Miksi maalla kuvitellaan, että Helsingissä asutaan ahtaasti?
Opiskelijat ehkä asuu, mutta kyllähän meillä muilla on varaa asua ihan kivastikin.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te maalaiset voitte tehdä kotona, joka ei kaupunkilaiselta onnistu?
Kun kerran meidän "pää hajoaa kopeissa".
Näin lapsiperheen näkökulmasta, täällä maalla on ihan kätevää kun omassa kodissa ja kotipihalla voi harrastaa ja liikkua. Voimme mm. pelata sulkapalloa, krokettia, käydä uimassa ja pomppia trampoliinilla, kotoa löytyy myös nyrkkeilysäkki ja erilaisia kuntoiluvälineitä. Tämä oli ihan kätevää näin korona aikana kun monet paikat oli kiinni.
Ei taida onnistua monelta kaupunkilaiselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se ihan eri juttu, että on omaa pihaa ja lääniä ympärillä asunnon neliöistä huolimatta. Ja oma rauha ilman seinänaapureita. Kerrostalo on vähän sama kuin häkkikanalassa asuisi.
Oletko ikinä asunut kerrostalossa?
Meillä ei edes huomaa naapureiden olemassa oloa, joskus ehkä näkee rapussa jonkun. Mitään ei kuulu. Meillä kaksi kerroksinen talo.
Ihan samalla tapaa seinät niissä omakotitaloissa on. Ei mitään merkitystä sillä, että asuuko toisella puolella joku vai ei.
Mitä sä sillä läänillä teet? Kävelet siellä ympyrää?
Monet maalaiset ovat asuneet kerrostalossa vain opiskeluaikoinaan, eli jossakin rauhattomassa vanhassa slummiläävässä, ja perustavat mielipiteensä siihen. Ei heillä ole mitään käsitystä kalliimman hintaluokan uudehkossa, hyvällä sijainnilla olevassa ja hyvin hoidetussa omistustaloyhtiössä asumisesta.
Kokemusta on noista kaikista. Silti oma piha ja oma rauha olisi kivempaa kuin kerrostaloelämä. Saisi kuunnella rauhassa musiikkia ja soittaa vaikka pianoa vapaapäivinään. Tai askarrella/nikkaroida jotain. Ja hoitaa omalla pihallaan puutarhaa. Kerrostalot ovat parhaimmillaankin pepusta ja niissä päätyy pahimmillaan joidenkin ovisilmäkyttääjien uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä viehätyksen asua Helsingin keskustassa tai vaikkapa 10 min kävelymatkan päässä omasta työpaikasta, sellainen voi olla mukavaa elämää. Aika suurta osaa helsinkiläisistä pidän kuitenkin hölmöläisinä. Keskimääräinen työmatkan ajallinen pituus pk-seudulla on 45 minuuttia. Lähiöt ovat täynnä ahtaissa kolmioissa (mutta silti korviaan myöten veloissa) sitkuttelevia perheitä, jotka sietävät tuollaista työmatkaa (ja pahimmillaan päälle pitkiä päiväkotimatkoja). Itse ajan tuossa ajassa täältä tilavasta landella sijaitsevasta järvenrantatalostani Helsinkiin töihin.
Ihmetyttää, miksi joku perheellinen on valmis hyväksymään tuollaisen kompromissin, johon sisältyy vain Helsingissä asumisen paskat puolet
Ethän sä näköjään ymmärrä. Useimmat helsinkiläiset nauttii elämästään Helsingissä, mutta jostain syystä tämä ei aukea sinulle. Kuka siis on hölmöläinen joka väittää, että vain se oma asumistyyli on mukavaja oikea?
Ohis, mutta mökkimyynti paikoin jo ylikuumentunut kun helsinkiläisten on pakko päästä maalle. Meillä on vuokramökkejä ja ei oota myydään tämän vuoden loppuun.[/quote
]Niin koska on korona-aika. Ulkomaille matkustelua onneksi monet vielä välttelee. Miten se on hyväksyttävää että maalaiset tulee kesäisin sankoin joukoin turistiksi Helsinkiin, mutta helsinkiläisten kotimaan matkailu on pahasta?
Ja eikö ole hyvä että teidän mökit tekee kauppansa?Missä kohtaa mä sanoin, että se olisi jotenkin huono asia? Kerrotko? Tietenkin se on hyvä asia. Idiootti. Meidän kaikki mökkiläiset ovat stadista ja mainioita tyyppejä. Olen itsekin entinen stadilainen.
"Helsinkiläisten on pakko päästä maalle " kalskahti ikävästi negatiiviselta ilmaukselta.
Mutta kun aloitat nimittelyn, mä osaltani lopetan tähän.
-oikeasti stadilainen ja hyväntuulinen sellainen 😊
Kyllähän moni asuukin Helsingissä ahtaasti, koska kämpät ovat kalliita/vuokrat korkeita. Esim. siskolla on 22 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku jo kirjoittikin, että niin tilavaa Helsingissä on asumisessa, että kaikkien polla tuntui halkeavan, kun koronan takia ei päässyt baareihin, ravintoloihin eikä kirjastoihin.
Sitten ne häkkiapinat tunkivat maaseudulle tai ulkoilualueille niin, että päät kolkkasivat yhteen parkkipaikoilla ja metsäpoluilla 😂
Ei oo yhtään ahdasta! Ei oo! Eiku...
Ei se ahtaudesta johtunut vaan siitä, että minnekään muualle ei päässyt kuin sinne luontoon. Katsos kun kaupungissa ei nyhjätä kotona normaalisti niinkuin landella.
Kyllä täällä maallakin on kirjastoja, kansalaisopistoja joissa voi opiskella kaikkea käsitöistä espanjankieleen! Taidepiirejä ja museoita maakunta täynnä. Luontoakin on ja paljon, mutta mistä päättelit, ettei täällä harrasteta mitään?😂😂😂
Terveiset etelä-savostaOnhan sielläkin toki jotain. Ehkä prosentti niistä vaihtoehdoista jotka on pääkaupunkiseudulla, mutta jos se prosentti riittää, niin mikäs siinä.
Itseasiassa kaikissa yli 50 000 asukkaan kaupungeissa löytyy 99 % mitä stadistakin normaali ihminen voi kuvitella tarvitsevansa, mutta vain 1 % ihmismassojen aiheuttamista haitoista ja hidasteista. Ainoa etu on pk-seudulla parempi joillakin aloilla palkkataso, mutta se kuihtuu asumisen ja liikkumisen kuluihin.
Kyllä. Helsinkihän on hyvin pieni pääkaupungiksi. Asuminen on eittämättä melko ahdasta, ja kun pääkaupungissa ja Suomen suurimmassa kaupungissa asumisen edut jäävät ahtauden jalkoihin, itse olen valinnut isot tilat maaseudulla, hyvien yhteyksien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisia taas riepoo Helsinki ja sen asukkaat 😊. Miten jaksatte joka päivä tätä samaa? Kävelisitte siellä metsissänne ja pyörisitte isoissa taloissanne. Mä lähden ratikalla meren rannalle lukemaan kirjaa. Eväät on jo valmiina 😊.
Ei minua ainakaan rivo stadilaissa mikään. Korkeintaan huvittaa, kun valitetaan ensin pikkukämppien järkytystä hinnoista ja seuraavassa hetkessä ollaan agressiivisia suorastaan maaseudun asukkeja kohtaan, jos joku kyseenalaistaa, että mitä järkeä on maksaa mielettömästi muutamasta neliöstä. Mä käppäilee taas oman rantaan lasten kanssa uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni asuukin Helsingissä ahtaasti, koska kämpät ovat kalliita/vuokrat korkeita. Esim. siskolla on 22 neliötä.
Onhan se selvä, että jos fyrkkaa ei liiemmin ole, niin jostain on tingittävä. 22 neliötä kantakaupungissa voi silti tietyssä elämäntilanteessa olla suorastaan unelma.
Asumistiheys ylipäänsä on jännä juttu. Missä menee järkevän kodin koko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla joku jo kirjoittikin, että niin tilavaa Helsingissä on asumisessa, että kaikkien polla tuntui halkeavan, kun koronan takia ei päässyt baareihin, ravintoloihin eikä kirjastoihin.
Sitten ne häkkiapinat tunkivat maaseudulle tai ulkoilualueille niin, että päät kolkkasivat yhteen parkkipaikoilla ja metsäpoluilla 😂
Ei oo yhtään ahdasta! Ei oo! Eiku...
Ei se ahtaudesta johtunut vaan siitä, että minnekään muualle ei päässyt kuin sinne luontoon. Katsos kun kaupungissa ei nyhjätä kotona normaalisti niinkuin landella.
Kyllä täällä maallakin on kirjastoja, kansalaisopistoja joissa voi opiskella kaikkea käsitöistä espanjankieleen! Taidepiirejä ja museoita maakunta täynnä. Luontoakin on ja paljon, mutta mistä päättelit, ettei täällä harrasteta mitään?😂😂😂
Terveiset etelä-savostaOnhan sielläkin toki jotain. Ehkä prosentti niistä vaihtoehdoista jotka on pääkaupunkiseudulla, mutta jos se prosentti riittää, niin mikäs siinä.
No kuinkas monta prosenttia käyttää niistä kaikista palveluista? Kaikki satako?
Ainakin olen huomannut, että omilla lapsillani on aivan samat harrastukset kuin helsinkiläisillä ystävillämme. Jalkapallo, ratsastus ja musiikki.On mukavaa kun on valinnanmahdollisuuksia enemmän kuin se yksi (tai useimmiten nolla) per harrastus/palvelu.
Sulla ei selvästikään ole mitään käsitystä maaseudun palveluista ja harrastusmahdollisuuksista😂😂😂😂
Kerro mulle paikkakunta missä voi harrastaa yhtä asiaa tai ei ole yhtään mahdollisuuksia. Urheiluseurat ja kansalaisopistot tuottavat jo pelkästään kymmeniä eri harrasteryhmiä ja tähän muut päälle. Sä et nyt selvästikään tiedä mistä puhut.😂😂😂😂...muutimme pääkaupunkiseudulle juuri noiden syiden takia. Lasten harrastuksissa ja kouluissa tarjonta oli parempaa. Lisäksi päivittäiset työmatkat lyhenivät merkittävästi.
Mikä ihmeen paikkakunta Suomessa on noin surkea? Voitko kertoa. Mikä lasten harrastus oli semmoinen, että sen vuoksi täytyi muuttaa? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Omilla lapsillani ei ikimaailmassa riittäisi aika harrastaa kaikkea mihin täällä on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin lapsiperheen näkökulmasta, täällä maalla on ihan kätevää kun omassa kodissa ja kotipihalla voi harrastaa ja liikkua. Voimme mm. pelata sulkapalloa, krokettia, käydä uimassa ja pomppia trampoliinilla, kotoa löytyy myös nyrkkeilysäkki ja erilaisia kuntoiluvälineitä. Tämä oli ihan kätevää näin korona aikana kun monet paikat oli kiinni.
Ei taida onnistua monelta kaupunkilaiselta?
Meidän talon takana on laaja puisto-alue, siellä käydään pelaamassa sulkapalloa ja mölkkyä yms. Uimaan ei keväällä tehnyt mieli kun merivesi vielä kylmää, nyt se on ratikkamatkan päässä.
Trampoliini...Sehän on monen pihan kaunistus. Ainakin tällä palstalla olen lukenut eriäviä mielipiteitä. Kuntoiluvälineitä ei tarvitse kun liikkuu muuten monipuolisesti. Uimahalli 500m päässä. Terveisiä Helsingistä:).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaisia taas riepoo Helsinki ja sen asukkaat 😊. Miten jaksatte joka päivä tätä samaa? Kävelisitte siellä metsissänne ja pyörisitte isoissa taloissanne. Mä lähden ratikalla meren rannalle lukemaan kirjaa. Eväät on jo valmiina 😊.
Ei minua ainakaan rivo stadilaissa mikään. Korkeintaan huvittaa, kun valitetaan ensin pikkukämppien järkytystä hinnoista ja seuraavassa hetkessä ollaan agressiivisia suorastaan maaseudun asukkeja kohtaan, jos joku kyseenalaistaa, että mitä järkeä on maksaa mielettömästi muutamasta neliöstä. Mä käppäilee taas oman rantaan lasten kanssa uimaan.
Ja sitten 15 vuoden päästä et näe lapsiasi enää koskaan (okei ehkä jouluna), koska asut jossain kuolevassa peräkylässä, jossa ei ole koulutusta eikä työtä lapsillesi. Jäät sinne pystyyn homehtuvaan kotiisi, koska kukaan ei sitä osta kuolevalta alueelta. Mut hei, onneksi sulla on se ranta :D
Vierailija kirjoitti:
Asumistiheys ylipäänsä on jännä juttu. Missä menee järkevän kodin koko?
Meitä on 6 hlö ja 200 neliötä asuinpinta-alaa. Mielestäni tämä ok. Meillä tietysti piharakennukset päälle. En kyllä isompaa taloa haluaisi.
Heseläiset on niin ylpeää porukkaa, etteivät myönnä, että heillä olisi mikään huonommin kuin maakunnissa.
Jänniä nämä keskustelut. Luulisi ihmisten järjestävän elämänsä niin, että asuu siellä missä itse parhaiten viihtyy. Itse asun Helsingissä, ja jos joskus mieli muuttuu, myyn asuntoni (viikossa) ja muutan maalle. Saan sieltä 10 taloa nykyisen asuntoni hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää jatkuvasti kyseenalaistaa muiden asumistyyli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten 15 vuoden päästä et näe lapsiasi enää koskaan (okei ehkä jouluna), koska asut jossain kuolevassa peräkylässä, jossa ei ole koulutusta eikä työtä lapsillesi. Jäät sinne pystyyn homehtuvaan kotiisi, koska kukaan ei sitä osta kuolevalta alueelta. Mut hei, onneksi sulla on se ranta :D
😂😂😂 On tänne nyt seitsemän polvea aina joku päätynyt tilaa pitämään. Se riippuu vähän minkä koulutuksen hankkii, että onko töitä. Metsänhoitaja esim aika hyvä ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida onnistua monelta kaupunkilaiselta?Meidän talon takana on laaja puisto-alue, siellä käydään pelaamassa sulkapalloa ja mölkkyä yms. Uimaan ei keväällä tehnyt mieli kun merivesi vielä kylmää, nyt se on ratikkamatkan päässä.
Trampoliini...Sehän on monen pihan kaunistus. Ainakin tällä palstalla olen lukenut eriäviä mielipiteitä. Kuntoiluvälineitä ei tarvitse kun liikkuu muuten monipuolisesti. Uimahalli 500m päässä. Terveisiä Helsingistä:).
Kysymys olikin mitä omassa KODISSA voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Heseläiset on niin ylpeää porukkaa, etteivät myönnä, että heillä olisi mikään huonommin kuin maakunnissa.
Itse ainakin myönnän, että tiivis asuminen on Helsingissä maaseutua huonommin, mikäli sen ongelmaksi kokee. Mikään muu ei sitten olekaan.
😂😂😂😂...muutimme pääkaupunkiseudulle juuri noiden syiden takia. Lasten harrastuksissa ja kouluissa tarjonta oli parempaa. Lisäksi päivittäiset työmatkat lyhenivät merkittävästi.