Sanokaapa rehellisesti: loukkaannutteko jo hääpari pyytää lahjaksi rahaa?
Olemme menossa naimisiin ja jo yli 10 vuotta yhdessä asuneena emme todellakaan tarvitse yhtäään kippoa tai kuppia lahjaksi. Toivomme sen sijaan lahjaksi rahaa häämatkan/ rempan toteuttamiseen. Antakaapa tulla rehellinen mielipide, loukkaannutko jos näin toimitaan? Oma äitini on tästä jo etukäteen aivan kauhuissaan, ja yrittää nyt estää tämän toteuttamisen...
Kommentit (191)
häh, kyllä satanen on jo liioittelua minä rahalahjana tahansa, 50 riittää ja sekin vain jos on läheinen ihminen. Lahjan- ja rahanahneus on kyllä pohjaton ihmisillä.
En loukkaannu, mutta en anna euroakaan. Lahja on vapaaehtoinen ja voin varsin hyvin mennä juhliin mukanani pelkkä onnittelu. Koska toivotaan rahaa, ei kukaan tiedä, että en antanut mitään. Lahjapöydässä voi käydä katsomassa, mitä antoi Taimi-täti ja mitä Sami-serkun perhe, mutta kun pyydetään rahaa, ei missään ole tiliotteen kopiota tarkasteltavana.
Oikeastaan pidän tästä "tuokaa rahaa" -kutsusta, koska silloin voin panostaa itseeni 30 - 50 e enemmän eli ostaa vaikka ne kengät, joihin ei muuten tulisi satsanneeksi.
on jopa suotavaa, olen huono ostelemaan mitään joten tilinumero on minusta parasta. Eikö se ole sama häävieraalle missä muodossa sen lahjan antaa, minusta on tärkeintä että on järkeviä lahjoja kyllä sitä krääsää kertyy muutenkin.
Vaikea on ostaa sellaista lahjaa jonka varmasti tietää miellyttävän saajaa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:07"]
En loukkaannu, mutta en anna euroakaan. Lahja on vapaaehtoinen ja voin varsin hyvin mennä juhliin mukanani pelkkä onnittelu. Koska toivotaan rahaa, ei kukaan tiedä, että en antanut mitään. Lahjapöydässä voi käydä katsomassa, mitä antoi Taimi-täti ja mitä Sami-serkun perhe, mutta kun pyydetään rahaa, ei missään ole tiliotteen kopiota tarkasteltavana.
Oikeastaan pidän tästä "tuokaa rahaa" -kutsusta, koska silloin voin panostaa itseeni 30 - 50 e enemmän eli ostaa vaikka ne kengät, joihin ei muuten tulisi satsanneeksi.
[/quote]
Junttia mennä juhlaan ilman lahjaa, sitäpaitsi kyllä tiliotteesta näkee kuka on tilille laittanut. Mutta häpäise vain itsesi.
Tälle komppi! Just tuota olen itsekin miettinyt, että av:lla on kauhea rahalahjojen vihaus käynnissä. Olen päätellyt, että kyse on tosiaan siitä, että halutaan viedä joku kierrätyslahja tai Tiimari-kippo, kun ei piheyttään toiselle voida antaa mitään. Minullekin lahjan idea on puhtaasti antaa jotain, josta vastapuoli oikeasti tykkää. Lahja on hänelle, ei minulle. Jos hän toivoo rahaa, niin mulle se on erittäin vaivaton vaihtoehto ja samalla tiedän, että raha nyt on aina tarpeeseen!
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 13:54"]
En loukkaannu, olen helpottunut kun ei tarvitse keksiä lahjaa! Yhtälailla kunnolliseen lahjaan menisi rahaa, ja sen lisäksi vaivaa, ja silti mietityttäisi, onko se varmasti mieleinen. Kaikki vihaavat turhaa rojua, joka jää kaappien perälle tilaa viemään, ei kellään länsimaissa oikeasti ole tavarasta pulaa. Jos laadulla ei olisi mitään väliä vaan mikä vaan kelpaisi, niin kierrätyskeskuksista voi hakea ilmaiseksi melkein mitä tahansa kodintavaraa. Ei sitä varten tarvitse juhlia järjestää.
Yleensä ne loukkaantujat ovat niitä, joilla on tapana tulla häihin tms. juhliin jonkun euron tiimarimaljakon tai muun alekorilahjan kanssa. Nololtahan se näyttää laittaa se pelkkä euro tai kymppi, minkä alekoripussilakanasetti maksoi, lahjatilille koko perheeltä, ihan niinkuin tommoisen krääsän vieminen lahjaksi ei sitten muka olisi noloa...Tai kierrättää itse saamiaan lahjoja, ihan riippumatta siitä ovatko ne ollenkaan hääparin tyyliä tai mahdollisten toiveiden mukaisia.
En ymmärrä, miksi olisi moukkamaista haluta itse päättää, mitä tavaraa omassa kodissa on. Jotkut juntit mieltävät sen juhlien maksattamiseksi vierailla. Itse taas pidän kunnia-asiana antaa sellaisen lahjan, josta juhlakalu tulee iloiseksi, sehän lahjan idea on. Joidenkin kohdalla se on rahaa, ei esim. pahkahuonekalu tai itse virkattu pitsiliina ja mulla ei ole ongelmia hyväksyä tätä.
[/quote]
En maksaisi mitään. Vituttaa tosiaan kustantaa jonkun juhlat, jotka ovat tosiasiassa pienelle piirille, muilla on tuskastuttavan tylsää ja epämukavaa jossain nurkkapöydässä. Eikä se ruokakaan ole viiskymppisen väärti ikinä.
Ei se minua loukkaa, mutta ärsyttää ja harmittaa kyllä. Se on tapa lypsää ihmisistä kalliimpi lahja, kun lahjan arvo pistetään suoraan näkyville vertailtavaksi. Jos saisi ostaa tavaraa vaikka lahjalistaltakin, lahjan hinta olisi vähemmän alleviivattu.
Inhoan sitä tapaa todella paljon.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:12"]
Ei se minua loukkaa, mutta ärsyttää ja harmittaa kyllä. Se on tapa lypsää ihmisistä kalliimpi lahja, kun lahjan arvo pistetään suoraan näkyville vertailtavaksi. Jos saisi ostaa tavaraa vaikka lahjalistaltakin, lahjan hinta olisi vähemmän alleviivattu.
[/quote]
Samma här.
Tosin lahjalistoissakin pitäisi hiukan pitää vieraiden tulojakauma mielessä. On sellaisiakin lahjalistoja tullut vastaan, joissa on valittavana vain kallis, kalliimpi tai mielettömän kallis lahja. Kohtuullisemman hintaisia ei yhtään.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:07"]
[/quote]
Junttia mennä juhlaan ilman lahjaa, sitäpaitsi kyllä tiliotteesta näkee kuka on tilille laittanut. Mutta häpäise vain itsesi.
[/quote]
Mitä häpäisemistä tuossa on? Lahja ei ole pakollinen! Lisäksi tiliotteesta on aika hankala sanoa, onko joku summa kimppalahja vai yhden ainoan antama.
Enemmän häpäisyä on siinä, että ihmiset menevät naimisiin siksi, että saisivat yläkerran remontoitua eli järjestävät juhlat kerätäkseen remonttirahastoa. Se on kerjäämistä! Ei köyhyys ole häpeä, mutta kyllä avioliiton solmimiselle minusta tarvitaan pitävämmät perusteet kuin se, että saataisiin remontti valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:11"]
[/quote]
Tämä on JUST se miksi inhoan rahanruinausta. Siellä sitten ahnas pari vertailee tiliotteesta päivän ansioitaan ja kuka on mitäkin antanut. YÖK.
Niin paljon kuin tätä rahanpyytämistapaa inhoankin, menen silti kyllä niihin häihin ja maksan kiltisti kun käsketään. En ole todellakaan valmis rikkomaan välejäni ihmisiin pelkästään tällaisen yksittäisen ikävän asetelman takia. Kukaan meistä ei ole täydellinen.
Tälle kirjoittajalle 10 pistettä rehellisyydestä! Tulihan se sieltä. Kuvitellaan, että lahjan kanssa pääsisi halvemmalla. Todellisuudessa ei pääse. Ei mulle ainakaan tule lahjalistaltakaan mieleen edes valita sen halvempaa, mitä olisi rahana annettu. Esimerkiksi viimeksi kaverin häihin miehen kanssa valittiin muistaakseni 65 Euroa maksanut lahja. Jos olisi viety shekki, olisi se ollut 60 tai 70 Euroa. Kyllä mä ostoksilla ihan tasan saman rahan käytän kuin antaisin rahanakin. Musta toiselle on ihana antaa jotain ja en kehtaisi viedä mitään pihistyslahjaa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 14:12"]
[/quote]
Minäkään en nyt ymmärrä mitä väliä sillä on käyttääkö saman rahan johonkin kippoon vai siirtääkö parin tilille.
Meidän suvussa ainakin on ollut tapana, että kun ei enää teini-ikäiselle keksitä synttärilahjaa, niin annetaan pieni rahalahja. Rippi- ja valmistujaislahjaksikin sain rahaa.
Menin naimisiiin 29-vuotiaana ja kyllä sinne kotiin oli ehditty hankkia kaikki mitä tarvittiin vaikka mielestäni ihan "nuoripari" oltiinkin. Lahjaksi emme pyytäneet muuta kuin vierailta juhlamieltä ja läsnäoloa. Sukulaiset toivat silti lahjakortteja ja rahaa. Eikä niitä summia missään levitelty, kortit vain laitettiin esiin.
En tietenkään, lähinnä olen helpottunut kun ei tarvitse mitään kippoja tai lakanoita viedä. Ja hääpari saa käyttää lahjarahansa johonkin oikeasti tärkeään. Pyydetään itsekin mahdolliset lahjat rahana jos naimisiin joskus mennään.
Onneksi ei ole toistaiseksi kuin yhdet rahankerjäysjuhlat tiedossa tälle kesälle, ärsyttää jo nekin tosin.
Minä tykkään kovasti ostaa lahjoja ja yleensä varmasti onnistunkin valinnoissa. Jos mulla ei ole lahjansaajan mausta mitään käsitystä (tälläistä tilannetta ei kyllä monesti ole tullut eteen), soitan ja kysyn, taikka sitten vien laadukkaita perustuotteita.
Voisin antaa rahaakin loukkaantumatta, onneksi sitä ei KUKAAN ole ollut vielä vailla.
Ihan tosiko on niin yleistä pyytää lahjoja rahana?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 13:54"]
En ymmärrä, miksi olisi moukkamaista haluta itse päättää, mitä tavaraa omassa kodissa on. Jotkut juntit mieltävät sen juhlien maksattamiseksi vierailla. Itse taas pidän kunnia-asiana antaa sellaisen lahjan, josta juhlakalu tulee iloiseksi, sehän lahjan idea on. Joidenkin kohdalla se on rahaa, ei esim. pahkahuonekalu tai itse virkattu pitsiliina ja mulla ei ole ongelmia hyväksyä tätä.
[/quote]
Vastaus lihavoituun kohtaan:
Ei kai tuosta ole kysekään, vaan siitä, että onko juhlien tarkoitus maksimoida lahjahyöty vai saada vieraat tuntemaan olonsa tervetulleeksi?
Jos joku vieras on niin "tyhmä" tai "juntti" tai "arvostelukyvyltään puutteellinen", että oikeasti luulee hääparin ilahtuvan itsevirkatusta pöytäliinasta, onko tarpeen häpäistä tällaiset vieraat? Tai vähintäänkin osoittaa heille, että pitäkää ne vitun typerät pöytäliinat ja kipot, ettekö te idiootit älyä laittaa rahaa tilille??
Minun nuoruudessani minulle opetettiin kiittämään lahjoista kauniisti siitä huolimatta, sopivatko ne superkalliiseen design-sisustukseeni vai eivät. Olen 30-vuotias, eli ilmeisesti periaatteet ovat muuttuneet hyvin lyhyessä ajassa.
Niin, palstan mukaan on ok viedä satasen marimekon lakanat jostain Stokkan häälahjalistalta, mutta kun kutsussa pyydetään lahjaksi rahaa niin sitten hääpari onkin ahne ja lahjaksi ei anneta senttiäkään.
Ihanne tilannehan olisi se että ollaan päivänsankarin kanssa niin läheisiä että tietää maun niin tarkkaan että ei tule virheostoksia, mutta hankalaksi menee sitten kun on isot juhlat, ja tulee samoja juttuja sitten monta. Kuitenkin muakin jotenkin ärsyttää lahjalistat ja tilinumerot, tulee olo, että tässä nyt ohjeet että mitä saa antaa, ette kuitenkaan osaa itse keksiä mitään kivaa lahjaa.
Lahjan saajana ärsyttää toki sekin kun tulee turhaa krääsää josta ei itse tykkää, ja pitää teeskennellä että ai kun ihana.
Yleensä kyllä ne rahalahjat menee varmaan juhlien kustannuksiin, eikä vessanpöntön ostoon.
Ehkä se pitäisi olla niin, että viedään rahaa, mutta että sitä ei erikseen pyydetä. Minäkin sain rippilahjaksi rahaa, ja kyllä se oli tosi kivaa, tosin tykkäsin kummitädin antamasta hopeakorusta, mutta toinen lahja oli täysin väärän värinen valokuvakehys, se ei sopinut koskaan sisustukseeni, mutta pidin sitä vuosikaudet esillä, kun se oli niitä harvoja rippilahjoja joita sain, ja ainoalta kummitädiltä jota harvoin näin.
En loukkaannu, mutta en pidä siitä että kutsussa jo ilmoitetaan että antakaa rahaa. Tulee vähän sellainen olo että on järjestetty liian kalliit juhlat ja nyt pitää vierailta nyhtää rahaa että saa luottokorttilaskut maksettua. Itse sain joku vuosi sitten kutsun, jossa ilmoitettiin että tavaraa on tarpeeksi, muistamiset rahana säästötilin kartuttamiseen. Pyydettiin rahaa, mutta ei itsekään tiedetty mihin.
En loukkaannu. Jos kutsussa on kerrottu kohde tyyliin remontti tai häämatka, vastaan kutsuun kieltävästi ja kerron, että perheemme osalta lasketut kustannukset voitte nyt käyttää siihen remonttiinne. En halua, että meidän kutsumisemme hääjuhlaan estää jotakuta saamasta uutta vessanpyttyä.
Jos kutsussa pyytää lahjaksi rahaa, osoittaa kutsutuille, että meillä ei oikeastaan olisi varaa tähän juhlaan, joten voitteko osallistua kustannuksiin. Kiitos ei, en halua, koska nykyhäät ovat turhan usein morsiamen ja kavereittensa yksityisbileet, joissa muu hääväki, etenkin sukulaiset, ovat pelkkänä maksajana.