Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisit koditon etkä pääsisi viettämään öitä kenenkään luokse, missä nukkuisit yösi!

Vierailija
23.07.2020 |

Kenenkään kotiin ei siis pääse mitenkään päin, paikka löydettävä muualta. Yömajaankaan ei pääse. Missä paikoissa viettäisit yöt?

Itse varmaan pyrkisin rappuihin ja olisin rautatieasemalla koska lämmintä ja lähes 247 auki. Tai sitten pokkana menisin sairaalaan aulaan penkille tai istumaan päivystykseen. Sairaalassa ovet aina auki ja ainakin meilahden sairaala vaikuttaa siltä, että sieltä jonkin unipaikan voisi piilosta löytää. Tai sitten yrittäisin ansaita paikkani putkasta.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun miehen luo yöksi ja saisin siitä vielä rahaakin.

Vierailija
42/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalle varmaankin voisin mennä tai autoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin metsään teltan tai riipparin kanssa. Hyödyntäisin laavuja ja kotia. Jos nostakin olisin joutunut luopumaan, niin yrittäisin päästä rappuihin, hyödyntää lentokenttää tai puiston penkkejä. Kesällä pärjää hyvin ulkona, mutta talvi ja loppusyksy on haastavampia.

Kun tässä oli tilanne, että kotia ei ole.

Mutta monessa metsässä on sellaisia rakennelmia joita kutsutaan nimillä laavu ja kota. Oikeastiko et muka asiayhteydestä tätä tajunnut?

Vierailija
44/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin taloyhtiöiden pihalla on leikkimökkejä. Ainakin kesällä tarkenee sellaisessa. Tallinnan laivoilla myydään joskus muutaman euron risteilyjä. Sekin on hyvä. Yksi kaverini meni Hekan asuntotoimistoon eikä lähtenyt pois ennen kuin sai asunnon avaimet. Pappien ja diakonissojen ovelle menisin, koska heidän kuuluu auttaa lähimmäistä.

Vierailija
45/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putka. Olisi hyvä jos jotenkin pääsisi sairaalaan hoitoon, saisi ruuan, huolehpidon, suihkun ja lääkkeitäkin.

Vierailija
46/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi ystävä oli nuorena koditon, kun uskonnolliset vanhemmat potkivat pihalle. Vietti yöt Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja 24/7 auki olevassa mäkkärissä, tai abclla. 

Vierailija
47/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastusarmeijan yömajaan.

Vierailija
48/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koditon, tosin en Suomessa. Minulla oli teltta, ilmapatja sekä makuupussi ja hyvin pärjäsin.

Eikö kukaan tullut häiritsemään?

Ei, paljon kohtasin muitakin kodittomia ja voi sitä ystävällisyyden ja yhteisöllisyyden määrää. Jos jollain oli purkki lihapullasäilykettä niin siitä jaettiin kaikille ja toisten tavaroista huolehdittiin jos joku oli muualla.

Vierailija
49/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen taloni kellari olisi hyvä, paljon aukinaisia avoimia kellarikomeroja. Kukaan ei tietäisi jos siellä piilottelisi. Ongelma vain että itse kellariin oli oveen laitettu munalukko.

Vierailija
50/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeus HOASilla loppui, uuteen kämppään ei ollut rahaa. Olin asunnuton viitisen kuukautta. 

Onneksi oli kevätkesä, joten jollen ystävien luokse päässyt ja yömajat oli jo täynnä, yövyin usein tuulelta ja sateelta suojassa eräässä leikkipuiston kiipeilyrakennelmassa. Heräsin hyvissä ajoin ennen lapsia enkä sotkenut puistoa. Kerran nukuin pidempään tai lapsi oli aamuvirkkku, mutta äiti ei ollut ollenkaan pahoillaan, kun selitin tilanteen. Noloahan se oli, mutta lapsikaan ei ilmeisesti pelästynyt.

Peseydyin yleisissä vessoissa, esim. kirjastossa, myös yliopiston tilat tarjosivat mahdollisuuksia torkkumiseen ja peseytymiseen, olinhan vielä kirjoilla yliopistossa. Uimahalli toi luksusta viikkoon. Asemat ja ostarit on niin vartioituja, ettei niihin kannata mennä edes torkahtelemaan istualtaan, ja öisin ovat ainakin muutaman tunnin kiinni. Kirjasto tai vaikkapa metro (juu, olen ja asunkin Helsingissä) soveltuu hyvin pikapäiväunille. Kertalippu metroon on hyvä sijoitus, jos haluaa istua suojassa ja lämpöisessä.

Jollei sotke eikä aiheuta häiriötä, saa kokemukseni mukaan olla rauhassa.

Vierailija
51/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useamman autiotalon jotka ovat olleet tyhjinä vuosia. Sellaiseen menisin. 

Vierailija
52/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapa vaa mitä mää tekisin... Koittakaapi vaan jättää minut kylmään ulkoilmaan. 

Vierailija
53/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut läheisessä sairaalassa töissä ja tunnen paikat hyvin, yhden pukuhuoneen ovi on aina auki koska sijaisilla ei ole avaimia ja sen yhteydessä on sauna niin siellä lauteilla olis hyvä nukkua. Ei sinne yöllä kukaan tule. 

Vierailija
54/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tässä vielä teltassa pärjäisi monta kuukautta. Eli teltassa asustelisin.

Talveksi voisi miettiä mökkiä. Niitähän Suomessa piisaa. Murtautumalla.

Vierailija
55/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun miehen luo yöksi ja saisin siitä vielä rahaakin.

Tämä. Miehet ovat just näin tyhmiä. Majoittavat kodittoman ja vielä maksavatkin siitä.

Vierailija
56/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koditon, tosin en Suomessa. Minulla oli teltta, ilmapatja sekä makuupussi ja hyvin pärjäsin.

Kertoisitko lisää, miten jouduit kodittomaksi, miten käytit päivät, miten sait rahaa, miten sait asunnon jne jne jne!

Vuokrat nousivat turistikaudella nelinkertaiseksi, eli aiemmin 250e/kk ja tuo olisi muuttunut viikkohinnaksi. Aikaani käytin liftaten pitkin maata ja tein hanttihommia baareissa, hostelleissa yms. Hommasin työpaikan tori.fi:stä Suomesta ja sain täältä asunnon. Olen nyt asunut vuoden Suomessa. Kodittomana olin 1,5vuotta. Tietyllä tapaa tuo oli opettavaista, seuraavaksi lähden ihan "vapaaehtoisesti" kodittomaksi telttailemaan Eurooppaan kunhan koronat on ohi ja rahaa säästössä.

Vierailija
57/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä sitten, jos kyseessä olisi pitkäaikainen tilanne,mutta joskus Helsingissä vieraillessani suunnitelma b on aina se, siis jos kaverit heittää humalassa pihalle - ei ole poissuljettua, että menisin lentokentälle istumaan ja sitten aamulla kotiin.

Vierailija
58/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallispuistoon laavulle nukkumaan vaan. Teen tätä muutenkin joka kesä.

Vierailija
59/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastusarmeijan yömajaan.

Niihinkään ei taida päästä ilman sopimusta. Ja ap:han kysyi tilanteesta, jossa yömajaan ei pääse.

Vierailija
60/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa teltta metsässä kuulostaisi toimivalta. Mutta käytännössä vaikeampi toteuttaa: Pitäisi löytää rauhallinen paikka, jossa leiriytymistä ei huomattaisi (toisen maalle kun ei saa leiriytyä), mutta samalla sen paikan pitäisi olla lähellä mm. kauppaa ja paikkaa mistä saa vettä, koska ruokaa ja juotavaa pitäisi kuitenkin saada. Ja pidemmän päälle joskus vaatteitakin. Kun oletus on, että jos on koditon, ei olisi varaa autoon, joten kaupan pitäisi olla kävelyetäisyydellä. Pyörääkään voisi olla vaikea pitää, jotta sitä ei varasteta ja siellä rauhallisessa paikassa tuskin on hyvät bussiyhteydetkään.

Talvella se teltta olisi hankala myös esim. peseytymisen ja ruoan lämmityksen vuoksi, koska tulta ei uskaltaisi tehdä luvatta tai tulisi löydetyksi ja joutuisi lähtemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi