Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhillä lapsiperheillä ei selkeästi ole oikeutta käydä huvipuistoissa ja kotimaan matkailuub

Vierailija
19.07.2020 |

Surullista lukea uutisista miten esimerkiksi huvipuistojen lippuhinnat ovat kaksinkertaistuneet. Sama kotimaan ravintoloussa, hotelleissa ja muissa nähtävyyksissä. Yrittäjät koittavat ottaa nyt kaiken hyödyn irti koronasta, mutta se tarjoittaa että heikoimmat jäävät jalkoihin. Köyhät lapsiperheet on tuomittu viettämään lomansa kotona neljän seinän sisällä ja lähimarketissa kun kaiken huipuksi uimarannat ja puistotkin on tupaten täynnä ihmisiä niin ettei sekaan enää mahdu. Ja vaikka sinne uimarannalle pääsisi niin on se uimarannan kioskin 2 euron jäätelötuutti nykyään jo 5 euroa.

Kommentit (473)

Vierailija
441/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset saa joka kuukausi lapsilisää. Laittakaa se säästöön, kyllä sillä summalla jo jotain tekee. Ette kai omiin menoihinne lapsilisiä tuhlaa?

Kyllä lapsilisä on tarkoitettu lspsista koituviin kuluihin.

Esim. asuntolainaa laskettaessa lapsilisät huomioidaan vanhempien tulona.

Meillä lapsilisät ovat kyllä kolmannen lspsen synnytyä menneet lastenvaatteisiin jne.

Mutta juu, AP:

Huvipuistot ovat kehnosti kannsttava bisnes, tulos on tahkottava lyhyen kesäsesongin aikana.

Säästäkää ja nauttikaa tai sitten etsikää halvemmat huvit

Vierailija
442/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti joku ajattelee, että yhteiskunnan pitäisi kustantaa "köyhille" huvipuistoja, hotelleja ja ravintoloita?!

Business Baby Oy Ab. Suomi tarvitsee veronmaksajia - minä synnytän, sinä maksat.

Yllättävän moni ajattelee noin. Vaikka eihän siitä työttömän lapsesta mitään työntekijää tule, lapsi omaksuu oman perheensä tavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole vielä teinejä. Ja ennemmin ohjaan niitä teinejäkin tekemään jotain muuta, kuin nyhjöttämään pelikoneen ääressä tuntitolkulla kuola suusta valuen.

Tällä hetkellä lapsille (vanhemmat alakoululaisia) tuntuu olevan tärkeintä kaverit ja harrastukset. Kavereiden kotonakin ohjataan tekemään muuta kuin pelailemaan, joten tämä on toistaiseksi helppoa.

Tämän olisi voinut tiivistää jättämällä kaiken tekstin välistä pois. "Meillä ei ole vielä teinejä, joten tämä on toistaiseksi helppoa." Samoin kuin lapsettomien mielipiteitä vauva-ajasta, tai muuten lapsen kasvattamisesta, ei näitä niin tosissaan voi ottaa. Mutta teinien äitinä kyllä ihmetyttää tuo tyyli puhua toisista ihmisistä. "Nyhjöttää kuola suusta valuen"?!! Sä itse et varmaan koskaan katso leffoja tai kirjoittele nettiin aivottomuuksia (lue oma viestisi!)? Kuka sun tekemisiä ohjailee?

Teineille pelit on myös sosiaalinen juttu. Nykyään voi pelata kaverin kanssa, samalla jutellen, tai toisella puolella maapalloa olevan kanssa. Samalla kielitaitokin paranee, ja rohkeus puhua. Mutta ei se heidän koko elämä ole. Kyllä teinitkin, samoin kuin ne alakouluikäiset, ihan luonnostaan hakeutuu myös kavereiden seuraan. Seurustelu yms. asiat alkaa kiinnostaa. Kyse on lähes aikuisista ihmisistä joita ei enää niin vaan "ohjailla", vaikkakin läsnäoloa hekin tarvitsee.

Minä en ala ainakaan tukemaan mitään lasten peliharrastuksia. Sairaanloisen kallista. Siis pelit maksaa noin 70e ja pelikonsoli noin 500e. Lisäksi joku pelitietokone maksaa käytettynä saman ellei enemmänkin.

Vierailija
444/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa matkustaminen on ylipäätänsä järkyn kallista..me on tässä jotain pientä yritetty reissata ja oikeesti olen varmaan pihi, mutta esim.hotellien ravintolapalveluita ei käytetä ollenkaan. On kyllä testattu, mutta laatu ei vastaa hintaan niin on paljon järkevämpää hakea huoneeseen mäkkäriltä kaikille ateriat kun syödä puolet kalliimmalla surkeaa ruokaa siinä ravintolassa😁

Jep. Usein on katseltu kotimaan matkailuakin vaihtoehtona, mutta hinta-laatusuhteen vuoksi aina päädytty Yhdysvaltoihin tai Keski-Eurooppaan. 

Työmatkoilla on saanut kunnian majoittua vetoisissa kolkoissa hotellihuoneissa ihan tarpeeksi. Onneksi tämä pakkopulla loppui koronan myötä, en toivo takaisin. 

Meillä on kyllä kotimaassa majoituttu sekä työ- että omilla matkoilla ihan normaaleihin hyviin hotellihuoneisiin. Ulkomaan työmatkoilla on tullut sitten yllätyksiä huoneen "tason" kanssa.

Vierailija
445/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on, että usein köyhillä on huono mielikuvitus. Rajoittuuko käsitys kesälomanvietosta oikeasti hotelleihin ja huvipuistoihin, sekä kalliisiin ravintolaillallisiin? Itse olen lapsuuden 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa elänyt ja perheessä oli rahat tiukilla (vanhempien alkoholinkäytön takia, mutta joka tapauksessa). Todella harvoin kesälomalla oli rahaa käyttää mihinkään reissuun mutta koskaan ei ollut tylsää. Käytiin sukulaisten luona, pieneläintarhoissa, luontopoluilla ja joinain kesinä lainattiin jonkun tutun asuntovaunua, jonka kanssa kävimme pienellä reissulla. Leirintäalueella keräsimme veljeni kanssa pulloja pitkin aluetta ja tienasimme sillä kesälomarahaa useita kymppejä. Toisinaan tämä käytettiin huvipuistorannekkeeseen, toisinaan herkkuihin tai laitettiin säästöön. Kylmälläkin säällä käytiin uimassa ja kesän aikana piti käydä mahdollisimman monella rannalla. Heinäkuu ja elokuun alku meni marjastaessa. 

Jos nyt oikeasti kiperä tilanne on, eikä ole LAINKAAN rahaa laittaa mihinkään, silloin voi pyytää apua eri järjestöiltä. Useat eri tahot lahjoittavat lapsille huvipuistokäyntejä tai bussi/junalippuja, jotta pääsee käymään esim. sukulaisilla. 

Vierailija
446/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse vuosia työttömänä, kahden lapsen yh.

Keräsin meille kesälomarahat pulloista. Käytiin paljon kävelyllä lasten kanssa ja kaikki pullot kerättiin talteen, vuoden ajan laitoin kaikki panttirahat säästöpossuun ja kesällä tehtiin niillä rahoilla pieni reissu. Yleensä rahaa kertyi reilu 500e/ vuodessa.

Vierailija
447/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistot, matkustelut, hotelliyöt, ravintolaillalliset jne. eivät ole kenenkään (perus)oikeus. Ilman niitäkin pysyy hengissä, ja oikein hyvin vieläpä. Että niin, eikö köyhällä ole oikeutta käydä huvipuistossa - no ei. Jos ei ole varaa, ei ole pääsyä. Köyhän tulee tehdä toimenpiteitä, jotta on varaa, ja sitten on oikeus päästä.

Ymmärrän, että olisi kiva, mutta olisi minustakin kiva päästä yksityiskoneella Pariisiin illalliselle, Tokioon aamupalalle, päästä Rammsteinin yksityiskeikalle jne, mutta kun ei ole varaa tähän niin minkäs teet. Joko luovun näistä unelmista tai alan tehdä toimenpiteitä jotta joskus olisin tarpeeksi rikas toteuttaakseni tuollaista elämäntyyliä.

Vierailija
448/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti toimittu!

Keräilen pulloja ja tölkkejä aina kun näen pantteja maassa lojumassa. Nuukailu on minun harrastus. Asumme omistusasunnossa ja käymme töissä. Lapset on hoidettu kotona ja päivähoitoon ei ole kulunut rahaa.

Ruokaostokset teen harkiten ja ostoslistan kanssa. Hyödynnän -60% ilta-alennuksia ja tästä kertyy vuodessa iso säästö. Pakastimissa, jääkaapissa ja ruokakaapeissa on aina elintarvikkeita, mistä valmistaa kotiruokaa. Kaikki kodin hankinnat suunnitellaan ja hintoja vertaillaan etukäteen. Säästöä tulee, kun kilpailuttaa sähkösopimuksen, vakuutukset ja puhelinliittymät. Pitää seurata ilmoituksia ja olla ajan hermolla.

En ole ostanut uusia vaatteita enää vuosiin, sukkia ja alusvaatteita lukuun ottamatta. Ilmaisia ja puoli-ilmaisia tavaroita löytyy Torin Annetaan-palstoilta, Facebookista ja kirpputoreilta. Käväisemme kirpputoreilla ja kierrätyskeskuksissa, jos liikumme siellä päin. Haen Marimekkoa, Nansoa, Finlaysonia yms. kotimaisia, Suomessa valmistettuja vaatteita. Laadukas ja hyvin valmistettu tuote on ekologinen ja kestävä.

Vierailija kirjoitti:

Olin itse vuosia työttömänä, kahden lapsen yh.

Keräsin meille kesälomarahat pulloista. Käytiin paljon kävelyllä lasten kanssa ja kaikki pullot kerättiin talteen, vuoden ajan laitoin kaikki panttirahat säästöpossuun ja kesällä tehtiin niillä rahoilla pieni reissu. Yleensä rahaa kertyi reilu 500e/ vuodessa.

Vierailija
449/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei olisi tällä hetkellä varaa huvipuistoon. Ainoa varma tulo tässä kuussa lapsilisät eli 199e.

Vierailija
450/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ns.keskiluokkainen perhe. Ei meillä ole varaa joka kesä huvipuistoihin tms. Ja silloin kun on, on rahaa säästetty pidemmältä ajalta. Ja rahaa saadaan säästöön kun supistetaan arjen menoja. Lasten vaatteet ostetaan kirpparilta ja me aikuiset ostamme uutta (kirpparilta ei tahdo löytyä meille) vain pakkoon. Korjaamme vanhat ja kulutamme täysin loppuun. Ulkona emme käy syömässä kuin hyvin harvoin, ehkä 2 kertaa vuodessa. Ruokaa ostamme, suosimme halppis merkkejä. S-ryhmän Kotimaista on hyvä. Ja ostamme viikon tarpeet kerralla, näin ei tule turhaa. Toki maitoa ostamme useammin. Ja aina ostetaan vain tarpeellinen. Toki välillä herkutellaan, silloinkin suosin leipomista lasten kanssa keräten mustikat metsästä lasten kanssa. Ulkomaan reissuja ei olla tehty kertaakaan, mutta kotimaata ollaan kierretty. Yövymme teltassa. Ja etukäteen suunnittelen reissun. Tutkin kaupunkien ilmaiskohteet: museot ja niiden ilmaispäivät, puistot, luonnonkohteet, torit, markkinat yms. Leirintäalueella on hyvät mahdollisuudet tehdä ruokaa ja kaupasta ostamme muutenkin kaikki ruuat ja päivän eväät. Toki olisihan se ihanaa majottua hotelliin tms. Välillä käymme kylpylöissä tutustumislomilla, pääsee ihan pilkkahintaan koko perhe. Ei meillä muuten niihin olisi varaa. Ärsyttää kun ei meillä työssäkäyvillä ole sen enempää varaa, emme saa mitään tukia, mutta suuren osan ajastamme joudumme olemaan töissä raatamassa jotta saisimme edes jonkun laisen elämän.

Vierailija
451/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä pakko lapsia on viedä väen väkisin huvipuistoon? Ei böne lapset sinne halua ja kun kysyt mikä kesässä oli parasta niin sitä huvipuistoa ei mainita sanallakaan vaan lapselle tärkeintä oli se perheen keskeinen arkinen yhdessä olo, yhdessä tekeminen ja yhdessä vietetty aika. Joten vie lapset ennemmin pyöräilemään, puistoon, leikkikentälle, uimarannalle, telttailemaan, metsään, saareen, sieneen, marjaan, mummolaan, kalastamaan, kirjastoon, museoon, soutuveneelle. Jne. Maailma on täynnä kaikkea kivaa ilmaista tekemistä jonka tekemien ei maksa Suomessa penniäkään.

Vierailija
452/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko AP sinne huvipuistoon nyt ig+han jojapäivä välttis mennä? Riittääkö jos käytte vaikka kerran vuodessa?

Vierailija
453/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parina viime kesänä ne köyhät tutut lapsiperheet ovat kulkeneet enemmän kuin tutut ns keskiluokkaiset lapsiperheet huvipuistoissa ja muissa maksullisissa riennoissa:

Lastensuojelu tarjoaa, yhdistykset tarjoaa, jopa seurakunta tarjoaa.

Samoin moni pienituloinen perhe ylläpitää elämäntapaa, johon keskiluokkaisilla ei ole varaa, onhan leipäjonot ja muita avuntarjoajia.

Tämä on oma kokemus, ei yleistys ja tiedän tästä tulee kuraa niskaan.

Ihan sama huomio tuttavaperheestä! Heidän vanhemmat kyllä avoimesti kertoi, että ovat hyviä hakemaan näitä ja ottavat kaiken tuen vastaan, mitä saavat. Kyllähän tämä pistää silmään, mutta ei.ole minulta pois. Mulla ei oma moraali venyisi tuohon, meillä on niin erilaiset arvot.

Vierailija
454/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

450, onko teillä erityisen iso perhe tai paljon asuntolainaa tms?

Sinänsä totta, että keskituloistenkin täytyy valita mihin rahansa laittaa. Huvipuistoon ei mennä, jos ei jää tilille puskurirahaa. Mekin suosimme ilmaishuveja. Mutta herkuttelemne silloin kun tekee mieli ja käymme normaalisti melko usein ulkona syömässä. Eli se on se valinta. Mihin teidän rahat menee? Kun ei tuo kuulosta keskituloiselta, jos ei mihinkään voi tuhlata. Eri asia on jos ei halua.

Vierailija
455/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomailen parhaillaan kovaan hintaan kotimaassa, kodikas aamiaismajoitus hintaan 28e/vrk. Luksusta tämä ei ole mutta ei kai sitä tuohon rahaan kukaan odotakaan. Kuinkahan paljon halvemmalla tällaistakaan olisi enää mahdollista tarjota.

Vierailija
456/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ns.keskiluokkainen perhe. Ei meillä ole varaa joka kesä huvipuistoihin tms. Ja silloin kun on, on rahaa säästetty pidemmältä ajalta. Ja rahaa saadaan säästöön kun supistetaan arjen menoja. Lasten vaatteet ostetaan kirpparilta ja me aikuiset ostamme uutta (kirpparilta ei tahdo löytyä meille) vain pakkoon. Korjaamme vanhat ja kulutamme täysin loppuun. Ulkona emme käy syömässä kuin hyvin harvoin, ehkä 2 kertaa vuodessa. Ruokaa ostamme, suosimme halppis merkkejä. S-ryhmän Kotimaista on hyvä. Ja ostamme viikon tarpeet kerralla, näin ei tule turhaa. Toki maitoa ostamme useammin. Ja aina ostetaan vain tarpeellinen. Toki välillä herkutellaan, silloinkin suosin leipomista lasten kanssa keräten mustikat metsästä lasten kanssa. Ulkomaan reissuja ei olla tehty kertaakaan, mutta kotimaata ollaan kierretty. Yövymme teltassa. Ja etukäteen suunnittelen reissun. Tutkin kaupunkien ilmaiskohteet: museot ja niiden ilmaispäivät, puistot, luonnonkohteet, torit, markkinat yms. Leirintäalueella on hyvät mahdollisuudet tehdä ruokaa ja kaupasta ostamme muutenkin kaikki ruuat ja päivän eväät. Toki olisihan se ihanaa majottua hotelliin tms. Välillä käymme kylpylöissä tutustumislomilla, pääsee ihan pilkkahintaan koko perhe. Ei meillä muuten niihin olisi varaa. Ärsyttää kun ei meillä työssäkäyvillä ole sen enempää varaa, emme saa mitään tukia, mutta suuren osan ajastamme joudumme olemaan töissä raatamassa jotta saisimme edes jonkun laisen elämän.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että onko teillä paljon lapsia ja/tai iso asuntolaina? Tai jokin muu säästötavoite. Kaksi keskituloista tienaa kuitenkin varsin hyvin, luulisi välillä olevan varaa enempäänkin kuin mitä kuvailit.

Vierailija
457/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat myös pienituloisia, mutta minulla oli mahtava lapsuus koska äidillä oli hyvä mielikuvitus. Kohokohtina muistan kesäiset päivät uimarannalla. Minä ja veli saimme kirppikseltä uimarenkaat, evääksi ranskanleipää lauantaimakkaralla ja omaa viinimarjamehua pulloon. Pyörällä aina mentiin, meillä ei edes ollut autoa. Iltapäivällä kirjaston kautta kotiin, nurmikolle viltille lukemaan. Silloin tällöin saatiin omatekoiset mehujäät ja söimme viinimarjoja puskasta. Illalla isä luki satuja niistä kirjaston kirjoista tai keksi itse. Näissä tarinoissa kirjojen päähenkilöinä olimme tietysti minä ja veli. Oi lapsuus <3 Emme osanneet kaivata mitään kalliita juttuja.  

Vierailija
458/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani olivat myös pienituloisia, mutta minulla oli mahtava lapsuus koska äidillä oli hyvä mielikuvitus. Kohokohtina muistan kesäiset päivät uimarannalla. Minä ja veli saimme kirppikseltä uimarenkaat, evääksi ranskanleipää lauantaimakkaralla ja omaa viinimarjamehua pulloon. Pyörällä aina mentiin, meillä ei edes ollut autoa. Iltapäivällä kirjaston kautta kotiin, nurmikolle viltille lukemaan. Silloin tällöin saatiin omatekoiset mehujäät ja söimme viinimarjoja puskasta. Illalla isä luki satuja niistä kirjaston kirjoista tai keksi itse. Näissä tarinoissa kirjojen päähenkilöinä olimme tietysti minä ja veli. Oi lapsuus <3 Emme osanneet kaivata mitään kalliita juttuja.  

Meilla oli samanlainen lapsuus ja tehtiin noita samoja asioita usein joka päivä aina joka kesä. Aluksi se oli kivaa ja nautittiin sisarusten kanssa siitä, mutta kun sitten ekalle luokalle mennessäni tapasin ensimmäistä kertaa saman ikäisiä lapsia niin nämä kertoivat omista ulkomaanmatkoista ja huvipuistoista. Harmittaa edelleen että he pilasivat elämäni sillä en enää ostanut nauttia tulevina kesinä samojen rutiinien toistamisesta yhä uudelleen ja uudelleen vaan aloin kaipaamaan yhä enemmän jotain muuta ja isompaa. Nykyään olen onneksi aikuistunut ja kasvanut siitä yli mikä tarjoittaa että ne huvipuistot ja ulkomaanmatkat eivät enää kiinosta enkä aio niihin viedä omia lapsianikaan.

Vierailija
459/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallis ei aina välttämättä ole parasta. Ilmaisia ja halpoja aktiviteetteja on vaikka kuinka paljon: jos vaan jaksaa miettiä ja olla luova niin koko perheelle löytyy kyllä kivaa tekemistä.

Lintsiä parempi ja upeampi kokemus on esimerkiksi purjelentokoneen tai muun pienkoneen kyydissä oleminen. Ystävällisesti kun kysyy harrastajilta niin joku hyväsydäminen saattaa ottaa ilmaiseksi kyytiin tutustumaan ilmailuun. :) Yhdessä lehtijutussa tutustumislennon hinnaksi sanottiin 90€, mikä ei todellakaan ole kallis hinta niin upeasta ja uniikista kokemuksesta jonka tulee muistamaan koko loppu elämänsä.

Toinen halpa ja mukava (vähän erikoisempi) ajanviete kesälle on jousiammunta. Tätäkin voi päästä ihan ilmaiseksi kokeilemaan.

Eli kyllä niitä mahdollisia aktiviteetteja lintsin ja hoplopin lisäksi on aika paljonkin.... kaiken ei aina tarvitse olla niin kallista.

90€ per nuppi? Kalliilta kuullostaa.

Jos asiasta ei tiedä, saattaa vaikuttaa kalliilta... ilmailun harrastaminen ei ymmärrettävästi ole sieltä halvimmasta päästä. Sitä paitsi kyse on yhden kerran elämyksestä, ei

joka viikkoisesta harrastuksesta. Vähävaraiselle neljän lapsen perheelle ymmärrettävästi tulisi liian kalliiksi, mutta yksilapsisessa perheessä voi hyvinkin olla mahdollisuus säästää 90€ tätä elämystä varten lapselle vaikka syntymäpäivälahjaksi. Harva aikuinen saati lapsi on päässyt kokeilemaan itse lentokoneella lentämistä tai taitolentoa taivaalla. Siitä riittää kerrottavaa kavereille pitkäksi aikaa. :) Ja jos ei ole mahdollisuutta säästää niin ihan hyvin voi päästä harrastajan kyytiin myös ilmaiseksi. Näin aion ainakin itse toimia kun lupakirjani saan

Vierailija
460/473 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta saa myös muitakin asioita ilmaiseksi kuin pelkkiä kirjoja. Esimerkiksi fresbeegolf-välineitä. Ne lainaan vähäksi aikaa ja heittelemään fresbeegolfia. Siinä on jo ihan ilmaista tekemistä. Samoin kirjastosta saa muitakin harrastusvälineitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan