Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä erottaa alemman keskiluokan ylemmästä keskiluokasta?

Vierailija
19.07.2020 |

Olen ilmeisesti pohjasakkaa, kun tarvitsee edes kysyä, mutta olen utelias!

Onko se auto? Asuinalue? Asumismuoto? Mikä?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni on aatelista sukua. Vanha suomenruotsalainen suku. Asuvat Kauniaisissa, miljoonaomaisuus.Elämäntapataiteilija, Goan ja Ibizan hippejä. Elää pääomatuloilla. Ylä, vai ala-luokkaa?

No mitä luulisit? Miksi kysyt typeriä. 

Alempaan keskiluokkaan, jos ei ole itse akateeminen.

Ei vaan yläluokkaan ( ei siis ylempään keskiluokkaan).

Vierailija
42/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään ansiotulot. Kukaan ei varmaan kutsuisi esimerkiksi Vesa Keskistä ylempään keskiluokkaan kuuluvaksi.

Onko se sitten aatelia? Tuollaisiahan aatelikin oli täynnä ja yleensä ne loivat uraa armeijassa. Alokkaina olivat kapteeneja ja sitten ylenivät pikku hiljaa kenraaleiksi jos olivat edes joskus selvin päin.

Täh? Vesa Keskinen ei olisi todellakaan aatelia.

Hän olisi säätyluokissa porvaristoa. Tässä keskustelussa sanoisin, että alempaa keskiluokkaa.

Porvariston ( vanha raha ) pienituloinen haara täällä nyrpistää nenäänsä ja sanoo nousukas rahvas, r oskasakkia.

Kuinka vanhaa sen rahan täytyy olla. Muistaakseni se oli Vesan isoisä joka on kaupan pitämisen aloittanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni on aatelista sukua. Vanha suomenruotsalainen suku. Asuvat Kauniaisissa, miljoonaomaisuus.Elämäntapataiteilija, Goan ja Ibizan hippejä. Elää pääomatuloilla. Ylä, vai ala-luokkaa?

Yläluokkaa.

Vierailija
44/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hybridipariskunta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo siis kuuluu ylempään keskiluokkaan, kun on akateeminen ja elää pääomatuloilla. Itse kuulun alempaan keskiluokkaan, kun olen vain amk-koulutettu ja elän pääosin palkkatulolla. Käymme niin museoissa kuin keikoillakin.

Mihinkähän luokkaan tällainen hybridipariskunta kuuluu? Omaisuutta on puolitoista miljoonaa ja tulot noin 120.000€ vuodessa.

Ootte taviksia joilla on enemmän rahaa kuin keskimäärin. Jos tuo määritelmä tuntuu ikävältä, lasken samaan kastiin Warren Buhvetit, Donald Trumpit, Brunein sulttaanit ja Elisapetti toiset.

Niin me mielestämme olemmekin. Ihmettelen vain jonkun käsienheiluttelumaisterin tarvetta kuulua ylempään keskiluokkaan. Ihminen, joka ei osaa muuttaa korkeaa koulutusta rahaksi ja asemaksi, on aika turhake yhteiskunnassa. 😂

Tässä sen eron huomaa. Alempaa keskiluokkaa kiinnostaa koulutuksen muuttaminen rahaksi ja ylemmän keskiluokan fokuksessa on itsensä sivistäminen ja henkisen pääoman lisääminen.

ohis

Vierailija
45/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkästään ansiotulot. Kukaan ei varmaan kutsuisi esimerkiksi Vesa Keskistä ylempään keskiluokkaan kuuluvaksi.

Ei, sitä kutsutaankin miljonääriksi.

Vierailija
46/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah. Puhun kuutta kieltä, soitan viulua erinomaisesti, koulutus on maisteri + toisen alan kandi. Molemmat vanhempani ovat myös maistereita ja perintönä tulossa metsää. Tiedän, miten pukeutua väitöskaronkkaan. Harrastan kestävyysjuoksua, en värjää hiuksiani, en ole tatuoitu, en koskaan käyttäisi contour-meikkiä ja irtoripsiä.

Toisaalta tienaan alle keskiarvon, olen eronnut ja asun vuokralla. Tupakoinnin olen sentään lopettanut. En edes omista silitysrautaa eikä tulisi mieleenkään pukeutua kauluspaitaan. En ole kotonani akateemisessa suoritusympäristössä.

Aina on ollut vaikeaa identifiotua mihinkään. Uskon tän johtuvan siitä, että vanhempani ovat ensimmäinen koulutettu sukupolvi suvussani ja molemmat sukunsa ainoat. Turha väittää että luokat on hävitetty, perhetausta vaikuttaa enemmän kuin luulisikaan.

Vierailija
47/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo siis kuuluu ylempään keskiluokkaan, kun on akateeminen ja elää pääomatuloilla. Itse kuulun alempaan keskiluokkaan, kun olen vain amk-koulutettu ja elän pääosin palkkatulolla. Käymme niin museoissa kuin keikoillakin.

Mihinkähän luokkaan tällainen hybridipariskunta kuuluu? Omaisuutta on puolitoista miljoonaa ja tulot noin 120.000€ vuodessa.

Ootte taviksia joilla on enemmän rahaa kuin keskimäärin. Jos tuo määritelmä tuntuu ikävältä, lasken samaan kastiin Warren Buhvetit, Donald Trumpit, Brunein sulttaanit ja Elisapetti toiset.

Niin me mielestämme olemmekin. Ihmettelen vain jonkun käsienheiluttelumaisterin tarvetta kuulua ylempään keskiluokkaan. Ihminen, joka ei osaa muuttaa korkeaa koulutusta rahaksi ja asemaksi, on aika turhake yhteiskunnassa. 😂

Kenties kaikki eivät laske elämäänsä kiloeuroissa.

Taidanpa mennä ostamaan 2,5 grammaeurolla kahvigupposen.

Vierailija
48/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nehän on työtä vierokusvia pummeja joilla on vaan enemmän rahaa ja duunarit elättää niitä työllään.

Vierailija
49/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ihmistä esim. kiinnostaa se ala jolla käsiä heiluttelee, ja tuntee itsensä onnelliseksi saadesaan opiskella ja tehdä sitä. Jaakko Hämeen-Anttila esim. sanoi jossain haastattelussa, että eli vuosikausia miltei alimmalla tulotasolla jossa Suomessa voi elää, muttei tuntenut itseään yhtään onnettomaksi eikä huono-osaiseksi vaan päinvastoin tunsi itsensä tyytyväiseksi, koska päivät täyttyivät sellaisesta tekemisestä, josta hän oli erittäin kiinnostunut.

Ei onni ja yhteiskuntaluokka ole sama asia.

Vierailija
50/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apukoulun tarkkailuluokkaa.

Vierailija
51/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nehän on työtä vierokusvia pummeja joilla on vaan enemmän rahaa ja duunarit elättää niitä työllään.

Ne pääomatuloilla elävät aateliset derkut ovat yläluokkaa, koska heidän ei tarvitse tehdä yöitä elääkseen ja ovat aatelisiakin.

Tuo joka pitää heitä työtävieroksuvina, on duunari. Hänellä on niin sisäsyntyinen asenne, että elanto hankitaan työstä.

Vierailija
52/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkaa pois sieltä keskiajalta, luokkayhteiskunta on aikoja sitten lakannut olemasta.

Kun katsoo pari jaksoa Satuhäät-ohjelmaa, niin tietää, että olet väärässä. Missään niissä häissä, joissa itse olen ollut, ei ole ollut samanlaista. Pidän itseäni keskiluokkaisena mutta en samastu ollenkaan. Käsitykseni mukaan ohjelmaan hakeutuu nimenomaan alempaan keskiluokkaan ja/työväenluokkaan kuuluvia pareja.

Vierailija
53/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaluokan määreistä ei ikinä tule syntymään yhteisymmärrystä. Koulutetut korostavat koulutusta ja varakkaat rahaa ja yhteiskunnallista asemaan syntyperän sijaan. Yhteistä on vain molempien halu määritellä asia ja kuulua itse ylempään.

Vierailija
54/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkaa pois sieltä keskiajalta, luokkayhteiskunta on aikoja sitten lakannut olemasta.

Kun katsoo pari jaksoa Satuhäät-ohjelmaa, niin tietää, että olet väärässä. Missään niissä häissä, joissa itse olen ollut, ei ole ollut samanlaista. Pidän itseäni keskiluokkaisena mutta en samastu ollenkaan. Käsitykseni mukaan ohjelmaan hakeutuu nimenomaan alempaan keskiluokkaan ja/työväenluokkaan kuuluvia pareja.

Ei tuollaisia roskaohjelmia katso kuin juntit.

Vierailija
55/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prisma -> K-Market

Vierailija
56/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan monikaan kommentoija niin ylempää kuin alempaakaan keskiluokkaa? Vähän sen kuuloisia jutut täällä. Kyllä se raha aika paljon siinä kuitenkin painaa. Olisin voinut syntyä ylempään keskiluokkaan mutta synnyin alempaan, koska akateemisesti koulutetut vanhemmat luuli että se korkeakoulututkinto riittää ja sen jälkeen voi lakata viitsimästä elämässä ja syytellä vain loputtomiin muita asioista.

Vierailija
57/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prisma -> K-Market

Luokkanousu siis onnistuu kauppaketjua vaihtamalla? 😂

Vierailija
58/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen erottaa jo ihan siitä että naiset hoikempia yläluokissa.

Vierailija
59/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai? Mun mielestä on kyse ainoastaan tuloista ja varallisuudesta tällaisissa jaotteluissa.

Ei voi kuulua "ylempään keskiluokkaan" mielestäni tavanomaisilla perustuloilla ja pienehköllä muulla varallisuudella, vaikka kuinka siemailisi viinejä asiantuntevasti. Ei myöskään voi kuulua luokittelussa "alempaan keskiluokkaan" keskimääräistä suuremmilla tuloilla ja varallisuudella, kuten käsittääkseni esim. Vasa Keskisellä.

Vierailija
60/127 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi olla ylempää keskiluokkaa oman perhetaustansa takia, vaikka olisi itse kouluttamaton wannabe-taiteilija joka elää pääomatuloilla tai vanhempien rahoilla.

Kyllä, mutta vain silloin kun todella on sitä varallisuutta. Ei muuten. Eikä mihinkän "ylempään keskiluokkaan" kuuluta silloin, vaikka vanhemmat olisi mitä, jos ei ole varallisuutta tai tuloja.