Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisit koditon etkä pääsisi viettämään öitä kenenkään luokse, missä nukkuisit yösi!

Vierailija
23.07.2020 |

Kenenkään kotiin ei siis pääse mitenkään päin, paikka löydettävä muualta. Yömajaankaan ei pääse. Missä paikoissa viettäisit yöt?

Itse varmaan pyrkisin rappuihin ja olisin rautatieasemalla koska lämmintä ja lähes 247 auki. Tai sitten pokkana menisin sairaalaan aulaan penkille tai istumaan päivystykseen. Sairaalassa ovet aina auki ja ainakin meilahden sairaala vaikuttaa siltä, että sieltä jonkin unipaikan voisi piilosta löytää. Tai sitten yrittäisin ansaita paikkani putkasta.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa lienee tärkeää antaa myös muut lähtökohdat. Jos tilanne on väliaikainen, ja toivoa on paremmasta, niin tottakai kannattaa yrittää olla rötöstelemättä ja vaivaamatta poliiseja. Eli siis vain lailliset keinot sallittuja, kuten metrossa tai lentokentällä pyöriminen.

Mutta jos ulosotossa on miljoona euroa, niin lienee sama vaikka mennä sinne Ikeaan tai musiikkitalon aulaan nukkumaan. Tai murtautua jonkun asuntoon/kesämökkiin.

Vierailija
62/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa teltta metsässä kuulostaisi toimivalta. Mutta käytännössä vaikeampi toteuttaa: Pitäisi löytää rauhallinen paikka, jossa leiriytymistä ei huomattaisi (toisen maalle kun ei saa leiriytyä), mutta samalla sen paikan pitäisi olla lähellä mm. kauppaa ja paikkaa mistä saa vettä, koska ruokaa ja juotavaa pitäisi kuitenkin saada. Ja pidemmän päälle joskus vaatteitakin. Kun oletus on, että jos on koditon, ei olisi varaa autoon, joten kaupan pitäisi olla kävelyetäisyydellä. Pyörääkään voisi olla vaikea pitää, jotta sitä ei varasteta ja siellä rauhallisessa paikassa tuskin on hyvät bussiyhteydetkään.

Talvella se teltta olisi hankala myös esim. peseytymisen ja ruoan lämmityksen vuoksi, koska tulta ei uskaltaisi tehdä luvatta tai tulisi löydetyksi ja joutuisi lähtemään.

Nuuksio ja Espoon muut lätäköt ja metsiköt. Siellä piisaa tilaa. On lupa leiriytymiseen, on kauppoja ja julkiset kulkee. Fillarin omistaminen toimii myös. Jos on sen verran rämä, ettei sitä haluta varastaa, mutta kuitenkin ajaa asiansa.

Yksi sukulaismies viettää huhtikuusta syyskuuhun tuollaista elämää. Joskus innostuu lähtemään Lappiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella se teltta olisi hankala myös esim. peseytymisen ja ruoan lämmityksen vuoksi, koska tulta ei uskaltaisi tehdä luvatta tai tulisi löydetyksi ja joutuisi lähtemään.

Ei sitä kyllä kukaan kauheasti lähtemään hätistele. Itselläni oli tulet tehtynä joka päivä eikä se ketään kiinnostanut. Noin kilometrin päässä metsissä oli myös kodittomia alkoholisteja enemmänkin eikä niitäkään sieltä kukaan häätänyt. Minä en halunnut sinne joukkoon vaan pidin omaa leiriä kauempana kaupungista, koska olin sos. tilanteiden foobikko ja lisäksi, ne oli useimmat vanhoja ukkoja ja minä parikymppinen nainen, pelkäsin että raisk ataan ja lyödään.Peseytymistä en tosiaan talvella harrastanut ollenkaan, joten olen varmaan ollut miellyttävä näkö- ja hajuelämys kun olen hiipinyt metsäpaikastani dyykkaamaan lähimmän kaupunginosan roskiksista ruokaa ja käyttötavaraa. Tosin pyrin dyykkaamaan yöaikaan muutenkin.

Vierailija
64/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsia. En voisi lasten vuoksi harkita telttaelämää tai autoa pidempään asumiseen. Varmaankin yrittäisin etsiä apua seurakunnan kautta tai jostain turvakodista.

Jos yksin olisin, niin voisin hyvin elää teltassa ja autossa jokusen aikaa. Pesulle joko uimahalliin tai ABC:lle.

Olen pari yötä joskus nukkunutkin autossa kun on ollut aikainen työmatka. Olen ajanut lähelle kohdetta illalla ja nukkunut yön uimarannan parkkiksella. Aamulla sitten uimahalliin tai järveen pesulle. Työpaikka ei olisi maksanut yöpymistä ja toisaalta olen tarvinnut kilometrikorvaukset eli en ole voinut reissata aamujunassa.

Vierailija
65/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koditon, tosin en Suomessa. Minulla oli teltta, ilmapatja sekä makuupussi ja hyvin pärjäsin.

Kertoisitko lisää, miten jouduit kodittomaksi, miten käytit päivät, miten sait rahaa, miten sait asunnon jne jne jne!

Vuokrat nousivat turistikaudella nelinkertaiseksi, eli aiemmin 250e/kk ja tuo olisi muuttunut viikkohinnaksi. Aikaani käytin liftaten pitkin maata ja tein hanttihommia baareissa, hostelleissa yms. Hommasin työpaikan tori.fi:stä Suomesta ja sain täältä asunnon. Olen nyt asunut vuoden Suomessa. Kodittomana olin 1,5vuotta. Tietyllä tapaa tuo oli opettavaista, seuraavaksi lähden ihan "vapaaehtoisesti" kodittomaksi telttailemaan Eurooppaan kunhan koronat on ohi ja rahaa säästössä.

Tuota olen aina miettinyt, että miten noihin hanttihommiin(kaan) pääsee? Menitkö vain tiskiltä kysymään, että olisiko teillä töitä? Viisumi ei ainakaan saisi päästä vanhaksi, koska mitä olen esim. "Australian rajalla" -ohjelmaa katsonut, siitä seuraa ongelmia. Etenkin jos olet ollut turistiviisumilla ja tehnyt töitä.

Vierailija
66/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahallin lähellä oli kotikaupungissa nakkikioski eli snagari. Isä tapasi mun ollessa pikkulikka aina keskiviikko-iltaisin lähteä mun kanssa snagarille, koira mukaan ja yhdellä tälläisellä kävelyllä oikaistiin uimahallin takaisen metikön halki ja törmättiin koijaan. Katselin sitä aika hämmentyneenä. Asukas ei ollut paikalla, mutta makuupussi oli ja lenkkimakkaraa...sitä kai se koira vainusikin, kun sinne kiskoi.

Isä jätti makuupussiin 50 markkaa, sanoi että jos noin huonosti menee, niin jotain iloa sentään joskus ja sillä reissulla jäi snagarilla käymättä.

Luultavasti autollisena hommaisin halvan katsastetun asuntovaunun, tai jos olisin aika köyhä, niin kasvihuoneen, leikkimökin ja vierasmajan rakentaneena en ole niin kädetön, etten osaisi rakentaa jonnekin hiljaiselle metsäalueelle kuormalavoista jonkinsortin huomaamatonta kuivaa asumusta saha, ruuvinväännin, vasara ja nauloja-periaatteella. Styroksilla, laudoilla ja pressuilla saa kyllä jotain aikaiseksi ja retkipatjoja pitäis ostaa ja ehkä ilmapatja. Yllättävän paljon kolmea ensimmäistä lojuu ympäriinsä raksatyömaiden ympärillä. Lämmitykseksi pitäisi hommata joko kaasulämmitin tai jonkinsortin öljylämmitin, ja tavaroiden roudaamiseen vanhat ostoskorilliset lastenrattaat ilman istuinosaa.

Siis teoriassa.

N50 v.

Vierailija
67/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseytyminen ja pyykkäys mietityttää...miten saitte hygieniasta huolehdittua? Jokuhan sanoikin tuossa ettei peseytynyt koko talvena.

Vierailija
68/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voisi olla avoimempi yhteiskunta, että asunnoton voisi soittaa ovikelloa ja kysyä yösijaa. Ennen vanhaan tehtiin niin. Esim. Itselläni on kolme tyhjää huonetta.

Vierailija
69/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole mitään tiloja yöllä auki, laavu olisi ainoa vaihtoehto jos siis ilman rahaa pitäisi yöpyä.

Vierailija
70/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalille jos kortti vain olisi! Oma salini on auki 24/7. En tiedä käykö öisin joku vartija kiertämässä mutta epäilen.

Vierailija
71/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut aika usein ja muistan kaikkien edellisten asuntojen rapun ovien ovikoodit (ne toki välillä aina vaihdetaan) ja myös ne raput, joiden ovi ei ollut lukittu. Eli menisin kokeilemaan niitä.

Vierailija
72/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin voi olla vielä edessä, kun nuppi lopulta hajoaa lopullisesti työkkärin kuntouttaviin ym.pakko-orjuutuksiin, olen itsekin miettinyt jo valmiiksi miten pärjhäisin metsikössä tms. en ole kyllä ratkaissut varsinkaan talvia jos -30:(

Vierailija
73/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin hotelliin ja vilauttaisin visaa.

Vierailija
74/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ei olisi rahaa hotelliin niim, sairaalaan päivystys, rappu, venekerhon jonne helppo päästä niin joku vene.

Vierailija
75/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiloutuisin Ikeaan ennen sulkemisaikaa ja pysyisin koko yön paikallaan sängyssä peiton alla, ettei hälyytykset menisi päälle.

Vierailija
76/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette olleet asunnottomia! Miksi ette peseytyneet uimahallisss? Uimahallihan on halpa ja mukava. Saunakin on.

Vierailija
77/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vanhan lapsettoman pariskunnan omistaman mökin noin 30 km päässä. On aika rapistunut kun he eivätkä ketkään muutkaan ole siellä olleet vuosiin, mutta varmaan lähtisin kävelemään sinne jos kyse olisi pidempiaikaisesta tilanteesta eikä yöstä tai parista. Tuolla voisi kalastaa ja marjastaa, lähellä kirkonkylä jonka ruokakaupoista voisi varmaan dyykata ruokaa öisin. Polttopuita metsästä.

Vierailija
78/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
79/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vielä mainitsematta: menisin työpaikalle yöksi. Pitää vaan olla liikuskelematta ettei hälytys laukea.

Vierailija
80/116 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalan päivystys tuli mieleen. Siellä on niin kiire, että yhteen nuutuneeseen nuokkujaan tuskin kiinnitetään suurempaa huomiota.

Putkaan päästäkseen pitäisi jotenkin kai riehua, mikä en houkuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi