Jos olisit koditon etkä pääsisi viettämään öitä kenenkään luokse, missä nukkuisit yösi!
Kenenkään kotiin ei siis pääse mitenkään päin, paikka löydettävä muualta. Yömajaankaan ei pääse. Missä paikoissa viettäisit yöt?
Itse varmaan pyrkisin rappuihin ja olisin rautatieasemalla koska lämmintä ja lähes 247 auki. Tai sitten pokkana menisin sairaalaan aulaan penkille tai istumaan päivystykseen. Sairaalassa ovet aina auki ja ainakin meilahden sairaala vaikuttaa siltä, että sieltä jonkin unipaikan voisi piilosta löytää. Tai sitten yrittäisin ansaita paikkani putkasta.
Kommentit (116)
Ehkä kokeilisin yliopistoa? Monien luokkien ja luentosalien ovet ovat auki, eivätkä vahtimestarit illalla varmaan penkkirivi penkkiriviltä syynää, ettei sisälle ole jäänyt ketään. Sitten pitäisi vain olla yö hiljaa paikallaan, ettei mikään hälytys laukea.
Kirkoista olen miettinytkin, voisiko niihin jäädä yöksi (vaikken asunnoton olekaan). Valitsee sellaisen jossa on joku iltatilaisuus, hipsii ylös lehterille ja makailee jossakin lattialla penkin alla. Ainoa vain ettei niitä kovin hyvin varmaan lämmitetä, mutta voisi kuitenkin olla lämpimämpää kuin ulkona, ja ainakin sateelta suojassa. Jos jäisi kiinni, vetoaisi Jeesukseen jotta saisi yösijan.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin voi olla vielä edessä, kun nuppi lopulta hajoaa lopullisesti työkkärin kuntouttaviin ym.pakko-orjuutuksiin, olen itsekin miettinyt jo valmiiksi miten pärjhäisin metsikössä tms. en ole kyllä ratkaissut varsinkaan talvia jos -30:(
Niin kauan kun on vähänkin rahaa, kannattaisi ostaa kunnollinen makuupussi. Niitähän on sellaisiakin, joissa pitäisi pystyä nukkumaan, vaikka on useampi kymmenen astetta pakkasta. Lisäksi kevyt makuualusta. Räntäsateiden varalle pressu tai isoja jätesäkkejä. Näin voisi pärjäillä ulkosalla paikassa kuin paikassa.
Jos ei ole töitä tai muuta säännöllistä päiväaktiviteettia, voisi nukkumiseen käyttää öiden sijasta päivät, jolloin on lämpimämpää. Öisin olisi liikkeessä, jolloin tarkenee paremmin. Siis tämä talvipakkasilla.
Menisin iltaisin baareihin ja koittaisin löytää jonkun jonka juokse mennä ”jatkoille”. Samalla saisi nukuttua ja aamulla ennen lähtöä voisi käydä suihkussa.
Olen muuten kerran ollut julkisessa vessassa yötä. Olin matkoilla ja sain ruokamyrkytyksen. En päässyt lähtemään sieltä vessasta mihinkään, joten laitoin vain pyyhkeen lattialle ja nukuin siinä välillä oksentaen.
Ei vaikuta mukavalta tuo kodittomuus. Voisi uteliaisuusmielessö testata vaikka viikon mutta tositilannetta ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin voi olla vielä edessä, kun nuppi lopulta hajoaa lopullisesti työkkärin kuntouttaviin ym.pakko-orjuutuksiin, olen itsekin miettinyt jo valmiiksi miten pärjhäisin metsikössä tms. en ole kyllä ratkaissut varsinkaan talvia jos -30:(
Onneksi ei tarvii kuntouttaviin mennä. Yrittivät laittaa, mutta laki sanoo että "Kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu niille henkilöille, jotka eivät työ- ja toimintakykynsä asettamien rajoitusten vuoksi voi osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön". No ehkä yrittävät laittaa työkokeiluun, mutta vaadin minitunnit ja päivät, koska on ilmaistyötä.
Putkan säästäisin vain pahimmille pakkasöille. Muuten yrittäisin varmaan rappuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut koditon, tosin en Suomessa. Minulla oli teltta, ilmapatja sekä makuupussi ja hyvin pärjäsin.
Kertoisitko lisää, miten jouduit kodittomaksi, miten käytit päivät, miten sait rahaa, miten sait asunnon jne jne jne!
Vuokrat nousivat turistikaudella nelinkertaiseksi, eli aiemmin 250e/kk ja tuo olisi muuttunut viikkohinnaksi. Aikaani käytin liftaten pitkin maata ja tein hanttihommia baareissa, hostelleissa yms. Hommasin työpaikan tori.fi:stä Suomesta ja sain täältä asunnon. Olen nyt asunut vuoden Suomessa. Kodittomana olin 1,5vuotta. Tietyllä tapaa tuo oli opettavaista, seuraavaksi lähden ihan "vapaaehtoisesti" kodittomaksi telttailemaan Eurooppaan kunhan koronat on ohi ja rahaa säästössä.
Tuota olen aina miettinyt, että miten noihin hanttihommiin(kaan) pääsee? Menitkö vain tiskiltä kysymään, että olisiko teillä töitä? Viisumi ei ainakaan saisi päästä vanhaksi, koska mitä olen esim. "Australian rajalla" -ohjelmaa katsonut, siitä seuraa ongelmia. Etenkin jos olet ollut turistiviisumilla ja tehnyt töitä.
Euroopassa ei tarvitse viisumia. Minä olen aina käynyt suoraan kysymässä töitä milloin mistäkin, esim. hostelleissa saa monesti majapaikan tai telttapaikan takapihalta kun auttaa aamiaistarjoilun kanssa, ravintoloissa riittää siivous ja tiskaus, sillä saa helposti 30-40e/ilta ja sapuskan kaupan päälle. Olen myös Suomessa hakenut työpaikkani niin että kävelen suoraan paikan päälle ja sillä keinolla saanutkin heti töitä, inhoan nettihakemuksia yms.
T. Se jolta kysyit
Menisin sairaalan päivystykseen, ja jos minulta tultaisiin kysymään mitä teen siellä, kertoisin olevani koditon. Ehkä sieltä osattaisiin neuvoa jokin paikka, minne voisin mennä.
Onneksi en ole koditon.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Teltta ,makuupussi,rinkka,erävaatteet,ensiapupakkaus,lääkehiiltä,kuivamuonaa,vettä, puukko,tulukset ja retkikeitin-pitäisi löytyä joka kodista, oli asuntoa tai ei. Itse vastaan siis metsä, kesät talvet.
Tänäänkin Helsingin keskuspuistossa ihan lähellä Laakson sairaalaa oli aamulla teltta pystyssä. Laavuja siellä näkee useampia mustikoita poimiessa. Itse olen pienituloinen ja asun vuokralla. Ikääkin on. Olen useasti miettinyt, mitä tapahtuisi omalla kohdalla, jos vaikka vuokranantaja päättäisi myydä asunnon altani. Ei paljon naurata.
Minua pelottaisi yksin sysipimeässä metsässä. Kuka vaan voisi tappaa halutessaan, olisin täysin suojaton. Ei voisi ikinä rentoutua kunnolla. Täysin oman onnen nojassa ja jos tielle sattuisi väkivaltainen huumehörhö ei minulla olisi toivoa. Kuolisin hylättynä yksin metsään.
Hyi miten kylmäävältä tuntuu ajatella että jotkut joutuvat elämään noin. Karmeaa.
Aikoinaan Tel Avivissa hostel oli mennyt kiinni 23 tai jotain. Tulin myöhässä ja en nähnyt että olisi ollut soittokelloa. Ei hätä. Etsin kerrostalon ja menin käytävälle nukkumaan. Heräsin kun joku nainen meni ulos. Siinä vaiheessa lähdin pois ja menin hostelliin.
Varmaan pysyttelisin julkisissa tiloissa enkä öitä olisi mielellän yksin metsässä. Jossain missä on muitakin ihmisiä.
hage kirjoitti:
Tänäänkin Helsingin keskuspuistossa ihan lähellä Laakson sairaalaa oli aamulla teltta pystyssä. Laavuja siellä näkee useampia mustikoita poimiessa. Itse olen pienituloinen ja asun vuokralla. Ikääkin on. Olen useasti miettinyt, mitä tapahtuisi omalla kohdalla, jos vaikka vuokranantaja päättäisi myydä asunnon altani. Ei paljon naurata.
Laita varulta jo nyt hakemus jonoon kaupungin asuntoihin. Liioittele vaikka hakemuksessa tilannettasi, että on jonkinlainen uhka jäädä asunnottomaksi.
Saisiko lisää teidän tarinoita, jotka olette oikeasti olleet kodittomia? Paljonko saitte rahaa kuussa ja mistä, mihin käytitte rahoja, miten ja missä peseydyitte, missä vietitte aikaa, pelottiko ja mikä pelotti eniten jne.....
Rautatieasema tai asematunneli, mutta vaan jos ulkona on sellainen keli, ettei siellä voi olla. Tai lentokenttä, jos sellainen olisi lähimailla.
Muuten nukkuisin metsässä, kuitenkin lähellä asutusta, missä ei esimerkiksi suuria eläimiä juur liiku. Menisin esimerkiksi tiheän kuusen alle tai kiven juureen, peitoksi paksu kuusenoksa. Toinen vaihtoehto on jonkun taloyhtiön grilli- tai roskakatos tai leikkimökki.
Mun kuntosali on joka päivä auki klo 05-24 Sörnäisissä (Helsingissä). Henkilökuntaa on respassa vain iltapäivisin ja iltaisin ja sekin vain arkipäivinä. Sen sijaan ulko-ovi on aina auki tuulikaappiin, minkä jälkeen tulee ovi johon vaaditaan kuntosalin jäsenkortti, jotta pääsee sisään. Monesti tapaan käydä ihan aamusta treenaamassa ja useamman kerran on ollut joku laitapuolen kulkija nukkumassa siinä tuulikaapissa. Pakkasilla tuulikaappikin on aika kylmä mutta parempi kuin taivasalla. En ole ikinä herättänyt tai muutoin hätistellyt pois nukkujia tai valittanut henkilökunnalle.
Aiempi sali oli Fitness 24/7 ja se myös Sörnäisissä ns. Piritorilla ja ihmeellisistä treeniajoista huolimatta en siellä huomannut ketään nukkumassa yöaikaan. Luulen, etteivät laitapuolenkulkijat ensi töikseen hommaa edes 20 euron salikorttia, vaikka sillä hinnalla pääsisi pesulle ja olisi lämmin paikka yöllä. Toisaalta epäilen, että Fitness 24/7:n saleissa on niin kovat kameravalvonnat, että joku vartija tulisi kyllä ajamaan poin nukkuvan tapauksen.
AP:n kysymykseen: jos kyseessä olisi joku muutama yö, jonka joutuisin viettämään kodittomana, varmaan hengailisin lentokentällä, asemalla, abc:llä, tms vartioidussa paikassa jos mahdollista. Jos kyseessä olisi pidempi asunnottomuus, varmaan menisin protestoimaan kaupungin asuntotoimistolle ja uhkaisin nälkälakolla jos ei asuntoa löydy. Sen verran olen kuitenkin hemmoiteltu kermaperse, että en pystyisi mihinkään metsämajoitukseen vaan esimmäinen ajatus olisi, että niin paljon olen maksanut vuosien varrella veroa, että yhteiskunnan pitää auttaa ja löisin nyrkkiä pöytään sossuille yms.