Synnyin v-76 ja JÄÄTÄVÄT kuopat yhä rokotuksista!
Onko muilla reisissä nuo kuopat yhä jäljellä? MIKSI ja MITEN ne rokotukset laitettiin, kun jäi tuollaiset arvet ja kuopat? Itseäni eivät ole häirinneet, nyt vasta olen alkanut ihmetellä...
Kommentit (203)
Minulla oli kaksi ihan kauheaa rokotusarpea reidessä. Kävin plastiikkakirugilla korjauttamassa, jäljelle jäi valkoinen viivamainen arpi joka muuttuu vuosi vuodelta huomaamattomammaksi.
Äitini kertoman mukaan olin nuhassa, kun ne tuberkuloosirokotukset annettiin (eli ei olisi pitänyt rokottaa silloin), ja pistoskohdat märkivät pitkään.
oon syntynyt -93 ja mulla ei ole kuoppaa mutta jälki kuitenkin, sellainen ihan kuin pieni mustelma keskellä pakaraa :D ärsyttävä!
En tiennytkään että ne arvet ovat niin yleisiä. Minkähän helvetin takia Suomessa on valittu rokote, joka jättää yleisesti arpia. Itsellä ei niitä ole mutta luottamukseni rokotuksista päättäviin viranomaisiin alkaa nyt olla aika vähissä.
Oon parikymppinen ja mulla on vasemmass pakarassa kuoppa myös. Oon pohtinut plastiikkakirurgilla käymistä, koska näkyy bikinit päällä ja välillä housujen läpi. Te jotka ootte käyneet leikkauttamassa arpia pois, mitä maksoi ja oletteko lopputulokseen tyytyväisiä?
Olen vm.-64 Mulla on kanssa reidessä kauheat kaksi kraateria, toinen vielä näkyvämpi kuin toinen. Minulle on kerrottu, että se oli tulehtunut jotenkin erityisen pahasti (?)
Teillä kaikilla on varmaan upeat vartalot. Tässä ruhossa ei pieni rokotuskuoppa pistä yhtään silmään. :)
t. -88
Ei se johdu mistää huonosta rokottajasta tai aineesta, siihen kuului jäädä se arpi joka kertoo, että rokotus on onnistunut. Toiset varmaan reagoi voimakkaammin kuin toiset. En lähtis tuollaista korjauttelemaan, koskaan ei voi tietää onko lopputulos parempi vai huonompi.
Täälläkin yksi -88. Löytyy valkoinen litteä kuoppa tuosta vasemman perskannikan ja lonkan välimaastosta, en tiennytkään että ne yleensä laitetaan reiteen?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 21:25"]Ai se oli se. Onko muilla nämä arvet?
[/quote]on iso arpi ollut vasemmassa reidessä koko ajan, haalistunut aikuisena tietysti. Olen -68.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 12:48"]
Täälläkin yksi -88. Löytyy valkoinen litteä kuoppa tuosta vasemman perskannikan ja lonkan välimaastosta, en tiennytkään että ne yleensä laitetaan reiteen?
[/quote]
Calmete rokotuskohdat oavat aikojen kuluessa vaihdelleet alareiden ja lonkan välillä
Tehosterokotus annettiin yleensä alemmaksi (entisen arven alapuolelle)
50-luvulla annettiin ensimmäinen rokotus kahteen vierekkäiseen kohtaan(siitä tuli kaksi arpea)
sitten viellä kouluiässä se mahdollinen tehoste (kuten itselläni),joten kolme arpea reiden sivussa.
Muistaako kukaan, miten se uusinta-calmetointi tapahtui?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 22:59"]Synnyin 83 ja vasemmassa reidessä kauhea kuoppa rokotuksesta, en tosin tiedä mistä.
[/quote]
Sama! Synnyin -81.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:03"]
[/quote]
Ensin laitettiin rintaan joku liimalappu. Jos siitä ei noussut näppylöitä, niin annettiin pieni piikki käsivarteen. Jos siitäkään ei noussut riittävän isoa paukamaa, niin sitten lyötiin rokote reiteen. Minulla nousi käsivarteen pieni paukama, muistan kun lääkäri ja terkka sitä mittailivat. Päättivät sitten aikansa mittailtuaan kumminkin antaa piikin reiteen, ja se märki pitkään.
Syntynyt -71, tehosterokotus annettiin muistaakseni neljännellä tai viidennellä luokalla.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 14:03"]
[/quote]
niin muuten annettiin -60 luvun alussakin
tuli monta rupea ja märki pitkään ,ennenkuin jätti ison "kraateriarven"
Ensin laitettiin rintaan joku liimalappu. Jos siitä ei noussut näppylöitä, niin annettiin pieni piikki käsivarteen. Jos siitäkään ei noussut riittävän isoa paukamaa, niin sitten lyötiin rokote reiteen. Minulla nousi käsivarteen pieni paukama, muistan kun lääkäri ja terkka sitä mittailivat. Päättivät sitten aikansa mittailtuaan kumminkin antaa piikin reiteen, ja se märki pitkään.
Syntynyt -71, tehosterokotus annettiin muistaakseni neljännellä tai viidennellä luokalla.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:11"]
Minulla on myös, samoin mummollani (n. 70v)
t. 1994
että arpi mummollakin!!!
Mä synnyin -87 ja vasemmassa pakarassa on pieni kuoppa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 17:09"]
Hassua. Minä olen syntynyt -72, eikä yhtäkään rokotusarpea näkyvissä. Ja olen täysin varma, että minut on rokotettu (nla-korttini on tallella). Toisaalta minulla on todella hyvin palautuva iho. Arpia ei näy juuri ollenkaan, esim. sektioarpea ei käytännössä enää ole.
[/quote]On se vasemmassa kädessä olkalihaksen alaosassa.
[/quote]
Ei ole. Ei tasan yhtään mitään. Olen itse asiassa aina ihmetellyt, että mitä ne kuopat ihmisten käsivarsissa on.
[/quote] No et kai ole, siis ihmetellyt...luulin että KAIKKI tuon tietävät. Itseäni (synt 60) ei ole rokotettu ja arpia ei siis ole mutta olen ihan lapsesta asti kyllä tiennyt miksi ihmisillä on noita kuoppia. Pojallakin (synt 96) on mahtava jälki reidessä ja muistan hyvin miten se märki pitkään. Tyttärellä ei ole arpea kun pienen koon vuoksi lääkäri kielsi silloin rokottamasta (kun aika oli) ja myöhemmin jäi sitten rokotuttamatta.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:10"]
koulussa ei 60-luvun lopussa kyselty rokotushaluista
rokotettiin ja iso arpi jäi muistoksi
[/quote] No ei nyt ihan noinkaan. Itseäni ei ole rokotettu ja koulua kävin siis v1966 alkaen. Kieltäydyin rokotteista.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 21:02"]Onko muilla reisissä nuo kuopat yhä jäljellä? MIKSI ja MITEN ne rokotukset laitettiin, kun jäi tuollaiset arvet ja kuopat? Itseäni eivät ole häirinneet, nyt vasta olen alkanut ihmetellä...
[/quote]
Ei arpia.
Mies vm-75
[/quote]
Ei arpia.
Nainen vm -75
Mulla ei oo mitään. Oon kyllä mielestäni saanut kaikki mitä siihen aikaan annettu, -71