Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola vituttaa.

Vierailija
07.06.2013 |

Olen päihteetön ja terveellä ruokavaliolla varustettu nuori nainen. Niskaturvotukset oli ekassa ultrassa okei, rakenneultrassa kaikki on muotoutunut hyvin ja raskaus on sujunut loistavasti, jos omia turhautumisia ei oteta huomioon (turvotus, krooninen nälkä ja siitä johtuva vitutus). Minua turhauttaa käydä äitiysneuvolassa, kun saman informaation löydän internetistä ja verenpaineet ja hemoglobiinit on aina ollut priimaluokkaa. Periaatteessa ainoa asia, mitä siellä tehdään on verenpaine tsekkaus ja painokatsaus. Sikiön sykettä ei melkein ikinä kuule, kun tyyppi vilistää takaseinälle istukan luo pakoon ja potkii terkkaria niin, että koivet näkyy mahan läpi. Turhauttaa mennä paikalle kuulemaan, että olen hienosti lihonut. Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?

Kommentit (181)

Vierailija
1/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehtinyt käymään monta kertaa neuvolassa koska ohjattiin naistenklinikalle erikoislekureiden luo. Raskausajan diabetes ja 43 vuoden ikä. Kaikki meni hyvin.

Vierailija
2/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sama juttu. Olin 37v ja kolmatta kertaa raskaana, normaalipainoinen ja terve. Silti terkka suhtautui kuin ikävään ongelmaan, jonka vastaanottoaikana saattoi sopia muiden äitien kanssa aikatauluja uudestaan ja sitten ihmetellä, että "kun sun kanssa ei koskaan oikein ehditä sydänääniä kuuntelemaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ymmärän neuvolakäynnit niille, joilla on riskejä ja tarve käydä kontrollissa yms. Itse vaan en ole saanut mitään irti neuvolasta. Yritin kysyä isyyden tunnistamista (ollaan avoliitossa) ja siitäkään ei tiedetty mitään. Sain hakea tiedot ihan itse netistä. Periaatteessa nyt on vaan hieno painochart kortissa. Ultrassa tykkään käydä ja sen koen hyödylliseksi.
-AP

Vierailija
4/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se neuvola on monellekin turha. Käy siellä ja vastaa välttämättömiin kysymyksiin ja kaikki on ok. Ei siellä tarvi koko elämää selostaa ja terkan turhat jutut voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mulla kolmas tulossa ja terkkari mua 10 v nuorempi vastavalmistunut. Itse olen terveydenhuollossa töissä myös. Mulla ei vaan ole mitään kysymistä siellä. Raskaus sujunut ok. Olen kokenut ihan turhaksi nämäkin harvat käynnit mitä siellä olen käynyt. Mutta käyn kun kerran pitää joskus käydä.

Vierailija
5/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ärtyisä olet. Kaikki on hyvin joten neuvola tuntuu turhalta, noinhan se suurimmalle osalle on. Minäkin olen kolme raskautta läpikäynyt, eikä niissä ikinä ollut mitään erikoista. Mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin tilanne muuttuu ja kaikki ei enää olekaan hyvin. Monelle lapselle ja äidille on saatu apu ajoissa kun neuvolassa on huomattu poikkeavaa ja lähetetty eteenpäin. Loppujen lopuksi se neuvolassakäyminen on pikkujuttu, ei siitä pulttia kannata ottaa. Ei se netti ihan neuvolaa kuitenkaan vastaa.

Vierailija
6/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan tehtävä on seuloa. Tavoite onkin, että suurin osa raskauksista menee hyvin eikä äiti tai vauvat tarvitse mitään erityistä.

Aina joku jää kuitenkin seulaan ja äiti/ lapsi pääsee tarvitsemaansa hoitoon tai seurantaan. Vaikka olosi on nyt mainio ja koet tietäväsi kaikesta kaiken, se voit kuitenkin olla myös sinä!

Vierailija
7/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koet olevasi tamma?

Onko tässä jokin siitosjuttu? Millä perusteella ori valittiin..?

Vierailija
8/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu neuvolantädistä. Mulla oli aina samat olot ensimmäisen neuvolantädin kanssa. Sitten vaihdoin paikkakuntaa ja sain kokeneen tädin, jolla oli aina järkeviä neuvoja ja juteltavaa ylipäänsä kaikesta. Välillä mulla on toinen täti, joka ei ole yhtä kokenut, eikä se juttele mitään sellaista mitä en jo tietäisi.

Vierailija
9/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole parempi että ne verenpaineet ja pissa käydään tarkastuttamassa tietyin väliajoin. entäs jos saisitkin Raskausmyrkytyksen, tuolla tavalla kun säännöllisesti käydään paikanpäällä ei sitä ehdi tulla vaan asiaan puututaan ajoissa.

Huom. Raskausmyrkytys voi tulla myös sulle, vaikka oletkin terveysintoilija jolla ei ole grammakaan ylipainoa :)

Vierailija
10/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:41"]

Miksi koet olevasi tamma?

Onko tässä jokin siitosjuttu? Millä perusteella ori valittiin..?

[/quote]

Keltaisesta pörssistä hain kivan shetlanninponin. -AP

Vierailija
11/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda yksityiseen äitiysneuvolaan, käyntejä tarvittaessa ja tietoa löytyy normaalia neuvolaa enemmän. Mitä ei tiedä, selvittää saman päivän aikana. Suosittelen.

Mullakin paloi turhautumisesta hihat kunnallisen neuvolantädin kanssa ekan raskauden alkumetreillä ja nyt jo kolmannen raskauden seurannassa yksityisellä.

Vierailija
12/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla takana kaksi normaalia raskautta ja koin neuvolantarpeellisena. Joka tsekkaus kertoi, että kaikki oli hyvin, tehtävä suoritettu. En muuta odottanutkaa. Yhden kerran jätin väliin, kun oltiin mökillä ja vähän jännitin viiden viikon jälkeen, onko kaikki edelleen ok. Onneksi oli.

Mitä oikein tahtoisit tilalle? Että neuvolaa ei ole niille, jotka ekalla kerralla saavat puhtat paperit? Miltä tuntuisi, jos jotain menisi vikaan eikä mitään voida tehdä, kun ei ajoissa huomattu? Esim. Raskausmyrkytys voi olla hyvin oireeton ennen kuin on jo kriisitila päällä. 

Neuvola tekee perustarkistukset mutta pakollinen se ei ole. Älä siis mene.

Vierailija
13/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:36"]

Tietenkin ymmärän neuvolakäynnit niille, joilla on riskejä ja tarve käydä kontrollissa yms. Itse vaan en ole saanut mitään irti neuvolasta. Yritin kysyä isyyden tunnistamista (ollaan avoliitossa) ja siitäkään ei tiedetty mitään. Sain hakea tiedot ihan itse netistä. Periaatteessa nyt on vaan hieno painochart kortissa. Ultrassa tykkään käydä ja sen koen hyödylliseksi.
-AP

[/quote]

Mutta kun myös se riskitön ja terve odottaja voi sairastua. Ei se mene niin, että vain riskiäidit sairastuu. Myös raskaudet on erilaisia, edellisellä kerralla kaikki on mennyt hyvin ja seuraavalla ei, vaikka riskejä ei pitänyt olla. Neuvolassa raskautta seurataan ja yritetään varmistaa ettei mitään tuliskaan tai että mahdolliset ongelmat saataisiin hoidettua ajoissa. Helvetin hyvähän se on ettei mitään ole, olisit siitä hyvilläsi etkä vaan kiukuttelis kuin pikkukakara.

Vierailija
14/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:44"]

Eikö se ole parempi että ne verenpaineet ja pissa käydään tarkastuttamassa tietyin väliajoin. entäs jos saisitkin Raskausmyrkytyksen, tuolla tavalla kun säännöllisesti käydään paikanpäällä ei sitä ehdi tulla vaan asiaan puututaan ajoissa.

Huom. Raskausmyrkytys voi tulla myös sulle, vaikka oletkin terveysintoilija jolla ei ole grammakaan ylipainoa :)

[/quote]

Sanoin tuolla ylempänä jo, että tietysti ymmärrän kontrollit ja muut, jos on oikeasti aihetta huoleen. Soitan myös neuvontapuhelimeen, jos rupeaa epäilyttämään. Ei mulla sinänsä neuvolaa vastaan ole mitään kaunaa. Siellä käyminen vain vituttaa, koska se sama ynseä kätilö, joka ilmeisesti olettaa, että avaudun siinä tuolissa elämäntarinani ja lässytän mahalleni. Itse menen paikalle vain tarkistuttamaan arvot ja sitten, kun mulla ei ole mitään kysyttävää, niin voisin mielellään lähteä pois.

En siis tietenkään huuda terkkarille ja vittuile :D Pyrin käyttäytymään sivistyneesti ja olemaan yleisesti miellyttävä. Ärsyttää vaan erikseen lähteä paikkaan mittauttamaan verenpainetta, kun samat asiat toimii itsemittauspisteelläkin lähempänä.

Vierailija
15/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:46"]

Mulla takana kaksi normaalia raskautta ja koin neuvolantarpeellisena. Joka tsekkaus kertoi, että kaikki oli hyvin, tehtävä suoritettu. En muuta odottanutkaa. Yhden kerran jätin väliin, kun oltiin mökillä ja vähän jännitin viiden viikon jälkeen, onko kaikki edelleen ok. Onneksi oli.

Mitä oikein tahtoisit tilalle? Että neuvolaa ei ole niille, jotka ekalla kerralla saavat puhtat paperit? Miltä tuntuisi, jos jotain menisi vikaan eikä mitään voida tehdä, kun ei ajoissa huomattu? Esim. Raskausmyrkytys voi olla hyvin oireeton ennen kuin on jo kriisitila päällä. 

Neuvola tekee perustarkistukset mutta pakollinen se ei ole. Älä siis mene.

[/quote]

Apteekista voi ostaa ihan ilman reseptiä pissatikkuja, joilla pissan voi stixata kotona. Ei ole sen vaikeampaa kuin raskaustestin tekeminen. Ei se neuvolakaan tuon ihmeemmin sitä oireetonta mahdollista raskausmyrkytystä pysty seuraamaan, ei niillä siellä kristallipalloa ole.

Neuvolaan voi mennä silloin kun siltä tuntuu, liikelaskentaa joutuu kuitenkin itse tekemään raskauden loppupuolella, eikä se pissan stixaaminenkaan huono asia ole. Vaakakin taitaa jokaiselta odottajalta löytyä kotoa?

Vierailija
16/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa, minuakin vituttaa! J

Raskausaikana sai kuulla naputusta painosta(ylipainoa 10kg) ja aina pitää sitten muistaa tarkkailla mitä suuhunsa laittaa... Udellaan perhe-elämästä ja seksin sujumisesta, alkoholista, taloudellisesta tilanteesta ja lykätään kasa lippuja ja lappuja käteen. Selitetään ummet ja lammet sata vuotta jostain ravinnosta, liikunnasta yms. ihan peruskamasta. Niin turhia käyntejä ettei ole tosikaan. Tantat hössöttää ja on tärkeinä, 5min tiivistettäviin asioihin saadaan tuhraantumaan liki tunti. Asiat on kaikille suht normijärkisille ihan itsestäänselvyyksiä. Aina piti olla sitten turhan takia töistä pois. parasta on se,että kun lopulta tuli raskausmyrkytys rv 35, ei se tantta sitä ainoaa ongelmaa sitten tunnistanut ja uskonut kun itse sitä epäilin. Hymähteli, että kaikki vaivat vain kuuluvat raskauteen, koitahan vain kestää... Lopulta jouduin itse menemään sairaalaan kysymään huolissani asiasta kun neuvolasta ei lähetettä suosutunut tekemään, oireet oli selvät ja pahenivat vain. Samalla reissulla jäin sitten sairaalaan ja synnytys käynnistettiin saman tien, tilanne oli jo vaikea. Onneksi mitään peruuttamatonta ei ehtinyt tapahtua. Mikä oli siis neuvolassa ramppaamisen hyöty? Ei mikään, pelkää haittaa ja riesaa.

Vierailija
17/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:36"]

-AP

[/quote]

Mutta kun myös se riskitön ja terve odottaja voi sairastua. Ei se mene niin, että vain riskiäidit sairastuu. Myös raskaudet on erilaisia, edellisellä kerralla kaikki on mennyt hyvin ja seuraavalla ei, vaikka riskejä ei pitänyt olla. Neuvolassa raskautta seurataan ja yritetään varmistaa ettei mitään tuliskaan tai että mahdolliset ongelmat saataisiin hoidettua ajoissa. Helvetin hyvähän se on ettei mitään ole, olisit siitä hyvilläsi etkä vaan kiukuttelis kuin pikkukakara.

[/quote]

Se seuranta on punnitus (tehdään itse), verenpaineen mittaus ja pissakoe. Siinä kaikki! Voisi ihan hyvin mennä jollekin peruspolille käymään, jättää sinne sen pissapurkin, käydä mummojen kanssa mittauttamassa verenpaineen ja seuranta olisi huomattavasti halvemmalla hoidettu kuin nyt.

Vierailija
18/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitustyylistä päätellen olet ainakin kovin nuori. Se on isyyden tunnustaminen ei tunnistaminen. Kyllä sinä sitten saat sossusta kirjeen kun sen aika koittaa.

Ei siellä neuvolassa ole pakko käydä jos siltä tuntuu. Th:n keinot sun voinnin tarkkailuun nyt sattuu olemaan vain tuo painon ja verenpaineen seuraaminen sekä pissan tarkastus.  Toki nuo voi kotioloissakin tehdä itse, jos siihen on tarvittavat välineet.

Vierailija
19/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän turhautumisesi. Itse olen nauttinut neuvolakäynneistä koska olen sairastunut lievään raskaushysteriaan ja on kiva luovuttaa vastuu terveyteni seurannasta neuvolan hoitoon.

Perhevalmennuksessa kuitenkin sain hillittömät vitutushepulit siitä lässytyksestä mitä siellä piti istua kaksi tuntia kuuntelemassa. Olin luullut saavani tietoa synnytyksestä ja lapsivuoteesta alan ammattilaisilta, sen sijaan kuunneltiin hihittäviä terkkoja jauhamassa fiiliksiään ja veikkailujaan synnärin toimintatavoista.

Vierailija
20/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:55"]

Ymmärrän turhautumisesi. Itse olen nauttinut neuvolakäynneistä koska olen sairastunut lievään raskaushysteriaan ja on kiva luovuttaa vastuu terveyteni seurannasta neuvolan hoitoon.

Perhevalmennuksessa kuitenkin sain hillittömät vitutushepulit siitä lässytyksestä mitä siellä piti istua kaksi tuntia kuuntelemassa. Olin luullut saavani tietoa synnytyksestä ja lapsivuoteesta alan ammattilaisilta, sen sijaan kuunneltiin hihittäviä terkkoja jauhamassa fiiliksiään ja veikkailujaan synnärin toimintatavoista.

[/quote]

Aika harva tuntuu saavan mitään irti neuvolan rutiiniseurannasta ja noista valmennuksista. Olisiko jo aika ajaa koko laitos alas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä