Mitä kaikkea sinua on lapsena kielletty tekemästä sen takia, että olit tyttö/poika?
Kommentit (240)
Naiset näyttävät itse todella halveksivan kaikkea "naisellista". Ringette on noloa, mutta jääkiekko on siistiä koska pojat pelaavat sitä jne. Jos pojat pelaisivat ringetteä, olisi se tosi tosi coolia mutta koska se on tyttöjä varten se on alistavaa. Olette aivan sokeita, katsotte kaikkia asioita uhrilinssin kautta.
pulupentele kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen liikkatunneilla oli pojille lätkää ja tytöille ringetteä. Vieläkin vituttaa.
Oispa ollut edes ringetteä. Meillä oli tytöille vain kaunoluistelukuvioiden harjoittelua. Pikkasen otti päähän, kun pojat pelasivat lätkää ja itse teki jotain helvetin makkaroita.... Onneksi vapaa-ajalla sai vaihtaa kaunarit hokkareihin ja pelata. Tuo luistelu lieneekin ainut asia, joka minulta kiellettiin, koska olin tyttö. Jopa kysyin opettajalta, saanko mennä poikien kanssa, kun vapaa-ajallakin pelasin. Ei käynyt, koska olin tyttö. Kaunareita en ole käyttänyt sen jälkeen kertaakaan, kun peruskoulun viimeinen liikuntatunti päättyi. N36
Tuota en ole koskaan tajunnut, että vielä 2010-luvullakin oli meillä Pirkanmaalla yläkoulussa tytöille talvisin kaunoluistelun alkeita ja joskus vähän ringetteä, pojilla jääkiekkoa, jääkiekkoa, jääkiekkoa. Joskus saimme yhden tunnin pelat jääkiekkoa tutustuaksemme lajiin, mutta pojilla ei tietenkään mitään ringettetuntia ollut. Ihmekään kun hienolla lajilla ei ole arvostusta, kun sitä liikuntatunneillakin ilmeisesti häpeillään kun se on "tyttöjen laji."
Sama myös sisäliikunnassa; pojat saivat pelata sählyä ja jalkapalloa, tytöillä oli telinevoimistelua ja hip hopia.
Ohis: Sama linja näyttä jatkuvan vielä 2020-luvullakin. Terveisin yläkouluikäisen tytön ja pojan äiti.
Täällä peukutetaan urakalla sellaisia viestejä jotka sisältävät "tyttöjen eriarvoistamista". Jos joku kertoo ettei hänen elämää tyttönä ole millään tavalla rajoitettu, ne viestit jätetään huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Naiset näyttävät itse todella halveksivan kaikkea "naisellista". Ringette on noloa, mutta jääkiekko on siistiä koska pojat pelaavat sitä jne. Jos pojat pelaisivat ringetteä, olisi se tosi tosi coolia mutta koska se on tyttöjä varten se on alistavaa. Olette aivan sokeita, katsotte kaikkia asioita uhrilinssin kautta.
En minä halveksi millään tasolla ringetteä. Ja joku muukin täällä jo totesi, että se on hieno laji. Patriarkaalisessa yhteiskunnassa sitä vain ei arvosteta. Vai näkyikö jossain torijuhlia, kun Suomen ringettejoukkue voitti maailmanmestaruuden vuonna 2017? Mestaruus oli kuudes peräkkäinen. Mutta kun lätkäjätkät kerran kymmeneen vuoteen, jos silloinkaan voittavat ollaan heti koko kansa torilla juhlimassa. Miehet etunenässä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä peukutetaan urakalla sellaisia viestejä jotka sisältävät "tyttöjen eriarvoistamista". Jos joku kertoo ettei hänen elämää tyttönä ole millään tavalla rajoitettu, ne viestit jätetään huomiotta.
Mitä olen keskusteluja seurannut, aika monelle peukutus=samaa mieltä/kokenut saman. Ei mikään sen kummempi kannanotto.
Vierailija kirjoitti:
Sinä taas vaikutat hyvin yksisilmäiseltä. Et ole (oletettavasti) päivääkään tyttönä tai naisena elänyt ja kommenttisi heijastaa kyllä tätä totuutta, miehen ajattelumallia.
Jääkiekko on maailmalla paljon arvostetumpi urheilulaji kuin ringette. Myös kouluissa, oppilaitoksissa ja yhteiskunnassa ylipäätään arvostetaan vain miesten harrastamaa urheilua, jääkiekko nyt etunenässä. Pojat ja miehet saavat niin paljon tukea ja yhteiskunnan resursseja miespuolisena olemiseen, että he eivät itse edes tajua sitä. Kukas se onkaan sokea omalle käyttäytymiselleen?
Minua on kielletty tai toruttu ainakin:
- pitämästä käsiä taskussa
- kiipeilemästä puihin
- kiroilemasta
- huutamasta liikaa leikkiessä (naisopettaja kielsi välitunnilla, poikien vastaavaan riehumiseen ei puuttunut koskaan)
- nimittelemästä (isoveli ja minä nimittelimme toisiamme ja nimet olivat siis vain lajia "vieteriaivo" tai "homekorva", isoäiti alkoi torua minua tästä, mutta veljeä ei kieltänyt)
- leikkimästä ritsalla tai jousipyssyllä
- jättämästä vaatteita tai muita tavaroita hujan hajan
- kantamasta raskaita esineitä muuttoapuna ollessa (sainkin sitten viedä vain kaikkein kevyimpiä kantamuksia)
- syömästä liikaa tai liian nopeasti
- purkkapallojen puhaltelusta
Ja mitään näistä ei siis kielletty tekemästä sen takia, että se olisi ollut esimerkiksi epäkohteliasta tai vaarallista, vaan syynä oli aina "tuollainen ei sovi tytöille".
Vierailija kirjoitti:
Teepä huviksesi gallupia missä tahansa miesryhmässä ja katso kumpaa pitävät "coolimpana" ringetteä vai lätkää. Ei nimittäin ole mikään naisten yksinoikeus tuo lätkän ylimaallinen ihannointi.
Isoveljeni ei saanut alle kouluikäisenä lähteä trullittamaan noidaksi pukeutuneena, koska isän mielestä "meidän poika ei akaksi pukeudu!" Toinen veli kävi joskus ala-asteiässä hiustenleikkuussa ja parturi oli sitten värjännyt hänelle jonkun pienen kuvion, ehkä tähden, vihreällä värillä. Se kuvio oli tosiaan pieni, ei mikään puolen pään värjäys. Isä sai suunnilleen kohtauksen ja veljeni joutui suihkuun pesemään värin pois. Onneksi se lähti vedellä, muuten veli olisi varmaan ajeltu kaljuksi...
Minä en olisi saanut kiroilla enkä pieraista edes vahingossa, koska se ei kuulemma ollut sopivaa tytölle. Isä yllättäen kiroili ja mätäni ihan estoitta. Minua ei myöskään otettu autotalliin tai nikkarinverstaaseen, koska "et sä kumminkaan mitään osaa."
Joo, meidän isällä ei ollut ihan kaikki kotona. Hauskinta siinä on se, että hän aina moitti omia vanhempiaan, joilla oli tiukka sukupuolijako kotitöissä ja muutenkin tosi tarkkaa, mitä miesten ja naisten sopi tehdä. :D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ajatuksesi, mutta mielestäni ringette ei todellakaan ole noloa. Se raivostuttaa, että jääkiekko on se ns. urheilulaji, ja ringette on tyttöjen versio jääkiekosta. Ei, vaan ne ovat kaksi eri lajia, joihin kumpaankin molempien ryhmien kannattaisi tutustua ja pelata tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä halveksi millään tasolla ringetteä. Ja joku muukin täällä jo totesi, että se on hieno laji. Patriarkaalisessa yhteiskunnassa sitä vain ei arvosteta. Vai näkyikö jossain torijuhlia, kun Suomen ringettejoukkue voitti maailmanmestaruuden vuonna 2017? Mestaruus oli kuudes peräkkäinen. Mutta kun lätkäjätkät kerran kymmeneen vuoteen, jos silloinkaan voittavat ollaan heti koko kansa torilla juhlimassa. Miehet etunenässä.
No miksi naiset eivät juhli sitä? Suurinosa jääkiekkovoiton juhlijoistakin on miehiä. Se on fakta. Mutta eihän sitä sovi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi naiset eivät juhli sitä? Suurinosa jääkiekkovoiton juhlijoistakin on miehiä. Se on fakta. Mutta eihän sitä sovi sanoa.
Koska kuten hyvin tiedämme tällaiset asiat ovat edelleen pitkälti miesten vallassa. Ja arvostus määritellään sen perusteella ovatko lajin harjoittajat miehiä vai naisia. Arvostus=raha=resurssi, jolla juhlia tai muutakaan voi järjestää. Näkyy ihan saman lajin sisälläkin. Ei nimittäin ole naisten laiskuudesta tai haluttomuudesta kiinni, että naisjääkiekkoilija ei Suomessa (tai oikeastaan missään muuallakaan) voi elättää itseään pelaamalla, mutta miehen ei tarvitse olla kovinkaan kaksinen pelaaja ja palkka on useamman tonnin kuussa. Ja seurapomot ovat useimmiten miehiä, joten tätä et saa käännettyä naisten syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka siksi, että yhteiskunnalta ei heru varoja juhlien järjestämiseen. Ei tule hornetteja konetta saattamaan tai huippuartisteja esiintymään jne. jne. Puhumattakaan, että olisi tv-kamerat ja lehdistöt paikalla. Nippa nappa urheiluruudun pikkujutussa mainitaan, että ainiin nää naisetkin taisi jotain voittaa ja sitten taas lätkän pariin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, tyttö olin.
Milloin vaihdoit sukupuolta?
Itseäni ei ole kielletty mistään, mutta äitini ja siskoni toivoivat ääneen (kyseisen) siskoni vauvan olevan poika. Olin itse hieman loukkaantunut siitä ja kommentoin sitä. Isäni kuitenki pehmensi ilmapiirin myönteisellä suhtautumisellaan tyttölapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään, tyttö olin.
Milloin vaihdoit sukupuolta?
Kerron sinulle jotain mikä saattaa järkyttää sinua: Tytöistä tulee isona naisia. Ei tarvitse vaihtaa sukupuolta. Ihan luonto hoitaa sen puolen.
Ei mitään sen perusteella että tyttö. 2 isoveljeä, mutta kuulemma jos kielsi jotain niin tein varmasti juuri kuten oli kielletty.. oma tyttö paljon samanlainen skeittaa ainoana tyttönä 8-v.ym. eipä sillä että olisi kielletty, muutenkin liian hurjapää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytäpä mallia miten ringeten saamilla tukirahoilla järjestetään samanlaiset juhlat kuin jääkiekon saamilla tukirahoilla. Ei nimittäin ole ilmaisia tuollaiset torijuhlat.
Ei mitään. Kiipeili puissa, leikin sotaa yms ihan kuten halusin.
N40