Sanokaapa rehellisesti: loukkaannutteko jo hääpari pyytää lahjaksi rahaa?
Olemme menossa naimisiin ja jo yli 10 vuotta yhdessä asuneena emme todellakaan tarvitse yhtäään kippoa tai kuppia lahjaksi. Toivomme sen sijaan lahjaksi rahaa häämatkan/ rempan toteuttamiseen. Antakaapa tulla rehellinen mielipide, loukkaannutko jos näin toimitaan? Oma äitini on tästä jo etukäteen aivan kauhuissaan, ja yrittää nyt estää tämän toteuttamisen...
Kommentit (191)
Onko tosiaan mahdotonta vain kutsua ihmiset juhliin?
Järkevät ihmiset tietävät että ette tarvitse roinaa, tajuavat itse laittaa kortin väliin setelirahaa.
Pitääkö köyhyyden johtaa tyhmyyteen?
Miksi pitää pyytää mitään, jos kerta kaikkea jo on? Korostakaa kutsussa että vain läsnäoloa kaivataan ja hyvää mieltä. Rahan anelu kuulostaa oudolta, etenkin vakiintuneilta aikuisilta ihmisiltä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:51"]
Järkevät ihmiset tietävät että ette tarvitse roinaa, tajuavat itse laittaa kortin väliin setelirahaa.
[/quote]
Tämä oli tyhjentävästi sanottu. Monta peukutusta
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:54"]
[/quote]
[/quote]
Rahallisesti hyvässä asemassa olevat eivät edes kehtaa osoittaa piheyttään laittamalla vähän rahaa. Itse laittaisin 100e tai enemmän! Tilille en laittais mitään, rahvaan touhua tilinumero hommat.
Miksi ihmeessä antaisin sinulle rahaa?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:54"]
[/quote]
[/quote]
Rahallisesti hyvässä asemassa olevat eivät edes kehtaa osoittaa piheyttään laittamalla vähän rahaa. Itse laittaisin 100e tai enemmän! Tilille en laittais mitään, rahvaan touhua tilinumero hommat.
[/quote]
No tämä justiinsa. Minä olen se, joka antoi 20 euroa ylioppilaslahjaksi. Pidetäänkö minua nyt ihan köyhänä ja urpona vai pihinä vai mitä? Eivät tiedä huonosta rahatilanteestani kun hävettää niin en ole kenellekään kertonut! Nyt melkein itkettää jo tämä asia.
Kaveri meni tuossa syssyllä naimisiin. Lahjaksi toivottiin rahaa häämatkaan. Lahjapyyntö oli hauskasti muotoiltu, hääsivuilla oli erilaisia paketteja häämatkaa varten joista lahjan antajia pyydettiin valitsemaan, rokotukset 300 €, drinkit lentokentällä 25€ ja kaikkea mahdollista tuolta väliltä. Ei tarvinnut lähteä ostoksille, ja jokainen sai hauskalla tavalla valita häälahjan parille!
Tuskin suuttuisin, mutta vähän kyllä ärsyyntyisin. Rahan pyytäjällä pitää olla keräyslupa ja tosi hyvät perustelut.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 15:44"]
Kaveri meni tuossa syssyllä naimisiin. Lahjaksi toivottiin rahaa häämatkaan. Lahjapyyntö oli hauskasti muotoiltu, hääsivuilla oli erilaisia paketteja häämatkaa varten joista lahjan antajia pyydettiin valitsemaan, rokotukset 300 €, drinkit lentokentällä 25€ ja kaikkea mahdollista tuolta väliltä. Ei tarvinnut lähteä ostoksille, ja jokainen sai hauskalla tavalla valita häälahjan parille!
[/quote]
*facepalm*
Miksi loukkaantuisin? Pyytää voi kukin mitä haluaa. Annamme kuitenkin sellaisen lahjan, jota itse pidämme sopivana.
En loukkaannu, mutta en tykkää kun kutsussa mainitaan rahasta tai lahjalistasta.
En loukkaannu, mutta tietynlaisten lahjojen vaatiminen on moukkamaista ja aina vain moukkamaisemmaksi muuttuu mitä iäkkäämpi kerjäläinen on kyseessä.
Ilman ohjeistusta ja vaatimuksiakin annan lahjaksi vain lahjakortteja tai muuta aineetonta. Kerjäläisille tapauksen röyhkeydestä riippuen tulee lahjaksi sitten näitä aarniometsiä ja muita hyväntekeväisyyslahjoja.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 13:48"]
Paljonko sitä pitäisi sitten antaa? Ettei tule puhetta, että sekin niin pihi oli. Annoin muuten ylioppilaslahjaksi veljentytölle juurikin 20 euroa. Onko liian vähän? Nyt oli omat rahat niin tiukilla, että enempää ei kertakaikkiaan voinut antaa... Vituttaa ja hävettää itseänikin tämä olematon rahatilanteeni, mutta minkäs teet kun töitä en ole saanut! Toivottavadti joku jaksaa vastata mulle.
[/quote]Onhan 20 eu vähän mutta varmaan veljentyttö ymmärtää sinun tilanteen. Ise annan siskon tytölle 200 eu ylppärirahaa.
En ikinä kehtaisi pyytää lahjaksi yhtään mitään, kaikkein viimeksi rahaa! Jos haluan tietynlaisia kippoja tai lakanoita, ostan niitä itse, en käske vieraitani tuomaan. Jos taas minulla on riittävästi kuppeja ja lakanoita, en käske vieraideni maksaa remonttiani, enkä huvittelumatkaa mieheni kanssa.
Lahjan idea on minusta se, että se annetaan omasta vapaasta tahdosta, ja lahjan antaja itse miettii mitä haluaa antaa. Jos ei keksi mitään tai ei ole varaa, ei tarvitse mitään antaakaan, pelkkä onnittelu riittää. Lahjojen tilaaminen ja varsinkin rahan ruinaaminen on suorastaan pöyristyttävän moukkamaista käytöstä.
Tilaatteko lapsillennekin synttärijuhliin kavereilta tiettyjä lahjoja? Tai rahaa jotta lapsi saa ostaa mitä haluaa? Miksi ette? Onhan teillä leluja varmaan tarpeeksi muutekin.
En loukkaannu, mutta minusta tuollainen toive ilmoitetaan (kuten muutkin lahjatoiveet) VAIN KYSYTTÄESSÄ.
Kutsuun ei ole tyylikästä laittaa lahjatoiveita, se antaa ahneen ja nolon vaikutelman. Ideana kun nimittäin on, että vaikka normaali-ihminen ei mene häihin tai muihinkaan juhliin tyhjin käsin, niin sinne silti voi tulla ihan ilman lahjaakin, häitä kun ei kukaan järjestä ansaitsemistarkoituksessa, vaan juhliakseen omaa huippuhetkeään ystävien ja lähisuvun kanssa.
AP taas täällä... olen kyllä melko hämmästyneenä lukenut näitä viestejä. Itsepä mielipidettä tietenkin asiasta kysyin, ja onkin hienoa että sain tietää että olemme pariskuntana:
- ahneita paskoja
- todella rikkaita, jotka haluavat maksattaa elämänsä muilla
- todella köyhiä, jotka haluavat maksattaa elämänsä muilla
- tyhmiä, moukkia ja juntteja
- liian vanhoja menemään naimisiin ja varsinkaan millään lailla juhlimaan sitä
- emme rakasta toisiamme ja meillä on erittäin huono suhde jota yritämme epätoivoisesti pelastaa pitämällä häät
- mikäli menisimmekin rakkaudesta naimisiin, eroamme pian
- huonoja ihmisiä, kun emme ole ymmärtäneet että nykyään kaikki antavat lahjansa hyväntekeväisyyteen tai käyvät myymässä tavaralahjat heti juhlien jälkeen kirpputorilla. Tai ylipäätään olemme kuvitelleet että vieraat mahdollisesti tahtovat antaa hääparille yhtään mitään tai tullakaan häihin. Sehän on vain säälittävää nähdä jo hieman iäkkäämmän parin (alle nelikymppisiä molemmat) menevän naimisiin.
Luojalle kiitos että kirjoitin tuon kysymyksen tänne, nyt tiedän tarkkaan millaisia olemme ja ettei häitä todellakaan kannata järjestää tai ainakaan niihin ketään kutsua. Kyllä täältä totuuden löytää :)
Näissä ketjuissa kovin usein tulee sellainen ajattelutapa esille, että juhlat järjestetään vieraita varten, ja lahja annetaan päivänsankaria/hääparia varten.
Ei se kokonaisuudessaan ole ihan noin. Kyllä juhlat järjestetään yhtä paljon tai enemmänkin hääparin itsensä vuoksi - ei ketään kummin vaimon kaiman tätiä OIKEASTI kiinnosta istua tuntikausia hääjuhlassa kuuntelemassa tylsiä puheita. Mutta siellä häissä kuitenkin istutaan hyvästä tahdosta, kunnioittamassa hääparin onnea.
Toisaalta lahjankaan antaminen ei ole niin yksipuolista kuin luulisi. Parhaimmillaan lahjan antaminen ilahduttaa myös itse antajaa. Monista ihmisistä on hauskaa miettiä tarkkaan mitä antaa, ja suurin osa ihmisistä tosissaan yrittää antaa jotain mikä miellyttäisi vastaanottajaa ja olisi kuitenkin tarpeeksi persoonallinen ja kestävä muistuttaakseen antajastaan. Joskus virhearviointeja tapahtuu, ja tulee näitä legendaarisia isotädin antamia kammotusvaaseja joita ei kehtaa antaa poiskaan, mutta onko se oikeasti niin suuri ongelma elämässä? Ihan oikeasti?
Itselleni rakkaimpiin muistoesineisiin kuuluu sellaisia, jotka eivät ole ollenkaan sellaisia, joita olisin itse itselleni kaupasta valinnut. Esimerkiksi ylioppilaslahjaksi saamani keraaminen patsas, jonka ääretöntä rumuutta muistan sisäisesti kauhistelleeni vaikka ulkoisesti hymyilinkin ja kiitin kauniisti. Nyt se kuitenkin muistuttaa edesmenneestä antajastaan, enkä luopuisi siitä mistään hinnasta. Sen rumuus on vuosien varrella muuttunut omanlaisekseen kauneudeksi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 20:20"]
AP taas täällä... olen kyllä melko hämmästyneenä lukenut näitä viestejä. Itsepä mielipidettä tietenkin asiasta kysyin, ja onkin hienoa että sain tietää että olemme pariskuntana:
- ahneita paskoja
- todella rikkaita, jotka haluavat maksattaa elämänsä muilla
- todella köyhiä, jotka haluavat maksattaa elämänsä muilla
- tyhmiä, moukkia ja juntteja
- liian vanhoja menemään naimisiin ja varsinkaan millään lailla juhlimaan sitä
- emme rakasta toisiamme ja meillä on erittäin huono suhde jota yritämme epätoivoisesti pelastaa pitämällä häät
- mikäli menisimmekin rakkaudesta naimisiin, eroamme pian
- huonoja ihmisiä, kun emme ole ymmärtäneet että nykyään kaikki antavat lahjansa hyväntekeväisyyteen tai käyvät myymässä tavaralahjat heti juhlien jälkeen kirpputorilla. Tai ylipäätään olemme kuvitelleet että vieraat mahdollisesti tahtovat antaa hääparille yhtään mitään tai tullakaan häihin. Sehän on vain säälittävää nähdä jo hieman iäkkäämmän parin (alle nelikymppisiä molemmat) menevän naimisiin.
Luojalle kiitos että kirjoitin tuon kysymyksen tänne, nyt tiedän tarkkaan millaisia olemme ja ettei häitä todellakaan kannata järjestää tai ainakaan niihin ketään kutsua. Kyllä täältä totuuden löytää :)
[/quote]
Voi plääh. Kyysit mielipiteitä, sait niitä. Miksi leikkiä marttyyriä?
Muutama kommentti oli todella ilkeä, mutta pääosin keskustelu on ollut asiallista. Valtaosa kommentoijista ei kuitenkaan rahalahjojen pyytämisestä tykkää, joten ehkä keskustelun lopputulos ei miellyttänyt sinua...?
En todellakaan loukkaantuisi. Vituttaa ihan suunnattomasti kun mulle joku vieras tuo jonkun Tiimarin kipon tai kupin. Heitän suoraan roskiin. Mitä rahantuhlausta! Ihan sama kuin olisi vetänyt ne rahat alas vessasta. Nekin rahat olisi voinut käyttää niin, että joku olisi ilahtunut.
Yritän sanoa vieraille, että älkää tuoko mitään mutta jos teidän on ihan pakko jotain lahjaa antaa, niin sitten rahaa. Joskus mietin, että tekeekö nää Tiimari-lahjojat tätä ihan tahallaan? He antavat lahjan eli toimivat niin kuin kuuluukin joten en voi syyttää heitä sosiaalisten sääntöjen rikkomisesta. Toisaalta se heidän lahjansa on aina jotain sellaista mistä en ilahdu yhtään. Miten voikin niin monena vuonna peräkkäin sattua ostamaan juuri jotain sellaista josta ajattelen ettei hirvittävämpää paskaa olisi voinut olla? Vittuilevatko he minulle? Minä annan mutta sinä et saa.
en loukkaanu. lähes kaikki sitä pyytävät nykypäivänä häämatkaa varten. mut laittaisin kutsuun, että tärkeintä on läsnäolo, mahdolliset muistamiset ....