Köyhillä lapsiperheillä ei selkeästi ole oikeutta käydä huvipuistoissa ja kotimaan matkailuub
Surullista lukea uutisista miten esimerkiksi huvipuistojen lippuhinnat ovat kaksinkertaistuneet. Sama kotimaan ravintoloussa, hotelleissa ja muissa nähtävyyksissä. Yrittäjät koittavat ottaa nyt kaiken hyödyn irti koronasta, mutta se tarjoittaa että heikoimmat jäävät jalkoihin. Köyhät lapsiperheet on tuomittu viettämään lomansa kotona neljän seinän sisällä ja lähimarketissa kun kaiken huipuksi uimarannat ja puistotkin on tupaten täynnä ihmisiä niin ettei sekaan enää mahdu. Ja vaikka sinne uimarannalle pääsisi niin on se uimarannan kioskin 2 euron jäätelötuutti nykyään jo 5 euroa.
Kommentit (473)
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei pidä lisääntyä!
Olin köyhä ja tein vain yhden lapsen! Voi kun muutkin ymmärtäisivät sen, ettei ole varaa useampaan.
Tälle yhdelle oli vara ostaa mitä tarvitsi.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä hyväosaiset ker ma pe rseet taas kommentoi, En yhtään ihmettele miksi Suomessa voidaan niin huonosti ja on mielenterveysongelmia..... Rikkaat ker map ers eet missä on empatiakykynne.... Ilmeisesti sitä ei ole kun elätte niissä rahakasoissanne. Teille toivon työttömyyttä, sairauksia ja kaikenlaista muutakin vaikeutta mikä saattaisi avata sokeat silmänne.
Tämänpäivän kermaperseistä moni on ollut aikanaan työttömiä, pätkätyöläisiä, köyhiä jne tai sellaisten lapsia ja joutunut luopumaan silloin paljosta, tai tekemään itse töitä sen eteen että sai mitä halusi. Siksi moni uskaltaa kommentoida kuten nyt on tässä ketjussakin tehnyt. Elämän tosiasioita että työllä saa rahaa ja rahalla kaikkea mitä haluaa. Minä taas tulen keskituloisesta perheestä mutta olen aina ollut köyhä, yh, pätkätyöläinen ym monien sairauksien vuoksi ja SILTI olen edelleen sitä mieltä että työtä tekemällä ne lapset sinne huvipuistoon saadaan ei ojentamalla käsiä ja kerjäämällä toisilta. Tylyä ehkä mutta elämän tosiasia! Vanhempani tekivät ihan älyttömästi töitä sen eteen että pystyttiin reissaamaan joka kesä jossain kotimaassa. Olivat siinä ihanteellisessa tilanteessa että töitä oli niin paljon kuin jaksoi tehdä ja töihin pääsi suurinpiirtein minne vain halusi. Siksi ovat nyt "kermaperseitä", mutta eivät elätä minua eikä lapsiani. Lapsellista toivoa toisille huonoa onnea, vain siksi että itse tuntisi itsensä ylemmäksi kuin kermaperseet.
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittää kyllä vanhempien viinoihin ja tupakkaan sekä tatuointeihin ja lävistyksiin? Lintsiranneke kerran kesässä liian kallis, anna mun nauraa.
Ihme touhua mun mielestä. Yhden lapsilisän kun laittaa säästöön, niin saa jo kaksi ranneketta. Tai vaihtoehtoisesti kympin kuussa vuoden ajan. Niin saa enemmänkin rannekkeita tai junaliput.
En tiennyt maalaistalossa kasvaneena Linbanmäestä jne yht mitään. Kunnon ihminen on tullut. Oon päässyt myöhemmin matkustamaan ja kokenut yhtä sun toistakivaa ja vähemmän kivaa.
Noista museoista oli juttua ainakin ketjun alussa, esim. Jyväskylässä taitaa perjantaisin olla moniin museoihin vapaa pääsy. Ei varmaan ole ainoa paikkakunta, jossa näitä ilmaispäiviä on? Kannattaa siis selvitellä ja seurailla noita, mikäli museoissa käynti kiinnostaa :)
Sinänsä kyllä ymmärrän harmin siitä, että monet kesämenot ovat suht ja varsinkin isommalla perheellä lasku voi olla ylitsepääsemätön, kun yleensä rahaa kuluu muuhunkin kuin siihen sisäänpääsyyn. Hieman syrjäisemissä paikoissa voi päästä edukkaammin huvittelemaan, mutta sitten tulee matkakulut, ja jos autoa ei ole, ei kaikkiin paikkoihin kovin helposti pääse julkisillakaan. Itse kävin juuri 2- ja 4-vuotiaiden lasten kanssa yhdellä Keski-Suomen monista kotieläinpihoista. Lippujen hinta ei ollut päätähuimaava, 7e per nuppi. Paikan kahvilakin oli ihan järkevissä hinnoissa. Nähtävää oli tuon ikäisille varmasti ihan riittävästi, tosin reissun paras osuus taisi olla iso trampoliini ja leikkipaikka kiipeilytelineineen :)
Raha tulee esteeksi kaikille jossain vaiheessa.
Fb:ssa näkyi olevan mustikkaa myynnissä 50€/10litraa. Kaikki sangot menivät alle tunnissa. Myös sienet ovat rahanarvoista tavaraa. Siitä vaan metsään lasten kanssa niin rannekerahat on hetkessä tienattu. Äläkä selitä, että metsät on kaukana. Bussit kulkevat myös kaupunkien laitamille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa, niin ei tosiaan ole oikeutta.
Pitänee sit kuolla pois. Nollatuntisopparilla ei säästöjä kerry ja aina ei ole varaa ostaa palkalla lääkkeitä.
Parina viime kesänä ne köyhät tutut lapsiperheet ovat kulkeneet enemmän kuin tutut ns keskiluokkaiset lapsiperheet huvipuistoissa ja muissa maksullisissa riennoissa:
Lastensuojelu tarjoaa, yhdistykset tarjoaa, jopa seurakunta tarjoaa.
Samoin moni pienituloinen perhe ylläpitää elämäntapaa, johon keskiluokkaisilla ei ole varaa, onhan leipäjonot ja muita avuntarjoajia.
Tämä on oma kokemus, ei yleistys ja tiedän tästä tulee kuraa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan miettinyt lapsena, ettei minulla ollut oikeutta mennä jonnekin. Perheemme oli pienituloinen, joten äti vei meitä edullisiin tai ilmaisiin tapahtumiin, joista pidin. Esimerkiksi museoihin.
Huvipuistoissa voi vierailla vaikka kolmen vuoden välein ja niihin voi säästää rahaa tinkimällä arjen turhista menoista, esimerkiksi kammottavista tekokynsistä tai irtoripsistä, alkoholista tai tupakasta.
Museot eivät ole mitään ilmaisia/halpoja. Esimerkiksi Helsingin luonnontieteelliseen museoon maksaa 15€/aikuinen ja lapset 7-17v 7€. Neljähenkinen perhe 2 aikuista ja 2 lasta pääsee 38€:lla. Mielestäni tuo on kallista, kun ottaa huomioon bensat ja ruokailut ym. jos kauempaa tulee.
Riippuu tietysti, kuinka alhaisesta tulotasosta on kyse, mutta monelle on kallis varsinkin, jos haluaisi tehdä useampia samantapaisia juttuja, jotka kaikki maksavat sen 50€/reissu.
Tämä vain huomautuksena.
Tiettyinä päivinä osaan museoista pääsee ilmaiseksi ja lapset aikamoneen jopa aina. Suosittelen Museokorttia. Se on ehkä kallis kertaostoksena, mutta todella rahansa arvoinen. Yhtenä jouluna äitini halusi ostaa tällaiset itselleni ja miehelleni. Kävimme todella monessa museossa vuoden aikana.
PS. esim. Päivälehden museoon (HKI) on aina vapaa pääsy.
Sosialismi❤️Lapset ja vanhukset kärsii. Ei ole normaalia markkinataloutta tai kaupanrakennetta, missä hinnat olisivat alhaisemmat. Kaikki verotetaan köyhiksi. Surullista😪
Espoossa on ainakin paljon ihan ilmaisia tapahtumia jne. lapsille. Kirjastoilla on usein kaikenlaista yhteistä ohjelmaa, samoin asukaspuistoilla ainakin alkukesäst ja Pikku Aurorassa on ympärivuoden ilmaisia askartelupäiviä.
Oman alueen Facebook ryhmässä voi myös sopiva mahdollisesta "tapahtumasta" esim. pihapeleistä lähikoulun kentällä jne.
Nyyh nyyh olen köyhä säälikää minua nyyh nyyh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maahanmuttaja. Muutin Suomeen teini ikäisenä ja nyt itsellä jo kolme lasta, verrattuna siihen elämään joka oli mulla lapsena, minä asun täällä niin hyvin vaikka ollaan keskituloisia eikä oo varaa mennä esim jo heti huomenna Särkänniemeen. Lapsena meidän piha oli meidän elämä, ei mitään museoita ei mitään puistoja ei edes polkupyörään ollut varaa. Suklaata syötiin silloin kun joku vieras sen toi,voi sitä riemua. Muistan miten banaanit olivat luksusta sitä sai syödä ehkä pari kertaa vuodessa. Äitini teki joskus vehnäjauhoista puuroa kun ei ollut muuta syötävää. Ollaan oltu toimeentulotuella ja ihan työttömyystuellakin joten siitä on kokemusta ja voin sanoa että vaikka olisi kolme lasta ja molemmat työttömiä niin ei Suomessa todellakaan voi sanoa että on köyhä, koska vaikka se on minimi raha mutta kyllä se riittää ihan hyvin elämiseen ja kun lukee että joillakin lapsilla se kouluruokaa oli ainut lämmin ruokaa päivässä niin kyllä pakostikin tulee mieleen että koko homma on vähän yli liioiteltua tai kun joku perhee kertoo kuinka heillä ei oo kesäisin varaa ostaa lapsille jäätelöä kun he haluavat, kun esim s-marketissa on xtra 6kpl suklaa tuutit maksaa vähän alle euron. Muistan sen tunteen kun tajusin että voin mennä vaikka nyt heti kauppaan ja ostaa kahdella eurolla suklaata ja syödä sen ihan itse, anteeksi vaan mutta en usko että Suomessa asuu niin köyhiä ihmisiä että pitää teipata lasten kengät kun ei oo uusiin varaa(nimittäin meillä täällä lähellä asuu yksi suomalainen perhe jossa on kolme pientä tyttöä ja molemmat vanhemmat työttömiä ja tämä äiti teipasi vanhemman tytön kengät kun ollaan niin köyhiä vaikka tokmanilla olisi kengät 15€:lla tai kirppiksesta voisi ostaa edes 10€) voisin kyllä kirjoittaa aika pitkän tekstin kuinka nämä "köyhät" eivät edes tajuaa kuinka onnekkaita he ovat kun saavat asua Suomessa, itse rakastan Suomea (harmi kun jotkut suomalaiset vihaavat meitä) ja Tamperetta jossa olen asunut jo pitkään ja tunnen itseeni aika etuoikeutettu vaikka emme omista hienon auton, ei ole iphone kännyköitä ja jos lapset haluavat jotain niin ei voi sitä aina heti ostaa ja täytyy säästä ja odottaa kun on siihen varaa, monesti ostetaan vain käytettyä mutta minä rakastan kierrättää ja säästä ihanaa Suomen luontoa =)
Absoluuttista köyhyyttä ei voi verrata suhteelliseen köyhyyteen.
Miksi ei voi verrata? Kyllä se mun mielestä antaa hitosti perspektiiviä jos Suomessa köyhän perheen suurin rahahuoli on jotkut lintsirannekkeet tai Hoplop-synttärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu välillä että köyhät on ihan kädettömiä selvittämään asioita!
Itse olen keskituloinen, mutta tiedän silti
- museoilla on ilmaispäiviä
- asukaspuistoissa on ilmaisohjelmaa kesällä ja halpaa/ilmaista lounasta
- kirjastot pk-seudulla lainaa myös ulkopelejä, urheiluvälineitä, lautapelejä, pleikkapelejä
- Espoon kaupungilla on halpoja soutuveneitä
- HSLn lippuhinnalla pääsee saaristoveneellä vaikka minne
- Pk-seutu on täynnä uusia hienoja leikkipuistoja, voi käydä joukkoliikenteellä eri puistoretkellä joka päivä eikä lopu puistot kesken.
- Myös eri rantoja löytyt vaihtelun vuoksi
- Halvalla bussilla pääsee päiväretkelle esim Porvooseen tai Inkooseen. Vaihtelu virkistää.
- Lintsillekin sisäänpääsy on ilmainen ja pikkulapsille löytyt yllättävän paljon ilmaislaitteita. Vanhemmille lapsille taas ei.En sitten tiedä onko keskituloisuuteni kiinni siitä että osaan hyödyntää näitä asioita ja selvittää, enkä käytä rahaa esim jokavuotisiin lintsirannekkeisiin ja kalliisiin reissuihin. Ja vaikka esimerkit nyt ovat pk-seudulta, niin kyllä muuallakin Suomessa on samanlaisia juttuja!
Mikä on asukaspuisto? Onko sama kuin perhepuisto eli tavallinen leikkipuisto joka on aidattu ja kaupunki perii portilta aikuisilta pääsymaksun kun onneksi sentään lapset pääsee sisään ilmaiseksi?
"Asukaspuistot on tarkoitettu eri-ikäisille lapsille ja varhaisnuorille sekä heidän vanhemmilleen ja hoitajilleen. Toiminta on avointa ja maksutonta, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita. Asukaspuistot tarjoavat pienille koululaisille mahdollisuuden valvottuun aamu- ja iltapäivätoimintaan sekä maksulliseen välipalaan.
Asukaspuistot tarjoavat toimintaa lapsille ja aikuisille ohjatuissa ja itseohjautuvissa ryhmissä sisällä ja ulkona. Alle kouluikäiset osallistuvat toimintaan yhdessä vanhemman tai muun heitä hoitavan aikuisen seurassa. Asukaspuistojen henkilökunta, asiakkaat ja muut yhteistyötahot suunnittelevat toimintaa yhdessä. Asukaspuistoissa voi toimia myös maksullisia kerhoja."
https://www.espoo.fi/fi-FI/Kasvatus_ja_opetus/Varhaiskasvatus/Avoin_var…Onko nää oikeasti vaan jotain pk-seudun juttuja? Maksetaanko muualla puistoilusta? Tämä on ihan uutta minulle, kun itse olen tosiaan lapsuudesta asti viettänyt kaikki päivät ilmaista lounasta syöden naapurissa olevassa asukaspuistossa!
Ei ole vain pääkaupunkiseudun juttu. Jyväskylästä löytyy Mäki-Matin perhepuisto joka ensimmäinen Suomessa avattu perhepuisto: https://www.jyvaskyla.fi/Varhaiskasvatus/varhaiskasvatus-jyvaskylassa/k…
En ole siellä tosin moneen vuoteen käynyt kun ei ole enää pieniä lapsia ja nuorinkin menee jo syksyllä lukioon niin en osaa sanoa mikä tuon edellisen höpinä pääsymaksuista on. Ilmainen se ainakin oli vielä 2000-luvun alussa vaikkakin ränsistynyt ja kamalassa kunnossa. Mutta Joka tapauksessa ilmainen.
Mäki-Matin perhepuisto on edelleen ilmainen, ja tällä hetkellä mielestäni ihan ok kunnossa :) Monet puiston leikkivempeleistä on aika "retroja" toki, mutta siitä keltaisesta kierreliususta tulee aina oma lapsuus mieleen :D Sekin on kiva, että puistossa on myös hiekkaleluja sun muita saatavilla aina sen aukioloaikoina, niin ei ole tarvetta kuskata mitään mukana. Nyt toki toimintaa on rajoitettu sen verran, että sisätilat on pois käytöstä vessoja lukuunottamatta. No, ne vessatkin on iloinen asia, ei ole niin hoppua minnekään kun tietää, että kenenkään ei tarvitse lähteä jalat ristissä kotiin.
Puistossa on myös kesäisin suht edullisia lasten teatteriesityksiä, niissä olen isomman lapsen kanssa käynyt ja kivaa on ollut :) Ja kaikenlaista tapahtumaa on muutenkin, vaikka nyt toki normaalia vähemmän. Kesäaikaan ja talvellakin tapahtumien yhteydessä puistossa on myös kahvila, josta saa aivan älyttömän hyviä korvapuusteja. Omia eväitä voi ostaa kivenheiton päässä olevasta k-marketista, grillauspaikkakin puistosta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kummassa te asutte jos vaihtoehdot ovat neljän seinän sisällä tai huvipuistossa ja hotelleissa? Ei meilläkään ole liikoja varoja mutta käymme kirjastossa, pyörä- ja veneretkillä, luontopoluilla, telttailemassa, leikkipuistoissa, laavulla paistamassa makkaraa...ja lapset vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä. Suu säkkiä myöten,sellaista se on.
Miten pääsee ilmaiseksi tai hyvin vähin rahoin veneretkelle?
Leirintäalueilla, kujluu usein yöpymishintaan.
Saan töistä virkistysrahaa. Jos laitan itse 20 e, työpaikka toisen 20 e.
Ostettiin kaikille museokortit.
Käydään lomalla 2 museossa per viikko ja sitten uimarannalla.
Fillareilla liikutaan.
Ostin pari jykevää lukkoa.
Kun pyörät laittaa yhteen, ei narkkaritkaan ole kimpussa. 3 pyörää, 5 lukkoa.
Eväät mukaan.
Helsingissä voi perhe lomailla aika edullisesti, jos vaan tuon Linnammäen lipun maksaa. Vaikka tuopin hinta on, mitä on niin eikös lasten kans käydä MacDonalsissa ja TacoBellissä ja aina voi ostaa eväitä. Omenahotellissa on jääkaappi. Ei tarvi montaa HSL:n lippua ostaa edes, jos majoituu keskustan halvoissa paikoissa, joissa on kerrossänkytasoista majoitusta. Uimastadion yms on tosi edullisia ja kivoja paikkoja.
Myös laivalle ja Tallinaan pääsee halvalla ja hytissä voi nukkua yön.
Väitän, että hyvän 3-4 päivän loman 2 aik ja 2 muksua saa 500-600 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kummassa te asutte jos vaihtoehdot ovat neljän seinän sisällä tai huvipuistossa ja hotelleissa? Ei meilläkään ole liikoja varoja mutta käymme kirjastossa, pyörä- ja veneretkillä, luontopoluilla, telttailemassa, leikkipuistoissa, laavulla paistamassa makkaraa...ja lapset vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä. Suu säkkiä myöten,sellaista se on.
Miten pääsee ilmaiseksi tai hyvin vähin rahoin veneretkelle?
Veneretket on paljon parempaa hupia kuin huvipuistot.
Kyllä huvipuistossa käyminen on minusta lapsen kesän kohokohta. Mikä muka on hauskempaa? Minua vietiin lapsena tivoliin ja Linnanmäelle harva se kesä. Parina kesänä pääsin Särkänniemeenkin, mutta kyllä tuo Linnanmäki oli paras. Niistä matkoista on jäänyt upeat muistot. Kaikkein mahtavin elämys oli matka Eurodisneylandiin Pariisiin v. 1995. Olin silloin jo 13 v. Muistan edelleen, kuinka mahtavaa siellä oli.