Ansa on viritetty :)
Ollaan lähdössä reissuun ja anoppi käy taas kastelemassa kukat.
Olen alkanut epäilemään, että kun olemme olleet pois on kotonamme käynyt myös muita kuin anoppi.
Pari kertaa mieheni sisko on "möläyttänyt" sellaista mitä hänen ei edes pitäisi tietää. Nuo asiat on sinällään harmittomia ettei sillä väliä, mutta jos on meidän poissaoloamme hyödyntänyt tutkimiseen niin en tykkää. Mieheni sisko mm. mainitsi että heillä on samanlainen pyykkikone kuin meillä, ei hänen olisi pitänyt edes tietää millainen pyykkikone meillä on, ei meidän kodinhoitohuoneeseen ole vierailla asiaa. En minäkään ole kälyn pyykkikonetta nähnyt vaikka se heillä on toisessa vessassa.
Nyt ajattelin sitten ottaa selvää ketä meillä oikein lomamme aikana käy ja viritin riistakameran sisälle. Toivottavasti olen vain vainoharhainen, en kyllä yleensä ole väärässä ollut kun minulle tulee näin vahva epäilys.
Kommentit (162)
Eli en saa suunnata riistakameraani naapurin pihatielle nähdäkseni ketä siellä ramppaa koska se on naapurin omaisuutta ja kotirauhan piirissä. Omaan pihaani tulijat saan kuvata, mutta kukaan muu ei saa koska se on minun omaisuuttani ja kotirauhan piirissä. Onko väännetty tarpeeksi rautalangasta?
[/quote]
Kyllä kodissa salakuvaaminen on laitonta, myö omassa kodissa.
[/quote]
Eli jos laitan riistakameran murtovarkaiden varalta, homma muuttuu laittomaksi jos joku murtautuu sisään ja osuu kameraan.
Only in Finland.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 16:26"]
Mun mielestä tuo on vielä etovampi ajatus kuin se, että siellä kodissa käy 'tvääriä' ihmisiä. Kameravalvonnasta pitää ilmoittaa kyltillä. Ja muista vanha sanonta: salakuuntelija ei koskaan kuule hyvää itsestään.
[/quote]
Kameravalvonnasta omassa kotonaan ei tarvitse ilmoittaa kyllä kenellekään. Jos olet poissa ja kutsumattomia vieraita vilistää talossa niin ei heille tarvitse millään muotoa ilmoittaa, että ovat kuvauksen kohteena. He ovat luvattomasti yksityisen ihmisen lukitulla yksityisalueella ilman asunnon halitjan lupaa.
[/quote]
Täytyy ilmoittaa, lue henkilötietolaki. Tilassa voi kulkea henkilöitä, jotka syystä tai toisesta eivät halua tulla tallennetuiksi. Ystäväsi, sähkömies, liikemiestuttavasi, kuka vaan. Sitä paitsi eikö ole parempi että asiaton kulkija tietää että alueella kuvataan. Murtautuu paljon mieluummin naapurin mökkiin. Ennaltaehkäisy on mukavampaa kuin jälkiseuraamusten hoito.
Ap jo selitti, että alueella on kyltti, kuvaus tulee sisälle, henkilöiden ei tarvitse käydä sisällä koska vain ulkokukat tarvitsee kastelua.
Joten sisälle ei ole kenelläkään asiaa kun he ovat poissa.
Öh, miksi anopilla edes on avain, kun kukkien kastelu ei vaadi käyntiä sisällä? Ja voihan hän piipahdella vaikka työpäivienne aikana, kuten eräs tuntemani kyttääjäanoppi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 21:01"]
Öh, miksi anopilla edes on avain, kun kukkien kastelu ei vaadi käyntiä sisällä? Ja voihan hän piipahdella vaikka työpäivienne aikana, kuten eräs tuntemani kyttääjäanoppi.
[/quote]
Vara-avain on hyvä olla jollakin. Mutta se että on se vara-avain, ei tarkoita sitä että saisi kulkea sisällä ulkokukkia kastellessaan :)
ihmiset kuvaa joskus esim. lemmikkejään, kun epäilevät vaikkapa koiralla eroahdistusta. Onneksi ei ole yksikään koira nostanut syytettä.
Ja jos niitä koiria nauhoittaessa ainne sattuisi sitten rosmo sisään, niin vaikka näyttäisi henkkarinsa kameran edessä, niin nauhaa ei voida käyttää, koska rosmolle ei kerrottu, että hän on kamerassa. Vaikka hymyilikin.
Me ei nyt oikeasti olla missään Yhdysvalloissa, Suomessa kaikesta huolimatta on olemassa vielä mm. lain henki ja omaisuudelleenkin saa sentään jotain tehdä. Jos kotirauhaa esim. rikotaan, niin silloin mennään ilman lupaa jonkun toisen kotiin, ei omaan, ihan vaan näin vinkkinä ;-)
Meillä on kuitenkin tuolla perustuslaissa mm. sellaisia jänniä sellaisia kohtia, jotka lupaa mm. koskemattomuuden, koskee mm. henkilöä ja omaisuutta.
Mä teen työssäni paljon yhteistyötä poliisin kanssa. Luuletteko oikeasti, että jos kiinteistössä on kameravalvonta ja se on rajattu sen verran huonosti, että kuvassa näkyy myös naapurin tonttia ja nauhalla näkyy murha, niin sitä nauhaa ei saisi käyttää todisteena, koska murhaajalle ei taaskaan kukaan kertonut, että pitäisi hymyillä, kun on kamerassa?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 21:01"]
[/quote]
Vara-avain on hyvä olla jollakin. Mutta se että on se vara-avain, ei tarkoita sitä että saisi kulkea sisällä ulkokukkia kastellessaan :)
[/quote]
Mutta anoppi ei nyt näytä olevan se luottohenkilö. Meidänkään vara-avain ei ole kummankaan vanhemmilla.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 19:55"]
Omassa tyhjilleenjätetyssä kodissaan kuvaaminen EI OLE laitonta!
[/quote]
Juuri näin. Voit virittää omaan kotiisi niin paljon kameroita, kun sielu sietää.
[/quote]
Tuli tässä ketjussa taas todistettua miten heikkotasoista ja tietämätöntä av-mammat ovat.
Kukin kuvatkoin kotonaan niin paljon kuin huvittaa ja niin monella kameralla kuin on tarvetta.
Mä olen kuvannut videokameralla kotona lapsia ja miestä, voitteko kertoa onko laitonta? Kännykälläkin on tullut kuvattua.
Olikos siitä Alppilan ruokalavideoinnista ilmoitettu etukäteen?
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 19:55"]
Omassa tyhjilleenjätetyssä kodissaan kuvaaminen EI OLE laitonta!
[/quote]
Juuri näin. Voit virittää omaan kotiisi niin paljon kameroita, kun sielu sietää.
[/quote]
Tuli tässä ketjussa taas todistettua miten heikkotasoista ja tietämätöntä av-mammat ovat.
Kukin kuvatkoin kotonaan niin paljon kuin huvittaa ja niin monella kameralla kuin on tarvetta.
[/quote]Niin, 5 sivua turhaa kotkotusta kun ei osata lukea kirjoitettua sanaa.
Onkohan tässä tullut tulosta? ;)
Ap taas linjoilla. Jänistin sitten ja en kehdannut toteuttaa lopulta aikomustani. Nyt sitten kaduttaa etten toteuttanut aiettani sillä jotain täällä on taas touhuttu.
Yöpöytäni laatikko on auki ja en ikinä jätä sitä auki, kun siellä on kondomit ja liukkarit. Laatikko on vielä hankala aukaista kun siinä ei ole vedintä, alakaappi pitää aukaista sieltä kautta sitten vetää laatikko auki.
Toiseksi itse virkkaamani makuuhuoneen matto oli aivan sängyn alla. Se olisi kyllä minusta aika selvä merkki siitä että käly tai joku anopin sukulainen on meillä käynyt. Minun käsityötaidot on kälylle tosi arka asia ja voisin kuvitella että anoppi on äkkiä potkaissut maton sängyn alle ettei vain mattoa nähdä. Siivosin ja järkkäsin koko talon ennen lähtöä eikä se matto ole koskaan vielä niin meillä liikkunut että olisi paikaltaan mihinkään liikkunut. Mutta se kyllä ihmetyttää että anoppini on kyllä tosi tarkka että miten on unohtanut sen maton laittaa takaisin paikoilleen? Tulimme kyllä päivää liian aikaisin takaisin että ehkä oli ajatellut vielä tsekata talon ennen tuloamme ja nyt ei ehtinyt.
-ap
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 12:41"]
Ap taas linjoilla. Jänistin sitten ja en kehdannut toteuttaa lopulta aikomustani. Nyt sitten kaduttaa etten toteuttanut aiettani sillä jotain täällä on taas touhuttu.
Yöpöytäni laatikko on auki ja en ikinä jätä sitä auki, kun siellä on kondomit ja liukkarit. Laatikko on vielä hankala aukaista kun siinä ei ole vedintä, alakaappi pitää aukaista sieltä kautta sitten vetää laatikko auki.
Toiseksi itse virkkaamani makuuhuoneen matto oli aivan sängyn alla. Se olisi kyllä minusta aika selvä merkki siitä että käly tai joku anopin sukulainen on meillä käynyt. Minun käsityötaidot on kälylle tosi arka asia ja voisin kuvitella että anoppi on äkkiä potkaissut maton sängyn alle ettei vain mattoa nähdä. Siivosin ja järkkäsin koko talon ennen lähtöä eikä se matto ole koskaan vielä niin meillä liikkunut että olisi paikaltaan mihinkään liikkunut. Mutta se kyllä ihmetyttää että anoppini on kyllä tosi tarkka että miten on unohtanut sen maton laittaa takaisin paikoilleen? Tulimme kyllä päivää liian aikaisin takaisin että ehkä oli ajatellut vielä tsekata talon ennen tuloamme ja nyt ei ehtinyt.
-ap
[/quote]
Ihme anoppi sulla. Miten ihmisiä voikin kiinnostaa noin paljon toisten tavarat. Oma anoppiani ei voisi vähempää kiinnostaa meidän yöpöytien laatikot tai matot. Mihinkään urkintaan ei ole kellään tarvetta. Mielestäni suorastaan sairasta utelua tuollainen, että toisen kotia tongitaan kun isäntäväki ei ole kotona.
niin en minäkään ymmärrä moista. Jos itse olen kukkien kastelijana niin en kyllä muuhun koske kuin kastelukannuun ja vesihanaan. Vettä saatan laskea vaikka lattiakaivoon jos viemäri haisee mutta mitään muuta en kyllä tekisi.Postitkin laitan aina yhtenä kasana suoraan johonkin kassiin. Anoppi oli nekin laitellut lajin mukaan omiin kasoihin, laskut, lehdet, lasten posti...
-ap
Mitä kukkia sulla oikein kasvaa, etteivät selviä tuota aikaa ilman kastelijaa?
Harmi, että jänistit, ap! Mua ei kiinnosta pätkääkään onko kuvaaminen laillista vai ei, sun housuissasi olisin kyllä kuvannut. Ihmiset on niin **tun sinisilmäisiä. Tiedän "kukankastelijoita" jotka ovat käyneet panemassa salarakkaidensa kanssa asunnossa, missä isäntäväki ei ole paikalla. Rahaa on hävinnyt ja tavaroita "lainattu". Olen ehkä outo, mutta en halua ihmisten tonkivan meidän laatikoita ja kaappeja kun emme ole kotona.
Minäkin vierastan ajatusta siitä, että joku kävisi läpi esim. laskujani tai tiliotteitani, palkkakuittejani. Siksi laitankin ne aina visusti piiloon kun joku tulee hoitamaan lapsiamme meille. Joskus on käynyt niin, että anoppi tms on mennyt aukomaan ihan uteliaisuudesta yöpöytiemme laatikoita (kun olivat uudet ja ihasteli niitä) ja siellä sattui olemaan kondomeja :D meni hämilleen eikä sen jälkeen ole uskaltanut availla mitään, hahhah! Tosin ap:n tilanne ei taida olla näin hyvänlaatuinen :/
[quote author="Vierailija" time="05.06.2013 klo 16:26"]
Mun mielestä tuo on vielä etovampi ajatus kuin se, että siellä kodissa käy 'vääriä' ihmisiä. Kameravalvonnasta pitää ilmoittaa kyltillä. Ja muista vanha sanonta: salakuuntelija ei koskaan kuule hyvää itsestään.
[/quote]
Kameravalvonnasta omassa kotonaan ei tarvitse ilmoittaa kyllä kenellekään. Jos olet poissa ja kutsumattomia vieraita vilistää talossa niin ei heille tarvitse millään muotoa ilmoittaa, että ovat kuvauksen kohteena. He ovat luvattomasti yksityisen ihmisen lukitulla yksityisalueella ilman asunnon halitjan lupaa.