Mitä kaikkea sinua on lapsena kielletty tekemästä sen takia, että olit tyttö/poika?
Kommentit (240)
Ei ole kielletty oikeastaan mitään. Veljen ei tarvinnut osallistua mihinkään kotitöihin, mutta mun täytyi auttaa siivoamisessa jne. Olen nainen.
Olen syntynyt -75.
Harrastuksista en päässyt painiin enkä mäkihyppyyn, koska tyttöjä ei otettu. Jääkiekkojoukkuetta ei myöskään kotikaupungissa ollut kuin pojille, ja tytöille oli ringetteä.
Puukäsityön sain valita kolmosella, mutta hirveä soppa siitä tuli ja kaikki varmisteli että olinko tosissani, koska olin eka tyttö koulun historiassa joka teki niin. Yläasteella meitä oli useampi tyttö, mutta me emme saaneet käyttää tiettyjä koneita, koska.... Niin, ehkä kohtu olisi saattanut vaikeuttaa niiden käsittelyä?
Liikuntatunneilla oli paljon voimistelua ja tanssia ja luistelussa oli liki aina taitoluistelua, eikä koskaan esim kaukalopalloa, jota pojat pelasi.
Synttärilahjaksi sain lapsena esim koriste-esineitä, kun veli sai jotain pikkukemistisettejä. Jouduin tekemään enemmän kotitöitä. Ja minua ej kannustettu esim tekniselle alalle jonne halusin ja johon olisi ollut taipumuksia.
En saanut ampua mökillä ukin ilmakiväärillä. Sen sijaan serkkupoikani pakotettiin siihen touhuun vastoin tahtoaan :D Ukilla oli "hieman" pölyttyneitä näkemyksiä
Vierailija kirjoitti:
En saanut ampua mökillä ukin ilmakiväärillä. Sen sijaan serkkupoikani pakotettiin siihen touhuun vastoin tahtoaan :D Ukilla oli "hieman" pölyttyneitä näkemyksiä
Hän eli aikana, jolloin suomalaisilla oli vielä arvoja. Isänmaata rakastettiin ja sen puolesta taisteltiin puhtain sydämin. Kannattaa miettiä tuota, kun seuraavan kerran loukkaa sukulaisiaan.
Pihistämästä esim. äidin sukkiksia ja käymästä hänen vaatekaapillaan '
'cosplay'- juttuilemasta silloin kun hän oli käymässä jossain muualla ja poissa kotoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän eli aikana, jolloin suomalaisilla oli vielä arvoja. Isänmaata rakastettiin ja sen puolesta taisteltiin puhtain sydämin. Kannattaa miettiä tuota, kun seuraavan kerran loukkaa sukulaisiaan.
Noita 'miehet ampuvat ja kasvavat isänmaan sotilaiksi'-tyylisiä henkisiä arvoja sietääkin jo vaikka loukata.
Yhteenvetona tästä keskustelusta voi todeta, että perheissä enimmäkseen kasvatetaan aika tasa-arvoisesti, mutta kipupiste on koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan, vuoden 2020 peruskoulun alaluokkalaisen isoisä voi olla syntynyt vaikka vasta 1950-luvulla (...ellei jopa 60-luvulla) jolloin sota-ajat Suomessa olivat jo 10-20 vuoden takaisia juttuja ja hänen ollessaan murrosikäinen, jo koulussa luettavaa historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita 'miehet ampuvat ja kasvavat isänmaan sotilaiksi'-tyylisiä henkisiä arvoja sietääkin jo vaikka loukata.
Tuo on nykyään helposti se oletusreaktio, mutta harva pysähtyy ajattelemaan, että miksi ajattelee noin.
Suomi ei vaan kertakaikkiaan mahda maantieteelleen mitään. Nykyisillä sukupolvilla tuo tietysti tuntuu aika kaukaiselta ajalta, mutta itänaapurin lisäksi meitä uhkaavat myös sisäiset toimijat. Vihervasemmisto on tunkenut lonkeronsa joka paikkaan, ja ukkisi kaltaisia ihmisiä kaivataan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama ton kässä/puukässän kanssa. Kun osa meistä tytöistä sitten anoi pääsyä puukässään, niin mies reksi piti kansliassaan meille 12-vuotiaille tytöille puhuttelun siitä että ollaanko nyt ihan varmoja, että muut tytöt saattaa alkaa huoritella. (siis siksi että haluttiin ”poikien ryhmään”) Ainoa joka edes ehdotti moista oli hän itse. 👀
Sama meidän koulussa. Puukässän valinneet tytöt päätyi sittenkin rättikässään, syyksi annettiin ympäripyöreästi kommunikaatiovirhe, järjestelmävirhe yms. Kummasti tuo sama virhe toistui seuraavanakin vuonna uusien seiskaluokkalaisten kohdalla.
Saatiin tyyliin kasiluokalla selville, että tytöillä olisi ollut oikeus aloittaa puukäsitöissä yläkoulun alettua. Tästähän me pistettiin show pystyyn, ja vanhoillinen kässänopettaja vaan suhisi sylki roiskuen ettei asiasta saa puhua. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään suoraan - siis tyyliin ”älä leiki autoilla, olet tyttö!”. Mutta sukupuoliroolit ja sukupuolille ominaisiksi koetut asiat ovat juurtuneet niin syvälle, että niitä pidetään tosiasioina eikä rakennettuina (mitä ne ovat). Minua siis tyttönä on ohjattu ja olen itsekin ohjautunut niihin stereotyyppisesti tytöille sopiviin leikkeihin, koulutusvalintoihin, vaatteisiin jne. Veikkaan, että valtaosalle on käynyt juuri näin, että mitään ei ole kielletty eikä rajoitettu suoraan, vaan se on tapahtunut piiloisesti.
Pääsääntöisesti varmaan näin, mutta kyllä mua on ainakin ihan suoraan kielletty tekemästä asioita ja ihan suoraan perusteltu sillä että "ei ole sopivaa tytölle". Ja saa sitä kuulla vielä aikuisenakin, en kuulemma ole oikea maisteri kun olen nainen. Työporukan kanssa mentiin pizzeriaan ja ainoana naisena sain kuulla selonteon siitä, että täällähän on naisille salaatteja tarjolla, pizzahan on vähän sellaista äijäruokaa! Ja sitten paheksuvia katseita kun kuitenkin söin pizzan, ihan kokonaan. Ja en ole lihava.
Olisin halunnut mopon, ei puhettakaan kun olin tyttö, mulle olisi kelvannut joku halpa käytetty.. Veljelle hommattiin uusi Suzuki PV 15-vuotis lahjaksi, kyllä v*tutti!!!
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen liikkatunneilla oli pojille lätkää ja tytöille ringetteä. Vieläkin vituttaa.
Olisikin ollut sitä ringetteä. Meillä oli kukkoliukua muodostelmariveissä.
En saanut oppikouluun mennessä valita puukäsitöitä, sillä perusteella, että oli aivan ennenkuulumatonta, että sinne olisi joku tyttö mennyt. Tekstiilitöissä sitten kamppailin sukan kutomista ja opettaja inhosi minua. Että sieppaa vieläkin tuo epätasa-arvoisuus!
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen liikkatunneilla oli pojille lätkää ja tytöille ringetteä. Vieläkin vituttaa.
Sama. Ja joskus vielä pahempaa: pojat pelasi yläsalissa korista ja tytöt sipsutteli tamburiinin tahtiin alasalissa. Nöyryytetty oli edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Ja joskus vielä pahempaa: pojat pelasi yläsalissa korista ja tytöt sipsutteli tamburiinin tahtiin alasalissa. Nöyryytetty oli edelleen.
Siis nöyryytetty OLO edelleen.
Isoveljelle vanhemmat kustansivat ajokortin, mutta minulle eivät. Syynä oli se, että kyllä kauniit tytöt aina kyydittäjän löytävät. Aaarghhhhh!
Nyt tuntuu siltä, että olen elänyt vapaasti :D. Äitini ei kieltänyt leikkimästä autoilla, kiipeillä puissa, kiivetä aitan katolle (semmone matala aitta josta hypin talvella lumeen). Sain itse valita mitä vaatteita käytin, välillä mekkoja ja suurimmaksi osaksi verkkareita.
Ei ole kielletty mitään sukupuoleen vedoten vaan turvallisuuteen, sama pikkuveljelläni. Olen saanut elää niin kuin olen halunnut. Isovanhemmatkaan eivät ole kieltäneet mitään, ennemminki rohkaisseet ottamaan oman polun jota kulkea.
N22
Ei mitään. 70-luvulla oli mukavaa olla lapsi.
"Ei saa sotkea ja riehua ja käyttäytyä kuin pojat!"
- 91