Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion kokeilla elämistä brittiläisenä. Mitä brittien elintapoihin kuuluu?

Vierailija
20.07.2020 |

Viiden tee. Englantilainen aamupala. Sydämen asialla. :D Olen tosissani. Aloitan elämään brittiläisenä huomenna.

Kommentit (1537)

Vierailija
1521/1537 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britannia on yhä vieläkin luokkayhteiskunta. Sinun pitää ensin valita, minkä yhteiskuntaluokan brittinä aiot elää, sillä se vaikuttaa ratkaisevasti elämäntapaasi.

Ihan mielenkiinnosta kysyn miten siellä voi yletä yhteiskuntaluokassa korkeammalle? Menemällä naimisiin parempiin piireihin?

Vierailija
1522/1537 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin pois englantilaisuudesta ja aloin elämään kuin pariisitar,chic!

No mutta ooh lalaaa siinä meillä todellinen pariisitar punaisine korkokenkineen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1523/1537 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin aihe jossa olen asiantuntija. Asuin Lontoon lähellä maaseudulla 2008. Milkman toi täysin käsittelemätöntä maitoa ovelle aamuisin. Ei ole tarvetta pastoroinnille eikä homogenoinnille eikä millekään paskalle mitä Valion tekee saadakseen maidon säilymään luonnottoman pitkään.

Brittiläisillä on tapana syödä aamiaisia pitkin päivää. Lounaskin on vain voileipä. Illalla ehkä syödään se yksi lämmin ateria. Jos sitäkään.

Talot ovat vanhoja. Ei tiivisteitä eikä eristeitä. Talvella ulkona -10C ja sisällä +5C. Lämmittäminen on kallista.

Ihmiset ovat sosiaalisia mutta vittumaisia. Lähipiirille vinoilu on heidän huumoriaan. Ja vitsit usein härskejä.

Vierailija
1524/1537 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä tiedä onko se elämä Briteissä nyt hirveän paljon erilaista kun siellä Suomessa. Asun Lontoossa ja tänään mulla on vapaapäivä ja online-shoppailin, kävin kaupassa, katselin leffan ja soitin vesiyhtiölle. Eipä tää arki nyt kovin kummoista ole.

Vierailija
1525/1537 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä käytös, toiset ihmiset huomioidaan. Osataan sanoa kiitos, anteeksi ja ole hyvä.  Ei pamauteta asioita suoraan päin kasvoja kuten meillä, usein pehmitetään viestiä, esim. ei sanota että teit tässä virheen vaan että tässä asiassa olisi hieman parannettavaa. 

Teetä juodaan joka käänteessä, useimmiten maidon kanssa, Juhliin pukeudutaan ja ulkonäköön kiinnitetään muutenkin enemmän huomioita. 

Vierailija
1526/1537 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä käytös, toiset ihmiset huomioidaan. Osataan sanoa kiitos, anteeksi ja ole hyvä.  Ei pamauteta asioita suoraan päin kasvoja kuten meillä, usein pehmitetään viestiä, esim. ei sanota että teit tässä virheen vaan että tässä asiassa olisi hieman parannettavaa. 

Teetä juodaan joka käänteessä, useimmiten maidon kanssa, Juhliin pukeudutaan ja ulkonäköön kiinnitetään muutenkin enemmän huomioita. 

Siellä Briteissä nimenomaan sanoa täräytetään töykeästi ilman mitään häpyä. Ja ollaan eksentrisen vittumaisia ja se on muka hauskaa

Vierailija
1527/1537 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypätään kännissä kanarialla viidennestä kerroksesta uima-altaaseen.

Vierailija
1528/1537 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäykkä ylähuuli ja muutenkin jäyhä olemus. Sehän on kyllä suomalaisille tuttu olotila.

Vierailija
1529/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni tätä ketjua vuosia sitten, olen itse yli parikymmentä vuotta siitten asunut briteissä. 

Nykyään mun aikuisella tyttärellä on ylemään luokan britti miesystävänä. Voi hitto, koen työlääksi emännöidä brittityyliin! Ei mikään ruuanlaitto, se ei ole the thing brittien keskuudessa, mutta tämä sosiaalisuus ja keskustelun ylläpitäminen!

On jo tosiaan aikaa kun briteissä asuin ja jo silloin keskustelu tyyliin " sorry my love, how are you today..." ja sen ylläpitäminen oli todella työlästä. No nyt se vasta onkin! Toki mies kantaa hienosti oman osuutensa, mutta täällä suomessa vierailemassa ollessaan minä olen se emäntä, jonka tehtäväksi katson keskustelun soljuvuuden . Käy työstä! Banterin kyllä osaan vaikka unissani , mutta ei sovi tauotta " piruilla". 

Onneksi saan olla tuppisuu suomalainen suurimman osan aikaa!

Vierailija
1530/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen on maksettava oma osuutensa ilmastovelasta globaalille etelälle. Ilmastovelka koostuu globaalin pohjoisen maiden valtavista historiallisista ilmastopäästöistä ja niiden tuhoisista seurauksista. Ilmastovelan nimissä Suomen on ajettava globaalin etelän valtionvelkojen mitätöimistä IMF:ssä ja Maailmanpankissa ja lisättävä velatonta ilmastorahoitusta näille yhteiskunnille.

ELOKAPINA !

Vierailija
1531/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivälle marmaittia. Mämmiä ja soijakastiketta.

Vierailija
1532/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nuori kertoi minulle, ettei siellä tiskata astioita kuin Suomessa esimerkiksi ruuan ja kahvin jälkeen.

Nuori oli ollut käymässä Briteissä ja huomioinut asian.

Minä...että mitä ihmettä, syövätkö he likaisista astoista.

Vastaus...joo, kai... ei ne ainakaan puhtaita ole, kun vettä ei tarvita astioiden pasuun.

Huh,huh...sanon minä.

Vierailija
1533/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä tiedä onko se elämä Briteissä nyt hirveän paljon erilaista kun siellä Suomessa. Asun Lontoossa ja tänään mulla on vapaapäivä ja online-shoppailin, kävin kaupassa, katselin leffan ja soitin vesiyhtiölle. Eipä tää arki nyt kovin kummoista ole.

Suomessa ei kyllä tarvi soitella koskaan vesiyhtiölle

Vierailija
1534/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Britannia on yhä vieläkin luokkayhteiskunta. Sinun pitää ensin valita, minkä yhteiskuntaluokan brittinä aiot elää, sillä se vaikuttaa ratkaisevasti elämäntapaasi.

Ihan mielenkiinnosta kysyn miten siellä voi yletä yhteiskuntaluokassa korkeammalle? Menemällä naimisiin parempiin piireihin?

Ulkkiksena on vapaampi noista luokista

Vierailija
1535/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kupponen parantaa kaiken, myöskö katkeneen jalan?

Vierailija
1536/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni tätä ketjua vuosia sitten, olen itse yli parikymmentä vuotta siitten asunut briteissä. 

Nykyään mun aikuisella tyttärellä on ylemään luokan britti miesystävänä. Voi hitto, koen työlääksi emännöidä brittityyliin! Ei mikään ruuanlaitto, se ei ole the thing brittien keskuudessa, mutta tämä sosiaalisuus ja keskustelun ylläpitäminen!

On jo tosiaan aikaa kun briteissä asuin ja jo silloin keskustelu tyyliin " sorry my love, how are you today..." ja sen ylläpitäminen oli todella työlästä. No nyt se vasta onkin! Toki mies kantaa hienosti oman osuutensa, mutta täällä suomessa vierailemassa ollessaan minä olen se emäntä, jonka tehtäväksi katson keskustelun soljuvuuden . Käy työstä! Banterin kyllä osaan vaikka unissani , mutta ei sovi tauotta " piruilla". 

Onneksi saan olla tuppisuu suomalainen suurimman osan aikaa!

Muistan joskus vuosia sitten muutaman päivän Englannin reissun jälkeen, että minulla oikeasti särki poskia. Mietin pitkään, että mistähän johtuu, kunnes tajusin, että kun oikeasti koko päivän hymyilee ja keskustelee brittilän väen kanssa, niin suomalaisen heikot naamalihakset menevät ihan hapoille.

Vierailija
1537/1537 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei kyllä tarvi soitella koskaan vesiyhtiölle

I beg to differ. Juuri soitin pari päivää sitten vesiyhtiölle, kun hanasta tuli ruskeaa vettä. Eivät edes tunnustaneet olevansa syypää, vaikka ystävällisiä olivatkin. Ja tämä siis Tampereella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi