Aion kokeilla elämistä brittiläisenä. Mitä brittien elintapoihin kuuluu?
Viiden tee. Englantilainen aamupala. Sydämen asialla. :D Olen tosissani. Aloitan elämään brittiläisenä huomenna.
Kommentit (1537)
Ei mut! Nythän on oiva aika kokeilla peribrittiläistä asumista. Patterit kiinni ja lattialämmitys pois kylppärissä. Muutama ikkuna vielä vähän raolleen, että saat autenttisen vedon tunnun. Siitä se lähtee! Mulla olis niiltä ajoilta lainata sulle kuumavesipullo. Sepä se vasta lämmittää. Mitään tuplalaseja tartte...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkkuja täältä Englannin joulusta, vatsa täynnä Christmas puddingia matkaan just pohjoisesta takaisin kotiin Lontooseen.
Olen asunut täällä jo melkein 30 vuotta joten tässä autossa istuessa ehdin vastailla brittiläistä elämää koskeviin kysymyksiin jos jollain sellaisia on.
Miten nopeasti tottuu siihen kylmyyteen sisällä? Täällä kotona kylpyhuoneessa vähän englantilainen meininki talvella kun pelkkä lattialämmitys ei riitä lämmittämään sitä kunnolla. Ei meinaa tottua millään.
Itse olen asunut vuosikausia Briteissä enkä ikinä tottunut noihin kylmiin taloihin. Tuo tosin koskee enemmän vanhoja taloja, uudet asunnot on yleensä ihan lämpöisiä. Tunsin useita brittejä, joilla sisälämpötila oli varmaan jotain 15 astetta ja he tuntuivat pärjäävän tuossa lämpötilassa ihan hyvin. Samaten siellä näkee ihmisiä lenkillä shortseissa talvellakin.
Eikö siellä sairastu jos on kokoajan kylmä sisälläkin vai karaistuuko niin ettei edes huomaa kylmyyttä. Varmaan paljon vaatetta päällä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkkuja täältä Englannin joulusta, vatsa täynnä Christmas puddingia matkaan just pohjoisesta takaisin kotiin Lontooseen.
Olen asunut täällä jo melkein 30 vuotta joten tässä autossa istuessa ehdin vastailla brittiläistä elämää koskeviin kysymyksiin jos jollain sellaisia on.
Miten nopeasti tottuu siihen kylmyyteen sisällä? Täällä kotona kylpyhuoneessa vähän englantilainen meininki talvella kun pelkkä lattialämmitys ei riitä lämmittämään sitä kunnolla. Ei meinaa tottua millään.
Ei ikinä! Meillä on kotona lämmin mutta anoppilassa josta ollaan just tulossa on ihan sairaan kylmä, eikä kaikissa kylppäreissä edes lämmitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut vuosikausia Briteissä enkä ikinä tottunut noihin kylmiin taloihin. Tuo tosin koskee enemmän vanhoja taloja, uudet asunnot on yleensä ihan lämpöisiä. Tunsin useita brittejä, joilla sisälämpötila oli varmaan jotain 15 astetta ja he tuntuivat pärjäävän tuossa lämpötilassa ihan hyvin. Samaten siellä näkee ihmisiä lenkillä shortseissa talvellakin.
Eikö siellä sairastu jos on kokoajan kylmä sisälläkin vai karaistuuko niin ettei edes huomaa kylmyyttä. Varmaan paljon vaatetta päällä sisällä.
Paikalliset ovat karaistuneet kyllä.
Mua huvitti eilen kun mentiin ulos syömään, oli tosi sateinen ilta ja paikalliset naiset olivat minimekoissaa ja paljain varpain pikkukengissä, itselläni neulemekko, pitkä villakangastakki ja polvipituiset saapikkaat.
Kerrostalossa ei onnistu. Kun TV on auki niin kokoajan nauraa räkätettävä perseen pohjasta.
Mukavia työkavereita, erittäin sosiaalisia, rupattelua riitti teekupposen äärellä. Toisin oli joidenkin muiden kansallisuuksien kanssa. Kokemuksia Australian ajoilta kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikalliset ovat karaistuneet kyllä.
Mua huvitti eilen kun mentiin ulos syömään, oli tosi sateinen ilta ja paikalliset naiset olivat minimekoissaa ja paljain varpain pikkukengissä, itselläni neulemekko, pitkä villakangastakki ja polvipituiset saapikkaat.
Juu ja mä olen aina ihmetelly kuinka ne koululaiset pärjää niissä ohuissa vaatteissaan. Talvellakin näkee pieniä tyttöjä kouluhameet päällä. Luulisi, että talvella saisivat pukeutua lämpimämmin. Sääliksi käy.
Hyvä ketju ja toimivia neuvoja. Seurustelin nuorena 4 vuotta englantilaisen miehen kanssa, ja asuin Manchesterissä ja Sheffieldissä.
En tykännyt maasta yhtään, vaikka muuten viihdyn hyvin ulkomailla. Siellä oli turvatonta ja pimeää, ihmiset oli töykeitä. Teetä juotiin tosiaan paljon ja sisällä oli kylmä. Pistin vaatteet yöksi patterille, että sain aamulla lämmintä päälle. Jalkapallo oli suosittua ja pubissa käyminen. Ruoka on huonoa, paitsi fish and chips hyvää. Intialaista ja kiinalaista take awayta syötiin paljon.
Perhe on briteille tärkeä, se oli kiva juttu. Ihan kuin sarjoissakin my nana ja my mom on läheisiä ja mainitaan puheissakin usein. Britit ovat itsevarmoja, siihen just oppii aiemmin mainitun vähän ilkeänkin banterin kautta. Britit osaavat käyttäytyä ja olla varsin hurmaavia ja hauskoja. Jopa ujo mummonikin hyppäsi onnellisena englantilaisen eksäni kaulaan kun tapasivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hello! Heinäkuussa tulee vuosi täyteen brittiläistä elämää. Nyt on suruaika, joten vaihdoin vaatteet kokomustaan ja Brexitkin tuli ja heilahti. Kevät saapui ja mitä vielä? Mitä Suomeen kuuluu? On tullut puhuttua englannin kielellä pelkästään monta monta kuukautta ennen tämän viestin kirjoittamista. Viiden tee on juotu ja koira ruokittu. Have a nice day! Ap
Kello viiden tee-on termi jota käyttävät vain ulkomaalaiset, britit katsovat sinua kummastuneena eivätkä useinkaan ymmärrä mistä puhut jos ehdotat heille kello viiden teetä
.
Tässä lyhyt oppimäärä teetermeistä:
Tea = supper = dinner = illallinen. Ilta-ateria
Afternoon tea = iltapäivätee joka nautitaan kakkujen, voileipien ja skonssien kera noin klo 15-17
High tea = suolainen versio iltpäiväteestä ja yleensä siihe kuuluu joku pieni lämminruoka kuten Welsh rarebit/Welsh rabbit ja se nautitaan ruokapoydän ääressä eikä olohuoneessa,
Cream tea = teetä ja skonsseja, clotted creamia ja hilloa. Perinteisesti Devonin ja Cornwallin alueella
Cuppa = cup of tea = kupillinen teetä jonka voi nauttia milloin vaan ja aina kun on joku kriisi päällä, sen voi juoda sellaisenaan tai sen seuraksi voi ottaa biccien, eli keksin
Cake tea = esim sunnutaina myohäisen ja ison lounaan (=Sunday roast) jälkeen nautittu "iltapala" kuppi teetä ja esim hillovoileipä tai pala kakkua jolla korvataan kunnon ateria.
T: Britti
Tuota ensimmäistä olen aina ihmetellyt. Mitä silloin syödään ja juodaan?
Muista olla kohtelias - sorry, pardon, excuse me… Suomalaiselle nää on joskus vaikeita!
Juomatavat on varsin kosteita -helppoa Suomalaiselle😁
Huonot hampaat, sisäelimet lautasella, futishuliganismi, lämmin olut, susirumat ja kehitysvammaiset kuninkaalliset, pissa- ja kakkaleikit.
Outoa on se, että talvellakin bilettämään lähtiessä jätetään ulkovaatteet kotiin. Olin Englannissa ravintolassa töissä ja naiset sipsutti sinne sekä joka paikkaan kylmässä säässä ilman sukkahousuja lyhyissä bilemekoissa ja korkeissa sandaaleissa. Vähän sitten hytisivät ehkä kylmästä, mutta ei sen enempää. Myös jalkapalloa pelataan shortseissa vaikka räntäsateessa, pelikausihan on siellä talvella.
Juhlapyhinä brittien biletys yltyy välillä sikailuksi, ja paikalliset lehdet julkaisee kuvia kaduilla örveltävistä ja sammuneista juhlijoista. Sama meno on myös työväenluokan lomakohteissa Kreikassa ja Espanjassa.
Suihkussa käyminen oli aina yhtä tuskaa, koska kylppärissä oli kylmä, muistaakseni oli myös kuumavesivaraajat, joten kuuma vesi saattoi loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello viiden tee-on termi jota käyttävät vain ulkomaalaiset, britit katsovat sinua kummastuneena eivätkä useinkaan ymmärrä mistä puhut jos ehdotat heille kello viiden teetä
.
Afternoon tea = iltapäivätee joka nautitaan kakkujen, voileipien ja skonssien kera noin klo 15-17
High tea = suolainen versio iltpäiväteestä ja yleensä siihe kuuluu joku pieni lämminruoka kuten Welsh rarebit/Welsh rabbit ja se nautitaan ruokapoydän ääressä eikä olohuoneessa,
Cream tea = teetä ja skonsseja, clotted creamia ja hilloa. Perinteisesti Devonin ja Cornwallin alueella
Cuppa = cup of tea = kupillinen teetä jonka voi nauttia milloin vaan ja aina kun on joku kriisi päällä, sen voi juoda sellaisenaan tai sen seuraksi voi ottaa biccien, eli keksin
Cake tea = esim sunnutaina myohäisen ja ison lounaan (=Sunday roast) jälkeen nautittu "iltapala" kuppi teetä ja esim hillovoileipä tai pala kakkua jolla korvataan kunnon ateria.
Siis turistien kello viiden teetä vai paikallisten ruoka-aikaa, jota myös kutsutaan teaksi?
”What’s for tea?” kysymykseen vastauksena voivat olla niin uuniperunat, kalapuikot, makkarapata, spaghetti bolognese, lasagne, shepherd’s pie…
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käyminen oli aina yhtä tuskaa, koska kylppärissä oli kylmä, muistaakseni oli myös kuumavesivaraajat, joten kuuma vesi saattoi loppua.
Tämä on ihan totta, sähkösuihkuissa tosin ei ole samaa ongelmaa kun vesi lämmitetään sitä mukaa kun sitä käytetään.
Nuku ikkuna auki lämpöhuovan alla. Huom. toimii vain 3 tuntia. Turvaudu kuumavesipulloon kunnes peitto taas toimii.
Lämpöpatterit toimivat heikosti, yksinkertaisista ikkunoista vetää aina. Hanki erillinen lämpöpatteri tai puhallin, ja maksa käsittämätön sähkölasku.
Yöksi paksu pyjama. Aamulla paksut tohvelit jalkaan ja paksu aamutakki niskaan heti sängystä noustessa.
Ulkona vain ohut takki ja pikku kengät, oli miten kylmää tahansa. Talvella vuorittomat saappaat. Pikku pojilla polvihousut ympäri vuoden.
Villasukat on tuntematon käsite. Villatakkeja käytetään sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Kengät jalassa sisällä on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Siis turistien kello viiden teetä vai paikallisten ruoka-aikaa, jota myös kutsutaan teaksi?
”What’s for tea?” kysymykseen vastauksena voivat olla niin uuniperunat, kalapuikot, makkarapata, spaghetti bolognese, lasagne, shepherd’s pie…
Siis tuota tea = supper = dinner. Eli se on ihan normisapuska, eikä sen kanssa samalla (ruokajuomana) juoda teetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Siis tuota tea = supper = dinner. Eli se on ihan normisapuska, eikä sen kanssa samalla (ruokajuomana) juoda teetä?
Ei juoda teeta illallisen kanssa.
Tea sanan kaytto paivallisesta/illallisesta on enemman pohjoisenglannin juttu. Taalla myos lounas on dinner
Seksi sisarusten kesken, sama juttu kuin Forssassa ja Porissa
Ja sitten ne paukkukarkit ja ne semmoiset paperiset kruunut päähän.