Synnyin v-76 ja JÄÄTÄVÄT kuopat yhä rokotuksista!
Onko muilla reisissä nuo kuopat yhä jäljellä? MIKSI ja MITEN ne rokotukset laitettiin, kun jäi tuollaiset arvet ja kuopat? Itseäni eivät ole häirinneet, nyt vasta olen alkanut ihmetellä...
Kommentit (203)
Mulla on toisessa reidessä yks jälki, ei muita -74.
Tyttö vauvalleni laitettiin tuberkuloosirokotetta vasempaan käsivarteen, 6 viikon jälkeen rokotuksesta niin ilmestyi sellainen kohonnut punainen patti käsivarressa. Siitä jää varmasti jälkeä. Ihmettelin kovasti alussa mikä se on, että voiko vieläkin talvella hyttynen purra ;D tästä paukamasta tietää luultavasti vain etnistä vertaa omaavat kun yritin googlettaa niin en löytänyt oikein mitään tietoa kunnes anoppi mainitsi tästä tuberkuloosirokotteesta.
Mullakin löytyy melko iso arpi vasemmasta yläreidestä, ja olen vm. -89. Hassua sinällään, että poikakaveri hoksasi tuon arven vasta vuosien seurustelun jälkeen, vaikka näkyy ihan selvästi bikineihin tai lyhyisiin sortseihin pukeutuneena. Kysyi, että mistä moinen jälki on peräisin, ja kerroin sen johtuvan vauvana annetusta rokotteesta. Ei meinannut uskoa minua :D
onko 50-lukulaisilla näitä arpia?
-90 syntynyt, vasemmassa yläreidessä rokotusarpi vieläkin näkyvissä.
Oon syntyny v. 93 ja multakin löytyy kys. kuoppa pakarasta. Poikaystävä väitti tosin kivenkovaan että se on syntymämerkki, kunnes löysin sen reidestä samanlaisen. Ei siis uskonut että sillä itelläänkin on sama rokote laitettu ja sama arpi myös, vaikka johan se ois kumma että sillä ei olis ja mulla on vaikka se on vanhempi.
Olen syntynyt vuonna 1997. Minullakin on suuri kuoppa reiden sivussa rokotuksesta.
Se märkivän patin synty liittyy todennäköisesti hyvään vahvaan immuunireaktioon joten me kuoppaiset voidaan ainakin teoriassa olla tyytyväisiä (tosin Calmetten teho ei mitenkään täydellinen ole kellään, suojaa parhaiten pikkulasten tappavalta miliaaritubilta. Esim. keuhkotuberkuloosilta ei suojaa täysin).
Syy miksi tubirokotteet tekee noin erikoisen reaktion on se, että Mycobacterium tuberculosis on tosi outo bakteeri, sellainen hitaasti ja hiipivästi elimistössä kytevä ja lisääntyvä. Puolustusjärjestelmän on vaikea saada tubibakteereja kokonaan tuhottua ja siksi ne saarretaan tulehdussoluvyöhykkeen keskelle. Calmettessa on käytetty tubin sukulaisbakteeria, ei itse tubibakteeria eli tubia siitä ei saa, mutta hirvän vanha ja nykyrokotteisiin verrattuna enemmän haittavaikutuksia tekevä se on (etenkin sen jälkeen kun rokotebakteeria muutettiin 2002) ja siksi rokotus rajattiinkin vain riskiryhmiin 2006. Sivuvaikutuksena nykylapsilla esiintyy enemmän ns. atyyppisten mykobakteerien aiheuttamia imusolmuketulehduksia, eli jotain hyötyä Calmettestakin oli siinä vaiheessakin kun tubi oli jo meiltä vähentynyt.
Olen syntynyt vuonna -94 eikä ole mitään arpia, kaikki rokotutkset kyllä pitäisi olla. Ihmettelinkin kun -93 syntyneellä poikaystävällä on pakarassa kuoppa sekä eräällä oman ikäiselläni kaverilla, kertoivat että on rokotteesta.
kaksi kuoppaa löytyy vasemmasta reidestä (oat isoja)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 21:02"]Onko muilla reisissä nuo kuopat yhä jäljellä? MIKSI ja MITEN ne rokotukset laitettiin, kun jäi tuollaiset arvet ja kuopat? Itseäni eivät ole häirinneet, nyt vasta olen alkanut ihmetellä...
[/quote]
Ei arpia.
Mies vm-75
Täällä -74. Kuoppa tuossa vasemmassa pakarassa.
on reidessä kraateri sekä käsivarressa leima isorokko rokotuksesta
vm-68
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 08:53"]"BCG on elävää bakteeria, joka ruiskutetaan rokotettaessa ihon sisälle. Bakteeri lisääntyy rokotuskohdassa ja aiheuttaa paikallisen tulehduksen ja usein myös lähi-imusolmukkeen suurenemisen. Elimistö torjuu rokotebakteerin ja saa näin vastustuskykyä myös oikeaa tuberkuloosia kohtaan.
BCG-rokote annetaan vasempaan olkavarteen, ylä- ja keskikolmanneksen rajalle. Suomessa rokotettiin 1.9.2006 saakka vasempaan reiteen, joten tätä aiemmin rokotetuilta arpea on etsittävä reidestä ja pakarasta.
Rokotuskohtaan muodostuu paukama 2—6 viikon kuluttua. Se puhkeaa ja märkii parista viikosta pariin kuukauteen, jonka jälkeen se paranee jättäen arven. Arpi on todiste onnistuneesta rokotuksesta."
[/quote]
Arpi on lähinnä todiste tyhmyydestä.. rokotteet eivät nimittäin toimi! Se, joka väittää että rokotteet toimivat, joutuu todistamaan väitteen aukottomasti. Sen verran paljon PASKAA on meille myyty, ilman vakuuttavia todisteita. Tuberkuloosiin ei elimistö kehitä mitään vastustuskykyä, vaikka sen taudin on kerran sairastanut, sen voi saada uudelleen. Miten siis rokotteet voivat tässä tapauksessa toimia, kun kyse on vieläpä heikennetystä tuberkuloosikannasta?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2013 klo 22:59"]
Synnyin 83 ja vasemmassa reidessä kauhea kuoppa rokotuksesta, en tosin tiedä mistä.
[/quote]
Olen samana vuonna syntynyt, eikä ole mitään rokotusarpia. Vuotta myöhemmin syntyneellä miehelläni sen sijaan on... En tiedä, mitkä rokotukset multa on jäänyt saamatta.
On Calmette- arpi täälläkin, mutta myös vesirokkoarpia kasvoissa. Kaksi oikein komeaa kuoppaa silmän sisäsyrjässä.
Minulla on myös, samoin mummollani (n. 70v)
t. 1994
Luulisin noin -75 puolivälissä rokotetun viimeiset isorokot.
vaikuttaisko ihotyyppi jotenkin? Mulla (vm 76) ei mitään arpia missään, miehellä (vm 69) ei mitään arpia missään, lapsista 3 vanhinta saanut calmette-rokotuksen, nuorimmalla heistä iso kuoppa arpena, muilla ei mitään.