauha", mikä näkyy pienemmillä paikkakunnilla, tarkoittaa käytännössä sitä, ettei nistejä tai varkaita liiku lainkaan samalla mittakaavalla kuin isommissa kaupungeissa. Ihan jo Turussa tietyillä alueilla on täysin hullua ylläpitää kallista pyörää, ja satulat ja venttiilit vaihtavat omistajaa luvattoman usein. Olen kuullut Helsingin sukulaisiltani, että heille ykköskerroksen asunto olisi painajainen. He asuvat käpylässä. "Maaseudulla" taas ykköskerroksen asunto voi parhaimmillaan olla kuin pieni rivitaloasunto omalla viihtyisällä puutarhallaan. Eli varkaat ja nistit ovat ilmiö, joka tulee vahvasti esiin kaupungeissa, erityisesti pk-seudulla.
No helsinkiläisten mielestä kyllä Turku on ihan kaupunki siinä missä vaikka Tampere ja Oulukin. Mutta nää keskustelut täällä on yleensä tätä kuinka maalaiset vihaa Helsinkiä ja sen asukkaita.
Aina nää keskustelut menee samaan Helsinki vs. muu Suomi vaikka todellakin muitakin kaupunkeja Suomessa on.
Ai mä koen keskustelun kyllä aivan päinvastaisena. Helsinkiläiset jauhavat ihan puuta heinää maalla asumisesta, kuinka kaikki asuvat metsässä ja harrastuksia ei ole eikä mitään. Turkulaiset eivät tähän syyllisty. Oletko lukenut tätä ketjua lainkaan?
Kaupungissa oma tila rajoittuu kerrostalossa juuri niihin asuinneliöihin, maalla on piha ja puutarha, hyvässä lykyssä metsääkin ympärillä.
Helsingissä jos naisihminen menee yksinään istuskelemaan jollekin tienvieruspenkille, niin ei tarvitse olla kuin jokunen ohikulkija että takuuvarmasti siihen änkeää kohta joku toinen, se on reviirinhallintaa, sen vuoksi moni ei tohdi liikkua ulkona yksinään ollenkaan, koira vähintään rekvisiittana, jotta kaikki vastaantulijat ei käy nokkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sithän teitä maalaisia vasta harmittaisi ku Helsinkiläiset oikeesti muutaisivat maalle. Teidän naapuriin, täyttäisivät ne pari mielenkiintoista harraste-ryhmää, puhuisivat liian nopeeta ja vaatisivat kauppojen valikoimiin muutoksia. Eiks näin ole just hyvä?
Tottakai on hyvä? Miksi ihmeessä kuvittelet, että tässä olisi nyt pyydetty kaupunkilaisia muuttamaan maalle? :D
Toi jatkuva omakotitalo fantasia isolla tontilla, jota kaikkien kuuluis tavoitella.
Ei kaikki halua rauhaa ympärilleen, ei se määritä mitää onko elämä tyydyttävää. Itse introverttinä rakastan sitä kun mun ei tarvitse järjestää mitään vaan kaikki järjestyy itsestään, kaupungissa tapahtumaa on kun ovensa avaa. Paljon voi katsella kun ihmiset puuhailevat <3
Siellähän on Nurmijärven ja Tuusulan täynnä näitä omakotitaloja, joita kaupungissa asuneet rakentavat. Mutta eivät he silti asu maalla. Omakotitaloalue kehyskunnissa ei ole maaseudulla asumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että turkulaiset tai muissa kaupungeissa asuvat eivät ole niin kylmiä kuin helsinkiläiset.
Koska siellä asutaan ahtaasti. Ihan hyvin toimeentuleva tuttavapariskunta asuu 3h + keittiö -asunnossa lapsensa kanssa. Niin että missä sulla varakas kaverini on työhuone? ööööö.... No missä sulla on autotalli missä puuhailla, treenihuone kitaransoitolle ja missä takkahuone saunasta vilvoittumista varten? öööö... mikä sauna?
Korona kertoo kaiken tarvittavan "ahtaudesta". Kolme neljästä varmistetusta tartunnasta sijaitsee pk-seudulla.
Tää on tälläista ihme jankkaamista vaan.
Ei auta keskustelu siitä että kertoo viihtyvänsä Helsingissä.
Tuputetaan tota omaa uskoo siitä miten kaikkien olis hyvä elää ja minkä asian kuuluu ahdistaa. Siitäkin jo näkee, että maalla ei joudu haastamaan omaa ajatteluansa kovinkaan.
En halua muuttaa paikkaan jossa naapurit ovat vähissä ja niiden ainoidenkin kanssa pitäis jankata tässä määrin.
Tässä tarvittais varmaan jotain vastavuoroista vierailua, että vois muodostaa kokonaiskuvan tilanteesta muunkin kuin oman uskomuksensa mukaan.
Eihän nuo maalaiset koskaan kirjoita ikävästi esim. Turusta.[/quote]
Se johtuu siitä, että turkulaiset tai muissa kaupungeissa asuvat eivät ole niin kylmiä kuin helsinkiläiset.[/quote]
Trolli hyvä: Helsingissä asuu todella paljon entisiä maalaisia. Peiliin katsomisen paikka?
Vierailija kirjoitti:
Tää on tälläista ihme jankkaamista vaan.
Ei auta keskustelu siitä että kertoo viihtyvänsä Helsingissä.
Tuputetaan tota omaa uskoo siitä miten kaikkien olis hyvä elää ja minkä asian kuuluu ahdistaa. Siitäkin jo näkee, että maalla ei joudu haastamaan omaa ajatteluansa kovinkaan.
En halua muuttaa paikkaan jossa naapurit ovat vähissä ja niiden ainoidenkin kanssa pitäis jankata tässä määrin.
Tässä tarvittais varmaan jotain vastavuoroista vierailua, että vois muodostaa kokonaiskuvan tilanteesta muunkin kuin oman uskomuksensa mukaan.
Ihan yhtälailla, kun kertoo että viihtyy maalla, niin jo vain kerrotaan, ettei siellä ole mitään harrastuksia eikä muuta kuin metsää. Siis tämmöisiä viisivuotiaan argumentteja. Tämän takia helsinkiläisistä saa todella lapsellisen vaikutelman tai kaikki kommentoijat ovat teinejä.
Ihan yhtälailla, kun kertoo että viihtyy maalla, niin jo vain kerrotaan, ettei siellä ole mitään harrastuksia eikä muuta kuin metsää. Siis tämmöisiä viisivuotiaan argumentteja. Tämän takia helsinkiläisistä saa todella lapsellisen vaikutelman tai kaikki kommentoijat ovat teinejä.[/quote]
eri- Sitä saa mitä tilaa?
Ihan samanlaisia pelkistettyjä näkemyksiä maalaisilla on Helsinkiläisistä.
Sen takia oikea tutustuminen oikeisiin ihmisiin olisi enemmän kuin suotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla, kun kertoo että viihtyy maalla, niin jo vain kerrotaan, ettei siellä ole mitään harrastuksia eikä muuta kuin metsää. Siis tämmöisiä viisivuotiaan argumentteja. Tämän takia helsinkiläisistä saa todella lapsellisen vaikutelman tai kaikki kommentoijat ovat teinejä.
eri- Sitä saa mitä tilaa?
Sen takia oikea tutustuminen oikeisiin ihmisiin olisi enemmän kuin suotavaa.
No itse olen maallemuuttanut stadilainen, että tunnen kyllä kulttuurin. Kaipaan vaan sitä vanhaa suvaitsevaista stadilaisuutta enkä niinkään tätä ihme ylimielisyyttä.
Sen takia oikea tutustuminen oikeisiin ihmisiin olisi enemmän kuin suotavaa.[/quote]
No itse olen maallemuuttanut stadilainen, että tunnen kyllä kulttuurin. Kaipaan vaan sitä vanhaa suvaitsevaista stadilaisuutta enkä niinkään tätä ihme ylimielisyyttä.[/quote]
No sittenhän tiedät, että murteita kuuluu Helsingissä enemmän ja enemmän. Se ylimielisyys saatta kummuta maalaiselta, joka on asunut Stadissa 10v.
Olen itse syntynyt maalla ja olen kohdannut Helsinkiin muutettuani todella negatiivisiä yleistyksiä, ulkopuolelle jättämistä nimenomaa maalaisilta.
Ehkä landet larpaa Helsinkiläisyyttä jotenkin tosi vääristyneesti :) omien ennäkkoluulojensa mukaan. En tiedä :D
Minä en jaksa sitä maalaisten retostelua sillä, että on iso mökki ja pihaa. Niin, se mökki on kuitenkin arvoltaan hyvä kuin meidän yhden lastenhuoneen arvoinen ja mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta kuhkia pihalla. Minua ei ahdista muut ihmiset maailmassa, olen ihan sosiaalinen ihminen ja minulle ei tuota hankaluuksia se, että naapurissa asuu joku ihminen. Olen myös aikuinen ihminen, joka ymmärtää, että on ihmisiä, joilla ei mene hyvin, joten päiväni ei ole pilalla, jos huono-osainen ihminen on matkani varrella.
Vierailija kirjoitti:
No siis miksi pitää olla joku 100 neliötä? Onko teillä ekstrahuoneissa jotain kuntosaleja vai? Työhuone?
Itse asun tällä hetkellä Turussa vaikka olenkin entinen Hesalainen (mulle se on aina Hesa vaikka paljasjalkainen olenkin, stadi on mulle vain keskusta). Suurimmat syyt omalle tilantarpeelleni on a) joudun välillä tekemään etätöitä kotoa, ja tarvitsen tilaa tietsikalle + roippeelle b) harrastusjutskat jotka vaatii tilaa: ei ole kiva aina levittää projekteja keittiönpöydälleni c) mahdollinen tuleva kotieläin tulisi hulluksi liian ahtaalla.
Suurin tämänhetkinen syy jäädä Turkuun on mukavampi elämäntyyli: vaikka palkka pk-seudulla olisikin kovempi, ei se korreloisi selkeästi kalliimpien asuntojen kanssa. Asun nyt tilavassa kaksiossa halvalla keskustan lähellä. Helsingissä joutuisin tinkimään joko asuinalueesta tai neliöistä.
En ole myymässä maata kenellekään, joten naapuriin ei ole muuttamassa kaupunkilainen eikä maalainen.