Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään muita, jotka eivät pidä vieraista?

Vierailija
14.07.2020 |

Suomessa tuntuu olevan oletuksena, että jos tavataan ystäviä ja sukulaisia, se tapahtuu jonkun kotona tai mökillä. Ja jos on ollut kutsuttuna jonkun luo, olisi myös esitettävä vastakutsu. Tapaisin ihmisiä mieluummin esim. puistossa, elokuvissa, kahvilassa, luontopolulla tai jossain muussa julkisessa paikassa. Jossain kohtaa tulee kuitenkin väistämättä eteen tilanne, jossa pitäisi ottaa kyläilykutsu vastaan tai kutsua itse. Jos ei noudata tätä oletusta, se on jotenkin outoa. Minulta on yksi lupaava ystävyys tainnut viilentyä siihen, että en kutsunut tätä ihmistä kylään. Monikaan ei edes tiedä, missä tarkalleen ottaen asun, koska en halua yllätysvieraita.

No miksi en sitten halua ihmisiä kotiini? Paitsi että olen vähän erakkoluonne, minulle koti on vain aina ollut tosi yksityinen paikka. En halua, että kukaan vieras avaa kaappejani, selailee kirjojani, istuu sohvallani, auttaa tiskikoneen tyhjentämisessa tai laittaa ruokaa keittiössäni. Se tuntuu suunnilleen samalta, kuin jos hän kävisi alusvaatelaatikkoani läpi. Kotini on minulle todella henkilökohtainen. Vaikka henkilö olisi minulle kuinka mieluinen, en halua häntä yksityisalueelleni.

Kyse ei ole siitä, että jotenkin häpeäisin kotiani tai itseäni. En myöskään elä erityisen sotkuisesti, eikä minulla ole BDSM-tyrmää keskellä olohuonetta. Jos minun pitäisi jostain syystä nyt puolen tunnin varoitusajalla kestitä yllätysvierasta, pakastimessa olisi tarjottavaa ja ehtisin todennäköisesti saada paikat kuntoon ja pieruverkkarit vaihdettua johonkin vähän edustavampaan. En myöskään ole se lapsi, joka ei koskaan oppinut jakamaan lelujaan. En vain halua vieraita kotiini.

Olenko ainoa, joka tapaisi ihmisiä mieluummin jossain muualla kuin kotonaan? Jos on muitakin, miksi te ette pidä vieraista?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, en tykkää edes tutuista ;-)

Vierailija
2/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mun luokse ei tule kukaan. Ei haittaa jos sen vuoksi mua ei minnekään kutsuta. Luulen että kaikki tutut ja sukulaiset on asian hyväksyneet, ei ole ollut ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat ovat O.K. Jos elävät siivosti ja sopeutuvat talon tapoihin. Jos vieraat tekevät itsensä epätoivottaviksi, odotan hiljaista poistumista enkä uhriutumista.

Vierailija
4/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samanlainen.

Syynä on se, että on mukavaa päästä pois Himasta ja täällä usein teinit majailee

Vierailija
5/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en mielelläni kutsu ihmisiä kotiini, mutta syyni on se, että pelkään aina vieraiden jäävän liian pitkäksi aikaa. Jos tapaamme jonkun muun luona tai ns. ulkona, niin voin itse halutessani lähteä — omassa kodissa se ei ehkä toimisi. Väsyn todella nopeasti sosiaalisissa tilanteissa riippumatta siitä kenen kanssa aikaa vietän.

Vierailija
6/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en halua meille vieraita. Minun kohdalla syy on se että lähes kaikilla ystävilläni ja sisaruksillani on lapsia ja ne lapset sotkee.

Meilläkin 2 lasta, mutta opetettu siisteiksi. Miksi muiden kakarat käy aina lähmimässä kaikki paikat?

Vierailija
7/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan on asiat hyvin. Minä en pidä edes tutuista. :'(

Vierailija
8/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en mielelläni kutsu ihmisiä kotiini, mutta syyni on se, että pelkään aina vieraiden jäävän liian pitkäksi aikaa. Jos tapaamme jonkun muun luona tai ns. ulkona, niin voin itse halutessani lähteä — omassa kodissa se ei ehkä toimisi. Väsyn todella nopeasti sosiaalisissa tilanteissa riippumatta siitä kenen kanssa aikaa vietän.

Sama, mäkään en keksi että miten lähettää ihmiset matkoihinsa silloin kun minä haluaisin :) en pyydä/halua meille vieraita juurikin tästä syystä, sitten haukottelisin sohvan kulmassa ja häpeisin itseäni.

Vierailija
9/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaa. Omat lapset, jotka ei enää asu kotona, ok, ketään muita vieraita en välitä kotiini kutsua. Mieluummin tuttujen ja kavereiden kanssa syömään ja kahville muualle - voin kyllä tarjota, se ei ole ongelma. Mies on onneksi samanlainen. Tietty jotkut kutsuvat itse itsensä ja olen kohtelias jos tulevat, mutta en minä yleensä ketään kutsu. Jos lapsille tulee perhettä, uskon että heidän perheensä on ok. Mutta paremmin siedän vieraita silti kuin sitä, että itse pitäisi mennä kylään. En tykkää en sitten yhtään olla muiden kodeissa.

Vierailija
10/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama. Olo on jotenkin naurettavankin helpottunut kun "vieraat" (yleensä siskot tai joku kaveri) lähtevät. Kotini on linnani, kokonaan minun, ja olen pyhittänyt sen rauhalle, levolle, omalle ajalle ja omille tavoille. Tuntuu inhottavalta että joku "särkee" tämän oman paikkani. Maailmalla kun ei ole ollut paljoakaan mukavaa annettavaa (koulukiusaaminen, miesten ylenkatse, ujouden myötä yksin jääminen jne), niin koti on se oma satama missä saan olla vapaasti ja nauttia elämästä omalla tavallani. Olen kotihiiri ja muutenkin viihdyn yksikseni.

Julkisilla paikoilla tapaaminen on helpompi päättää kuin häätää vieraat kotoa. Lähtee vain sopivaan bussiin niin se on moro.

Vierailija
11/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en pidä vieraista. Eivät koskaan tajua lähteä ajoissa. en myöskään tykkää käydä kenenkään luona. Liian monet kahvit likaisista kupeista tullut juotua.

Vierailija
12/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän meitä erakoita ole aika paljon ihmisten keskelläkin.

Vierailija
13/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä niissä vieraissa niin pelottaa? 

Vierailija
14/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ois ok törmätä sattumalta ja kahvitella jossain ohimennen ex-tempore. Kaikki aikataulut ja sovitut tapaamiset alkaa ahdistaa heti.

Vierailija
15/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraat ovat O.K. Jos elävät siivosti ja sopeutuvat talon tapoihin. Jos vieraat tekevät itsensä epätoivottaviksi, odotan hiljaista poistumista enkä uhriutumista.

Sano suoraan. En ole ajatustenlukija. Kaikista paskinta on seläntakana urputtaminen.

Vierailija
16/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla ei ole mahdollista tavata jossain kahviloissa ja teattereissa. Maalla vaan on joskus silleen että pakko tavata ihmisten kodeissa kun ei muitakaan paikkoja oo. Kivahan se ois jos vois vaan saapua johonkin nättiin paikkaan eikä tartiis olla siivoamassa ja leipomassa etukäteen..

Vierailija
17/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vieraista voi ja on suotavaa kieltäytyä, koska itsestään ilmoittaminen on myös sovinnainen tapa, ettei aleta kuittailemaan tyyliin "miksi et kertonut tulevasi tänne, oltais voitu nähdä". Moni vierailija varmasti toivoo tulevansa kohteliaasti torjutuksi jonkin soveliaan tekosyyn varjolla (voi kun ollaan kipeenä, lähdössä reissuun, tehdään remonttia, on naapurin vallattomat lemmikit hoidossa, anoppi just kylässä...)

Vierailija
18/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks mut mies ei tätä ymmärrä ja antaa kaikkien tulla ku soittavat. Yllätysvieraitaki tulee oven taakse ja osa vieraista ei tajua ees lähteä ku sanon et alkais olee nukkumaan meno aika et jaksetaa aamulla herätä.

Eniten raivostuttaa lapset joita mies päästää meille kylään ja ei edes kato niiden perää vaa mie joudun. Ja nää lapset ei osaa ees käyttäytyä vaa kaivaa kaikki läpi eikä tottele. Koen etten saa oikeasti olla kotona lainkaa rauhassa vaa oon olemassa vaa siks et ihmisillä ois joku jota häiritä. Mua, ahistaa joka päivä jopa omassa kotona ku mulla ei oo lainkaa sanavaltaa siihe et keitä täällä käy

Vierailija
19/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset täälläkin. Minulla on mies ja lapsi eivätkä he häiritse minua mitenkään. Mutta muista ahdistun melkein aina. Sinkkuaikoinakin. En pysty olemaan täysin rennosti kotonani tai kenenkään muun luona. Muiden luona vielä pahempi.

Koti on omaja yksityinen tila. Lapsen ollessa vielä vauva yksi kaverini keitteli kahvia, siivosi jotain tarpeellisia tavaroita lattialta ja meni tiskaamaan ilman lupaa. Minulle se oli henkilökohtaisen tilan loukkaamista. En tekisi noin koskaan. Ymmärrän, että joillekin tuo on täysin normaalia kaverien ja sukulaisten luona.

Omia rajojani on lapsesta asti rikottu ja harjoittelen niiden vetämistä vieläkin. Jos sanon ei, sitä ei uskota. Kaikkea muutakin arvostelua ja vertailua tullut koettua.

Siksi varmaan haluan säilyttää kotini "vapaana" tilana.

Vierailija
20/92 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yks mut mies ei tätä ymmärrä ja antaa kaikkien tulla ku soittavat. Yllätysvieraitaki tulee oven taakse ja osa vieraista ei tajua ees lähteä ku sanon et alkais olee nukkumaan meno aika et jaksetaa aamulla herätä.

Eniten raivostuttaa lapset joita mies päästää meille kylään ja ei edes kato niiden perää vaa mie joudun. Ja nää lapset ei osaa ees käyttäytyä vaa kaivaa kaikki läpi eikä tottele. Koen etten saa oikeasti olla kotona lainkaa rauhassa vaa oon olemassa vaa siks et ihmisillä ois joku jota häiritä. Mua, ahistaa joka päivä jopa omassa kotona ku mulla ei oo lainkaa sanavaltaa siihe et keitä täällä käy

No hyi miten inhottava tilanne. :( ootko sanonut miehelle näin suoraan kuin tässä, että sun on paha olla kun et saa olla kotona rauhassa etkä pysty yhtään hallitsemaan että kuka sun kotona käy? Eikai mies nyt voi olla niin tollo että ei tajua että jos toisella on paha olla, niin tilanne on päässy liian pitkälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi