Synnyin v-76 ja JÄÄTÄVÄT kuopat yhä rokotuksista!
Onko muilla reisissä nuo kuopat yhä jäljellä? MIKSI ja MITEN ne rokotukset laitettiin, kun jäi tuollaiset arvet ja kuopat? Itseäni eivät ole häirinneet, nyt vasta olen alkanut ihmetellä...
Kommentit (203)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 07:53"]
on reidessä kraateri sekä käsivarressa leima isorokko rokotuksesta
vm-68
Samanlaiset minullakin
Milloin mahdettiin antaa viimeiset isorokkorokotukset?
[/quote]
uusintacalmette annettiin ainakin minun ikäluokalleni (-62) hyvin alas vasemman reiden sivulle
se jätti pitkän märkimisen jälkeen suuren (n25mm) symmetrisen pyöreän syvän arven,joka
on kylläkin aika nätti
se alkuperäinen arpi on pieni ja melko ylhäällä
Minulla on tuollainen calmette-arpi selän alaosassa. Tämä on annettu muistaakseni joskus 80-luvulla, olin silloin jo koululainen.
Mullakin on rokotusjälki käsivarressa. Eipä se ole mua koskaan häirinnyt. Se on osa minua niin kun muut arvet, elämää se vaan on.
Mutta lapsena tätini joskus asiasta huomautti että miksi minulla on noin ruma rokotusarpi tuossa, kyllä hänen tyttärilleen on pistetty käsivarren sisäosaan.
No mitä mä siihen voin, multa ei paljon kysytty mihin tämä calmette pistetään eikä muutenkaan mulla ei ole ollut osaa eikä arpaa koko juttuun.
koulussa ei 60-luvun lopussa kyselty rokotushaluista
rokotettiin ja iso arpi jäi muistoksi
Mun isällä oli järkyttävät isot kolot ja arvet reisissä rokotuksien jälijiltä mutta ei mulle ole mitään jäänyt. vm.66
Ainoastaan isorokkorokotuksesta jäi pien rinkula käsivarteen.
Mä oon syntynyt -74, ja mulla ei ole noita arpia. Siskoilla on reidessä sekä käsivarressa arvet, mulla ei mitään vaikka oon rokotukset saanut.
minun ikäluokallen -61 annettiin synnytyslaitoksella calmette kahteen kohtaan ,
sitten vielä uusintacalmette koulussa
on sitten kolme arpea reidessä
Sitäkö tuo onkin, olen aina luullut syntymämerkiksi. Pakarassa on ehkä sentin levyinen kraateri. Olen syntynyt vuonna 1993.
No höh. Mä haaveilin lapsena, että se olisi tullut alienien toimesta (x-files) Mut onkin vaan tylsä rokotearpi. :D
-84
se on se
nuoremmilla vasemmassa pakarassa
vanhemmalla väellä vasemman reiden puolivälissä
muistaako joku 50-60 lukulainen vielä ne koulun laastatarilappu-tubitestit ja
senjälkeisen rokotuksen?
hö miks mulla ei sitte oo mitään jälkiä mistään? synnyin v.75 loppupuolella mutta en kylläkään suomessa. muutin suomeen v.82
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:57"]
muistaako joku 50-60 lukulainen vielä ne koulun laastatarilappu-tubitestit ja
senjälkeisen rokotuksen?
[/quote] kyllä muistetaan
tapahtui pinellä maaseutukoululla -62
terveyssisar tuli koululle tekemään laastarlapputestin eli siveli jotain tubia sisältävää ainetta rintaan ja laittoi päälle laastarin
Muistaakseni neljän päivän päästä katsottiin tulos testistä(laastarin alle piti kehittyä punaisia näppyjä,mikäli entinen rokotus oli kunnossa.)..jollei tullut näppyjä,sai calmette-uusintarokotuksen
Rokotus pistettiin vasempaan reiteen entisen arven alapuolelle.
Pistoskohta märki muutaman viikon jonka jälkeen muodostui reiteen pyöreä
valkoinen rokotusarpi.
Kaikilla se ei kuitenkaan märkinyt,joten silloin arpeakaan ei muodostunut
Mikähän mahtaa olla vanhin ikäluokka,jolla näitä arpia on?
(oliko jo-40luvulla)
syntynyt -49
2-isoa arpea löytyy
syntynyt -49
2-isoa arpea löytyy
Isorokkorokotus laitettiin joskus 60-70 -luvulla käsivarteen ja siitä jäi iso kraateri joillekin. Se oli ns. vapaaehtoinen rokotus eli ei kuulunut varsinaiseen rokotusohjelmaan.
Dodii! on meitä kraatereita muitakin... Tämä on kiinnostanut niin kauan, mutta nyt vasta päätin kysyä asiaa.
ap
Mulla on kansa pertseessä joku rokotusarpimonttu, t vm 89.