Ottaako joku vielä aurinkoa ruskettuakseen?
Jotenkin tulee alaluokkainen olo näistä rannalla maanneista lötköistä kun näkee tuolla.
Kommentit (44)
Jotenkin tuntuu, että ihmiset kestävät huonosti faktoja aihepiireistä, joiden paheita harrastavat. Tämä pätee niin alkoholiin, tupakkaan, sokeriin kuin aurinkoonkin. Auringon aiheuttamat ihosyövät ovat olleet valitettavasti kasvussa vuosia, ja se johtuu suurelta osin rusketuksen ihannoinnista. Tosiasia on, että tupakointiin suhtauduttiin muutama vuosikymmen sitten yhtä huolettomasti, kuin monet suhtautuvat vielä auringonottoonkin. Ilonpilaajia olivat nämä keuhkosairauksista luennoivat, nutturat tiukalla kerta kaikkiaan..
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:15"]Jotenkin tuntuu, että ihmiset kestävät huonosti faktoja aihepiireistä, joiden paheita harrastavat. Tämä pätee niin alkoholiin, tupakkaan, sokeriin kuin aurinkoonkin. Auringon aiheuttamat ihosyövät ovat olleet valitettavasti kasvussa vuosia, ja se johtuu suurelta osin rusketuksen ihannoinnista. Tosiasia on, että tupakointiin suhtauduttiin muutama vuosikymmen sitten yhtä huolettomasti, kuin monet suhtautuvat vielä auringonottoonkin. Ilonpilaajia olivat nämä keuhkosairauksista luennoivat, nutturat tiukalla kerta kaikkiaan..[/quote]
Kun puhutaan auringosta mainitaan aina se ihosyöpä. Sen sijaan vaietaan systemaattisesti auringon terveyshyödyistä - yhtä lailla sen on todettu ehkäisevän monia muita syöpiä. D- vitamiinin hyödyt sitten oma lukunsa...
Ettei tässäkin vain olisi takana lääketeollisuuden etu? Auringonvalosta kun ei voi laskuttaa.
Ulkoillahan voi hyvinkin, vaikka välttäisi ruskettumista. Voi valita varjoisempia maastoja, pitää aurinkosuojavaatteita tai sitten vähintään läträtä sitä aurinkorasvaa, jos on pakko olla siellä greenillä tai rannalla paahteessa. Silloinkin kannattaa välttää sitä keskipäivän UV-indeksipiikkiä.
D-vitamiinin puutos tosiaan ALTISTAA monille syöville ja muille terveysongelmille esim. masennukselle, osteoporoosille ym. Auringosta saa D-vitamiinia, toki sitä saa purkistakin, mutta itse uskon siihen että mitä luonnonmukaisemmin ravintoaineet saa, sitä parempi (talvella syön kalaöljykapseleita).
Lisäksi moni muukin asia voi altistaa ihosyöville, ei vain aurinko. Samaan aikaan kun ihosyövät ovat lisääntyneet, on moni muukin asia muuttunut. Mni lotraa päälleen kaikenmaailman rasvoja ja itseruskettavia, värjää hiuksiaan jne. Samoin vaatteissa ja eri tavaroiden materiaaleissa on ties mitä myrkkyjä (homeenestoaineita jne.) paljon saadaan iho-oireita em. mm. myrkky nojatuolit muutaa vuosi sitten, ja on tutkittu että 1kg verran per vuosi imeytyy naisten kroppaan erilaisia "aineita" meikeistä ym.
Joten jos nyt joku ihosyövän saa, niin ei voida olla varmoja että syyllinen on juuri se AURINKO ja ruskettuminen, vaan miljoona muutakin syytä voi olla mahdollisia altistajia.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:43"]Ulkoillahan voi hyvinkin, vaikka välttäisi ruskettumista. Voi valita varjoisempia maastoja, pitää aurinkosuojavaatteita tai sitten vähintään läträtä sitä aurinkorasvaa, jos on pakko olla siellä greenillä tai rannalla paahteessa. Silloinkin kannattaa välttää sitä keskipäivän UV-indeksipiikkiä. [/quote]
Ihminen on luotu elämään ulkoilmassa kuten muutkin maapallon eläimet. Tällainen betonikuutioissa eläminen 24/7 on vasta muutaman vuosikymmenen vanha ilmiö. Aiemmin rakennuksissa lähinnä nukuttiin.
No, mä kävelen ulkona topissa ja sortseissa. Väkisinkin siinä ruskettuu, jos haluaa ulkoilla kauemmin kuin 15 min. Pitkissä vaatteissa en todellakaan ole lähdössä ulos, siinähän pakahtuu.
Uv-piikki muuten ei ole keskipäivällä, vaan aamu- ja iltapäivällä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 20:02"]Ottaako joku vielä aurinkoa ruskettuakseen? [/quote]
Olen aina inhonnut yli kaiken ap:n käyttämää kysymyksenasettelua. Se on vähättelevää, itseään ylentävää, sormella osoittelevaa, typerää ja erittäin lapsellista.
Ap, käyttääkö joku teillä vielä sähköä? Siitähän voi saada sätkyn! Sähköuuni ainakin on vaarallinen - pullat voi palaa.
Ap, ei kai teillä enää kukaan käytä kännykkää? Tosi vanhanaikaista. Säteilyä suoraan korvista aivoihin.
Ap, ajatteko te muka vielä autolla? :D :D
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:33"] [quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:07"]Tuttavani polttaa ihonsa joka kesä ainakin kertaalleen ihan rakkuloille aurinkoa ahnehtiessaan. Kyllä se tuntuu täysin pähkähullulta nykyvalistuksen aikaan.[/quote] "Nykyvalistuksen aikana" :D Näen sieluni silmissä tämän vastaajan istuvan harmaa nuttura ehiluen kudinten tahtiin. Suu viivana: tässä talossa ei jumalattomat elä ja palvo aurinkoa![/quote]
No ihan oikeasti 20 vuoden kuluttua toinen on sileäihoinen ja nuorekas, toinen taas kurttuinen ja vanhan näköinen. Kyllä noita itseään ruskettaneita on nähty.
Mä uskon, että Suomessa normaalisti saatu aurinko vaikka pihatöissä on ihan jees. Meidän geenistö on tottunut tähän. Sen sijaan etelämpänä olisin varovainen, erityisesti palamisen suhteen. Itse käyn 1-2 krt/vuosi etelässä ja otan kyllä jonkin verran aurinkoa. Palanut en ole sitten teini-iän, vaikken kovin ruskettuva olekaan. Vähän päivetyn ja se riittää. Nykyään muistelen nuoruuden Kreikan matkalta naapurihuoneiston iäkkäämpää "papurouvaa"; joka kertoi "salaisuudekseen" sen, että aiemmin ruskettui huonosti ja sitten kerran makasi 3 viikkoa väkisin Välimerellä auringossa ja sen jälkeen on alkanut ruskettua helpommin. Silloin se kuulosti hyvältä vinkiltä ja itsekin mietin tehdä saman. No, nyt 19 vuotta myöhemmin nousee tukka pystyyn tuosta neuvosta ja kun muistelen, niin nainenhan oli vasta about 50 ja kuiva kuin rusina. Aikamoista neuvoa 18-vuotiaalle...
Onko pakko mennä ääripäähän? Normaalista rusketuksesta ja satunnaisesta auringonotosta on pitkä matka niihin, jotka rupsauttaa itsensä tolkuttomalla auringonotolla. Esimerkiksi äitini on aina ottanut kesällä aurinkoa joko Suomessa tai matkoilla. Ei se mitään tolkutonta makaamista ole ollut vaan joskus intoutunut makaamaan pari-kolme tuntia. Nyt 63-vuotiaana on ihan freesi ikäisekseen. Järki päähän! Normaali päivetys näyttää kivammalta kuin kalpeanaamaisuus. Toisaalta ei tarvi itseään rusinaksi grillata.
Ja totta! Ap:n kysymyksen asettelu on typerä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:33"] [quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:07"]Tuttavani polttaa ihonsa joka kesä ainakin kertaalleen ihan rakkuloille aurinkoa ahnehtiessaan. Kyllä se tuntuu täysin pähkähullulta nykyvalistuksen aikaan.[/quote] "Nykyvalistuksen aikana" :D Näen sieluni silmissä tämän vastaajan istuvan harmaa nuttura ehiluen kudinten tahtiin. Suu viivana: tässä talossa ei jumalattomat elä ja palvo aurinkoa![/quote]
No ihan oikeasti 20 vuoden kuluttua toinen on sileäihoinen ja nuorekas, toinen taas kurttuinen ja vanhan näköinen. Kyllä noita itseään ruskettaneita on nähty.[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:37"]Ettehän aurinkoa neuroottisesti välttelevät juo kahvia, puhumattakaan alkoholista? [/quote]
Mitä? Onko sinulle tosiaankin niin ihmeellistä, jos joku ei juo kahvia tai alkoholia? Hahhah, ihanko tuohon vetoat? Olisit keksinyt jotain hauskempaa, kuten "ei kai kukaan teistä juo vettäkään?"
Turhaaan te se nD-vitskun takia itseänne paahatte. Sitä ei saa kuin keskipäivän kuumimmalla hetkellä. Ilta-auringosta ei ole mitään hyötyä
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:43"]Ulkoillahan voi hyvinkin, vaikka välttäisi ruskettumista. Voi valita varjoisempia maastoja, pitää aurinkosuojavaatteita tai sitten vähintään läträtä sitä aurinkorasvaa, jos on pakko olla siellä greenillä tai rannalla paahteessa. Silloinkin kannattaa välttää sitä keskipäivän UV-indeksipiikkiä. [/quote]
Ihminen on luotu elämään ulkoilmassa kuten muutkin maapallon eläimet. Tällainen betonikuutioissa eläminen 24/7 on vasta muutaman vuosikymmenen vanha ilmiö. Aiemmin rakennuksissa lähinnä nukuttiin.
[/quote]
Kannattaisi perehtyä sellaiseen asiaan kuin otsonikerros. Ja vinkkinä, että vertailua kannattaa suorittaa sen "entisajan" otsonikerroksen paksuuden ja nykyajan otsonikerroksen paksuuden välillä. Siitä pääsetkin sitten termiin otsonikato. Sitten vielä ne siitä johtuvat seuraukset. Niin sitä ihminen viisastuu, kun lukee.
Minä olen huomannut, että tuttavapiirini aurinkoa ottavat iäkkäämät ihmiset eivät näytä sen rupsahtaneellmilta mitä aurinkoa vältelleet ikätoverinsa, vaikka etelässä käyvät eli eivät vain Suomen kesän varassa ole olleet. Sitten taas muutama tuttu solkussa käyvä nuori on iholtaan todella rupsahtaneen näköinen..! Uskon että on eri asia saada Suomessa kesällä aurinkoa +päälle pari etelän matkaa per vuosi, vert. makaa joka viikko ainakin kerran solariumissa ja päälle rannalla saatu rusketus.
Lisäksi on eri asia ruskettaa itsensä todella tummaksi pavuksi vert. pieni päivetys. Vastaavasti kalpea iho pukee harvoja, toki joidenkin gootti tmv. tyyliin kalpeus sinällään sopii ja sitä tavoitellaan, mutta jos puhutaan "maija meikäläisestä" niin pieni päivetys saa näyttämään hyvin voivalta ja terveeltä. Ääripäät eli karrelle poltettu nahka tai olmin kalpea iho eivät pue ketään.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 23:09"]No, mä kävelen ulkona topissa ja sortseissa. Väkisinkin siinä ruskettuu, jos haluaa ulkoilla kauemmin kuin 15 min. Pitkissä vaatteissa en todellakaan ole lähdössä ulos, siinähän pakahtuu.[/quote]
Tuollainen "riittää kun olet yli 15 min. auringossa" voi toki koskea sinua, mutta minun kokemukseni mukaan Suomessa on harvoin niin pitkään aurinkoa, että ruskettuisin. Toki on näitä helleviikkoja, mutta itse olen esim. nyt töissä päivät. Työajan ulkopuolella en ehtisi olla auringossa tarpeeksi pitkään ruskettuakseni. Peittäväkin vaatetus voi olla viileä. Toki jos ei halua sellaista pitää, niin sitten ei, mutta esim. Saharassa elävillä heimoilla on perinteisesti ollut pitkät kaavut. Eivät toppi ja minishortsit ole ainoat hellevaatteet.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 22:56"]
[/quote]
Kannattaisi perehtyä sellaiseen asiaan kuin otsonikerros. Ja vinkkinä, että vertailua kannattaa suorittaa sen "entisajan" otsonikerroksen paksuuden ja nykyajan otsonikerroksen paksuuden välillä. Siitä pääsetkin sitten termiin otsonikato. Sitten vielä ne siitä johtuvat seuraukset. Niin sitä ihminen viisastuu, kun lukee.
[/quote]
Mistä tiedät minkälainen se otsonikerros on ollut maapallon historian aikana? Nämä tällaiset ilmakehän otsinikerrokset ja hiilidioksidipitoisuudet ovat vain ihmisten pelottelua poliittisissa tarkoituksissa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:33"] [quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 21:07"]Tuttavani polttaa ihonsa joka kesä ainakin kertaalleen ihan rakkuloille aurinkoa ahnehtiessaan. Kyllä se tuntuu täysin pähkähullulta nykyvalistuksen aikaan.[/quote] "Nykyvalistuksen aikana" :D Näen sieluni silmissä tämän vastaajan istuvan harmaa nuttura ehiluen kudinten tahtiin. Suu viivana: tässä talossa ei jumalattomat elä ja palvo aurinkoa![/quote]
No ihan oikeasti 20 vuoden kuluttua toinen on sileäihoinen ja nuorekas, toinen taas kurttuinen ja vanhan näköinen. Kyllä noita itseään ruskettaneita on nähty.[/quote]
Tämä riippuu ensisijaisesti ihon kollageenimäärästä. Mun lapsuudessa 60 ja 70 luvulla ei vielä tiedetty aurinkovoiteista eikä käytetty ja silti me lapset olimme toukokuusta syyskuulle päivät pitkät ulkona ja uimassa - ihan eri tavalla kuin nykylapset. Kesäkuussa oltiin jo suklaanruskeita, en muista koskaan palaneeni??
Olen myös aina rakastanut aurinkoa vaikka olenkin ollut huono makaamaan rannalla tms. Auringossa olen silti ollut, viimeksi nyt viikonloppuna 10h. Silti iho on sileä ja kaunis vielä nyt 50+, ei ole kurttua decoltessa eikä kasvoissakaan kuten monilla nuoremmillakin jo näkee! Eli jatkan samaan malliin, sitten 70+ voi jo vähän ryppyjä ollakin!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:10"]
Olen myös aina rakastanut aurinkoa vaikka olenkin ollut huono makaamaan rannalla tms. Auringossa olen silti ollut, viimeksi nyt viikonloppuna 10h. Silti iho on sileä ja kaunis vielä nyt 50+, ei ole kurttua decoltessa eikä kasvoissakaan kuten monilla nuoremmillakin jo näkee! Eli jatkan samaan malliin, sitten 70+ voi jo vähän ryppyjä ollakin!
[/quote]
Taattua av:ta, jossa esimerkiksi otetaan aina oma ylimaallinen kauneus, nuorekkuus ja siloisuus. Oikein odotin, missä viipyy kommentti jonkun ällistyttävästä nuorekkuudesta. :D
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 09:10"]
[/quote]
Taattua av:ta, jossa esimerkiksi otetaan aina oma ylimaallinen kauneus, nuorekkuus ja siloisuus. Oikein odotin, missä viipyy kommentti jonkun ällistyttävästä nuorekkuudesta. :D
[/quote]
Mikä tuossa oli omituista? Kommenttini koski noita jotka väittää että KAIKKI rypistyvät kun ottavat aurinkoa. No, minuun se ei ole vaikuttanut. Jos sinulla on rinnus ryppyinen jo, olen pahoillani. Minulla ei ole, Olen ihan tavallisen näköinen mutta ikäisekseni nuorekas - ja päivettynyt
Minulla on atooppinen iho, ja aurinko tekee iholle hyvää! Kesällä en tarvitse ollenkaan rasvaa, samoin aurinko hoitaa (=poistaa) talven kutinan aiheuttamat arvet. Todellakin otan aurinkoa kesällä, samoin ulkomaan lomilla. Ihoni kestää hyvin aurinkoa, lapsena oltiin koko ajan ulkona (uitiin, pyöräiltiin ja pelailtiin ulkona jne.) enkä silloin koskaan palanut (ja mitään rasvoja ei siihen aikaan kukaan käyttänyt).
Ja en aikuisenakaan ole koskaan palanut, muutaman kerran on iho hieman punoittanut mutta ei koskaan ole hilseillyt tmv. mitä joillakin olen nähnyt. Toki jos on äärimmäisen kalpea iho mikä palaa helposti =typerää olla auringossa. Monilla iho kuitenkin kestää aurinkoa, omassa suvussani tuntuu että kaikki ruskettuvat helposti, pari serkkua on "herkästi palavaa" sorttia, muut nauttivat auringosta hyvin ruskettuen, ilman palamista.