Sanokaapa rehellisesti: loukkaannutteko jo hääpari pyytää lahjaksi rahaa?
Olemme menossa naimisiin ja jo yli 10 vuotta yhdessä asuneena emme todellakaan tarvitse yhtäään kippoa tai kuppia lahjaksi. Toivomme sen sijaan lahjaksi rahaa häämatkan/ rempan toteuttamiseen. Antakaapa tulla rehellinen mielipide, loukkaannutko jos näin toimitaan? Oma äitini on tästä jo etukäteen aivan kauhuissaan, ja yrittää nyt estää tämän toteuttamisen...
Kommentit (191)
En ole itse koskaan vienyt häihin Tiimari-lahjaa, mutta oletan että jos joku niin tekee niin se johtuu siitä ettei hänellä ole käyttää lahjaan kuin se muutama euro. Kokee säilyttävänsä kasvonsa paremmin jos vielä 6 euron kipon (tai mitä ne nyt maksavat, en tiedä) kuin että laittaisi 6 euroa rahapyyntötilille.
Minun käy sääliksi näitä joiden köyhyydestä tehdään niin tuskallisen näkyvää kun hääpari vaatii kylmää käteistä.
Kaikille niille jotka jankkaavat että eivät halua turhaa tavaraa: miksi teidän on pakko pyytää yhtään mitään? MIKÄ ON SE SYY että ette voi vain kutsua ihmisiä ja kertoa että heidän läsnäolonsa juhlassanne on riittävä lahja teille?
Onko siihen, jos nyt olette ihan rehellisiä itsenne kanssa, mitään muuta syytä kuin se että olette oikeasti tosi ahneita ettekä suinkaan halua että ihmiset tulevat juhlimaan häitänne elleivät he maksa siitä hyvästä?
Luojalle kiitos että kirjoitin tuon kysymyksen tänne, nyt tiedän tarkkaan millaisia olemme ja ettei häitä todellakaan kannata järjestää tai ainakaan niihin ketään kutsua. Kyllä täältä totuuden löytää :)
[/quote]
Voi plääh. Kyysit mielipiteitä, sait niitä. Miksi leikkiä marttyyriä?
Muutama kommentti oli todella ilkeä, mutta pääosin keskustelu on ollut asiallista. Valtaosa kommentoijista ei kuitenkaan rahalahjojen pyytämisestä tykkää, joten ehkä keskustelun lopputulos ei miellyttänyt sinua...?
[/quote]
Ehkä huomasitkin että myös itse vastasin pilke silmäkulmassa, eli en todellakaan näistä yöuniani menetä! Ja en siis leiki marttyyria. Näitähän on ollut suorastaan riemullista lukea! Ja häät kyllä pidetään! AP
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:33"]
En ole itse koskaan vienyt häihin Tiimari-lahjaa, mutta oletan että jos joku niin tekee niin se johtuu siitä ettei hänellä ole käyttää lahjaan kuin se muutama euro. Kokee säilyttävänsä kasvonsa paremmin jos vielä 6 euron kipon (tai mitä ne nyt maksavat, en tiedä) kuin että laittaisi 6 euroa rahapyyntötilille.
Minun käy sääliksi näitä joiden köyhyydestä tehdään niin tuskallisen näkyvää kun hääpari vaatii kylmää käteistä.
[/quote]
Komppaan!
En ole itse erityisen köyhä enkä vie halpislahjoja häihin, mutta tämä on juurikin se vastenmielisin puoli "lahjat tilille, köyhät älkööt vaivautuko" -tyylissä.
(Ja muuten: älkäämme myöskään unohtako, että halvalla saa myös kallista, jos tietää mistä etsii. Olen löytänyt esim. parilla kympillä merkkitavaroita, joiden ovh on normaalisti monta sataa. Tällaisen lahjan vien kyllä ihan hyvällä omallatunnolla hääparille, ja epäilen sen olevan paljon mieluisampi kuin pari kymppiä lahjatilillä.)
Kuinka moni täälläkin on niin pirun köyhä olevinaan? Oikeasti köyhiä on vähän ja näiden av-mammojenkin keskuudessa vallitsee vaan tolkuton itaruus ja omastaan ei millään raskittaisi antaa toiselle. Missä on anteliaisuuden hyve? Minä itse olen esimerkiksi opiskellut viimeiset kaksi vuotta ja miehenkään palkka ei ole kummoinen. Silti meillä on varaa viedä asialliset lahjat joka paikkaan. Ei sitä lapsiperheen elämä ole kaverisynttäreillä 10-15 Eurosta tai joskus häissä 50-100 Eurosta kiinni. Se on vaan elämää, huonompaankin rahaa menee. Viikonlopun ruokaostoksetkin on helposti 100 Euroa, niin siihen verrattuna häälahja ei ole paha. Syödään vaikka viikonloppu hernekeittoa ja siellä häissä, niin lahja on säästetty ja enemmän iloa niistä häistä on kuin siitä kärryllisestä "turhaa" ruokaa. Tekee linjoillekin hyvää joskus syödä pakastinta tyhjäksi. Ei tässä nälkään olla kuolemassa muutenkaan.
Samat mammat on kai niitä, joiden mielestä on ihan jees kulkea toisten kyydissä maksamatta jne. Musta hieno ihminen antaa mielummin kuin ottaa. Tyylitön juntti on hyväksikäyttämässä toisia aina.
En ole jaksanut lukea ketjua, mutta me ollaan aina viety rahaa hääparille, ei koskaan mitään lahjoja. Saatiin itsekin häälahjana noin 2500 euroa aikoinaan ja hyvät muistot jäi. Eikä meillä edes ollut häälahjalistaa, eikä mitään erityisesti toivottu.
62, on kaksi eri asiaa antaa antamisen halusta ja se, että sitä lahjaa kinuamalla kinutaan ja vielä asetetaan reunaehtoja.
Jälkimmäinen on ahnetta ja huonoa käytöstä, ensimmäinen anteliaisuutta.
Kuten sanoin, minusta on ok kertoa lahjatoive, kun sitä kysytään, mutta ei sellaista laiteta kutsuun.
-56-
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 13:46"]
En loukkaannu ja toteutan hääparin toiveen, mutta pidän rahan pyytämistä hyvin moukkamaisena. Jos on niin rikas että kämppä on täynnä kippoa ja kuppia ja muutakin tavaraa, sen kun myy sitten sitä rojua ja sijoittaa rahat siihen remppaan. Miksi kenenkään ulkopuolisen pitäisi teidän remontteja maksella? Sama kun pyytäisitte että maksakaa meidän autolaina tai esikoisen hammasraudat. Ne on arkielämän kuluja, ei mitään lahjoja!
Jos minä en halua aineellisia lahjoja, sanon että älkää ostako, tai lahjoittakaa rahat hyväntekeväisyyteen. En tosiaankaan ikinä kehtaisi alkaa pyytää rahoja omiin tapiseerauksiini. Saati vielä leuhkia kuinka sitä tavaraa on kaapit pullollaan, mutta raha kyllä kelpaa!
[/quote]
Tyypillistä av-ilkeilyä taas. Luuletko tosiaan, että ap siellä hääjuhlassa sitten alkaakin leukimaan sillä kuinka paljon sitä on tavaraa? Varmaan pitää asiasta puheenkin häätilaisuudessa? Ehkä jutun pointsina oli tällä kertaa ihan vain kysellä meidän mielipiteitä ja perustella, miksi hän kenties toivoisi rahaa tavaran sijaan? Ei se ole mitään leuhkimista.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:40"]
Kuinka moni täälläkin on niin pirun köyhä olevinaan? Oikeasti köyhiä on vähän ja näiden av-mammojenkin keskuudessa vallitsee vaan tolkuton itaruus ja omastaan ei millään raskittaisi antaa toiselle. Missä on anteliaisuuden hyve? Minä itse olen esimerkiksi opiskellut viimeiset kaksi vuotta ja miehenkään palkka ei ole kummoinen. Silti meillä on varaa viedä asialliset lahjat joka paikkaan. Ei sitä lapsiperheen elämä ole kaverisynttäreillä 10-15 Eurosta tai joskus häissä 50-100 Eurosta kiinni. Se on vaan elämää, huonompaankin rahaa menee. Viikonlopun ruokaostoksetkin on helposti 100 Euroa, niin siihen verrattuna häälahja ei ole paha. Syödään vaikka viikonloppu hernekeittoa ja siellä häissä, niin lahja on säästetty ja enemmän iloa niistä häistä on kuin siitä kärryllisestä "turhaa" ruokaa. Tekee linjoillekin hyvää joskus syödä pakastinta tyhjäksi. Ei tässä nälkään olla kuolemassa muutenkaan.
Samat mammat on kai niitä, joiden mielestä on ihan jees kulkea toisten kyydissä maksamatta jne. Musta hieno ihminen antaa mielummin kuin ottaa. Tyylitön juntti on hyväksikäyttämässä toisia aina.
[/quote]
Nyt ei ollut kyse lahjan hinnasta, vaan rahasta joka annetaan lahjaksi. Kaksi täysin eri asiaa.
Musta hieno ihminen antaa mielummin kuin ottaa. Tyylitön juntti on hyväksikäyttämässä toisia aina.
[/quote]
Niin minustakin. Mutta aika monelle (esim. minulle) antamisen iloon kuuluu muutakin kuin wham, bam, rahat tilille, thank you ma'am.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:48"]
Musta hieno ihminen antaa mielummin kuin ottaa. Tyylitön juntti on hyväksikäyttämässä toisia aina.
[/quote]
Niin minustakin. Mutta aika monelle (esim. minulle) antamisen iloon kuuluu muutakin kuin wham, bam, rahat tilille, thank you ma'am.
[/quote]
Puhumattakaan siitä, että mielestäni "antamisen ilo" on aika kaukana skenaariossa, jossa jo kutsukortissa alleviivataan: "RAHAT TILILLE, TAI OLET KIITTÄMÄTÖN, HUONO VIERAS, JOKA EI OSAA LUKEA. KIITOS!"
No joo, olen köyhä tällä hetkellä, mutta ei minua sääliä tarvitse! Terveisin se 20 euron YO-lahjoittaja.
Toivoisin enemmän ymmärrystä ihmisiltä. Elämäntilanteet voivat muuttua hyvinkin yllättäen niin positiiviseen kuin vähemmän positiiviseenkin suuntaan.
Kyllä se aika mautonta on. Hyvin nuorilta sen ymmärtää, koska elämää ei ole eletty ja mammonaa hankittu. Mutta aikuisilla, vaikka tarkoitusperä olisi remontti tai matka tai muuta järkevää, rahastuksen maku tuosta lievästi tulee. Sori. Naimisiin mennään rakkauden vuoksi, oletan, niin se on siinä. Jos joku tuo väärän kipon, antaa vain kympin, so what? Niitä voidaan nauraa sitten vuosikymmeniä, mutta sitten jos naimisiinmeno on järkevää sijoitustoimintaa... Kukin tavallaan.
Minulla ei olisi omina opiskeluaikoinani ollut varaa antaa häälahjaksi edes 20 euroa (tai silloin oltiin kyllä markka-ajassa). Oli todella vaikeaa saada ostettua itselleen edes halpaa ruokaa. Kun paras ystäväni meni naimisiin, löysin hänelle todella persoonallisen lahjan n. 20 markalla, ikinä en olisi kehdannut antaa hänelle sitä summaa tilille. Onneksi hän on ihana ihminen eikä olisi sellaista vaatinutkaan.
Kutsussa ei ole sopivaa mainita lahjaa lainkaan! Kun vieraat ilmoittavat, tulevatko he juhliin vai ei, voidaan kysyjille kertoa tilinumero tai vastaavasti tieto siitä, mitä olisi kiva saada lahjaksi, JOS sellainen halutaan antaa.
Tilinumero kutsussa on merkki siitä, että hääparilla ei ole varaa häihinsä.
En mä loukkaantumisesta tiedä, mutta ehkä se on vähän moukkamaista...Ehkä asian voisi muotoilla jotenkin tyyliin "tavaraa emme tarvitse, mutta halutessanne voitte tukea kotimme remonttia".
Älkää ainakaan niin tehkö kuin yksi pariskunta. Pyysi häälahjaksi rahaa ja sitten juhlapuheissa kerta toisensa jälkeen korostettiin, miten varakas pari on kyseessä (kumpikin uraputkessa) ja kuinka on niin hienoa, kun on raha-asiat kunnossa jne.
Mä olin tuolloin hoitovapaalla ja vähistä rahoistani olin laittanut kaksikymppiä. Teki mieli mennä hakemaan se pois. Ja olivat lisäksi lapsettomat häät, joten olin joutunut jättämään miehen kolmen lapsen kanssa kotiin viikonlopuksi noiden häiden takia.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:36"]
Kaikille niille jotka jankkaavat että eivät halua turhaa tavaraa: miksi teidän on pakko pyytää yhtään mitään? MIKÄ ON SE SYY että ette voi vain kutsua ihmisiä ja kertoa että heidän läsnäolonsa juhlassanne on riittävä lahja teille?
Onko siihen, jos nyt olette ihan rehellisiä itsenne kanssa, mitään muuta syytä kuin se että olette oikeasti tosi ahneita ettekä suinkaan halua että ihmiset tulevat juhlimaan häitänne elleivät he maksa siitä hyvästä?
[/quote]
No kuule on yritetty kertoa. Että ei tarvitse tuoda mitään. Parempi kun ette tuo. Ja sitten ne saatanat tuovat sen viiden euron Tiimari-maljakon kun täytyy esittää rikkaampaa kuin onkaan ja elvistellä muille, että mepäs tuotiinkin lahja.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:36"]
[/quote]
No kuule on yritetty kertoa. Että ei tarvitse tuoda mitään. Parempi kun ette tuo. Ja sitten ne saatanat tuovat sen viiden euron Tiimari-maljakon kun täytyy esittää rikkaampaa kuin onkaan ja elvistellä muille, että mepäs tuotiinkin lahja.
[/quote]
Miten tuo voi häiritä NIIN paljon? Pöljä vieras, jos väen vängällä tuo lahjan. Vielä pöljempi vastaanottaja, jos jaksaa tuollaisestä ärsyyntyä. Tiimari-maljakko kiertoon, kirppikselle tai Kontin lahjoituksiin ja sillä siitä on päästy. Kukaan ei kuollut, pysyviä vammoja ei jäänyt.
Ja ihanko oikeasti Tiimari-maljakolla "elvistely" ärsyttää muita vieraita? Ettei vain huvittaisi enemmänkin?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:55"]
Miten tuo voi häiritä NIIN paljon? Pöljä vieras, jos väen vängällä tuo lahjan. Vielä pöljempi vastaanottaja, jos jaksaa tuollaisestä ärsyyntyä. Tiimari-maljakko kiertoon, kirppikselle tai Kontin lahjoituksiin ja sillä siitä on päästy. Kukaan ei kuollut, pysyviä vammoja ei jäänyt.
Ja ihanko oikeasti Tiimari-maljakolla "elvistely" ärsyttää muita vieraita? Ettei vain huvittaisi enemmänkin?
[/quote]
No kyllä se surettaa, että ne rahat menivät täysin hukkaan. Mikä siinä on, että joku mieluummin heittää hukkaan kuin antaa toiselle?
En sanonut yhtään mitään siitä, että joku vieras ärsyyntyisi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 20:36"]
Voi plääh. Kyysit mielipiteitä, sait niitä. Miksi leikkiä marttyyriä?
Muutama kommentti oli todella ilkeä, mutta pääosin keskustelu on ollut asiallista. Valtaosa kommentoijista ei kuitenkaan rahalahjojen pyytämisestä tykkää, joten ehkä keskustelun lopputulos ei miellyttänyt sinua...?
[/quote]
Tätä esiintyy täällä aika paljon. Avataan ketju, jossa muka halutaan mielipiteitä, mutta tosiasiassa on jo tehty oma päätös ja toivotaan vain samanmielisiä kommentteja. Sitten kun enemmistö onkin eri mieltä, haukutaan keskustelijat.