Älykäs JA uskovainen. Mahdotonta?
Voiko älykäs ihminen olla myös uskossa? Minulla ei tule ketään mieleen.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 21:42"]
Te kiellätte Jumalan ja Jeesuksen vain siksi, ettette voi luopua kerskakulutuksesta esim.?
[/quote]
Mä taas tunnen lukuisia uskovaisia perheitä, jotka ovat ihan hirveitä kerskakuluttajia. Lestadiolaisperheessä krääsän määrä on ihan käsittämätön, vaatteet lapsityövoiman ompelemaa kamaa, ruoka tehotuotettua luontoa pilaavaa ja eläinten oloista piittaamatonta jne. Muutaman muun uskiksen juttuja myös kuuntelin ja miesten kesken pointti oli vertailla, kenelle hienoin ja isoin talo. Uskonnollisilla hokemilla höystettynä.
Voi olla hyvinkin eettisesti ja ekologisesti kuluttava, vaikkei olekaan uskovainen. Voi pitää hyvää huolta ympäristöstä ja lähimmäisistään, vaikkei olekaan uskovainen. Voi omata omantunnon (tai millä nimellä sitä kutsutaankaan), joka auttaa tekemään valintoja, jotka eivät loukkaa itseä eikä muita. Ihan ilman uskontoa.
Edelleen, en "järjestele elämääni siten, kuten mielikuvitushenkilö haluaa", vaan toimin, niinkuin minusta tuntuu oikealta. Uskon, että omatuntoni on samalla Jumalan ääni. Vaikka en uskoisi, toimisin silti niin, että minulla itselläni on hyvä olo tekemieni valintojen kanssa = toimisin omantuntoni mukaan.
Minusta esim. 10 käskyä ovat ihan järkeenkäypiä kaikki ihan muillekin kuin uskovaisille: älä tapa, älä tee huorin (jonka ymmärrän niin, ettei saa rikkoa omaa tai muiden perhettä), muista pyhittää lepopäivä. En haluaisi tappaa ketään, en todellakaan haluaisi rikkoa kenenkään perhettä ja lepopäivän pyhittäminen näkyy elämässäni niin, että otan välillä iisimmin. Usko ei rajoita elämääni mitenkään: en keksi yhtään asiaa, jonka tekisin toisin, jos en olisi uskossa. Minulle on tärkeää se, että pystyn kunnioittamaan itseäni ja valintojani. Monet uskovaiset tuomitsevat minut, koska esim. juon alkoholia, poltan joskus tupakkaa, minulla on tatuointeja, hyväksyn homot ja muut uskonnot, käyn joskus fetissi- ja BDSM-bileissä, opiskelen sellaista alaa yliopistolla, jossa "kielletään" kristinuskolliset asiat. Mutta ei minua muiden mielipiteet kiinnosta, vaan se, että minulla itselläni on hyvä olo ja tunne, että toimin moraalisesti oikein enkä satuta ketään.
Minulla on paljon erilaisia ystäviä, enkä tuomitse heistä ketään. En halua, että minuakaan tuomitaan. Yksi läheinen ystäväni on hindu, joka uskoo, että kaikki uskonnot palvelevat oikeastaan samaa jumalaa. Hän on käynyt mm. joululaulutilaisuuksissa evluteilla, maahanmuuttajien baptistiseurakunnassa ja moskeijassa. Minä arvostan hänen avarakatseisuuttaan enkä usko, että hän on aivan väärässäkään. Ystäviini kuuluu myös homo, pari lesboa, yksi prostituoitu, hellareita, ateisteja ja pari muslimia. Eli kaikki uskovaiset eivät ole Räsäsiä, mitenkään hänen älykkyyteensä kantaaottamatta.
Mensan testistä ja älykkyyden syvimmästä olemuksesta voi olla montaa mieltä, testi mittaa toki vain tietynlaista älykkyyttä. ÄO on kuitenkin nyt ainut mittari, joka meillä on tämän mystisen älykkyyden mittaamiseen. Minulla se on virallisesti mitattu, mutta tiedän toki muutenkin olevani älykäs. Kaikki on minulle helppoa ja koulu on aina sujunut vasemmalla kädellä, minulla on paljon ystäviä ja ymmärrän helposti, mistä ihmiset pitävät. Aina löytyy silti kateellisia, jotka rupeavat itkemään tuosta testistä, joten itkekää rauhassa. Kyllä tekin olette jossakin hyviä.
Edelleen kysyn, miksi minun ei pitäisi uskoa? Keneltä se on pois?
t. 53 (ja 54)
Olen varmaan ihan keskitasolla älykkyydessäni, mutta omasta mielestäni ainakin nokkela jos en huippuälykäs. Uskon Jeesukseen ja kuulun ev.lut kirkkoon. Synnyinperheeni tai mieheni ei ole mitenkään erityisen uskovainen, vaan olen löytänyt uskon aikuisena alettuani pohtia elämän tarkoitusta. En koe että minulla olisi mitään henkisiä tai sosiaalisia ongelmia, jonka takia olisin uskoa tarvinnut, itseasiassa olen päässyt elämässä ehkä liiankin helpolla. Useat tuntemani uskovaiset ovat kaltaisiani tavallisia, perusälykkäitä ihmisiä. Toki joukossa on myös uskovia, jotka hakevat uskosta apua ongelmaansa, sairauteen, päihderiippuvaisuuteen, mielenterveysongelmaan jne...mutta ne ongelmat eivät tietenkään sulje älykkyyttä pois. Monissa seurakunnissa olen tavannut lahjakkaita ihmisiä, osa verbaalisesti, musiikillisesti tms.
Minä voisin olla Mensan jäsen jos olisin testin jälkeen halunnut liittyä, olen myös uskovainen. Uskonnossani (MAP-kirkko) korostetaan usein koulutuksen merkitystä ja tiedon etsimistä niin maallisista kuin hengellisistäkin asioista. Kirkkoni kannustaa jäseniään kouluttautumaan ja mm. avustaa rahallisesti niitä, joilla ei ole muuten mahdollisuutta yliopistokoulutukseen. Kirkko myös ylläpitää omia yliopistoja ( esim. Brigham Yongin yliopisto Utahissa). Kirkon sanoma on, että koulutus on avain henkilökohtaiseen kasvuun, sopivaan ammattiin ja työllisyyteen ja se auttaa kasvattamaan vahvoja perheitä sekä mahdollistaa jäsenten palvelemisen muiden ihmisten hyväksi. Koulutuksen avulla rakennetaan myös parempaa yhteiskuntaa ja kirkon jäsenet voivat koulutuksensa ansiosta vaikuttaa siihen suotuisasti (kirkon sivuilta vapaasti käännettynä).
Koulutus ei tietenkään suoraan kerro mitään älykkyydestä, vaikka tietysti korkeampi koulutus vaatii usein myös korkeampaa älykkyyttä kuin matala. Suomessa jäsenissä on ihmisiä kaikilta koulutustasoilta ja myös kouluja käymättömiä. Jokaista arvostetaan yhtälailla. Älykkyys ei ole itseisarvo, mutta sitä kannustetaan kehittämään hankkimalla tietoa ja koulutusta.
Itse tunnen useita lääkäreitä, lakimiehiä ja muita korkean koulutuksen jäseniä kirkossani ja itsekin juuri opiskelen lääkäriksi. Usko ei minun kohdallani poissulje tiedettä, tiedän että tiede ei ole täydellistä eikä hankittu tieto aina oikeaa ja siksi pystyn hyvin suhtautumaan tieteeseen ja tietoon siten että se ei vähennä uskoani Jumalaan. Uskon Jumalan myös olevan perimmältään puhtaasti täydellisen älykäs, joka on voinut mm. luoda maailman ja ihmiset täysin luonnonlakien ja muiden tieteellisten periaatteiden nojalla. Ihmiset eivät vain vajaassa tiedossaan vielä ymmärrä sitä kaikkea, mikä Jumalalla on käytössä, mutta opiskelemalla ja pohdiskelemalla voimme edes hitusen edistyä sitä kohti (ja lopulta meistä voi tullakin Jumalan kaltaisia, tiedossa täydellisiä, kuoleman jälkeen siis) :)
72 lisää, että etsikkoaikanani hain omaa paikkaani ja kävin mm. helluntaiseurakunnassa ja parissa muussa pienessä seurakunnassa. En kokemut niitä omikseni vaikka niissä paljon hyvääkin oli. En tiedä olenko vieläkään ihan omaa seurakuntaani löytänyt, mutta aion antaa ev.lut kirkolle mahdollisuuden.
53, tämän ketjun aihe ei ollut saako uskoa vaan pystyykö uskomaan. Ja kai se kysymys saamisesta kulminoituu siihen että "saako" uskoa johonkin spagettihirviöön tai scientologiaan tai ties mihin. Suomi on vapaa maa, mutta...
Uskovaisilla on alhainen IQ - tiedämme tämän USA:ssa suoritetuista lukuisista IQ-tutkimuksista. Ateisteilla toisaalta on korkea IQ älykkyystutkimusten mukaan, mutta eivät nämä uskokaan satuolentoihin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 01:44"]
Kertokaa siis te älykkäämmät tai vähemmän älykkäät, miksi minun ei pitäisi uskoa?
[/quote]
Minä en usko jumalaan koska hänen olemassaolostaan ei löydy todisteita. Minusta on typerää uskoa johonkin vain koska sitä ei pystytä todistamaan olemattomaksi. Tieteessäkin todistamisen taakka on aina teorian esittäjän harteilla. Siksi kysymyksesi on mielestäni väärin aseteltu - ei minun eikä muidenkaan tehtävä ole todistella sinun uskomuksiasi vääräksi.
Muut perustelusi uskollesi: kuolemanpelon väheneminen, elämän tarkoituksen löytäminen, moraalisuus. Itse koen että voin ateistina saavuttaa nämä kaikki ilman jumalan tuomaa lisäoletusta. Oikeastaan, voisin hyvinkin väittää että jumala lisäisi kuolemanpelkoa (helvetti kutsuu jos mokaan), alentaisi elämän tarkoitusta (ollaan täällä vain jumalan leikkikaluina) ja vähentäisi moraalisuutta (vastuun voi sysätä jumalalle sanomalla "tämä on jumalan tahto" tai "jumala kutsui minua tekemään näin").
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:19"]
[/quote]
Taidat olla hieman yksinkertainen.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:19"]
[/quote]
Taidat olla hieman yksinkertainen.
[/quote]
Niin olenkin, en oo älykäs. Mutta vastaisitko kysymykseen ja perustele myös, kiitos.
Tunnen lääkäriparin, jolta lapsi tapettiin. Kääntyivät uskoon.
Tietysti voi. Albert Einsteinkin sanoi, että luonnontiede ilman uskontoa on rampa,
uskonto ilman luonnontiedettä on sokea.
Miksi olisi mahdotonta? Ei älykkyys ja usko sulje pois toisiaan.
Ei voi olla, älykäs pystyy älyykkyyttään käyttämällä päättelemään oikean ja väärän välillä. Mutta jos taas satujen uskominen on älykästä, niin sitten.
Minusta on täysin käsittämätöntä, että ne jaksaa edelleen taistella evoluutiota vastaan.
Minä tunnen useitakin uskovaisia insinöörejä, joten ei taida olla.
Olen älykäs. Olin uskovainen. Ainoa asia mikä minut pelasti uskovaisuudesta ja oman elämäni uhraamisesta, oli älyni. Aloin pikku hiljaa kyseenalaistaa kaikkea sitä, mitä sanottiin "Jumalan tahdoksi" - ja kun tajusin, että tuota käsitettä käytettiin ennen kaikkea ihmisten manipulointiin, älysin lähteä...
Tunnen useampia älykkäitä uskovaisia, tosin olen itsekin sellainen.
Se riippuu mistä roikkuu. Jotkut ovat tuolla tavalla suuntautuneita ajattelemaan, niin he eivät anna mitään mahdollisuuttakaan omassa mielessään uskovaisille todistaa heidän olevan väärässä. Tällöin ei mikään älykkyyden mittari maailmassa voi todistaa näin ajatteleville, että he olisivat väärässä, ei äo, ei koulustus, ei niin mikään! :)
Älykkyys ja uskonto eivät sulje toisiaan mitenkään pois. Moni historian suuri tiedemieskin piti uskontoa arvossa, sillä ne tutkivat/pohtivat eri asioita: tiede kysyy miten ja uskonto miksi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 07:51"]
Minulta vaatisi suurempaa uskoa uskoa evoluutioon ja alkuräjähdykseen kuin Jumalaan.
[/quote]
Osaatko antaa tähän jonkin perustelun? Minulla on taast suuria vaikeuksia ymmärtää miksi toiset uskovat jumalaan. Evoluutio ja alkuräjähdys ovat teorioita, jotka perustuvat tehtyihin havaintoihin. Jumalasta ei ole ainuttakaan todistusta tai mitään mikä osoittaisi jumalan olemassa olon.
Ja tiedeyhteisö on valmis muuttamaan teoriaansa, mikäli löytyy uusia todisteita vanhoja vastaan. Mutta uskovaiset hokevat samaa mantraa aina ja ikuisesti. Aivan pakon edessä kirkko on myötänyt olevansa väärässä. Esimerkiksi se, että maapallo kiertää aurinkoa eikä toisinpäin. Ja montako naista poltettiin roviolla ihan vaan varmuuden vuoksi, koska he eivät sopineet kirkon atteisiin.
Mutta kukin taplaa tyylillään. Uskovaiset saavat uskoa ihan rauhassa, kunhan eivät tule tuollaista potaskaa minulle tyrkyttämään.