Anoppi puhui miehen ympäri kasteeseen
Olimme jo ennen raskautta sopineet mieheni kanssa, että mahdollista tulevaa lasta ei liitetä kirkkoon. Raskaaksi tultuani kävimme keskustelun uudelleen läpi ja sovimme yhteisymmärryksessä ettei lapsellemme järjestetä mitään nimen antoon liittyvää juhlaa.
Nyt lapsen synnyttyä anoppi on painostanut mieheni vaatimaan ristiäisiä. Nimiäisiin oman perheen kesken olisin vielä voinut taipua, mutta en kasteeseen. Nyt meillä on mieheni kanssa valtava riita aiheesta. Miten ihmeessä tästä pääsee sopuun?!
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt niin kamalaa vaikka lapsen kastaisikin? Lapsi voi silti aikuisena päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Ja aina voi erota. Mun mielestä helpompaa, että ei tarvitse aikuisena kastaa, jos lapsi haluaa kirkkohäät.
Tuo on niin törkeä asenne, että aikuisena voi sitten erota jos haluaa, kun se pitäisi mennä niin että aikuisena voi liittyä jos haluaa. Sitä paitsi rippikoulu ja kaste on aikuisena ihan läpihuutojuttu JOS haluaa kirkkohäät. Nykyään yhä harvempi lapsi kastetaan, joten hyvin suurella todennäköisyydellä tuleva puoliso ei myöskään kuulu kirkkoon eikä ole koskaan kuulunutkaan.
Tämä. Miksi harva tuntuu tämän sisäistävän...
Sen lisäksi, että kulttiin liittäminen "varmuuden vuoksi" on törkeää, niin siitä seuraa mm. veroseuraamuksia kesätöistä ja se, ettei voi opiskella ET:tä koulussa. Ja pois ei pääse ilman molempien vanhempien lupaa.
Taitaa mennä termit sinulta ihan sekaisin ja lapsiakaan sinulla ei taida olla. Ei ole kysymys mistään kultista ja ET:n voi ottaa koulussa vaikka kuuluisi kirkkoon. Me tosin valittiin uskonto. Oppiipahan lapset myös muidenkin maiden kulttuureista jotain eikä mitään höpö höpö ET juttuja.
Et:tä ei voi valita koulussa, vaikka kuuluisi kirkkoon. Uskonnon voi valita, vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Kirkkoon liitetyt lapset eivät saa valita.
Kyllä voi. Ja meille tuli vielä erikseen kysely että saako lapsi osallistua uskonnollisiin juttuihin. Ihan paperilla tuli kysely mihin sitten vastattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet ilman kastetta? Useimmat kai Suomessa kastetaan?
Esim. Helsingissä enää alle puolet syntyvistä kastetaan, määrä laskee koko Suomessa koko ajan.
Mitä tarkoitat kysymykselläsi "miten olet ilman kastetta?" Minä olen ollut koko elämäni kastamaton, vastaan mielelläni kysymyksiisi aiheesta, jos kysyt vähän tarkemmin. Elän kyllä aivan todella tavallista elämää.
Niin, että kun valtaosa Suomessa kai on saanut kasteen, vielä minun aikana luulisin, niin siinä on täytynyt tehdä ihan tietoinen päätös irtaantua kirkosta?
Tai siis, oletteko sitten kuuluneet johonkin muuhun uskonnolliseen ryhmään tms., koulussakin on jonkin verran ollut kristillisyys esillä, kun aiemmin se on tuntunut kuuluneen vähän myös suomalaiseen kulttuuriin.
Meitä on myös aika paljon, jotka ei olla koskaan kuuluttu mihinkään kirkkoon. Elämänkatsomustiedon opetushan alkoi vissiin jo 1985 kouluissa. Kristillisyys on ollut kyllä esillä kouluissa aivan häiriintyneen paljon, mutta onneksi sekin on vähenemään päin, kun se koulu on tosiaan tarkoitettu kaikille, ei vain kristityille. Kristityt itse sanovat usein, että kristillisyys on suomalaista kulttuuria, mutta ihan tuontitavaraahan se täällä on. Tuolla väittellä perustellaan muiden syrjintää kätevästi ja pakotetaan kaikki noudattamaan niitä oman uskonnon tapoja.
Ööh, niin siis kysymys kuului miten olet onnistunut välttämään kristillisyyden, onko siihen ollut tietty syy, kuulutko johonkin muuhun uskontokuntaan jne.?
Niin ja itse olen uskonut lapsesta asti, se tuli kotoa ja myöhemmin koin vielä uuden herätyksen. Siis se on ollut aina olemassa elämässäni. Siksi sillä ei ole merkitystä että "tuontitavara" eli evankeliumi tapahtui Israelissa josta lähti leviämään tännekin minun kuultavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Helsingissä enää alle puolet syntyvistä kastetaan, määrä laskee koko Suomessa koko ajan.
Mitä tarkoitat kysymykselläsi "miten olet ilman kastetta?" Minä olen ollut koko elämäni kastamaton, vastaan mielelläni kysymyksiisi aiheesta, jos kysyt vähän tarkemmin. Elän kyllä aivan todella tavallista elämää.
Niin, että kun valtaosa Suomessa kai on saanut kasteen, vielä minun aikana luulisin, niin siinä on täytynyt tehdä ihan tietoinen päätös irtaantua kirkosta?
Tai siis, oletteko sitten kuuluneet johonkin muuhun uskonnolliseen ryhmään tms., koulussakin on jonkin verran ollut kristillisyys esillä, kun aiemmin se on tuntunut kuuluneen vähän myös suomalaiseen kulttuuriin.
Meitä on myös aika paljon, jotka ei olla koskaan kuuluttu mihinkään kirkkoon. Elämänkatsomustiedon opetushan alkoi vissiin jo 1985 kouluissa. Kristillisyys on ollut kyllä esillä kouluissa aivan häiriintyneen paljon, mutta onneksi sekin on vähenemään päin, kun se koulu on tosiaan tarkoitettu kaikille, ei vain kristityille. Kristityt itse sanovat usein, että kristillisyys on suomalaista kulttuuria, mutta ihan tuontitavaraahan se täällä on. Tuolla väittellä perustellaan muiden syrjintää kätevästi ja pakotetaan kaikki noudattamaan niitä oman uskonnon tapoja.
Hahhahhaha. Tämä oli ehkäpä päivän paras. Kannattaa oikeasti sivistää itseään vähän enemmän. Mene Isla min uskoiseen maahan niin opit varmaan kantapään kautta mitä pakottaminen on. Hyvänen aika miten naivi olet.
Kyllä meidän koulussa lauletaan Suvivirsi ja käydään kirkossa, mutta noihin ei ole pakko osallistua. Suurin osa osallistuu ja vain muutama jää pois. Kyse Helsingin koulusta.
Eivät kirkossa käynti ja Suvivirsi ole mitään ongelmia. Ei ole kukaan kieltämässä niitä. Kuitenkin tilanne on edelleen mm. Helsingissäkin se, että jotkut lapset pakotetaan koulussa rukoilemaan tai laulamaan virsiä tai jätetään luokkaan tekemään tehtäviä, kun muut menevät kirkkoon. Se on laitonta. Mennään me täällä Suomessa kuitenkin meidän lakien mukaan. Kristinuskohan on kuulemma rakkauden ja suvaitsevaisuuden uskonto, eiköhän olla reiluja kaikille? Kukaan ei ole kieltämässä uskonnon harjoittamista, pyydämme ainoastaan, ettei ketään siihen pakoteta. Ei siitä Jeesuskaan olisi digannut.
ET:tä EI voi valita jos kuuluu kirkkoon. Se sama lappu tulee kaikille, mutta jos lapsi kuuluu kirkkoon, ei pääse ET-tunneille, vaikka miten monta kertaa rastisit kys. ruudun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt niin kamalaa vaikka lapsen kastaisikin? Lapsi voi silti aikuisena päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Ja aina voi erota. Mun mielestä helpompaa, että ei tarvitse aikuisena kastaa, jos lapsi haluaa kirkkohäät.
Tuo on niin törkeä asenne, että aikuisena voi sitten erota jos haluaa, kun se pitäisi mennä niin että aikuisena voi liittyä jos haluaa. Sitä paitsi rippikoulu ja kaste on aikuisena ihan läpihuutojuttu JOS haluaa kirkkohäät. Nykyään yhä harvempi lapsi kastetaan, joten hyvin suurella todennäköisyydellä tuleva puoliso ei myöskään kuulu kirkkoon eikä ole koskaan kuulunutkaan.
Sen lisäksi, että kulttiin liittäminen "varmuuden vuoksi" on törkeää, niin siitä seuraa mm. veroseuraamuksia kesätöistä ja se, ettei voi opiskella ET:tä koulussa. Ja pois ei pääse ilman molempien vanhempien lupaa.
Taitaa mennä termit sinulta ihan sekaisin ja lapsiakaan sinulla ei taida olla. Ei ole kysymys mistään kultista ja ET:n voi ottaa koulussa vaikka kuuluisi kirkkoon. Me tosin valittiin uskonto. Oppiipahan lapset myös muidenkin maiden kulttuureista jotain eikä mitään höpö höpö ET juttuja.
Et:tä ei voi valita koulussa, vaikka kuuluisi kirkkoon. Uskonnon voi valita, vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Kirkkoon liitetyt lapset eivät saa valita.
Kyllä voi. Ja meille tuli vielä erikseen kysely että saako lapsi osallistua uskonnollisiin juttuihin. Ihan paperilla tuli kysely mihin sitten vastattiin.
Joo no ei voi
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/usein-kysyttya-elamankatsom…
Uskonnollisista tilaisuuksista on varmasti ollut kysymys siinä teidän kyselyssä. Elämänkatsomustietoa ei voi kuitenkaan opiskella, jos kuuluu kirkkoon.
Uskovaiset eivät harrasta seksiä avioliiton ulkopuolella. Voiko Suomessa avioitua lapsen kanssa?
Ei sinulla ja lapsella ole AP mitään hätää, sillä vauvaa ei voi liittää uskonnolisen yhdyskunnan jäseneksi ilman suostumustasi. Ja olet nyt äiti ja tehtäväsi on suojella lastasi. Et voi taipua painostuksen alla ratkaisuihin, jotka eivät ole hyväksi vain koska joku painostaen aiheuttaa mielipahaa sinulle. Oma hyvinvointi on nyt sijalla 2 ja vauvan oikeudet sijalla 1.
Alaikäisen kirkkoon liittämisen tulisi olla laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset kastettu. Kastekummi on virallinen kummi joten valitse tarkoin mikäli kastat. Virallisten kummien tiedot kirjataan hetuja myöten rekisteriin. Jos kävisi niin että huoltajat vaikka onnettomuudessa menehtyisi niin virallisilla kummeilla mahdollisuus olla lapsesi huoltajia. Samaa tilannetta ei ole millään nimiäisten epävirallisilla leikkikummeilla. Tällöin lähisukulaiset (mikäli heitä on elossa) tai ventovieras sijaisperhe olisivat lapsesi kasvattajina
Et kai ihan oikeasti usko tuohon?
Jos kuolette, sossut päättää, kenelle lapset menee. Saattaa mennä kummeille, saattaa mennä sukulaisille, saattaa mennä ulkopuolisille. Kummeilla ei ole mitään etuoikeutta. Joku ihme vanhakantainen luulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kastetaan tietenkin cain ja ainoastaan kirkkoon kuuluvat, eli tällä hetkellä 70% väestöstä. Tai siis ev.lut. on 70%, siihen päälle muut uskonnot. Yllättävän suuri prosentti vielä!
Vaikka molemmat vanhemmat kuuluisivat kirkkoon, lasta ei ole silti pakko kastattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina sen hätääntyneen äidin, jonka 4v lapsi kuoli sairaalassa ja äiti tajusi, että koska ei ole Jumalaa eikä lasta ole kastettu, niin ei tule koskaan mitään jälleennäkemistä. Ei olisi enää toivoa. Kristityillä äideillä on edes se, kun lapsi menehtyy.
Ei se jälleennäkeminen tule yhtään sen aidommaksi vaikka siihen uskoisi. Suurempi pettymyshän se on jos odottaa jotain jälleennäkemistä jonka jälkeen tajuaa kuollessaan että voihan p*ska, täällä me vaan maadutaan.
Jos kuoleman jälkeen ei ole mittään, ni eihä sitte voi mullassa miettiä että oli turhaa uskoa kuoleman jälkeiseen elämään. Jos taas on kuoleman jälkeinen elämä, ni harmittaa, jos ei uskonutkaan aiihen ;)
Ap:n kannattaa yrittää selvittää onko miehellä mitään haluja kasteeseen. Kysyä, että eikö kehtaa sanoa, että on muuttanut mielensö vai onko tosiaan niin, että vain mummun takia kaste.
Kullakin on omat syynsä kastaa tai olla kastamatta. En vaan ymmärrä miksi ns tapakristittyjä tai muita haukutaan. Eihän sitä tiedä kuinka paljon ne rukoilee tai kuinka palhon uskoo jumalaan, vaikkeivät kirkossa käy. Eiks oo tärkeintä, että ei vahingoiteta toisia. Kirkkoon kuuluminen ja tapakristittyys ei tietääkseni vahingoita muita ihmisiä ja evlut kirkkoki on aika erilainen kuin se olu 100 tai 1000 vuotta sitten. Ihan aikansa alussa kristityt oli Rooman valtakunnassa köyhäinavustajia, ei saarnannut uskosta vaan anto ruokaa ja juomaa köyhille. Mutta kukin tekee tyylillään. Itsehän siis oon ateisti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta kirkkoon kuuluvilla on pakkouskonto. Kirkkoon kuulumaton voi valita et:n tai uskonnon. Ja et:ssä sitä vasta oppiikin muiden maiden kulttuurista eikä mitään raamatun satuja.
Sitä paitsi: eräällä keskustelupalstalla joku luuli, että Jeesuksen syntymäpäivä on 24.12. Tämän innoittamana tein pienen gallupin. Kyselin muutamilta nuorilta milloin on Jeesuksen syntymäpäivä. Uskontotunnilla istuneet vastasit 24.12. Omat et-lapseni vastasivat 25.12. Mitä opimme tästä? Et-tunnilla oppii uskonnosta enemmän kuin uskontotunnilla.
Olimme jo pitkään mieheni kanssa harkinneet kirkosta eroamista. Kun aloimme odottaa esikoistamme, toteutimme aikeen. Näin kukaan sukulainen ei päässyt painostamaan kastamaan lasta.
Lapsia ei ole kastettu eivätkä ole käyneet rippikoulua. Koulussa ovat olleet et-opetuksessa ja ovat olleet siitä iloisia. Eipähän ole tarvinnut lähteä kaatosateessa rämpimään kevätkirkkoon vaan on saanut jäädä koululle katsomaan elokuvaa.
Minua ärsyttää tapauskovaiset. Eletään kuin pellossa ja viis veisataan raamatun ohjeista. Vaan annapas kun pitää kastaa lapsi tai mennä naimisiin, niin sitten ollaan niin uskovaisia: lapsi saa nimensä "pyhässä kasteessa" ja solmitaan "pyhä avioliitto Jumalan kasvojen edessä". Eivät raukat edes tiedä, ettei kasteessa anneta nimeä! Niin hyvin tuntevat uskonnon.
Suurimmalla osalla kirkkoon kuuluvista on kirkkoon kuulumiselle neljä syytä: ristiäiset, rippiäiset, häät ja hautajaiset.
Ap: pidä pintasi! Täytä nimipaperi ja lähetä digi- ja väestötietovirastoon ja sano anopille, että asia jo ratkaistu ja nimi annettu. Tietysti tuonkin jälkeen voi kastaa mutta älä kerro sitä anopille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta kirkkoon kuuluvilla on pakkouskonto. Kirkkoon kuulumaton voi valita et:n tai uskonnon. Ja et:ssä sitä vasta oppiikin muiden maiden kulttuurista eikä mitään raamatun satuja.
Sitä paitsi: eräällä keskustelupalstalla joku luuli, että Jeesuksen syntymäpäivä on 24.12. Tämän innoittamana tein pienen gallupin. Kyselin muutamilta nuorilta milloin on Jeesuksen syntymäpäivä. Uskontotunnilla istuneet vastasit 24.12. Omat et-lapseni vastasivat 25.12. Mitä opimme tästä? Et-tunnilla oppii uskonnosta enemmän kuin uskontotunnilla.
Se ei ole kumpikaan noista, mutta ehkä "enemmän oikeassa" olivat nämä 25.12 vastauksen antaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kumpikaan noista, mutta ehkä "enemmän oikeassa" olivat nämä 25.12 vastauksen antaneet.
Mutta noinhan se uskonto opettaa
Vierailija kirjoitti:
ET:tä EI voi valita jos kuuluu kirkkoon. Se sama lappu tulee kaikille, mutta jos lapsi kuuluu kirkkoon, ei pääse ET-tunneille, vaikka miten monta kertaa rastisit kys. ruudun.
Itseasiassa meillä esikoinen ehti vuoden verran käydä et-tunneilla, vaikka kuului vielä itse kirkkoon. Oikeasti silloin luulin, että katsomusaine valitaan äidin vakaumuksen mukaan (en lukenut silloin vielä av:ta 😊), sillä näin oli ohjeistettu koulun lähettämässä lapussa. Ja muutenkin asia oli minulle "yhdentekevä" enkä ollut paneutunut siihen kunnolla. Olin siis itse eronnut kirkosta muutama vuosi takaperin, ja siis lapset kastettu eikä erikseen heitä vielä kirkosta erotettu. Noh, sitten kun tämän hoksasin, erotin myös lapset kirkosta. Mutta siis pointtina, että eivät taida tarkastaa, kuka kuuluu seurakuntaan ja kuka ei, ainakaan isommissa kaupungeissa.
Inhottava tilanne.
Siunaus on kaunis.
Kyllä teidän pitää keskustella vielä.
Mitä kumpikin itse oikeasti haluaa.
En kyllä ymmärrä mitä pahaa kasteessa on.
Mutta teidän juttu.
Vierailija kirjoitti:
Inhottava tilanne.
Siunaus on kaunis.
Kyllä teidän pitää keskustella vielä.
Mitä kumpikin itse oikeasti haluaa.En kyllä ymmärrä mitä pahaa kasteessa on.
Mutta teidän juttu.
Sitten voi olla ymmärryksessä vikaa. Koitappas miettiä, että vauva liitettäisiin vaikka islamilaiseen kirkkoon, vaikka kukaan perheessä ei siihen usko ja tästä seuraisi pakollisia maksuja lapselle myöhemmin elämässä. Auttoiko?
Te olette miehen kanssa sopineet asian ennen raskautta ja uudestaan odotusaikana. Itse suuttuisin todella paljon miehen takin käännöksestä ja harkitsisin vakavasti voinko tuollaiseen mieheen luottaa. Keskustele miehen kanssa. Itse en taipuisi jos asia on sovittu jopa ennen raskautta.
Vierailija kirjoitti:
on kyllä harvinaisen julma uskonto, aika paljon jää kuolleita, kastamattomia lapsia jälleennäkemättä tässä maailmassa... Miten joku voi uskoa tuollaiseen? Julma ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina sen hätääntyneen äidin, jonka 4v lapsi kuoli sairaalassa ja äiti tajusi, että koska ei ole Jumalaa eikä lasta ole kastettu, niin ei tule koskaan mitään jälleennäkemistä. Ei olisi enää toivoa. Kristityillä äideillä on edes se, kun lapsi menehtyy.
Ei se jälleennäkeminen tule yhtään sen aidommaksi vaikka siihen uskoisi. Suurempi pettymyshän se on jos odottaa jotain jälleennäkemistä jonka jälkeen tajuaa kuollessaan että voihan p*ska, täällä me vaan maadutaan.
Juu, no et:ssä opetetaan todella paljon yleissivistävämmin kulttuureihin liittyviä juttuja, uskonnossa sen sijaan aika menee varsinkin alakoulussa aivopesuun ja kaikenmaailman höpötyksen ulkoaopetteluun. Et:ssä on jo siihen mennessä opittu eri maiden kulttuureista ja uskonnoista vaikka mitä, kun toiset tankkaavat ulkoa jotain käskyjä vailla omaa ajatusta. Kannattaa tutustua et:n opetussuunnitelmaan ja verrata sitä uskonnon vastaavaan. Löytyvät ihan googlaamalla.