Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kaikkea sinua on lapsena kielletty tekemästä sen takia, että olit tyttö/poika?

Vierailija
16.07.2020 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (240)

Vierailija
81/240 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset haluavat uhriutua vaikka väkisin

Vierailija
82/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihan valtavan traumaattista 🥴

Ennen aikaan minusta pojat ja tytöt leikki jopa enemmän yhdessä.

70 luvulla minun lapsuudessa koko pihan penskat leikki piilosta, hippaa milloin mitäkin yhdessä. Silloin oltiin lapsia pidempään.

Tytöt ja pojat alkoi eriytyä vasta silloin kun ne alkoi kiinnostaa tietyllä tavalla.

Nythän lapsetkin seksualisoituu hyvin paljon aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut ajaa perämoottoria enkä traktoria (olisin halunnut traktorikortin, isä sanoi, että kyllä se riittää kun pojat ajaa sitä). Perämoottoria opetti mies ajamaan ja sehän on ihan simppeliä, paljon helpompaa kuin autolla ajo, en ymmärrä miksi, kun autoakin sain lainata vapaasti heti kun ajokortin sain. Traktoriin ei enää myöhemmin ollut mielenkiintoa.

Vierailija
84/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ihan valtavan traumaattista 🥴

Ennen aikaan minusta pojat ja tytöt leikki jopa enemmän yhdessä.

70 luvulla minun lapsuudessa koko pihan penskat leikki piilosta, hippaa milloin mitäkin yhdessä. Silloin oltiin lapsia pidempään.

Tytöt ja pojat alkoi eriytyä vasta silloin kun ne alkoi kiinnostaa tietyllä tavalla.

Nythän lapsetkin seksualisoituu hyvin paljon aikaisemmin.

Tätä olen itsekin miettinyt. Meillä oli naapurustossa lapsilauma eri-ikäisiä. Eikä pienempiä työnnetty isompien seuraan heidän hoidettavaksi, vaan sitten kun oli tarpeeksi kypsä olla yksin ulkona sai lähteä isompien mukaan, jos he ottivat ja silloinkin oli rajat minne sai mennä ennen kouluikää. Pihaleikkejä leikittiin sekaporukoilla ja yleensä siinä 10-12 vuoden tienoilla porukat alkoivat lopetella kun tuli muita harrastuksia ja enemmän mielenkiintoa olla oman sukupuolen kanssa.

Vierailija
85/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään.

N50

Vierailija
86/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessa kaikki sai leikkiä mitä vain eikä sukupuoli rajottanut elämää yhtään mutta silti tytöt leikki tyttöjen leikkejä ja pojat poikien leikkejä.

Sukupuoliroolit ovat ainakin minun ympäristössä tulleet ihan luonnostaan ilmi.

Olen lamanlapsia eli olen syntynyt vuonna 1990.

Vierailija
87/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä tuli vastaan lähinnä koulussa liikunta tunnilla:

Ei jääkiekkoa, koska tyttö

Ei kunnon pelejä missään pallolajissa, koska tyttö.

Ei vapautusta telinevoimistelusta, koska tyttö.

Ei pääsyä puutöihin, koska tyttö

jne. jne. 

Kävit kansakoulua? Peruskoulussa jokaisen piti valita tekstiilityö tai tekninen eli "puutyö", sukupuoli ei rajoittanut. Itsekin valitsin puutyön 80-luvun alussa, meitä oli ryhmässä 5 tyttöä ja 6 poikaa.

Vierailija
88/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis miten tuo "puutyökielto" on ilmennyt jos puhutaan peruskouluajasta? Opettaja/rehtori on tehnyt virkavirheen jos on sen kieltänyt. Vai onko tuo kielto tullut kotoa?

Vierailija
89/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut auttaa äitiä tai siskoja siivouksessa tai ruoan laitossa. Se on naisten homma.

Vierailija
90/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään suoraan - siis tyyliin ”älä leiki autoilla, olet tyttö!”. Mutta sukupuoliroolit ja sukupuolille ominaisiksi koetut asiat ovat juurtuneet niin syvälle, että niitä pidetään tosiasioina eikä rakennettuina (mitä ne ovat). Minua siis tyttönä on ohjattu ja olen itsekin ohjautunut niihin stereotyyppisesti tytöille sopiviin leikkeihin, koulutusvalintoihin, vaatteisiin jne. Veikkaan, että valtaosalle on käynyt juuri näin, että mitään ei ole kielletty eikä rajoitettu suoraan, vaan se on tapahtunut piiloisesti.

Vierailija
91/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseltäni en muista, mutta veljeltäni kiellettiin hameen käyttäminen, koska hän on poika. Oli noin 5-vuotiaana suunnattoman kiinnostunut hameisiin pukeutumisesta. Myöhemmällä iällä ei enää ole halunnut. 

Ehkä salaa pukeutuu vieläkin, koska tuo lapsena kiellettiin

Vierailija
92/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis miten tuo "puutyökielto" on ilmennyt jos puhutaan peruskouluajasta? Opettaja/rehtori on tehnyt virkavirheen jos on sen kieltänyt. Vai onko tuo kielto tullut kotoa?

Varmaan "annettu ymmärtää", että pitää. valita tietyllä tavalla. Jokaisen oppilaan (huoltajien) on kuitenkin pitänyt rastittaa se valinta lomakkeelle. Voi toki olla että joissain tapauksissa vanhemmat ei ole edes kysyneet lapselta. On ehkä pidetty kansakoulumuistojen pohjalta itsestäänselvyytenä että tyttö menee tekstiilityöhon.

Vierailija
93/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut ajaa mopolla, veli kyllä sai. En saanut myöskään mennä ulos leikkimään poikien kanssa mekko päällä. Minä sain harrastaa vain jumppaa, veli sai harrastaa mitä ikinä halusikaan. Onhan noita.

Vierailija
94/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Samat jutut sai sekä minä, että siskoni tehdä. M33v.

Vierailija
95/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa(nut) puhua tyttöjen pussaamisesta/heihin ihastumisesta, koska olen tyttö itsekin. Myös veljeni homosteluvitsejä katsotaan pahasti, minä taas voin laukoa niitä estoitta ja hän lesbovitsejä.

Äitini aina kannusti minua naisellisuuteen, kuten vatsatanssiin ja kauneudenhoitoon. Isäni ei ole patistellut remppaamaan autoja tai kalalle kuten veljeäni. Muutoin olen saanut olla aika rauhassa tällaisena kuin olen ja toteuttaa mielenkiinnon kohteitani.

N21

Vierailija
96/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummu joskus sanoi ettei huoneeni olisi saanut olla sotkuinen, koska olin tyttö. Muistan alle kouluikäisenä pöyristyneeni siitä että mitä tyttöydelläni oli asian kanssa tekemistä. Oi, kultainen seitkytluku. Feministiksi kasvoin sittemmin - ja kieltämättä vähän sotkuiseksi.. :)

Oi ulkokultainen mummu. Asenne oli joltain muulta vuosikymmeneltä.

Vierailija
97/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanu Kauko ohjattavaa autoa. Ku pyysin nii sain pattereilla toimivan koiran jonka kävely oli onnetonta.

En saanu lähteä isän kanssa mettälle koska vain miehet käy. Saman ikäinen serkku kyllä pääsi (hän oli poika)

En saanu pelata jalkapalloa vaikka monet luokkani tytöt pelas. Isä pisti mut balettiin.

Löin kiusaajaani turpaan josta isä veti mulle raivarit ja sanoi 'pojat tappelee vastaan, tytöt kertoo aikuiselle asiasta'

Vierailija
98/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan "annettu ymmärtää", että pitää. valita tietyllä tavalla. Jokaisen oppilaan (huoltajien) on kuitenkin pitänyt rastittaa se valinta lomakkeelle. Voi toki olla että joissain tapauksissa vanhemmat ei ole edes kysyneet lapselta. On ehkä pidetty kansakoulumuistojen pohjalta itsestäänselvyytenä että tyttö menee tekstiilityöhon.

Meillä sai valita, ja sitten pojat laitettiin puutöihin. Tätä pyöritettiin 80-luvulla vuosien ajan.

Kuitenkin 3.luokalla kaikki olivat puoli vuotta kummassakin.

Vierailija
99/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini mielestä tytön huoneessa ei saanut olla julisteita seinillä, raivosi siitä ja repi ne alas. 2000-luvulla tämä, olin teini. Isoveljen julisteet sai olla rauhassa, mutta sen sijaan pitkät hiukset ja musta kynsilakka oli saatanasta. (oli ns. hevari) Ihmekös että kasvatti omasta pojastaan (meidän isästämme) samanlaisen sekopään.

Vierailija
100/240 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvun tyttölapsi, koskaan ei kielletty mitään sukupuoleen vedoten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän