Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään muita, jotka eivät pidä vieraista?

Vierailija
14.07.2020 |

Suomessa tuntuu olevan oletuksena, että jos tavataan ystäviä ja sukulaisia, se tapahtuu jonkun kotona tai mökillä. Ja jos on ollut kutsuttuna jonkun luo, olisi myös esitettävä vastakutsu. Tapaisin ihmisiä mieluummin esim. puistossa, elokuvissa, kahvilassa, luontopolulla tai jossain muussa julkisessa paikassa. Jossain kohtaa tulee kuitenkin väistämättä eteen tilanne, jossa pitäisi ottaa kyläilykutsu vastaan tai kutsua itse. Jos ei noudata tätä oletusta, se on jotenkin outoa. Minulta on yksi lupaava ystävyys tainnut viilentyä siihen, että en kutsunut tätä ihmistä kylään. Monikaan ei edes tiedä, missä tarkalleen ottaen asun, koska en halua yllätysvieraita.

No miksi en sitten halua ihmisiä kotiini? Paitsi että olen vähän erakkoluonne, minulle koti on vain aina ollut tosi yksityinen paikka. En halua, että kukaan vieras avaa kaappejani, selailee kirjojani, istuu sohvallani, auttaa tiskikoneen tyhjentämisessa tai laittaa ruokaa keittiössäni. Se tuntuu suunnilleen samalta, kuin jos hän kävisi alusvaatelaatikkoani läpi. Kotini on minulle todella henkilökohtainen. Vaikka henkilö olisi minulle kuinka mieluinen, en halua häntä yksityisalueelleni.

Kyse ei ole siitä, että jotenkin häpeäisin kotiani tai itseäni. En myöskään elä erityisen sotkuisesti, eikä minulla ole BDSM-tyrmää keskellä olohuonetta. Jos minun pitäisi jostain syystä nyt puolen tunnin varoitusajalla kestitä yllätysvierasta, pakastimessa olisi tarjottavaa ja ehtisin todennäköisesti saada paikat kuntoon ja pieruverkkarit vaihdettua johonkin vähän edustavampaan. En myöskään ole se lapsi, joka ei koskaan oppinut jakamaan lelujaan. En vain halua vieraita kotiini.

Olenko ainoa, joka tapaisi ihmisiä mieluummin jossain muualla kuin kotonaan? Jos on muitakin, miksi te ette pidä vieraista?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin olisin itse kirjoittanut tuon aloituksen. En pidä vieraista myöskään koska koen että koti on yksityinen. Toinen iso syy on kodin puhtaus. Pikkulapsiperheenä koti on usein sotkuinen mutta puhdas se on. En pidä että vieraat tulee aivastelemaan/lääppimään tavaroitani likaisilla käsillä. Kaikki eivät tajua pestä käsiään kotiini tullessa. (myös ennen koronaa) Ihmiset istuvat housuillaan likaisilla bussin/junan penkeillä ja sitten housuillaan minun sohvallani, en tykkää. Istun itse sohvallani vain ns puhtailla, eli kotihousuilla. Olen jopa yhden vieraan jälkeen pessyt lattiat sillä hän oli kesällä meillä ilman sukkia. Usien vaihdan käsipyyhkeet, putsaan kahvat tms vieraan lähdettyä.

Sitä paitsi, jos nähdään ulkona, ei tarvitse alkaa tarjottavia meittimään vaan yleensä joko mennää jonnekin tai molemmat tuo jotain.

Vierailija
22/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ois ok törmätä sattumalta ja kahvitella jossain ohimennen ex-tempore. Kaikki aikataulut ja sovitut tapaamiset alkaa ahdistaa heti.

Joo tämä. Jos vieras olisi tulossa 14.00, koko aamun odottelisin ja valmistelisin. Menisi koko aamupäivä vaan odotteluun. Helpompi ex tempore nähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ketkä tänne oikein kirjoittelevat-

Oletteko kaikki kirjoittajat yksin eläviä sinkkuja ja mt-ongelmaisia ja sairaalla tavalla introja.

Miten missään normaalissa elettäisiin, jos heillä ei koskaan kävisi edes sukulaisia vieraina, eikä perhe itse koskaan vierailisi missään ei edes mummollassa tai muissa sukulaisissa eikä perus sukujuhlissa. kuten nimiäisissä, kastajaisissa, rippijuhlissa, valmistumisjuhlissa, häissä ja syntämäpäivillä.

Tai vastaavasti läheisten ystävien kanssa, jos suku on erittäin pieni,

Mistä perheen lapset saisivat mitään lähtökohtaa ja kokemusta tulevaan elämäänsä, jos koko perhe elää jatkuvasti vain tynnyrissä, ilman mitään kontakteja ulkopuolisiin ihmisiin ja elämään oman kodin ulkopuolella.

Kertokaa?

Ovatko nuo syrjäytyneet lapset ja nuoret juuri noista perheistä, jotka elävät omassa kuplassaan koko elämässä, ilman mitään kosketusta normaaliin elämänmenoon?

Vierailija
24/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin myös, en pidä vieraista. Parikymppisenä oli vielä ok, mutta nykyisin koti on oma turvasatama, rauhoittumispaikka. En huolikaan kylään kuin kaikista läheisimmät. Jos joku yllättäen olisi oven takana, on todennäköistä etten edes avaa ovea. Saatan olla esim. alusvaatteisillani tai vastaavaa. En ole edustuskunnossa lähellekään.

En myöskään halua kylään, kuin läheisten luo, se on ok.

Sen sijaan ihan ok tavata jossain julkisella paikalla ja tehdä asioita yhdessä.

Vierailija
25/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa tämän ketjun kirjoittajista on sinkkuja ja jollakin  tavalla   "sairaita" yksilöitä.

Normaali ihminen sopeutuu erilaisiin tilanteisiin ja haluaa ainakin silloin tällöin myös kotiinsa vieraita ja käy itsekin joskus vierailulla jossakin.  Ainakin kutsuttana läheistensä juhlissa tms.

Tai pyörähtää lomalla pikaisesti ja toivoo että heidänkin luona joskus joku pyörähtäisi, vaikkapa kahvilla kesäloma reissulla.

Ja yleensä nuo yllätysvieraat juuri kesälomilla, tulevat vain tervehtimään pikaisesti, ja tuovat kahvitarpeet tulleessan, niin ainakin itse teen.  Vien kahvipakan ja kahvileivän tuliasiksi ja viivyn korkeintaan 2 tuntia ja jatkan matkaa.  Enkä ihan yllätäen mene, kun olen seudulla, soitan ja kysyn sopiiko pistäytyä.

Koko Suomi olisi tosi sairas, jos kaikki olisivat samanlaisia kuin tässä ketjussa kommentoineet.

Mt-potilaiden kaikki antavatkin olla rauhassa, kukaan ei halua tulla kuuntelaan heidän harhojaan.

Vierailija
26/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kaikki kirjoittajat yksin eläviä sinkkuja ja mt-ongelmaisia ja sairaalla tavalla introja.

Miten missään normaalissa elettäisiin, jos heillä ei koskaan kävisi edes sukulaisia vieraina, eikä perhe itse koskaan vierailisi missään ei edes mummollassa tai muissa sukulaisissa eikä perus sukujuhlissa. kuten nimiäisissä, kastajaisissa, rippijuhlissa, valmistumisjuhlissa, häissä ja syntämäpäivillä.

Mistä perheen lapset saisivat mitään lähtökohtaa ja kokemusta tulevaan elämäänsä, jos koko perhe elää jatkuvasti vain tynnyrissä, ilman mitään kontakteja ulkopuolisiin ihmisiin ja elämään oman kodin ulkopuolella.

Kertokaa?

Ovatko nuo syrjäytyneet lapset ja nuoret juuri noista perheistä, jotka elävät omassa kuplassaan koko elämässä, ilman mitään kosketusta normaaliin elämänmenoon?

Lapset päiväkodissa, koulussa ja harrastukset päälle. Aikuiset työssä ja muut menot.

Miksi siihen pitäisi vielä kaiken maailman kissanristiäiset viettää? Kotona kaipaa rauhaa. Lapset tuo kotiin melua ihan riittävästi. En jaksaisi muiden muksuja päälle vielä sotkemaan ja huutamaam

Lomaelämä erikseen.

Vierailija
27/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen on normaali kaikissa tilanteissa.

Tämän ketju osoittaa, millaisia ihmisiä ketjussa liikkuu.

Suurin osa heistä on jotenkin henkisesti sairaita, sairaasti intorverttejä, erittäin köyhiä, luusereita ja muita ihmisiä pelkääviä mt-potilaita.

Normaalia ihmistä ei muut ihmiset pelota, eikä heitä pelota käydä vieraisilla eikä sukuhuhlissa.

Jos suurin osa suomalaisista olisi tuollaisia, kuin tämän ketjun kommentoijat, ei suomalainen yhteiskunta pyörisi ollenkaan.

Olisimme edelleen kuin jokin viidakossa elävä alkeellinen heimo, joka ei osaa mitään, ei tiedä mitään, ja tulee seipäät ja keihäät käsissä vastaan jokaista, joka sattuu heidän hylätylle saareelleen joskus rantautumaan.

Vierailija
28/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa?

Se on sitä ymmärtämättömyyttä. Vaikea asettua toisen asemaan eikös?

Eihän täällä kaikki väitä etteivät ole tekemisissä tai päästä ketään kylään. Kyllä lasten seurasta ja opettamisesta pidetään huoli. Ne on niitä asioita joita on pakko sietää ja tehdä, jos on lapsia hankkinut. Sen takia osa avautuukin täällä kuinka eivät haluaisi, mutta kun se nyt vaan kuuluu peruselämään. Se vieraiden sietäminen silloin tällöin.

Usein ne lapsetkin leikkivät muualla pihalla ym. ikänsä mukaan tietenkin. Se etteikestä vieraita OMASSA kodissa, ei tarkoita etteikö haluaisi sosiaalisia suhteita. Lue ketjun aihe kunnolla.

Vierailija
29/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa kommentoijat:  Miksi pelkäätte ihmisiä?

Vierailija
30/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään erityisesti pidä vieraista, ainakaan jos toisten luona kyläillään. Ensin pönötetään sohvilla ja seurustellaan, sitten juodaan kahvit ja taas pönötetään. Mieluummin tapaan tuttavia vaikkapa ulkoillessa tai sopimalla tapaamisen ravintolaan, kahville tms.

Erityisesti inhoan vieraita, jotka putkahtavat paikalle ilmoittamatta! Miten vaikeaa on kysyä etukäteen, sopiiko vierailu isäntäväelle tai edes ilmoittaa, että on tulossa kyläilemään? Vieraat ovat perustelleet tätä ilmoittamatta kylään tulemista esimerkiksi sanomalla "No ei meitä varten tarvitse mitään kahvileipää varata tai taloa siivota..." Mutta ei kyse ole siitä vaan siitä, etten halua ottaa yhtäkkiä vieraita vastaan jos olen kotona löhöämässä yöpuvussa ja tukka sekaisin. Olenkin sanonut näille kuokkijoille, ettei kylään ole asiaa ellei tulemisesta ilmoita etukäteen. Yhdeltäkin henkilöltä sain kuulla tämän jälkeen olevani todella töykeä ihminen...

Vierailija
31/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etkö sitä vielä tiennyt:

Tää palsta on täynnä sairaita introverttejä,, mt-potilaita, köyhiä, luusereita ja joihin aatteisiin sairaaloisesti kiinnittyneitä ihmisiä.

Kuka perheenäiti tai isä luulee, että pelkkä päiväkoti tai koulu tai pihaleikit tekevät lapsesta elämästä normaalisti suhtauvan lapsen.

Päiväkoti ja koulu ovat ohjattua toimintaan, mikään niistä ei korvaa normaaleja ihmissuhteita, eikä aikuisille myöskään pelkkä työyhteisö.

Myös ns. hiekkalaatikko elämä ei korvaa mitään muuta normaalia elämää. 

Jos todella kaikki elävät noin kuin täällä kirjoitellaan, en ihmettele yhtään, että suurin osa nuorista on vailla mielenterveyspalveluja, keskeyttävät opintonsa ja lapset oireilevat niin pahoin.

Ja että jopa aikuiset ihmiset pelkäävät muita ihmisiä.

Vierailija
32/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siitä, että kun juolahtaa päähän, että lähdetäänpä nyt virailemaan tädin luona ja soitetaan vasta matkalta, että ollaan tulossa.

Sovitut vierailut ovat ok, haluan valmistella jotain tarjottavaa, ja vaikka vieraille (ei meille tarvitse mitään laittaa) ei tarvitsisikaan mitään tarjota, niin varsinkin lapset ovat heti kurnuamassa jääkaapilla ja pakastinta penkomassa, että eikö teillä ole edes jäätelöä. No ei ole, koska ei itse syödä, ja vierasvarana säilytettäessä menee äkkiä huonoksi.

Joskus nuorempana aloin vimmatusti siivota ja lähetin miehen kauppaan ostamaan tarjottavaa, nyt en viitsi. 

Vierailija
33/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suurin osa tämän ketjun kirjoittajista on sinkkuja ja jollakin  tavalla   "sairaita" yksilöitä.

Normaali ihminen sopeutuu erilaisiin tilanteisiin ja haluaa ainakin silloin tällöin myös kotiinsa vieraita ja käy itsekin joskus vierailulla jossakin.  Ainakin kutsuttana läheistensä juhlissa tms.

Tai pyörähtää lomalla pikaisesti ja toivoo että heidänkin luona joskus joku pyörähtäisi, vaikkapa kahvilla kesäloma reissulla.

Ja yleensä nuo yllätysvieraat juuri kesälomilla, tulevat vain tervehtimään pikaisesti, ja tuovat kahvitarpeet tulleessan, niin ainakin itse teen.  Vien kahvipakan ja kahvileivän tuliasiksi ja viivyn korkeintaan 2 tuntia ja jatkan matkaa.  Enkä ihan yllätäen mene, kun olen seudulla, soitan ja kysyn sopiiko pistäytyä.

Koko Suomi olisi tosi sairas, jos kaikki olisivat samanlaisia kuin tässä ketjussa kommentoineet.

Mt-potilaiden kaikki antavatkin olla rauhassa, kukaan ei halua tulla kuuntelaan heidän harhojaan.

Yllätysvieraat ovat rajattomia, jotka eivät kunnioita toisten tarpeita. Näin kärjistettynä. Varsinkin, jos tekee noin usein ja se kuuluu omaan tyyliin. Tuleeko koskaan mieleen, että perheellä voi olla muita suunnitelmia tai haluavat viettää aikaa keskenään? Kuitenkin työt, koulu, harrastukset vievät aikaa perheajasta. Mietipä sitä.

Tässä kun ei ole kyse sosiaalisuudesta tai yhteiskuntakelpoisuudesta vaan vierailuista.

Jokainen meistä on erilainen, mutta kaikkihan eivät tätä ymmärrä. Toiseteivät halua muita kotiinsa sotkemaan ja yleensä se on seurausta siitä etteivät vieraat osaa käyttäytyä siivosti. Olisiko mukavas, kun joku tulee sinun sohvallesi likaisilla työvaatteilla istuskelemaan, kun nyt päätti pikaisesti tulla töiden jälkeen (pariksi tunniksi) käväisemään?

Vierailija
34/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään erityisesti pidä vieraista, ainakaan jos toisten luona kyläillään. Ensin pönötetään sohvilla ja seurustellaan, sitten juodaan kahvit ja taas pönötetään. Mieluummin tapaan tuttavia vaikkapa ulkoillessa tai sopimalla tapaamisen ravintolaan, kahville tms.

Erityisesti inhoan vieraita, jotka putkahtavat paikalle ilmoittamatta! Miten vaikeaa on kysyä etukäteen, sopiiko vierailu isäntäväelle tai edes ilmoittaa, että on tulossa kyläilemään? Vieraat ovat perustelleet tätä ilmoittamatta kylään tulemista esimerkiksi sanomalla "No ei meitä varten tarvitse mitään kahvileipää varata tai taloa siivota..." Mutta ei kyse ole siitä vaan siitä, etten halua ottaa yhtäkkiä vieraita vastaan jos olen kotona löhöämässä yöpuvussa ja tukka sekaisin. Olenkin sanonut näille kuokkijoille, ettei kylään ole asiaa ellei tulemisesta ilmoita etukäteen. Yhdeltäkin henkilöltä sain kuulla tämän jälkeen olevani todella töykeä ihminen...

Kyllä. Jos makaan sohvalla ja katson tv.tä ja olen asennoitunut tähän iltaan asti. ei ole kiva jos siinä illalla joku pölähtää kylään. ei harmita se että ei ole siivottu, vaan se että oma aikani sohvalla jää pois.

Vierailija
35/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun vieraat on narsisteja!

Vierailija
36/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No etkö sitä vielä tiennyt:

Tää palsta on täynnä sairaita introverttejä,, mt-potilaita, köyhiä, luusereita ja joihin aatteisiin sairaaloisesti kiinnittyneitä ihmisiä.

Kuka perheenäiti tai isä luulee, että pelkkä päiväkoti tai koulu tai pihaleikit tekevät lapsesta elämästä normaalisti suhtauvan lapsen.

Päiväkoti ja koulu ovat ohjattua toimintaan, mikään niistä ei korvaa normaaleja ihmissuhteita, eikä aikuisille myöskään pelkkä työyhteisö.

Myös ns. hiekkalaatikko elämä ei korvaa mitään muuta normaalia elämää. 

Jos todella kaikki elävät noin kuin täällä kirjoitellaan, en ihmettele yhtään, että suurin osa nuorista on vailla mielenterveyspalveluja, keskeyttävät opintonsa ja lapset oireilevat niin pahoin.

Ja että jopa aikuiset ihmiset pelkäävät muita ihmisiä.

Niin. Edelleenkään ei ole tästä kyse. Onko ihmisillä luetunymmärtäminen näin hukassa? Ja ymmärrys muutenkin...

Vierailija
37/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt jollakin/joillakin kommentoijilla on mennyt pahasti herne nenään siitä että kaikki ei pidä vieraista. Vaikka ei haluaisi kotiinsa ketään ulkopuolisia, ei kai se nyt tarkoita että on joku päästään vialla oleva reppana joka samalla pilaa vielä lapsensakin. 

Vierailija
38/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella silmiä avaava ketju, en itse voinut kuvitellakaan ettei joku halua ikinä kotiinsa vieraita :) itse rakastan vieraita ja kyläilijlitä, meille saa tulla lapset ja aikuiset, vieraat ja tutummat. ja saa jäädä yöksi, saa olla lyhyen aikaa tai vähän aikaa. ei kyllä ahdista millään tavalla. itse tykkään leipoa, tarjoilla ruokaa, pitää hauskaa porukalla jne. 

Vierailija
39/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa kommentoijat:  Miksi pelkäätte ihmisiä?

Haluaisitko itse kertoa miksi tulkitset väsymisen pelkäämiseksi? Omituinen ajatusmaailma...

Monikin on perustellen kommentoinut, miksi ei haluaisi kotiinsa ketään, kertauksen vuoksi voin kerrata: koska väsyvät muista ihmisistä eivätkä ole keksineet, että miten heistä ystävällisesti pääsisi eroon silloin kun on uupunut olo eikä enää jaksa pitää seuraa. Toisille koti on linna, johon ihan oikeasti ei haluta ketään muuta, sen sijaan kylillä tapailu sopii mainiosti, ihmispelkoako? Luulisi pelkääjän juuri omilla nurkillaan mieluiten tapaavan, näitäkin ihmisiä kun on jotka eivät ikinä suostu lähtemään mihinkään tai tulemaan mihinkään vaan aina heille pitäisi olla menemässä.

Miksi vain omanlaisesi tapa kävellä pallolla on oikea? Itse en nähnyt ainoassakaan kommentissa ihmispelkoa tai sairaalloista introverttiuttä vaan erilaisia ihmisiä.

Vierailija
40/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin olisin itse kirjoittanut tuon aloituksen. En pidä vieraista myöskään koska koen että koti on yksityinen. Toinen iso syy on kodin puhtaus. Pikkulapsiperheenä koti on usein sotkuinen mutta puhdas se on. En pidä että vieraat tulee aivastelemaan/lääppimään tavaroitani likaisilla käsillä. Kaikki eivät tajua pestä käsiään kotiini tullessa. (myös ennen koronaa) Ihmiset istuvat housuillaan likaisilla bussin/junan penkeillä ja sitten housuillaan minun sohvallani, en tykkää. Istun itse sohvallani vain ns puhtailla, eli kotihousuilla. Olen jopa yhden vieraan jälkeen pessyt lattiat sillä hän oli kesällä meillä ilman sukkia. Usien vaihdan käsipyyhkeet, putsaan kahvat tms vieraan lähdettyä.

Sitä paitsi, jos nähdään ulkona, ei tarvitse alkaa tarjottavia meittimään vaan yleensä joko mennää jonnekin tai molemmat tuo jotain.

Kamalaa! Oliko joku oikeasti ilman sukkia. Sukat on oltava aina jalassa, jopa saunassa ja sängyssä. Mihin joudutaan, jos kaikkialla kuljeskelee sukattomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme