Älykäs JA uskovainen. Mahdotonta?
Voiko älykäs ihminen olla myös uskossa? Minulla ei tule ketään mieleen.
Kommentit (77)
Uskoon tuleminen kuvataan usein toisten taholta "hurahtamiseksi". Että ihminen ikäänkuin pimahtaa ja alkaa palvella Jeesusta tai ketä nyt palveleekaan, eikä tajua enää mistään muusta elämästä mitään. Tällaisia on. Hylkäävät dinosaurukset ja evoluutioteorian ja alkavat paasata luomiskertomuksesta yms.
On myös hillittyjä uskovaisia, jotka miettivät ja pohtivat uskonkysymyksiä ja asioita omassa päässään ja toki hakeutuvat muiden kaltaistensa pariin. En koe, että he tyhmenisivät tai että heidän pitäisi olla jotenkin aivopestyn ja typerän oloisia valmiiksi, että voisivat tulla uskoon. Se, että tuore uskovainen ei epäile Jumalaansa, on kuin ihminen, joka rakastuu. Rakastunut näkee kohteessaan pelkkää hyvää ja katselee elämää vaaleanpunaisten silmälasien läpi. Yleensä ajan kuluessa uskokin muuttuu arkipäiväisemmäksi eikä uskoon tullut enää vaikuta niin höyrähtäneeltä. Hän pystyy puhumaan sujuvasti muistakin aiheista.
Uskovaisen kanssa ei kannata alkaa väittelemään uskonasioista. Se on hänelle tärkeä asia ja hän kyllä keskustelee aiheesta, mutta sinä et saa häntä muuttamaan mieltään homojen oikeuksista tai siitä, oliko Jeesus oikeasti Vapahtaja vai joku historiallinen tyyppi, joka eli täällä vähän aikaa n. 2000 vuotta sitten. Valitse hänen kanssaan joku muu aihe, ellet sitten halua väitellä yöhön saakka saamatta silti mitään tolkkua. Samaan jumiin voi jäädä, jos juttelee eri puoluetta kannattavan poliitikon kanssa politiikasta, mitä siitä seuraa muuta kuin väittelyä.
Mitä eri uskontoihin tulee, en jaksa uskoa, että esim. kaikki muslimit olisivat typeryksiä. Esim. imaami Anas Hajjar vaikuttaa tosi fiksulta mieheltä, vaikken monista hänen ajatuksistaan suinkaan ole samaa mieltä.
Sanottakoon vielä loppuun, että en itse ole uskossa.
Albert Einstein -parka, se kääntyisi haudassaan jos tietäisi miten uskovat aina väärinkäyttää sen sanomisia. Einstein suhtautui elämänsä ehtoopuolen kirjeenvaihdossa uskontoon lähes halveksivasti ja esim se paimentolaislegenda-sanonta on häneltä peräisin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:33"]
Ei voi olla, älykäs pystyy älyykkyyttään käyttämällä päättelemään oikean ja väärän välillä. Mutta jos taas satujen uskominen on älykästä, niin sitten.
Minusta on täysin käsittämätöntä, että ne jaksaa edelleen taistella evoluutiota vastaan.
[/quote]
Mun mielestä se, että hyväksyy tieteelliset asiat totena ja myös evoluution, ei ole mitenkään
sitä vastaan, ettei voisi uskoa mihinkään korkeampaan voimaan.
Mä olen panteisti, mutta varmaan monet muullakin lailla uskovat ajattelevat samoin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:34"]
Olen älykäs. Olin uskovainen. Ainoa asia mikä minut pelasti uskovaisuudesta ja oman elämäni uhraamisesta, oli älyni. Aloin pikku hiljaa kyseenalaistaa kaikkea sitä, mitä sanottiin "Jumalan tahdoksi" - ja kun tajusin, että tuota käsitettä käytettiin ennen kaikkea ihmisten manipulointiin, älysin lähteä...
[/quote]
Mikä olit, jos saa kysyä? Lestadiolainen, jehova...?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:41"]
Albert Einstein -parka, se kääntyisi haudassaan jos tietäisi miten uskovat aina väärinkäyttää sen sanomisia. Einstein suhtautui elämänsä ehtoopuolen kirjeenvaihdossa uskontoon lähes halveksivasti ja esim se paimentolaislegenda-sanonta on häneltä peräisin.
[/quote]
Tunsitko hänet? Et varmaan sen paremmin kuin kukaan muukaan palstalainen.
Lue Nietzscheä, se ei puhunut mitään ikävää sun kannalta.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:36"]
Tunnen useampia älykkäitä uskovaisia, tosin olen itsekin sellainen.
[/quote]
Pidät silti satuja totena. Hmm......
No oma näkemykseni on, että se joka kieltää Jumalan, on ehdottoman tyhmä. Eikö ole vähän yksinkertaista ajatella kaikkea vain atomien aikaansaamana?
TV7:lta olen katsonut ohjelmia, jossa huippuälykkäät fyysikotkin ovat myöntäneet Jumalan olemassaolon. Ei meillä ihmisillä ole älyä juuri nimeksikään, vaikka niin luulemme:)
Jumalan tiet ovat tutkimattomat ja ihmisen älykkyys on erittäin rajoitettua:)
Ystäväni on älykäs ja analyyttinen nainen, koulutukseltaan teologi. On kasvanut lapsesta asti uskomaan. Hänen elämässään usko ei ole pimeä manipuloiva voima vaan jotain, jonka hän tuntee ja johon on omakohtainen suhde. Lapsuudessani taas tapasin uskovaisia, joille usko oli pakopaikka. Olivat hihhuleita, ehdottomia. Ystäväni taas ei ole tällainen. Ehkä ap ei ole keskustellut uskonasioista koulutettujen ihmisten kanssa.
En itse usko jumalaan.
Minä tunnen useitakin uskovaisia insinöörejä, joten ei taida olla.
[/quote]
siis puhe oli nyt oikeasti älykkäistä ihmisistä.
Einstein ei tosiaan ollut mikään uskontojen puolestapuhuja.
"käsin kirjoitettu kirje kuvailee väitettä jumalasta "inhimillisen heikkouden tuotteena" ja raamattua "varsin lapselliseksi". Kirje saattaa viimeinkin lopettaa yritykset värittää tämä loistava ajattelija uskonnollisen uskon puolustajaksi."
http://www.rationalistinternational.net/article/2008/20080628/fi_1.html
Mulle tulee mieleen, mutta sen kaltaista älykkyyttähän ei arvosteta, tunneälyä ja viisautta.
Esimerkiksi Dalai Lama ja Mahatma Gandhi.
Olen älykäs. Olin uskovainen. Ainoa asia mikä minut pelasti uskovaisuudesta ja oman elämäni uhraamisesta, oli älyni. Aloin pikku hiljaa kyseenalaistaa kaikkea sitä, mitä sanottiin "Jumalan tahdoksi" - ja kun tajusin, että tuota käsitettä käytettiin ennen kaikkea ihmisten manipulointiin, älysin lähteä...
[/quote]
Lähteä mistä? Itsekin olen uskovainen (en kylläkään älykäs), mutta en ole missään, mistä voisi lähteä. Mitä tarkoitat?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:50"]
No oma näkemykseni on, että se joka kieltää Jumalan, on ehdottoman tyhmä. Eikö ole vähän yksinkertaista ajatella kaikkea vain atomien aikaansaamana?
TV7:lta olen katsonut ohjelmia, jossa huippuälykkäät fyysikotkin ovat myöntäneet Jumalan olemassaolon. Ei meillä ihmisillä ole älyä juuri nimeksikään, vaikka niin luulemme:)
Jumalan tiet ovat tutkimattomat ja ihmisen älykkyys on erittäin rajoitettua:)
[/quote]
Ei oikeasti voi olla kovin älykäs jos pitää Raamattua Jumalan sanana siinä mielessä, ettei ihminen muka olisi sitä kirjoittanut. Ihmisen äly on tottakai rajallista, mutta turhauttaa kun aukkopaikat täytetään sitten tuolla laiskalla heitolla "nooo, kato ku Jumalan tiet on tutkimattomat!"
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 19:59"]
[/quote]
Lähteä mistä? Itsekin olen uskovainen (en kylläkään älykäs), mutta en ole missään, mistä voisi lähteä. Mitä tarkoitat?
[/quote]
En ole kyseinen kirjoittaja, mutta omalla kohdallani voisin sanoa että vl-yhteisön jätettyäni koin vapauden. Tajusin kuinka manipuloiva tul yhteisö on/oli. Säälittä monet perheet ja ennenkaikkea monet äidit jotka joutuvat kärsimään jatkuvista raskauksista. Heillä ei ole omaa valinnanvapautta päättää haluavatko enempää lapsia vai eivät vaan ylhäältäpäin annetaan ohjeet.
Turha kenenkään tulla sanomaan etteikö ehkäisyn käyttö olisi edelleen tuomittavaa. Näin se menee
T:onnellinen viiden äiti :)
Eisteinista ja uskonnosta
Vuonna 1954 hän taas kirjoitti erittäin uskontovastaisen kirjeen saksalaisfilosofi Eric Gutkindille. Kirjeessä hän kuvailee uskontoa lapselliseksi taikauskoksi ja haukkuu Raamatun kokoelmaksi alkukantaisia legendoja. Einstein myös kieltää juutalaisten aseman valittuna kansana. Hän kirjoittaa: ”Heillä [juutalaisilla] ei ole mitään erityisominaisuuksia muihin ihmisiin nähden. Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma.” "Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa" Einstein toteaa kirjeessään.[52]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 20:12"]
Eisteinista ja uskonnosta
Vuonna 1954 hän taas kirjoitti erittäin uskontovastaisen kirjeen saksalaisfilosofi Eric Gutkindille. Kirjeessä hän kuvailee uskontoa lapselliseksi taikauskoksi ja haukkuu Raamatun kokoelmaksi alkukantaisia legendoja. Einstein myös kieltää juutalaisten aseman valittuna kansana. Hän kirjoittaa: ”Heillä [juutalaisilla] ei ole mitään erityisominaisuuksia muihin ihmisiin nähden. Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma.” "Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa" Einstein toteaa kirjeessään.[52]
[/quote]
einstein kuitenkin pahastui, kun häntä kutsuttiin ateistiksi. Hän oli pikemminkin panteisti. Hän sanoi olevansa vain epätäydellinen ihminen vastaamaan kyllä tai ei kysymykseen, onko mitään jumalaa olemassa. Jumalan luonnetta ei ihminen voi tietää, hän sanoi. Ateisti hän ei siis ollut.
Olen uskovainen ja itse koen tälläisen keskustelun loukkaavana, koska mitä tässä käytetään nyt älykkyyden mittarina? Koulumenestystäkö? Paras kaverini on uskovainen keskiarvo oli 9.0, itselläni 9.1. Se, että uskoo johonkin ei tarkoita, että ihminen on typerä. Tämä on sana asia jos joku uskovainen kysyy, että onko mahdollista, että ateisti on älykäs. Pitää ajatella asian molempia puolia ennen kuin aloittaa tämmöisen keskustelun. Jokainen tähän keskusteluun jotain kommentoinut voisi nyt kyllä vähän mennä itseensä ja miettiä miltä viestisi tuntuisi toisesta näkökulmasta!
Terv. Uskovainen nuori
Uskovaisia on monenlaisia ja uskontojakin. Ehkä ap tarkoittaa jotain tiettyä uskontoa, tietynlaisia uskovaisia? Voisitko tarkentaa.