Miten päästä eroon kateudesta (sisaruksen suosiminen)
Tiedän jo valmiiksi että olen pikkumainen ja lapsellinen joten tätä ei tarvi hieroa naamaan, mutta onko jotain keinoa miten selvitä kateudesta?
Kyseessä sisarukseni joka jo lapsuudessa oli vanhempien suosikki. Äitimme on lievästi narsisti, ei väkivaltainen tms mutta juurikin törkeästi suosiva.
Minä en ole saanut kotoa muuttamisen jälkeen mitään, en siis mitään apua, tukea, lahjoja, rahaa, tai oikeastaan huomiota.
Sisarus taas on saanut jatkuvasti rahaa, apua, tukea. Sisarukselle ostettu matkoja, kodinkoneita, autoja ja asunto.
Nyt kuulin että on ostettu uusi isompi asunto. Olen joo lapsellinen mutta kiukuttaa ja itkettää.
Tätä se on ollut aina. Mä jään ilman aina, sisarukselle kohdennetaan kaikki. Jo lapsena kuvio oli sama.
Ja joo tiedän, vanhemmat saa antaa rahansa kelle haluaa, mutta silti tää tuntuu musta pahalta. Puhuminen ei auta, muutaman kerran kokeiltu, äiti vain nauroi ja ilkkui mulle ja aina keksi jonkun syyn miksi sisarusta kuuluu auttaa (”se nyt on vaan tarvitsevampi”, ”se nyt niin haluaa uuden auton”, ”se on herkkäuninen joten siksi pitää ostaa sille osakehuoneisto”). Aina siis on joku syy. Enää en jaksa kyseenalaistaa.
Oli ihan riittävän julmaa lapsena katsoa sisaruksenä vierestä, ja nyt aikuisena on mulle kova pala kun itse ahkerasti yritän säästää kaikkeen ja hankki asioita itse, kun samalla sitten sisarus saa kaiken ilmaiseksi meidän vanhemmilta.
Nämä on vielä siis lahjoja, eli niistä on tehty lahjakirjat, eli en saa mitään perinnönjakohyvitystä.
Olenko kohtuuton? suuttuisitko tällaisesta itse? En oikein osaa erottaa sitäkään olenko aiheesta vai aiheetta kade. Auttaako joku mielenhallinta tai keskustelu jonkun ulkopuolisen kanssa?
Vanhemmille on turha puhua, olen ollut aina se epäsuosittu ja hyljeksitty, ja heitä ei kiinnosta pätkän vertaa mun paha mieli.
Kommentit (285)
Uskomatonta että tuollasta voi olla. Siis eihän tuollaista voi uskoa että noin räikeää suosimista voi olla. Onko perheessänne joku salaisuus josta et tiedä ja siitä voisi johtua noin räikeä suosiminen mikä on hyvin epätavallista että toiselle annetan kaikki ja toiselle ei mitään.
Siinähän halutaan aiheuttaa viha suhde siarusten kesken niin etteivät olisi väleissä enään ollenkaan. Todella sairasta ja julmaa eikä ole vanhemmilla ihan kaikki palikat kohdallaan jos näin toimitaan. Ne haluavat näyttää että toista vain rakastetaan ja toista ei, toisen ollen arvoton ihminen. .Olen nähnyt tätä monessa suvussa jossa on osa ollut perheellisiä ja osa lapsettomia, kuinka kaikki huomio ja omaisuus aletaan jakamaan jo niille perheellisille lapsettoman ollessa täysin arvoton ihminen ja sen lapsettomankin osuus niille perheellisille mikä on kaikkein törkeintä niin ettei lapsettomalla ole mitään ihmisarvoa. Sitten on joillan ollut pakko tehdä yksi lapsi edes väkisin suvun painostuksen takia vaikkei se kiinnostaisi pätkääkään eikä ole oma juttu.
Järkytyin kun työkaverini painosti lastaan tekemään vaikka isätöntä kakaraa jotta saisi samat edut kuin muut perheelliset siinä suvussa ja olisi saman arvoinen kun lapsettomalla ei ole mitään arvoa. Hävettää tällaisten ihmisten puolesta kuinka alhaista ja alhaiseen toimintaan voikaan jotkut ryhtyä. Sivistysvaltiossa voi vielä olla tällaista.
Minua itseäni ovat auttaneet kirjat Narsismin tiedostaminen ja Läheisriippuvuus.
Narsisti on se riippuvainen ja uhri lährisriippuvainen. Kumpikin tarvitsee toistaan, kunnes uhri irtautuu.
Silloin se helvetti usein vasta alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että tuollasta voi olla. Siis eihän tuollaista voi uskoa että noin räikeää suosimista voi olla. Onko perheessänne joku salaisuus josta et tiedä ja siitä voisi johtua noin räikeä suosiminen mikä on hyvin epätavallista että toiselle annetan kaikki ja toiselle ei mitään.
Siinähän halutaan aiheuttaa viha suhde siarusten kesken niin etteivät olisi väleissä enään ollenkaan. Todella sairasta ja julmaa eikä ole vanhemmilla ihan kaikki palikat kohdallaan jos näin toimitaan. Ne haluavat näyttää että toista vain rakastetaan ja toista ei, toisen ollen arvoton ihminen. .Olen nähnyt tätä monessa suvussa jossa on osa ollut perheellisiä ja osa lapsettomia, kuinka kaikki huomio ja omaisuus aletaan jakamaan jo niille perheellisille lapsettoman ollessa täysin arvoton ihminen ja sen lapsettomankin osuus niille perheellisille mikä on kaikkein törkeintä niin ettei lapsettomalla ole mitään ihmisarvoa. Sitten on joillan ollut pakko tehdä yksi lapsi edes väkisin suvun painostuksen takia vaikkei se kiinnostaisi pätkääkään eikä ole oma juttu.
Järkytyin kun työkaverini painosti lastaan tekemään vaikka isätöntä kakaraa jotta saisi samat edut kuin muut perheelliset siinä suvussa ja olisi saman arvoinen kun lapsettomalla ei ole mitään arvoa. Hävettää tällaisten ihmisten puolesta kuinka alhaista ja alhaiseen toimintaan voikaan jotkut ryhtyä. Sivistysvaltiossa voi vielä olla tällaista.
Se on juuri narsistin strategia yllyttää lapset toisiaan vastaan. Eli tuo toisen suosiminen ja toisen dissaaminen tehdään tahallaan. Narsku haluaa tuhota valitsemaltaan syntipukilta kaiken. Itsetunnon, ihmissuhteet, suvun, mielenterveyden, koko elämän. Sen tuhovietti on niin vahva.
Epäreilua on se että se inhokkilapsi joutuu syyttä suotta inhokin asemaan. Usein se inhokki on vielä se kiltimpi ja kuuliaisempi lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Minua itseäni ovat auttaneet kirjat Narsismin tiedostaminen ja Läheisriippuvuus.
Narsisti on se riippuvainen ja uhri lährisriippuvainen. Kumpikin tarvitsee toistaan, kunnes uhri irtautuu.
Silloin se helvetti usein vasta alkaa.
Pitää perehtyä tuohon. En ole ajatellut olevani läheisriippuvainen, koska olen koko elämäni ajan joutunut pärjäämään itse, ilman mitään apua tai tukea vanhemmilta, eli olen sillä lailla itsenäinen ja riippumaton. Ehkä tuo on jotain sellaista mitä en itse tiedosta itsessäni olevankaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole ollenkaan uskomatonta. Muistelkaa vaikka Herlinien sukua missä suosikkilapsi peri liki kaiken ja inhokki jäi ilman. Ja sadat ja tuhannet maatilojen sukupolvenvaihdokset on usein kikkailtu niin että yksi saa kaiken ja muut ei mitään. Monet vanhemmat on oikein huolella härskejä ja törkeitä ja suosivat suosikkiaan ja erittäin yleistä on myös jättää muut perinnöttä ja antaa suosikille kaikki.
Vanhemmat ei todellakaan ole aina tasapuolisia.
Meidän suvussa on kyllä mennyt niin, että se lapseton on saanut kaiken, koska "hänellä on asiat niin huonosti". Hänellä ei ole työtä, ei perhettä turvana, ei omistusasuntoa ole voinut hankkia jne. Totuus on se, että se lapseton ei kelpaa mihinkään oma k*sipäisyytensä vuoksi, ei töihin eikä kenellekään puolisoksi. Lapsettomalle on annettu pimeästi valtava määrä omaisuutta, työssäkäyvälle ei mitään, koska "sillähän on jo kaikki niin hyvin, ei tarvitse".
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on kyllä mennyt niin, että se lapseton on saanut kaiken, koska "hänellä on asiat niin huonosti". Hänellä ei ole työtä, ei perhettä turvana, ei omistusasuntoa ole voinut hankkia jne. Totuus on se, että se lapseton ei kelpaa mihinkään oma k*sipäisyytensä vuoksi, ei töihin eikä kenellekään puolisoksi. Lapsettomalle on annettu pimeästi valtava määrä omaisuutta, työssäkäyvälle ei mitään, koska "sillähän on jo kaikki niin hyvin, ei tarvitse".
Meillä tämä sama. Ja se lapseton syöttiläs ei tietenkään edes yritä korjata tilannettaan, koska nythän vanhemmat ostaa ja maksaa kaiken, elämisen ja hankinnat.
Sitten omillaan toimeentullut puurtaja katsoo vierestä sen autettavan kulutusjuhlaa ja v*tuttaa. Esim 20 vuoden aikana on jo kymmenien tuhansien arvosta valunut rahaa sille suosikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se helvetti usein vasta alkaa.Pitää perehtyä tuohon. En ole ajatellut olevani läheisriippuvainen, koska olen koko elämäni ajan joutunut pärjäämään itse, ilman mitään apua tai tukea vanhemmilta, eli olen sillä lailla itsenäinen ja riippumaton. Ehkä tuo on jotain sellaista mitä en itse tiedosta itsessäni olevankaan. Ap
Läheisriippuvaisuus on enemmän henkistä. Esim sulla siitä kertoo selkeästi ajatukset kuinka yrität ostaa rakkautta olemalla kiltti, kuinka et uskalla ikinä suuttua mutta pelkäät muiden suuttumista, kuinka tunnet että täysin normaalit reaktiot kuten mielen pahoittaminen sinun kaltoinkohtelustasi olisi väärin, jo ihan tämän keskustelun otsikkokin oikein alleviivaa sitä kuinka SINUN pitäisi muka yrittää päästä eroon "kateudesta", kun sinua kohdellaan kuin paskaa. Ns terve, eli ei-läheisriippuvainen kysyisi "kuinka pääsen mahdollisimman pian eroon ihmishirviöistä jotka kohtelevat minua huonosti".
Eli läheisriippuvaisuus on enemmän sitä, että koet koko ihmissuhteen olevan sinun varassasi ja että niin sen kuuluukin olla. Olet riippuvainen asiasta joka tekee sinulle vain pahaa. Et uskalla irrottautua sinua huonosti kohtelevista ihmisistä koska koet että se kohtelu on omaa syytäsi, ja että on jokin mystinen taikakeino jolla tilanne kyllä muuttuu. Kunhan SINÄ näet tarpeeksi vaivaa että se keino löytyy.
Tätä on läheisriippuvuus, ei sitä, että olisit jostain konkreettisesta avusta riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se helvetti usein vasta alkaa.Pitää perehtyä tuohon. En ole ajatellut olevani läheisriippuvainen, koska olen koko elämäni ajan joutunut pärjäämään itse, ilman mitään apua tai tukea vanhemmilta, eli olen sillä lailla itsenäinen ja riippumaton. Ehkä tuo on jotain sellaista mitä en itse tiedosta itsessäni olevankaan. Ap
Läheisriippuvaisuus on enemmän henkistä. Esim sulla siitä kertoo selkeästi ajatukset kuinka yrität ostaa rakkautta olemalla kiltti, kuinka et uskalla ikinä suuttua mutta pelkäät muiden suuttumista, kuinka tunnet että täysin normaalit reaktiot kuten mielen pahoittaminen sinun kaltoinkohtelustasi olisi väärin, jo ihan tämän keskustelun otsikkokin oikein alleviivaa sitä kuinka SINUN pitäisi muka yrittää päästä eroon "kateudesta", kun sinua kohdellaan kuin paskaa. Ns terve, eli ei-läheisriippuvainen kysyisi "kuinka pääsen mahdollisimman pian eroon ihmishirviöistä jotka kohtelevat minua huonosti".
Eli läheisriippuvaisuus on enemmän sitä, että koet koko ihmissuhteen olevan sinun varassasi ja että niin sen kuuluukin olla. Olet riippuvainen asiasta joka tekee sinulle vain pahaa. Et uskalla irrottautua sinua huonosti kohtelevista ihmisistä koska koet että se kohtelu on omaa syytäsi, ja että on jokin mystinen taikakeino jolla tilanne kyllä muuttuu. Kunhan SINÄ näet tarpeeksi vaivaa että se keino löytyy.
Tätä on läheisriippuvuus, ei sitä, että olisit jostain konkreettisesta avusta riippuvainen.
Olipa hyvin selitetty, kiitos. Etsin tuon kirjan käsiini. Oikeassahan sinä olet, ja itse en tuota riippuvuutta huomaa. Suorastaan hämmästyin tuota kohtaa että ”sinua kohdellaan kuin paskaa”, ensin ajattelin että eihän se noin ole! Kunnes sitten tajusin että noinhan se juuri on. Ap
Liki aina narsistin uhri kokee että hän on vastuussa ihmissuhteista, niiden toimivuudesta, hänen tulee huolehtia että vanhemmat on hyvällä mielellä ja tyytyväisiä, hänen pitää murehtia miten lepyttää vihaiset vanhemmat ja niin edelleen.
Vaikka oikeasti mikään näistä ei pitäisi olla lapsen vastuulla.
Mä keksisin kyllä jonkun ”revengen”. Silläkin uhalla että narsku on kostonhimoinen. Ainahan sen maineen voi nolata tjsp.
Hei Ap,
ota ja juokse lujaa! Ei se siitä miksikään muutu, pahenee vaan vanhetessaan.. Mun lapsuuden perheessä ihan samaa touhua ja lopulta itse perustettuani perheen aloin miettiä, että hetkinen, mites tää nyt oikein meneekään? Niin tutun kuuloista kun itse saat vaivalla hankittua jotain, aukesi kukkaro välittömästi siskon suuntaan 'pitäähän senkin saada ettei suutu', tai äiti itse hankki itselleen. Minä lähdin matkalle --> äiti maksoi siskon vielä pidemmälle, minä ajoin ajokortin säästöillä ja ylitöillä --> siskolle saman tien maksetiin ajokortti, ostin teininä kännykän omilla rahoilla --> siskolle ostettiin pikana vielä vähän parempi jne jne.
Kun sain itse lapsia, alkoi meno mennä niin absurdiksi, että otin välimatkaa joka jatkuu vieläkin. Enpä ole katunut, vaikka ottaahan se päähän vieläkin kun sellainen päivä tulee. Mikäs se pahan tappaisi..
Voi ap, pistä välit poikki niin saat edes jonkinlaisen rauhan.
Meillä meni tämä jopa siihen pisteeseen, että äidin mielestä minun piti antaa perinnöstäni (isäni puolelta, kun meillä eri isät) osa siskolleni ettei hänelle tule paha mieli. Ja minähän annoin! Kuten arvata saattaa niin eipä ne vaatimukset siihen loppunut vaikka kuinka olin kuuliainen :(
Kun mikään edelleenkään riitä kirjoitti:
Hei Ap,
ota ja juokse lujaa! Ei se siitä miksikään muutu, pahenee vaan vanhetessaan.. Mun lapsuuden perheessä ihan samaa touhua ja lopulta itse perustettuani perheen aloin miettiä, että hetkinen, mites tää nyt oikein meneekään? Niin tutun kuuloista kun itse saat vaivalla hankittua jotain, aukesi kukkaro välittömästi siskon suuntaan 'pitäähän senkin saada ettei suutu', tai äiti itse hankki itselleen. Minä lähdin matkalle --> äiti maksoi siskon vielä pidemmälle, minä ajoin ajokortin säästöillä ja ylitöillä --> siskolle saman tien maksetiin ajokortti, ostin teininä kännykän omilla rahoilla --> siskolle ostettiin pikana vielä vähän parempi jne jne.
Kun sain itse lapsia, alkoi meno mennä niin absurdiksi, että otin välimatkaa joka jatkuu vieläkin. Enpä ole katunut, vaikka ottaahan se päähän vieläkin kun sellainen päivä tulee. Mikäs se pahan tappaisi..
Miten lapsille selitit isovanhempien puutteen? Eikö kukaan painostanut sua asiasta (kyllähän nyt isovanhempien kuuluu saada olla osa lapsenlapsen elämää jne)?
Tää on aivan loistava ketju! Kaikkien narsistin lasten pitäisi saada lukea tää.
Vaikka narsistivanhempi olisi itse kokenut omien vanhempiensa taholta suurta ja traumatisoivaa epäoikeudenmukaisuutta (esim perinnönjaossa), hän pystyy laittamaan pallon kiertämään seuraavalle sukupolvelle ilman tunnontuskia.
Itse asiassa se saattaa helpottaa hänen omaa tuskaansa. Olen nähnyt ja kokenut. Tiedän mistä puhun. Eli tällainen vanhempi ei tunne empatiaa. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vaikka narsistivanhempi olisi itse kokenut omien vanhempiensa taholta suurta ja traumatisoivaa epäoikeudenmukaisuutta (esim perinnönjaossa), hän pystyy laittamaan pallon kiertämään seuraavalle sukupolvelle ilman tunnontuskia.
Itse asiassa se saattaa helpottaa hänen omaa tuskaansa. Olen nähnyt ja kokenut. Tiedän mistä puhun. Eli tällainen vanhempi ei tunne empatiaa. 👍
Siksi narsisti valitsee lapsistaan sen syntisäkin. Siihen narsisti purkaa kaiken oman pahuutensa, ilkeytensä ja uskottelee että sillä lapsella on ne pahat luonteenpiirteet mitkä narskulla itsellään on. Hän siis luo projektion itsestään mielessään, ja sitten tekee sen projektion (viaton lapsi) elämästä helvettiä.
Yhteiskunnan pitäisi maksaa jokaiselle narsistin lapselle terapia. Se on yksi hirveimmistä kohtaloista ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samanlainen eriarvoisuus, mutta se tyyppi ei ole lapseton vaan adhd tyyppi, sörssinyt kaikki suhteensa ja tehnyt monelle eri äijälle kakaroita. Työt eivät kiinnosta ja ottanut velkaa juomista varten joita ei aiokkaan maksaa takaisin. Vanhemmat palvovat sitä kun se on tehnyt kakaroita ihan hultittomasti. Minut ne pakottivat aborttiin kun en ollut naimissa sillä se oli kaikkein tärkeintä että oli vihitty. Ihan sama sitten kenenkä se kakra olisi ollut kunhan papin aamen piti sukua ja näyttämisen halua varten olla. Muille näyttämisen varten ja kun osasi teatteria esittää niin sai ihan kaiken. Ne toivoi ettei kukaan huomaisi suvussa että sen mies oli vaihtunut vähän väliä ja kaikki sen vahinko kakarat laitettiin yhden miehen nimiin ja toivottiin ettei kukaan huomaisi mitään. Muita ihmisiä hän haukkuu että mene töihin. Sille on miestä haettu kissojan ja koirien kanssa, nettiinkin kuvat, eikä kukaan normaali ihminen ota tuollaista itsekeskeistä narsistia joka riippuu äidissäänkin vielä ihan sairaasti. Ei ole itsenäistynyt koskaan. Ihmiset hänelle ovat vain hyväksikäyttämistä varten eikä kenelläkään mene kauaa kun sen huomaa.
Monet vanhemmat, samoin kuin ne lapset, yrittävät selitellä ja puolustella suosimista. Oikeastihan homma on aivan selvää. Siis ne vanhemmat tekee sen ihan tahallaan. Satuttamistarkoituksessa. Vahingoittamistarkoituksessa.
Ne selittelyt on sitten eräänlaista käsikirjoitettua näytelmää, joka käydään tarkan protokollan mukaisesti. Aina löytyy joku hyvä tuulesta repäisty peruste jolla vanhemmat oikeuttaa sen että suosikille ostetaan talo/auto/asunto/osakkeita. Koko ajan kuitenkin tyytyväisenä kihisevät että saatiinpa koijattua typerää inhokkilasta!
Joo melkein samaa mieltä, mutta tässä on myös puoli, joka ei näy uhreille päin. Tosiaan pitkään olin katkera ja luulin näin itsekin (siis että perseilijä ei joutuisi teoistaan kärsimään), mutta onneksi pidin pintani enkä ole ollut yhteyksissä melkein 20 vuoteen. Nyt minulle kerrotaan, että kun silmä välttää ja luulevat että kukaan ei näe, kovin on "kulissien takana" mennyt masentuneeksi se mieliala siellä narskupuolella. Oma elämänlaatuni taas on kohentunut koko ajan mitä enemmän aikaa kuluu. Ja mikä parasta, oma pärjäämiseni elämässä on saavutettu ihan ilman näitä luonnevikaisia ja terveissä ympyröissä saan aikani viettää nykyään ilman sitä hirveää negatiivista energiaa (joka aikanaan vei kaikki voimani eikä olisi ollut minkään rahankaan arvoista).
T. 135