Mitä kaikkea sinua on lapsena kielletty tekemästä sen takia, että olit tyttö/poika?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis miten tuo "puutyökielto" on ilmennyt jos puhutaan peruskouluajasta? Opettaja/rehtori on tehnyt virkavirheen jos on sen kieltänyt. Vai onko tuo kielto tullut kotoa?
Itse vuosimallia 92. Tytöt laitettiin käsitöihin ja pojat puutöihin oletuksena, ei sitä kysytty missään vaiheessa. Vasta myöhemmin tuli malli, että kummankin ryhmän (jotka olivat siis vieläkin sukupuolitettu) piti kokeilla toista oppiainetta lyhyen aikaa. Kerran kolme tyttöä onnistui vanhempien luvalla anomaan pääsyä puutöihin, kun puutyö/poikien ryhmä oli niin pieni ja käsitöissä/tyttöjen ryhmässä tungosta. Ei tainnut mennä ihan sääntöjen mukaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis miten tuo "puutyökielto" on ilmennyt jos puhutaan peruskouluajasta? Opettaja/rehtori on tehnyt virkavirheen jos on sen kieltänyt. Vai onko tuo kielto tullut kotoa?
Varmaan "annettu ymmärtää", että pitää. valita tietyllä tavalla. Jokaisen oppilaan (huoltajien) on kuitenkin pitänyt rastittaa se valinta lomakkeelle. Voi toki olla että joissain tapauksissa vanhemmat ei ole edes kysyneet lapselta. On ehkä pidetty kansakoulumuistojen pohjalta itsestäänselvyytenä että tyttö menee tekstiilityöhon.
Meillä sai valita, ja sitten pojat laitettiin puutöihin. Tätä pyöritettiin 80-luvulla vuosien ajan.
Kuitenkin 3.luokalla kaikki olivat puoli vuotta kummassakin.
Niin. 80-luvun opetussuunnitelmassa oli 3. luokalla kumpaakin ja sen jälkeen piti valita luokille 4.-7. kumpaa jatkaa. Meillä meni puutöihin tyttöjä melkein yhtä paljon kuin poikia, mutta tekstiilityössä oli vain tyttöjä, kai poikien kynnys valita se oli liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vuosimallia 92. Tytöt laitettiin käsitöihin ja pojat puutöihin oletuksena, ei sitä kysytty missään vaiheessa. Vasta myöhemmin tuli malli, että kummankin ryhmän (jotka olivat siis vieläkin sukupuolitettu) piti kokeilla toista oppiainetta lyhyen aikaa. Kerran kolme tyttöä onnistui vanhempien luvalla anomaan pääsyä puutöihin, kun puutyö/poikien ryhmä oli niin pieni ja käsitöissä/tyttöjen ryhmässä tungosta. Ei tainnut mennä ihan sääntöjen mukaan..
Oletko varma ettei kysytty? Kolmannen luokan keväällä on pitänyt tehdä valinta. Se on ollut ihan valtakunnallinen sääntö, koulut ei ole saaneet sooloilla. Kysypä vanhemmiltasi, ehkä et itse nähnyt koko paperia.
Tuo puutyö/käsityö muuttui heti kun peruskoulukin alkoi eli jo 70-luvun puolella. Veikkaan nyt että moni ei tiedä/muista vanhempiensa tehneen valinnan puolestaan. Se olisi ollut vakava virkavirhe jos opettaja ei olisi noudattanut tuota valintaoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen liikkatunneilla oli pojille lätkää ja tytöille ringetteä. Vieläkin vituttaa.
Tämä! Meillä oli vaan vielä hitusen pahempi; luistelutunneilla pojat pelasivat lätkää ja tytöt harjoittelivat kaunoluistelukäännöksiä ja -pyörähdyksiä! Me tytöt olisimme myös halunneet pelata, mutta se ei opettajalle käynyt. Sama toistui myös muiden joukkuelajien osalta eli pojat saivat alkaa heti pelaamaan, kun taas tyttöjen täytyi harjoitella heittoja/lyöntejä. Itselle urheilijana tämä oli kyllä katkera paikka, myös iso osa muista luokan tytöistä oli urheilullisia ja harrastivat pallopelejä. Että ottaa päähän vieläkin. Tämä tapahtui ala- ja yläasteella.
Toinen ala-asteelta mieltä kaihertamaan jäänyt juttu oli se, kun en saanut valita puukäsityötä, koska pojat kuulemma jo veivät kaikki paikat. Alkuun oli lyhyt aika kumpaakin siten että pojatkin kokeilivat kässää, ja sen jälkeen sai "valita". Eli ne tytöt, jotka valitsivat puukässän, laitettiin joka tapauksessa käsitöihin. Grr.
Ei mitään. Isä teki pyssyn, kun leikin Eemeliä, osti panssarivaunun, kun se kulki hienosti itsekseen sellaista ohutta metallikeppiä kääntelemällä ja luistimistakin koitti saada minua valitsemaan hokkarit, eikä kaunareita.
Ennemmin minua varoitettiin olemasta kana, eli turhamainen esim. ulkonäön suhteen, tai pelkuri ja arka tai laumasielu, koska olin tyttö, tämä viesti tuli myös äidiltä.
Vm. 1972
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Isä teki pyssyn, kun leikin Eemeliä, osti panssarivaunun, kun se kulki hienosti itsekseen sellaista ohutta metallikeppiä kääntelemällä ja luistimistakin koitti saada minua valitsemaan hokkarit, eikä kaunareita.
Ennemmin minua varoitettiin olemasta kana, eli turhamainen esim. ulkonäön suhteen, tai pelkuri ja arka tai laumasielu, koska olin tyttö, tämä viesti tuli myös äidiltä.
Vm. 1972
Pääsin pelaamaan myös jääkiekkoa isän kavereitten kanssa, toki lapsille sovellettua versiota. Tuli vain mieleen näistä kaunoluistelukertomuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Vuosimallia -92 eli olet mennyt peruskouluun -99?
Minä aloitin peruskoulun -85, meillä oli tytöt ja pojat samassa käsityöryhmässä luokat 1.-3., pääosin taisi olla tekstiilityötä, mutta myös pieniä puutyökokeiluja kunnes kolmannella luokalla oppitunnit oli puolet ja puolet tekstiiliä ja teknistä työtä. Kolmannen luokan keväällä piti valita, kumman ottaa neljännellä. Yksi tytöistä halusi teknisen, muutoin jako meni niin, että tytöt valitsi tekstiilityön ja pojat teknisen työn.
Tosiaan, kuten sanotkin, ei tuo voi olla mennyt sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei kysytty? Kolmannen luokan keväällä on pitänyt tehdä valinta. Se on ollut ihan valtakunnallinen sääntö, koulut ei ole saaneet sooloilla. Kysypä vanhemmiltasi, ehkä et itse nähnyt koko paperia.
Kuulostaa siltä että haluat kyseenalaistaa, koska..? Minulla on hyvinkin tarkka muistikuva näistä tapahtumista. Minä olin nimittäin yksi niistä tytöistä jotka kyseenalaisti koko homman ja kuudennella luokalla ennen opetuksen alkamista menin kahden muun tytön kanssa rehtorilta anomaan siirtoa puutöihin. Piti puhua opettajille, rehtorille, vanhemmille. Hirveä säätö tästä. Omat vanhempani sanoivat että ihan sama. Koululla tajusivat varmaan tässä vaiheessa etteivät voi lain takia kieltääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vm. 1972
Mikä vika noissa ominaisuuksissa on? Pakko olla siis välittämättä ulkonäöstä, rohkea, peloton ja täysin itsenäinen. Aika karua. Ole "mies".
Sama kuin monella muulla, olisin halunnut puutöihin kässän tunneilla, mutta en "mahtunut" ryhmään vaan jouduin kaikkien muiden tyttöjen seuraksi neulomaan ja ompelemaan. Etenkin neulominen oli yhtä helvettiä, koska olen vasenkätinen eikä opettaja osannut opettaa muuten kuin "kuvittele tämä peilikuvana tai opettelet vaan oikeakätisten tavalla ja vaihdat sitten vasemmalle". Aikuisena vasta opin neulomaan kun katsoin Youtubesta nimenoman vasureille tehtyjä videoita.
En saanut vielä edes omiin rippijuhliini laittaa mekon sijasta mustia suoria housuja ja kauluspaitaa, (asiasta oli vängätty vanhempien kanssa ala-asteesta asti...).
En saanut harrastaa kamppailulajeja enkä ampua tarkkuutta ilmakiväärillä koska ei ole tyttöjen juttuja.
Aina mökillä jouduin tiskaamaan, laittamaan ruokaa, haravoimaan pihaa ja jynssäämään terassia koska "sun pitää oppia nämä naisten työt". Veljien homma oli lämmittää sauna.
...onhan näitä.
Vanhojentanssi. En olisi saanut tanssia tyttöystäväni kanssa. Tätä selitettiin sillä että ”näyttää inhalta jos tanssiparilla on molemmilla mekko”. Jymäytettiin reksiä luokkakavereiden kanssa ja tanssittiin silti yhdessä - molemmilla tummapuku päällä.
Kun olin teini 90-luvun puolivälissä äitini suhtautui juomiskokeiluihini hyvin järkyttyneenä ja paheksuen. "Tuollaisen pullon löysin kaapistasi ja sinä olet vieläpä tyttö!" Äiti oli kasvanut aikana, jolloin "kunnolliset naiset" eivät käyttäneet alkoholia. Hänestä oli pöyristyttävää, että 16-vuotias tyttö joi omppupomppua kotibileissä.
Ei kai mitään, en ainakaan muista. Tasapuolisesti leikin nukeilla ja pikkuautoilla ja miekkailu oli veljen kanssa hurjan hauskaa ja sain vapaasti harrastaa mitä lajia nyt halusinkaan ym.
Ja myöhemmin suuntasin miesvaltaselle alalle, insinööriksi. Kannustettiin vain ku tiesivät et pidin niistä hommista.
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta. En oo tuo ketä lainasit mut meillä ainaki ala-asteel oltiin puu ja käsityössä kaikki samaan aikaan, pojat ja tytöt, molempia tehtiin. Ja yläasteella oli meillä jo malli jossa tehtiin 1 jakso toista ja 3 jaksoo toista seiskaluokan ajan, itse sai valita kumpaa halus tehdä pidempään.
Ja oon syntynyt -91.
Täällä on valitettu sitä, kun ei saanut valita puukässää. Nykuoppilaat äänestääjaloillaan, kun kässänopetus "tasa-arvoistettiin" uudessa opetussuunnitelmassa 2017. Oppilaiden täytyy opiskella nykyään molempia käsityölajeja yhtä paljon, sekä puukässää että tekstiilikässää.
Mihin tämä johti? Siihen, että oppilaat eivät enää valinneet käsityötä valinnaisaineekseen seiskaluokan jälkeen (kässää on kaikille pakollisena vain seiska-luokalla, sitten se siirtyy valinnaiseksi.). Kaikesta feministisestä saarnaamisesta huolimatta suurin osa tytöistä ei ymmärrä omaa parastaan (= sarkasmia), ja haluaisivat työskennellä kankaiden, vaatteiden suunnittelun ja ompelemisen parissa mieluummin kuin kovien materiaalien ja puukässätyökalujen. Ja pojista vain pieni osa on kiinnostunut ompelemisesta ja pehmeistä materiaaleista.
Uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan oppilaiden valinnanvapautta ja halutaan antaa heille mahdollisuuksia valita työtapoja, suoritustapoja jne. Mutta tässä asiassa valinnanvapautta ei jostain syystä haluta antaa oppilaille, en käsitä, miksi ei. Tämä feministinen pakottaminen on johtanut käsityöopettajien työttömyyteen. Feministinen teoria on eri asia kuin reaalielämä.
"Helsingin yliopiston yliopistonlehtoreiden Antti Hilmolan ja Manne Kallion tekemän kyselytutkimuksen mukaan 8. - 9. luokkien oppilaiden käsityön valinnat vähentyivät 43 prosenttia vuodesta 2017 vuoteen 2019. Kyselyyn vastasi lähes joka viides eli runsaat kaksisataa käsityönopettajaa eri puolilta Suomea."
Meillä sama ton kässä/puukässän kanssa. Kun osa meistä tytöistä sitten anoi pääsyä puukässään, niin mies reksi piti kansliassaan meille 12-vuotiaille tytöille puhuttelun siitä että ollaanko nyt ihan varmoja, että muut tytöt saattaa alkaa huoritella. (siis siksi että haluttiin ”poikien ryhmään”) Ainoa joka edes ehdotti moista oli hän itse. 👀
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen liikkatunneilla oli pojille lätkää ja tytöille ringetteä. Vieläkin vituttaa.
Olisikin ollut edes ringetteä. Meillä pojille lätkää ja tytöille taitoluistelua, yöks. Jossain vaiheessa kapinoin ja painelin tunnille hokkareilla, "ei mulla ole muita".
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama ton kässä/puukässän kanssa. Kun osa meistä tytöistä sitten anoi pääsyä puukässään, niin mies reksi piti kansliassaan meille 12-vuotiaille tytöille puhuttelun siitä että ollaanko nyt ihan varmoja, että muut tytöt saattaa alkaa huoritella. (siis siksi että haluttiin ”poikien ryhmään”) Ainoa joka edes ehdotti moista oli hän itse. 👀
Sama meidän koulussa. Puukässän valinneet tytöt päätyi sittenkin rättikässään, syyksi annettiin ympäripyöreästi kommunikaatiovirhe, järjestelmävirhe yms. Kummasti tuo sama virhe toistui seuraavanakin vuonna uusien seiskaluokkalaisten kohdalla.
Jos oli juhlamekko päällä niin kaikki puissa kiipeilyt ja riehumiset kiellettiin - koska oli se mekko, koska olen tyttö. Mutta muuten en keksi, että olisi erityisesti kielletty. Ehkä jotain kynsienpureskelua paheksuttiin minun kohdallani enemmän sukupuoleni takia, en muista että äiti olisi muiden lasten kohdalla yhtä raivokkaasti puuttunut asiaan :D Toisaalta olen vaan tyytyväinen että puuttui, heh.
Sen sijaan velipuoleltani kiellettiin tanssiharrastus, koska isänsä kaveria oli kiusattu kouluaikoina rankasti hänen harrastaessaan tanssia ja veljeni isä pelkäsi, että veljeäni kiusattaisiin myös. Harmittaa pikkukaverin puolesta, toisaalta on löytynyt muitakin miellyttäviä harrastuksia onneksi.