Mikä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä keskiluokasta?
Olen ilmeisesti pohjasakkaa, kun tarvitsee edes kysyä, mutta olen utelias!
Onko se auto? Asuinalue? Asumismuoto? Mikä?
Kommentit (127)
Kun on oikein paljon rahaa,niin sitä ei yleensä näe mistään.Siis megarikkaat miljardöörit tietysti erikseen.Eräs tuntemani miljonääri puki lapsensa sittarin vaatteisiin lotta&lassi ym.mitä niitä nyt on.Eikä muksut todellakaan olleet pilalle hemmoteltuja./saaneet kaikkea mitä halusivat.
Suomessa kansainvälisellä mittakaavalla meillä on vain alempaa keskiluokkaa. Siispä "alemman" ja "ylemmän" keskiluokan erottamisella ei ole juurikaan väliä.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006531369.html
"Ylimpään tulokymmenykseen tarvitaan 3 689 euron käytettävissä olevat rahatulot kuukaudessa."
Luokkia on kolme. Työväenluokka, keskiluokka ja yläluokka. Työväenluokka jakautuu kahtia, kuten jakautuu keskiluokkakin.
On alempi ja ylempi työväenluokka riippuen siitä, onko täysin kouluttamaton vai käynyt ammattikoulun.
Mihin luokkaan kuuluvat maanviljelijät?
Samaa mieltä, että monet asiat vaikuttavat. Ei missään nimessä pelkästään raha tai koulutus. Esim yleissivistys, tiedostuneisuus, maku, rahankäyttö, harrastukset, käytöstavatkin...
Meillä isän puoleinen suku duunareita ja äidin puoleinen akateeminen. Itse olen käynyt ammattikorkean, joten lasketaan varmaan sitten duunariksi. Silti mielestäni olen ”sivistyneempi” kuin moni työkaverini. Valitsen todellakin mielummin oopperan kuin Suvi Teräsniskan konsertin.
Ei kai golf enää ole mikään eliittilaji, enemmän sellainen tradenomien ja pikkupomojen harrastus.