Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on pakko matkustaa?

Vierailija
29.05.2013 |

Mikä ihmeen matkustuspakko ihmisillä nykyään on? Matkailu avartaa, just joo. En usko, että kanarian saarten suomipopbaari ja rannalla löhöily nyt niin ihmeesti avartaa. Aika moni osa keskituloisista ei matkusta edes joka vuosi. Monella on Suomikin ihan kokematta, myös minulla on Itä-Lappi vielä näkemätön paikka. Turun saaristossa kävin vasta päälle nelikymppisenä, se oli aika hieno kokemus itäisen  järviseudun asukkkaalle. Toisaalta suosittelen merenranta-asukkaille tätä idän järvisuomea. 

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa... No matkustamistakin on niin erilaista. Me yleensä altaalla ja rannalla loikoilun sijaan patikoimme tai muuten tutustumme paikalliseen kohteeseen ja joskus vuokraamme auton ja kierrämme sillä lähiympäristöä. Voimme myös vuokrata polkupyörät, joilla kiertelemme. Ideana on se, että oppii jotain uutta eikä tarvitse aina pyörittää sitä arkea pyykinpesuineen ja siivouksineen. Olemme myös matkailleet autolla Euroopassa ja Suomessa ja tuolloin yöpyneet leirintäalueilla teltassa.

Vierailija
62/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ei saisi matkustaa? Vasta parilla matkalla käyneenä olen aivan tolkuttoman innostunut matkustelusta ja nytkin ollaan vuosi säästetty, että päästään parin viikon päästä kesälomaksi maapallon toiselle puolelle:)

Äitinikin kysyi, miksei lappiin tai Ahvenanmaalle, tai vaikka Norjaan? No siksi kun ei halua sinne! Haluan nähdä eksoottisia eläimiä ja luontoa/viidakkoa, uida lämpimässä meressä jne.mitä pohjolassa ei voi kokea.

Mitä se edes muita kiinnostaa jos toiset matkustaa..Tai onko se huono asia jos jonkun parisuhde pelastuu kun suunnitellaan yhdessä matkaa. Meillä ainakin tän 18  yhdessäolovuoden jälkeen tämä yhteinen harrastus on tehnyt suhteelle paljon hyvää.

Kanarialla en ole käynyt, mutta olis ihan kiva joskus käydä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole pakko. Se ei silti tee sinusta ap mitenkään ylevämpää ja parempaa ihmistä. Miksi saaristo tai itä-lappi olisi jotenkin hienompi matkustuskohde kuin Teneriffa? Musta on ihana maata hotellin uima-altaalla etelässä tai uimarannalla ilman että joudun pakkopullana tutustumaan museoihin tai kulttuurikohteisiin. Retretit ja hyttysten ininä ei mua lomalla kiinnosta yhtään. Eikä mikää patikkamatkailu vuoristoissa tai mikään muukaan itseni uuvuttaminen. Ollaan katsos erilaisia :D 

Vierailija
64/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole pakko, sen sijaan saa, JEE!

Vierailija
65/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään matkustamisesta, siitä tunnelmasta, odotuksesta ja uusista asoista ja kokemuksista. Maisemat, rakennukset, ruoka, juoma - onhan noita syitä. Ja se vapauden tunne kun on matkalla, irti tavallisesta arjesta. En tarkoita mitään äärijuttuja vaan juuri Suomestakin löytyy paljon ihania paikkoja, samoin euroopan maista.

Vierailija
66/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja selventää. Lähinnä ajattelin tätä ajatusta, että on pakko matkustaa ja siitä, että ei ole rahaa matkustella puhutaan kuin se olisi yhtä paha kuin ei ole rahaa ruokaan. 

Vierailija
67/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä käynyt rantalomakohteessa, en siis Kanariallakaan. En ole koskaan ostanut matkaa jonkun Tjäreborgin tai Aurinkomatkojen kautta. Kun haluan matkustaa, haluan pois turistipaikoista ja varsinkin muista suomalaisista. Haluan matkoiltani erilaisia kulttuureja, erilaisia ympyröitä ja ihmisiä, uusia ruokaelämyksiä, erilaista arkkitehtuuria, haen sitä, mitä en Suomesta saa. Usein kylkiäisenä tulee lämpö ja aurinko, josta pidän myös hyvin paljon.

Ymmärrän erittäin hyvin myös niitä matkustajia, jotka menevät joka vuosi samaan hotelliin samaan maahan all inclusive -lomalle. Voisin itsekin mennä, jos kokisin sellaisen tarpeelliseksi. En vain osaa rentoutua sellaisessa, vaikka kaikki edellytykset rentoutumiseen olisi olemassa.

Minä olen kiertänyt Suomen niin moneen kertaan, etten halua viettää lomiani täällä. En tykkää mökkeilystä, vaikka meillä mökki onkin. Suomen luonto on kaunis joka kolkassa, mutta se on sitä arkea, se on jo nähty. Metsässä on äärimmäisen mukava olla, mutta en viettäisi lomaani siellä.

Tehköön jokainen, mitä lomallaan haluaa. Ja antaa muiden tehdä myös. Minulle loma tarkoittaa aina matkaa pois Suomesta.

Vierailija
68/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko, mutta olen huomannut, että matkustamattomuus kulkee usein käsi kädessä yleisen "sivistymättömyyden" kanssa. En tarkoita tätä mitenkään ylimielisesti, mutta eräskin ihminen, joka ei yli kaksikymppisenä ole ollut ikinä edes lentokoneessa, on kyllä hyvin tietämätön monilla muillakin alueilla. Teoriassa ei kai ole estettä sille, että seuraa maailman/yhteiskunnan tapahtumia ja ilmiöitä, ajattelee asioita laajasta perspektiivistä, ymmärtää erilaisia ajattelutapoja/kulttuureja/uskontoja jne. matkustamatta koskaan mihinkään, mutta itsellä ei ole yhtään tällaista ihmistä tullut vastaan.

Kanarian saaria ym. paheksuttuja lomakohteita en lyttäisi, sillä melkein missä tahansa kohteessa löytyy muutakin tekemistä kuin altaalla makoilu, jos vaan katsoo pintaa syvemmälle.

Jos matkustamisesta ei erityisemmin nauti, ei sitä tarvitse jatkuvasti tehdä, mutta miksei edes kerran-pari elämässä?

Vierailija
69/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki tykkää matkustaa. Minulle riitti muutaman vuoden asuminen ulkomailla ja parin kk:n reppureissaus Euroopassa parikymppisenä. Sen jälkeen olen ollut ihan tyytyväinen Suomessa. Kielet ja kulttuurit kiinnostaa, mutten koe että pitäisi olla joka lomalla (tai koskaan) matkustamassa maailman ääriin, että niihin voisi tutustua. Toki joo varmaan joskus tulee vielä matkattua Suomen rajojen ulkopuolelle, mutta mikään pakkomielle se ei ole. Itseäni mietityttää se matkailun ekologisuus myös. (Eikä ole lapsia. Mikä argumentti tuo muuten on että lapset on paha ympäristölle, ei silti niin paha kuin lapset JA matkustus samassa perheessä...)

Vierailija
70/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 21:39"]

Ei ole pakko, mutta olen huomannut, että matkustamattomuus kulkee usein käsi kädessä yleisen "sivistymättömyyden" kanssa. En tarkoita tätä mitenkään ylimielisesti, mutta eräskin ihminen, joka ei yli kaksikymppisenä ole ollut ikinä edes lentokoneessa, on kyllä hyvin tietämätön monilla muillakin alueilla. Teoriassa ei kai ole estettä sille, että seuraa maailman/yhteiskunnan tapahtumia ja ilmiöitä, ajattelee asioita laajasta perspektiivistä, ymmärtää erilaisia ajattelutapoja/kulttuureja/uskontoja jne. matkustamatta koskaan mihinkään, mutta itsellä ei ole yhtään tällaista ihmistä tullut vastaan.[/quote]

Mitä ihmettä, ihan oikeasti?? Hienot yleistykset vedetty taas oman suppean elämänpiirin pohjalta. :) Ihmisiä kiinnostaa erilaiset asiat. Ihan samalla tavalla kaikkia ei kiinnosta vaikka urheilu, vaikka sitä pidetään osana yleissivistystä. Tai elokuvat, musiikki jne.

Matkailu on joku länsimaisen ihmisen fiksaatio, jolla pönkitetään itseä juuri yllä olevan sitaatin kuvaamalla tavalla. Suurempaa sivistymättömyyttä osoittaa se, ettei tunne omaa maataan. Moni Suomessa käynyt turisti tuntee Suomea paremmin kuin me suomalaiset itse.

Vierailija
71/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 17:36"]Eihän sitä pakko ole matkustaa mutta mitä ihmettä ihmiset tekevät lomalla? siivotaan taloa, kyhjotetään kotona, aivan samalla lailla kuin tyopäivinä..? minä olen mieluiten missä tahansa muualla lomalla kuin omalla sohvalla [/quote]

Osoittaa aikamoista mielikuvituksen köyhyyttä, jos ei ilman matkailua keksi muuta tekemistä kuin sohvalla nyhjöttämistä.

Vierailija
72/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei ainakaan kotimaan maisemat kiinnosta pätkääkään. Mielummin vien rahani muualle.

Vierailija
73/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita. Joku kitkee kasvimaata koko kesän ja nauttii siitä, toinen haluaa allinclusiveen rentoutumaan, kolmas haluaa nähdä pyramidit ja neljäs mennä surffaamaan. Osan voi toteuttaa Suomessa, osan takia pitää lähteä ulkomaille.

Moni joka matkustaa paljon elää muuten aika pienellä "hiilijalanjäljellä". Jos on parikin kuukautta joka vuosi reissussa, ei yleensä asu omakotitalossa eikä omista koiraa (ei halua jättää tyhjilleen/hoitoon pitkiksi ajoiksi) ei omista autoa (jos ei asu "korvessa" ei tarvitse) kuluttaa aika vähän (koska säästää siihen matkaan)  ja päälle vielä se, että yleensä paljon matkustavat ovat samassa maassa/lähialueilla pidemmän aikaa. On eri asia lentää Aasiaan kuudeksi viikoksi kerran vuodessa vert. tehdä useampi parin yön matka lähemmäs.

Vierailija
74/124 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 22:40"]

Moni joka matkustaa paljon elää muuten aika pienellä "hiilijalanjäljellä". Jos on parikin kuukautta joka vuosi reissussa, ei yleensä asu omakotitalossa eikä omista koiraa (ei halua jättää tyhjilleen/hoitoon pitkiksi ajoiksi) ei omista autoa (jos ei asu "korvessa" ei tarvitse) kuluttaa aika vähän (koska säästää siihen matkaan)  ja päälle vielä se, että yleensä paljon matkustavat ovat samassa maassa/lähialueilla pidemmän aikaa. On eri asia lentää Aasiaan kuudeksi viikoksi kerran vuodessa vert. tehdä useampi parin yön matka lähemmäs.

[/quote]

Kuinka moni on moni? Nimittäin aika paljon tuntuu varsinkin kaukomatkailu kulkevan käsi kädessä muun kerskakulutuksen kanssa.

Siis tietystikään kaikki, jotka matkailevat paljon, eivät kuluta hullun lailla. Mutta toisin päin tuo kyllä toimii, eli ne, jotka shoppailevat hullun lailla, ajavat kalliilla autoilla, ostavat aina uusimmat elektroniikat jne. yleensä myös matkustelevat paljon. On se matkakohde sitten New York tai Thaimaa, sinne on päästävä säännöllisesti. Statussymboli siinä missä auto tai Vuittonin veskakin.

Vierailija
75/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 20:39"]

Jos pitäisi valita lapsen ja matkailun väliltä, valitsisin matkailun.

Ja olenkin valinnut.

[/quote]

Miten lapsi estäisi matkailun?? Taloudellisesti ehkä tiukempaa mutta kyllä meillä nuo 4 on kulkeneet oikein hyvin mukana viimeiset 28 vuotta, välillä mennään miehen kanssa kaksin. Kuukauden kuluttua ollaan taas matkalla... Asennekysymys tämäkin

24

Vierailija
76/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä  olen valinnut sekä lapset että matkustamisen ja hyvin on toiminut. Ja matkustetaan kotimaassakin paljon. Mä haluan irtaantua arjesta ja matkustaminen sopii siihen hyvin. Näkee uusia paikkoja, tutustuu uusin ihmisiin ja sitten on taas kiva tulla kotiin. Suomessakin on paljon mielenkiintoisia kohteita, lappi nyt kyllä on aika tuttu kun olen sieltä kotoisin mutta esim. Savonlinnassa en ole koskaan käynyt ja haluaisin sinne kesällä mennä. Ulkomailla ei kiinnosta talvikohteet vaan haen lomilta aurinkoa ja lämpöä. Kesällä ei Suomesta halua välttämättä mihinkään mutta juuri varataan marraskuuksi lomaa lämpöön ja golfaamaan. Minusta maapallo on täynnä mahtavia paikkoja joissa olisi kiva päästä vierailemaan. Meidän keskimmäinen lapsi 10v haaveilee Pääsiäissaarille pääsystä ja varmaan joskus se toteutetaan. Nuorin haluaa käydä Los Angelesissa ja sekin varmaan tulee vielä käytyä. Minusta matkoista haaveilukin ja suunnittelu on melkein puolet matkasta :)

Vierailija
77/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 09:26"]

Mä  olen valinnut sekä lapset että matkustamisen ja hyvin on toiminut. Ja matkustetaan kotimaassakin paljon. Mä haluan irtaantua arjesta ja matkustaminen sopii siihen hyvin. Näkee uusia paikkoja, tutustuu uusin ihmisiin ja sitten on taas kiva tulla kotiin. Suomessakin on paljon mielenkiintoisia kohteita, lappi nyt kyllä on aika tuttu kun olen sieltä kotoisin mutta esim. Savonlinnassa en ole koskaan käynyt ja haluaisin sinne kesällä mennä. Ulkomailla ei kiinnosta talvikohteet vaan haen lomilta aurinkoa ja lämpöä. Kesällä ei Suomesta halua välttämättä mihinkään mutta juuri varataan marraskuuksi lomaa lämpöön ja golfaamaan. Minusta maapallo on täynnä mahtavia paikkoja joissa olisi kiva päästä vierailemaan. Meidän keskimmäinen lapsi 10v haaveilee Pääsiäissaarille pääsystä ja varmaan joskus se toteutetaan. Nuorin haluaa käydä Los Angelesissa ja sekin varmaan tulee vielä käytyä. Minusta matkoista haaveilukin ja suunnittelu on melkein puolet matkasta :)

[/quote]

Lisään vielä että olen myös asunut ulkomailla ja voisin muuttaakin vielä muutamaksi vuodeksi mutta en loppuelämäkseni.

Vierailija
78/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän oli oikein tutkimus jokin aika sitten ja kävi ilmi, että asia, jota ihmiset eniten elämässään katuivat, oli se etteivät he olleet matkustaneet. Siis ei esimerkiksi se, että olisi tehnyt liikaa töitä tai että olisi ollut liian vähän perheen kanssa, vaan se, että ei ollut matkustanut.

Vierailija
79/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko matkustaa mihinkään, jos ei halua. Ja vastaavasti se, joka haluaa matkustaa, voi vapaasti tehdä sen. Näin siis ainakin Suomessa ja monessa muussa maassa.

Ja tämä on tosi.

Vierailija
80/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä kenties se sama tyyppi, joka vähän aikaa sitten teki aloituksen tästä samasta asiasta ja koki itseään väheksyttävän, koska oma lapsuus oli ollut kurja eikä ollut päässyt silloinkaan reissaamaan. Siinä aloituksessa väitettiin myös, että vieraisiin paikkoihin pystyy tutustumaan hyvin ellei paremminkin myös lukemalla kirjallisuutta ja katsomalla esim.  dokumentteja.