Mitä kaikkea sinua on lapsena kielletty tekemästä sen takia, että olit tyttö/poika?
Kommentit (240)
Huoneeni ei saanut olla sotkuinen ja olisi pitänyt passata perheen miespuolisia koska se kuuluu tytöille. Tämän takia minusta tuli melkein miesvihaaja.
En saa kiroilla tai ”puhua rumia” mummuni mielestä. En muutenkaan kiroile melkein koskaan, mutta esim. sana kusi on liian ruma tytön suusta. Isoveljeni sanomana ei haittaa. Olen teini-ikäinen tyttö.
Ei mitään. Olen ihan ihmeissäni miesvaltaisella alalla työssäni ihmisten asenteista.
Olen siis nainen. Edes pojat eivät syrjineet leikeissä. Aina oli rohkeampia ja taitavampia ja pelokkaampi ja kömpelömpiä poikia ja tyttöjä porukassa. Jokainen sai olla omin vahvuuksineen mukana.
Ei annettu pelata jalkapalloa, ettei tule paksut reidet.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen liikkatunneilla oli pojille lätkää ja tytöille ringetteä. Vieläkin vituttaa.
Oispa ollut edes ringetteä. Meillä oli tytöille vain kaunoluistelukuvioiden harjoittelua. Pikkasen otti päähän, kun pojat pelasivat lätkää ja itse teki jotain helvetin makkaroita.... Onneksi vapaa-ajalla sai vaihtaa kaunarit hokkareihin ja pelata. Tuo luistelu lieneekin ainut asia, joka minulta kiellettiin, koska olin tyttö. Jopa kysyin opettajalta, saanko mennä poikien kanssa, kun vapaa-ajallakin pelasin. Ei käynyt, koska olin tyttö. Kaunareita en ole käyttänyt sen jälkeen kertaakaan, kun peruskoulun viimeinen liikuntatunti päättyi. N36
Näitä tuli vastaan lähinnä koulussa liikunta tunnilla:
Ei jääkiekkoa, koska tyttö
Ei kunnon pelejä missään pallolajissa, koska tyttö.
Ei vapautusta telinevoimistelusta, koska tyttö.
Ei pääsyä puutöihin, koska tyttö
jne. jne.
Mulla oli tiukat kotiintuloajat, veljeni sai kulkea vapaasti
En saanut mennä isovanhempien syntymäpäiväjuhliin housut jalassa, koska olin tyttö. Piti aina väkisin pukea mekko. Muulloin ei onneksi tarvinut.
Istuin haarat levällään ja joku tantta oli sitä mieltä että hienot naiset ei istu niin.
Ei kielletty, mutta jätettiin opettamatta tiettyjä taitoja.
Vierailija kirjoitti:
jne. jne.
Vaikea uskoa.
Meillä ei ollut tuommoista, vaikka puolet opettajista oli lestadiolaisia. Heitä voisi ajatella vanhoillisina siis, mutta eivät olleet. Kovaa kuria kaikille, tytöille ja pojille.
Itseltäni en muista, mutta veljeltäni kiellettiin hameen käyttäminen, koska hän on poika. Oli noin 5-vuotiaana suunnattoman kiinnostunut hameisiin pukeutumisesta. Myöhemmällä iällä ei enää ole halunnut.
Varmasti vaikka mitä! Onneksi en muista.
6-kymppinen äitini kieltää poikaani leikkimästä ”tyttöjen leluilla”. Heidän kotonaan on jaettu lastenlasten lelut eri laatikoihinja paikkoihin. Sieltä sitten kaivetaan sukupuoleen sopivat lelut esiin kun ollaan kylässä.
Isäni tekee poikani kanssa myös aina ”miesten hommia”, mitä lie sitten ovatkaan (ulkotöitä).
Argh. Raivostuttavan ahdasmielistä.
Asiasta on turha keskustella, he ovat täysin tosissaan ja loukkaantuvat jos koitan puhua aiheesta.
Help.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne. jne.
Vaikea uskoa.
Meillä ei ollut tuommoista, vaikka puolet opettajista oli lestadiolaisia. Heitä voisi ajatella vanhoillisina siis, mutta eivät olleet. Kovaa kuria kaikille, tytöille ja pojille.
Ei tarvitse uskoa, mutta totta joka sana. Miksi ihmeessä valehtelisin näin merkityksettömässä asiassa anonyymilla palstalla :D
Tein 4. lk käsityötunnilla jonkun pikkuvirheen, jota kommentoin opelle sanomalla "kääk" (kuten Aku Ankassa). Opettaja kielsi sanomasta kääk, koska se ei ole naisellista. 80-luvulla tämä.
Vierailija kirjoitti:
En saanut Nikko-automaattiohjattavaa autoa, en skeittiä enkä mopoa. En saanut alkaa harrastaa tae-kwon-doa enkä motocrossia. Väkisin myös letitettiin hiukset ja puettiin mekkoihin ym.
Ai niin, en saanut valita puutöitäkään. Enkä katsoa toimintaleffoja teininä ilman äitini haukkuja.
Mummo sanoi, että karate ei ole tyttöjen juttu. Aloitin kumminkin, ja suoritin aikanaan sinisen vyön. Jatkoin sen jälkeen muihin itsepuolustuslajeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne. jne.
Vaikea uskoa.
Meillä oli puutöitä lukuun ottamatta. Sinne saivat tytöt mennä rättikässän sijaan, jos halusivat. Terveisiä vaan Lahteen. Oi niitä aikoja, kun 90-luvulla siellä kopiteltiin pesäpalloa samalla kun pojilla kentän toisessa laidassa oli täysi peli käynnissä. Sama juttu muissakin pallolajeissa.
Viheltäminen kiellettiin, ei kuulunut tytöille.